دنده عقبولوو

چهلمین سالگرد ساخت ولوو 262C برتونه

کوپهٔ لوکس، زیبا و کمیاب ولوو ۲۶۲C که توسط برتونه ساخته می‌شد، امسال جشن چهل‌سالگی خود را برگزار کرد. این کوپه که در سوئد طراحی و در ایتالیا تولید شد، در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۷۷ معرفی گردید یعنی چهار سال پس از خاتمهٔ تولید مدل ۱۸۰۰ES. این کوپهٔ جدید شاید غیرمنتظره‌ترین محصول ولوو بود و نخستین تلاش این شرکت برای ورود به بازار کوپه‌های لوکس محسوب می‌شد. ۲۶۲C خصوصاً در بزرگ‌ترین بازار صادراتی ولوو یعنی ایالات‌متحده، مدل مهمی تلقی می‌شد.

volvo-262c-bertone-1977-02

داستان تولد و ساخت این کوپه نیز بسیار جالب است. در آن سال‌ها ولوو عمدتاً به دلیل جذب خریداران جدید در ایالات‌متحده و ایجاد تصویر جدیدی از برند ولوو در این کشور، تصمیم به ساخت یک کوپهٔ لوکس گرفت. قرار بر این شد که این کوپه بر اساس سدان سری ۲۶۰ ولوو ساخته شود و در ابتدا طراح ارشد ولوو آقای «Jan Wilsgaard» اسکچ‌های طراحی اولیهٔ آن‌را را کشید. پس از انجام اقدامات اولیه، ادامهٔ پروژه به شرکت طراح برجستهٔ ایتالیایی یعنی آقای «Sergio Coggiola» در تورین ایتالیا محول شد و در آنجا یک سدان ولوو ۲۶۰ به یک نمونهٔ دودر با سقف کم ارتفاع‌تر (به میزان ۱۰ سانتیمتر) تبدیل شد. همچنین ستون C خودرو نیز پهن‌تر شد و یک نشان تاج نیز روی آن قرار گرفت که نماد ملی نظامی سوئد بود. این خودرو که پروتوتایپ ۲۶۲C محسوب می‌شود هم‌اکنون در موزهٔ ولوو در گوتنبرگ نگهداری می‌شود.

volvo-262c-bertone-1977-04

پس از انجام این مراحل، ولوو ۲۶۲C آمادهٔ تولید بود اما چون قرار بود این کوپهٔ لوکس در تیراژی پایین و محدود تولید شود، کارخانهٔ ولوو در گوتنبرگ مکان مناسبی برای تولید آن نبود. به همین دلیل ولوو با شرکت برتونه برای تولید آن به توافق رسید. همان‌طور که گفته شد، ۲۶۲C بر اساس سدان سری ۲۶۰ ولوو ساخته شد و به همین دلیل پیشرانه، تعلیق، پانل کف و بسیاری از پانل‌های بدنهٔ ۲۶۲C مستقیماً از سدان ۲۶۰ گرفته شده بودند؛ اما به‌منظور تولید این خودرو توسط برتونه، ولوو کیت قطعات آن‌را را به مقر برتونه یعنی تورین ایتالیا فرستاده و در آنجا بدنه اصلاح، رنگ و مونتاژ می‌شد. البته ستون‌ها، پانل سقف، قاب شیشهٔ جلو و قسمت بالایی درها توسط برتونه ساخته می‌شدند. برای یادآوری اینکه ۲۶۲C توسط برتونه ساخته شده است نیز نشان کوچکی در لبهٔ پایینی شیشهٔ جلوی آن نصب شده بود

volvo-262c-bertone-1977-03

نیروی این کوپهٔ لوکس سوئدی-ایتالیایی توسط یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 تأمین می‌شد که ۱۴۱ اسب بخار قدرت داشت. این موتور که مشترکاً با رنو و پژو توسعه داده شده و در فرانسه ساخته می‌شد، با دیگر نسخه‌های سری ۲۶۰ ولوو مشترک بود. بدون شک تجهیزات استاندارد ۲۶۲C حتی با استانداردهای امروزی هم بسیار قابل‌توجه هستند به‌طوری‌که شامل شیشه‌های و آینه‌های برقی، قفل مرکزی، تودوزی تمام چرمی، کروز کنترل، تهویه مطبوع، گرم‌کن صندلی‌های جلو، رینگ‌های آلیاژی و آنتن رادیو برقی می‌شدند درحالی‌که تنها آپشن سفارشی آن دیفرانسیل لغزش محدود بود. همچنین امکان انتخاب یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک بورگ وارنر بجای نمونهٔ چهار سرعتهٔ دستی هم وجود داشت.

volvo_262_c_9

در دو سال اول، ۲۶۲C تنها با رنگ بیرونی نقره‌ای متالیک و سقف وینیلی مشکی تولید می‌شد اما بعدازآن، رنگ‌های دیگری هم ارائه شدند. در سال ۱۹۸۰ نیز با ایجاد تغییراتی در موتور و افزایش حجم آن به ۲.۸ لیتر، قدرت خودرو ۱۴ اسب بخار افزایش پیدا کرد. درنهایت در سال ۱۹۸۱ آخرین تغییرات بر روی ولوو ۲۶۲C انجام گرفت و رنگ‌های جدیدی مانند طلایی برای آن ارائه شد. این کوپهٔ دست‌ساز برتونه در بازار آمریکا با کوپه‌های لوکس آن زمان یعنی کادیلاک الدورادو و مرسدس بنز ۲۸۰CE به رقابت پرداخت و به فروش شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد به نحوی‌که ولوو در ابتدا تولید سالانه ۸۰۰ دستگاه ۲۶۲C را برنامه‌ریزی کرده بود اما در پایان بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ درمجموع ۶۶۲۲ دستگاه از آن تولید شد. بدین ترتیب تولید این کوپهٔ لوکس ولوو در سال ۱۹۸۱ پس از ساخت این تعداد مذکور خاتمه پیدا کرد.

volvo-262c-bertone-1977-06

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. علي كيوج

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (173 ديدگاه)

    ۴٠سال پیش گرمکن صندلی داشته،باریکلاا!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mehran

      ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (178 ديدگاه)

      کروز کنترل و دف لغزش محدود هم داشته. فک کن. همیشه اپشنها و تجهیزاتی هم هستند که هیچ وقت توی تبلیغات اعلام نمیشه.مطمعنم اگه از نزدیک بببنمش شگفتیهای د یگه ایی هم داره که نشون بده.مثل شورلت کاپریس یا تویوتا کرون که اپشنها شون متعلق به اینده های دور بود

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Mehran

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (178 ديدگاه)

    چقدر زیباست.کاش چند تا عکسم از کابینش میزاشتین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
      1. Mehran

        ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (178 ديدگاه)

        ممنون اقای سامان

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. NOBLE

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    چه قیافه دوست داشتنی داره.
    برتونه همون طراحیه که یک زمان تمام مدل های لامبورگینی رو تولید می کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایرانی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    ولی عاشق 240 سدان چهار درم…

    دلم میخاست در کنار ماشینای امروزی ..یه عتیقشا گیر میاوردم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    یه روزی 144چهار در آبی داشتیم از ظاهر معمولی و جلو پنجره نه چندان زیباش که بگذریم واقعا راحت بود.

    یادش به خیر از اون روز عشق من به ولوو خیلی بیشتر شد و فقط دنبال ظاهر ماشین نیستم .

    باید از ماشین سواری گرفت تا متوجه کیفیت سواری شد………..

    ولی واقعا فیس لیفت به این میگن… 240 با همون بدنه 144 ساخته شده… ولی واقعا شیک شده.. اصلا عوض شده…

    http://betterparts.org/photo/volvo-144-03.html

    http://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/news/a4395/manufacturer-volvo-240/?zoomable

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا