ایستگاه خبر

عوامل موثر در قیمت خودرو کارکرده

رپورتاژ: آیا تا به حال به این مورد فکر کرده‌اید که عوامل مؤثر در قیمت خودرو کارکرده کدامند و هرکدام چه میزان اهمیتی دارد؟ مطمئناً برای همه ما مهم است ماشینی که خریداری می‌کنیم به قیمت مناسب باشد و ارزش خرید را داشته باشد. قیمت خودرو صفر را معمولاً می‌توان از بنگاه‌های خرید و فروش خودرو یا حتی نمایندگی‌ها پرسید، ولی طیف قیمتی برای خرید و فروش خودرو کارکرده بسیار وسیع است و عملاً نمی‌توان گفت مثلاً برای یک ماشین دسته دوم باید این مقدار درصد از قیمت آن کم شود. در ادامه به توضیح کامل عوامل مؤثر در قیمت خودرو کارکرده خواهیم پرداخت تا شما را در پاسخ به این سؤال راهنمایی کنیم.

قیمت روز خودرو

ملاک اولیه که برای همه مد نظر است، قیمت روز خودرو است. به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها در طی سال‌های اخیر، ماشین‌ها سال به سال گران‌تر از قبل می‌شدند و به طبع نمی‌شود قیمت خرید و فروش خودرو کارکرده را بر اساس قیمت خرید چند سال پیش آن حساب کرد. برای همین اولین ملاک که بیشترین تأثیر را بر روی قیمت ماشین دسته دوم می‌گذارد، قیمت روز آن ماشین است ( ماشین صفر آن).

تصادفی بودن خودرو

پس از مشخص شدن قیمت روز خودرو، در اثر یک سری موارد، قیمت ماشین در شرایطی کم و در شرایطی هم زیاد می‌شود. اولین و رایج‌ترین سوالی که برای ماشین دسته دوم پیش می‌آید، تصادفی بودن آن است. اگر ماشین تصادف نداشته باشد از کاهش قیمت این بخش صرف نظر می‌شود ولی اگر ماشین تصادف داشته باشد بستگی دارد به میزان تصادف. به طور کلی این مورد بیشترین تأثیر را بر روی قیمت ماشین کارکرده می‌گذارد.

پس از اظهار نظر کارشناس رنگ ماشین و مشخص شدن تصادف‌ها، بسته به میزان تصادفات از قیمت ماشین کم می‌کنند. تصادفات ماشین‌ها معمولاً باعث رنگ شدگی کاپوت، گلگیر، درب‌ها، صندوق عقب و در برخی موارد که تصادف خطرناک باشد، سقف ماشین است. معمولاً اگر تصادف سطحی بوده باشد، سینی ماشین نمی‌خورد ولی کارشناس تشخیص رنگ آن را نیز بررسی خواهد کرد. نکته‌ای که برای همه سؤال است را اگر بخواهیم بگوییم، سپر ماشین جزء رنگ به حساب نمی‌آید، هم چنین گریسی چندان جزء عوامل مؤثر در قیمت خودرو دسته دو نیست. گریسی یعنی رنگ آن تکه از ماشین نریخته و فقط صاف کاری نیاز داشته (قر شده و تصادف سطحی بوده).

 

فنی خودرو

عامل بعدی از دسته عوامل مؤثر در قیمت خودرو کارکرده، موتور ماشین است، یا بخواهیم کلی‌تر در مورد آن صحبت کنیم، فنی ماشین کارکرده. موتور ماشین بخش بسیار مهمی از ماشین است و به طبع به مرور زمان مستهلک می‌شود. هرچه ماشین کمتر کار کرده باشد احتمال سلامت موتوری آن بیشتر است. چراکه شما نمی‌توانید به این سادگی متوجه این شوید که نفر قبلی چطور ماشین را راه می‌برده.

موارد دیگری هم می‌تواند بر روی سلامت موتور ماشین تأثیرگذار باشد؛ مثل روغن مصرفی ماشین، تعویض‌های دوره‌ای واجب برای ماشین و…. برای فنی ماشین پیشنهاد می‌شود تا ماشین را پیش تعمیرکار معتمد خود ببرید و نظر وی را بپرسید. برای کارشناسی رنگ به شما کاغذ ارائه خواهد شد و معمولاً تشخیص رنگ به صورت ضمانتی انجام می‌شود، ولی برای فنی ماشین اینطور نیست. فنی ماشین الان مشخص است که وضعیت مناسبی دارد یا خیر، ولی ممکن است پس از یک هفته استفاده ماشین شما مشکل بخورد و این مشکل غیر قابل پیش بینی باشد

تجهیزات جانبی خودرو
harmon-android-in-car-infotainment-phoenix-arizona-valley
آخرین مورد از عوامل مؤثر در قیمت خودرو کارکرده مربوط به تجهیزات جانبی ماشین است. بسیاری از ماشین‌ها سیستم صوتی حرفه‌ای دارند و روی سیستم ماشین کار شده است. در این شرایط معمولاً دو کار می‌توان انجام داد. راه اول این است که صاحب فعلی ماشین تجهیزات را از روی ماشین برمی‌دارد و سیستم پیش فرض ماشین را برایتان نصب می‌کند و تحویل شما می‌دهد، یا ممکن است شما سیستم صوتی برای ماشین خود نیاز داشته باشید. در موقعیت دوم جهت اینکه هم حجم کاری و هم هزینه‌ها برای هردو شما کمتر شود معمولاً ماشین با سیستم موجود روی آن به شما فروخته می‌شود. قیمت تجهیزات جانبی روی ماشین را نیز عموماً مقداری کمتر از مغازه دار محاسبه می‌کنند (هزینه دستمزد برای نصب و راه اندازی سیستم را در نظر نمی‌گیرند و فقط ضبط و باند و ساب ووفر و امثالهم در نظر گرفته می‌شود، زیر قیمت بازار).

عوامل دیگری نیز هستند که بتوان آن‌ها را نیز عاملی از عوامل مؤثر در قیمت خودرو دسته دو دانست، ولی تأثیر اصلی از این سه مورد منشأ می‌گیرند، سایر عوامل شاید مثلاً رنگ ماشین باشد که کدام رنگ ماشین رند بازارتر است و مسائل مشابه این چنینی که چندان تأثیر زیادی بر روی قیمت نمی‌گذارند.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. حسین

    ۳۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (419 ديدگاه)

    از همه مهمتر صاحب قبلی خودرو هست .
    حالا اندازه ۲ تا کف دست بقل های ماشین رنگ شده باشه مهم نیست
    هزینه ی تعویض گیربکس یا تعمیر موتور به مراتب بیشتر هست
    یا سیستم تعلیق و جلوبندی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا