آکورا

چرا آکورا ARX-06 ایمسا GTP پیچیده‌تر از خودروی فرمول یک است؟

جنسن باتن راننده مشهور فرمول یک می‌گوید خودروی آکورا ARX-06 در مسابقات ایمسا GTP پیچیده‌تر از یک خودروی فرمول یک است؛ اما علت آن چیست؟

جنسن باتن با خودروهای مسابقه‌ای بیگانه نیست. پس از حدود دو دهه حضور در فرمول یک و کسب عنوان قهرمانی، این راننده بریتانیایی سال قبل راهی مسابقات ۲۴ ساعته لمان شد. او هفته قبل به یک دستاورد دیگر در سابقه کاری خود رسید و مقام سوم مسابقات رولکس ۲۴ دیتونا را کسب کرد. باتن برای کسب این عنوان پشت فرمان یک خودروی هیبریدی پیچیده با نام آکورا ARX-06 نشسته بود. باتن درباره این خودرو می‌گوید:

خودروی مسابقه‌ای آکورا در واقع پیچیده‌تر از خودروی فرمول یک است. دکمه‌ها و عملکردهای زیادی روی فرمان قرار دارند و سیستم‌های متفاوتی بکار گرفته شده‌اند که باعث می‌شوند همه‌چیز چالش‌برانگیز باشند.

باتن اشتباه نمی‌کند. اگرچه غربیلک فرمان خودروی آکورا در مسابقات موردبحث شبیه فرمان خودروهای فرمول یک است اما از دکمه‌های بیشتری سود می‌برد و بنابراین به یاد سپاری آن‌ها و عملکردهای مختلف سخت‌تر خواهد بود و این موضوع به ویژه در سرعت‌های بالا و برگزاری مسابقه در شب خودش را نشان خواهد داد؛ اما از نظر پرفورمنس باید گفت آکورا ARX-06 بیشتر از خودروی ناسکار کامارویی که باتن در لمان رانده است به خودروهای فرمول یک نزدیک خواهد بود.

علیرغم این تشابه عملکردی، پروتوتایپ هیبریدی آکورا برخی تفاوت‌های کلیدی را به نمایش می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کیت آیرودینامیک گیراتر، تکنولوژی ترمز با سیم و کنترل کشش بسیار پیچیده اشاره کرد. دیوید سالترز رئیس هوندا ریسینگ آمریکا و مدیر اسبق بخش توسعه پیشرانه فراری و مرسدس بنز در فرمول یک می‌گوید اگرچه خودروهای فرمول یک هنوز هم گل سرسبد مهندسی به شمار می‌روند اما پروتوتایپ های آکورا نیز از نظر پیچیدگی چیزی کم از فرمول یک ندارند. او خاطرنشان می‌سازد:

ما از تکنولوژی کنترل کشش و ترمز با سیم استفاده می‌کنیم که بسیار پیچیده هستند بنابراین کنترل آن‌ها برای راننده چالش‌برانگیز خواهد بود. سیستم کنترل کشش همچنین خودآگاه است و کدهای آن توسط آکورا نوشته شده‌اند

سالترز ادامه می‌دهد:

این سیستم بی‌وقفه تلاش می‌کند کشش را نه تنها برای اکسل عقب بلکه در زمان مدیریت بیش فرمان و همه زمان‌های حضور در پیست تنظیم کند؛ بنابراین درحالی‌که ما از ECU مشابه خودروهای فرمول یک استفاده می‌کنیم اما برخی سیستم‌ها تفاوت‌های ساختاری دارند. شاید منظور جنسن باتن نیز همین موارد باشد.

آکورا ARX سه مسابقه قبلی رولکس ۲۴ در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ را پیروز شده اما پس از برخی تغییرات در قوانین و وزن و پرفورمنس، خودروی موردبحث نتوانست در برابر خودروهای کادیلاک و پورشه دوام بیاورد. باتن به همراه جردن تیلور، کالتن هرتا و لوئیس دلتراز مقام سوم را به دست آورد و سریع‌ترین زمان طی یک دور پیست خود را با ۱:۳۵.۹۷۱ ثبت کرد که اختلاف بسیار کمی با کادیلاک و پورشه دارد. شایان ذکر است وین تیلور مالک تیم تیلور ریسینگ برای اولین بار نیست که با قهرمان‌های فرمول یک در ایمسا همکاری می‌کند. او در سال ۲۰۱۹ نیز فرناندو آلونسو را پشت فرمان خودروی تیم نشاند و نهایتاً نیز آلونسو توانست پیروزی را به ارمغان بیاورد. البته تیلور اظهار داشت هر راننده‌ای که اولین بار پشت فرمان یکی از پروتوتایپ ها بنشیند باید چیزهای زیادی بیاموزد و شاید سن راننده نیز تأثیر زیادی روی زمان یادگیری این موارد بگذارد. او خاطرنشان ساخت:

این خودروها بسیار پیچیده هستند. برخی از راننده‌ها خودروی مسابقه‌ای را هر روز می‌رانند و می‌گویند ما هنوز نمی‌دانیم از همه ابزارها چگونه استفاده کنیم! یک دفترچه راهنمای ۳۲ صفحه‌ای برای استفاده از فرمان و دیگر کنترل‌ها وجود دارد.

وین در ادامه تصریح می‌کند:

من فکر می‌کنم برای برخی افراد همچون جنسن باتن به یاد سپاری تمامی این کنترل‌ها سخت باشد زیرا بچه‌های امروزی همیشه با شبیه‌سازها و کامپیوترها و ابزارهایی شبیه آن‌ها کار می‌کنند و هر روز در حال مسابقه دادن در اینترنت هستند اما جنسن علیرغم تمامی این موارد کار برجسته‌ای انجام داده است.

سالترز نیز در پایان صحبت‌های خود می‌گوید:

زمانی که به یک راننده فرمول یک بدل می‌شوید در واقع بهترین بهترین‌ها هستید. شما به احتمال زیاد قبل از رسیدن به این سطح از موتور اسپرت چندین قهرمانی را کسب کرده‌اید اما در نهایت باید دانست مسابقات ایمسا با سایر شاخه‌های موتور اسپرت فرق دارد. شما باید مدیریت ترافیک و استقامت را داشته باشید و آن‌ها را یاد بگیرید. اگرچه حضور رانندگان فرمول یک در ایمسا شگفت‌انگیز است اما سطح استعداد رانندگان خودروهای اسپرت در این رقابت‌ها بسیار بالاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3282 ديدگاه)

    ماشین خوش فرم و خوشگلی هست ولی چراغای جلوش چه سمیه 😐😐

    موافقم 1
    مخالفم 5
  2. corvette

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    جالبه
    خودرو های lmdh ( کادی . آکورا . پورشه . بیمر . لامبو . آلپین ) از لحاظ پیچیدگی حتی به lmh ها ( تویوتا فراری ) نمیرسن
    چطوری اون وقت پیچیده تر از خودرو های فرمول یک؟
    با این حرف ها میخواد فقط بگن سطح مسابقات بالاس و ما خیلی سطح بالا هستیم
    کلا مفهوم lmdh یک مفهوم تجاری و هزینه کم هست که هیچ شانسی در برابر lmh ها ندارن

    موافقم 7
    مخالفم 11
    1. R@min

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1679 ديدگاه)

      سطح مسابقات که بسیار بالاس و بعد WEC مهم ترین مسابقه جی تی هست اما خب این جنسن باتن عزیز انگار پای بساط بوده که این حرفو زده. از این زر های صد من یه غاز تبلیغاتی زیاده توجه نکنین.

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. Amin

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2171 ديدگاه)

        خلاصه ی تجربه ی شخصی من توی شبیه ساز هایی مثل forza motorsport و pcars 2 و f1 :
        یه تفاوت محسوس بین ماشین های پروتوتایپ لمان و gtp ، با فرمول یک این هست که پوش کردن و اگرسیو رانندگی گردن با ماشین f1 راحت تره ، هرچند رسیدن به لیمیت ماشین فرمول یک خیلی خیلی سخت تر به دست میاد و نیاز به ریسپانس های سریع تری داره و عملا فقط از دست تعداد بسیار اندکی و ناچیزی از افراد بر میاد ، اما قابل پیش‌بینی تره و زمانی که پرفورمنس بیشتری از ماشین میخوای ، پیدا کردن بریکینگ پوینت و ترنینگ پوینت ها راحت تره ….
        ماشین های پروتوتایپ و gtp هماهنگی ضعیف تری بین موتور و گیربکس دارن و اکثرا دنده یکشون سنگین تره و کنترل ویل اسپین با ماشین هایی مثل Toyota ts040 حتی از بعضی از ماشین های فرمول یک دشوار تره …
        از طرفی دیگه ، سیستم هایبرید توی سرعت های پایین و توی پیچ های کند عمل نمیکنه و ناگهان توی خروج از پیچ های کند به خصوص اونهایی که خروجی با استرینگ بالا دارن ، باعث میشه کنترل‌ تراتل و ماشین سخت بشه ،که این مشکل توی فرمول یک قابل حله
        و یه مورد دیگه این هست که کسی که فرمولا باز باشه ، حالا چه اف وان یا اف ۲ و …. ، واکنش متفاوتی از سطح جاده میگیره نسبت به پروتوتایپ ها و gtp …
        ولی خب به صورت اورال ، رانندگی فرمول یک کلا کلاس و لول اش متفاوته با کل موتور اسپرت
        من از نظر رانندگی مقایسه کردم ، از نظر سطح تکنولوژی که خب مشخصه و نیاز به توضیح نیست

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. R@min

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1679 ديدگاه)

          قطعا همینطوره، حتی آمادگی جسمانی چند برابری می طلبه و فشاری که به گردن و کمر میاد از توان هر انسانی خارجه و نیازمند تمرینات بسیار سخت و عذاب آوره.

          این آدم احمق بیشتر از اینکه به فرمول 1 و کل مهندسی موتور اسپرت توهین بیشتر به خودش توهین کرده. قیمت یه موتور فرمول 1 پنج برابر یه ماشین LMDH هست.

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. محمد

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (157 ديدگاه)

      آقا این چی شد یهو همه تصمیم گرفتن تو این کلاس رقابت کنن؟ تا چند سال پیش خیلی خلوت بود درسته؟ الان به نظرم خیلی جذاب شده. یه توضیح می دی لطفا؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. Carbonado Aventador

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4471 ديدگاه)

    خب خیلی سادس فرمول یک برای برابر کردن شرایط مسابقه بین همه تیم ها..
    تنظیمات و ستاپ های مختلف رو محدود کرده..

    یعنی شما با هر ستاپی که کوالیفای رو انجام میدی با همون باید مسابقه بدی..

    پارتی مود (دستکاری قدرت موتور در طول کوالیفای و مسابقه) رو که دو سال قبل ممنوع کردن..

    ماشین های فرمول یک که ABS و TC ندارن..

    همه ی این هارو برای چالش حداکثری و فشار به راننده ها طراحی کردن..

    سر همینه که میگن راننده های فرمول یک بهترین از نوع خود ‌در دنیا هستن👌🏻👌🏻

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      خدایی خیلی سخته بدون ترکشن کنترل با ماشین فرمول یک رانندگی میکنن ،من بازی فرمول یک ۲۰۲۱ بازی می‌کنم بدون کنترل ترکشن اصلا نمیتونم ،واقعا عجوبه هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا