تویوتا

رونمایی از خودروهای برقی تویوتا BZ در نمایشگاه پکن 2024

کراس‌اوور bZ3C و شاسی‌بلند bZ3X سال آینده وارد بازار خواهند شد.

پس از معرفی سدان bZ3 در همکاری با بی‌وای‌دی، تویوتا از دو محصول دیگر با همین پیشوند رونمایی کرد که از نظر ظاهری، شباهت زیادی به سدان یادشده دارند و از پیشرانه مشترک تویوتا و خودروسازان چینی استفاده می‌کنند.

خودروی bZ3C نسخه تولید انبوه کانسپت bZ محسوب می‌شود که سال گذشته به‌عنوان یک کراس‌اوور آینده‌نگرانه رونمایی شد. خوشبختانه مهندسان تویوتا موفق شده‌اند بخش اعظمی از ویژگی‌های بصری کانسپت را به این خودرو وارد کنند. از المان‌های ظاهری شاخص این خودرو می‌توان به یک نوار نوری بین چراغ‌های جلو، بیرون‌زدگی اسپویلر یکپارچه، سپر مشابه مدل پریوس و… اشاره کرد.

این کراس‌اوور که عملا جایگزین برقی مدل CH-R به شمار می‌رود به لیدار و دستگیره در پنهان مجهز شده است که درکنار رینگ‌های آیرودینامیک و شکستگی‌های متعدد نمای جانبی، bZ3X را به خودرویی جوان‌پسند تبدیل می‌کنند. چراغ‌های عقب هم مانند نمونه‌های جلو به‌هم‌پیوسته هستند و طراحی مشابهی دارند. کابین سرخ‌رنگ و اسپرت این خودرو میزبان یک نمایشگر بزرگ مرکزی و داشبورد معلق شده است. نمایشگر مخصوص راننده هم به شیشه جلو نزدیک شده است. این کراس‌اوور تازه توسط مجموعه «فاو-تویوتا» تولید خواهد شد و تا نیمه دوم سال جاری میلادی به فروش خواهد رسید.

در سوی دیگر، مسئولیت تولید شاسی‌بلند bZ3X به مجموعه «GAC-تویوتا» محول شده است. این خودرو که نسخه تولید انبوه کانسپت «bZ فلکس اسپیس» محسوب می‌شود، در مقایسه با bZ3C ابعاد به‌مراتب بزرگی‌ دارد. نمای جلو از همان زبان طراحی استفاده می‌کند اما بخش‌های جانبی و عقب خودرو فلسفه تازه‌ای دارند و bZ3X را به محصولات چینی نزدیک‌تر کرده‌اند. هرچند محفظه چراغ عقب به‌صورت یکپارچه طراحی شده اما خود چراغ از دو نوار LED جدا تشکیل شده است.

شاسی‌بلند تازه تویوتا هم روی سقف خود میزبان تجهیزات لیدار شده و از همان طرح دو‌رنگ سود می‌برد که بخش بالای بدنه را سیاه و بخش پایین را به رنگی دیگر مزین می‌کند. کابین bZ3X هم میزبان یک نمایشگر مرکزی معلق و یک نمایشگر کوچک دیگر برای راننده شده است. طراحی فضای داخلی این مدل نسبت‌به bZ3C پخته‌تر به نظر می‌رسد که دلیل احتمالی آن را می‌توان نزدیک‌‌تر بودن آن به تولید نهایی تصور کرد.

تصاویر دیجیتالی که تویوتا از این خودرو منتشر کرده، یک سقف پانورامیک سراسری را نشان می‌دهد که زیبای کابین bZ3X را چند برابر کرده است. شرکت تویوتا هنوز حرفی درباره پیشرانه برقی این مدل‌ها نزده است اما با توجه به همکاری‌های این مجموعه ژاپنی با بی‌وای‌وی، احتمالا از تجهیزات زیرمجوعه آن یعنی «فین دریمز» استفاده خواهد کرد. نظر شما درباره زبان طراحی تازه تویوتا چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5114 ديدگاه)

    استفاده از پیشرانه مشترک تویوتا و خودروسازان چینی!!!!! …… آیا تویوتا میخواد اعتبار جهانی خودشو ببره زیر سوال؟؟؟؟

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. MehdiTurbo

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1990 ديدگاه)

      وقتی علمشو نداره زمانم نداره مجبور تولید مشترکش بهتر از اینه کلا تولید نکنه
      تویوتا خیلی زودتر باید به فکر تولید پیشرانه برقی میافتاد که نکرد
      اگه نه مثل کره و چین و تسلا تولید میکرد که سود بیشتری از برقی ها بکنه صد در صد تولید مشترکش استانه سود میاره پایین از اون طرف خود برقی ها نسبت به بنزینی ها در حال حاضر سود انچنانی ندارند البته هر چی زمان میره جلو بهتر میشه و هزینه تولید باتری میاد پایین تر ولی خب تویوتا بد خراب کرد تو این زمینه
      نه تونست هیدروژنی خودش توسعه بده به علم درستی دست پیدا کنه و اون مشکلاتش رفع کنه نه علم تولید برقی رفت دنبالش

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. زیزیگولو

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5114 ديدگاه)

        نمیشه انکار کرد که تویوتا یکی از معتبرترین خودروسازای جهانه که اگر وارد بازار مشترک با چین بشه گرفتار بحران در صنعت‌ خودرو میشه و در امان نخواهد بود چون تویوتا داره حدود یک قرن اعتبار و اصالت و کیفیت و دوام رو یدک میکشه ولی خودروسازی چین اعتبار و اصالت و کیفیتش کجا بوده؟؟!!

        موافقم 13
        مخالفم 7
    2. MehdiTurbo

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1990 ديدگاه)

      منم هیچ وقت فکر نمیکردم شاهد تیتری باشم که بزرگترین خودروسازی ها اومدن با چین تولید مشترک کردن و از علم و فناوری چین استفاده کنند
      همین کشور تا ده سال پیش عملا چیزی نداشت تو خودرو و تا بیست سال پیش موتور و دوچرخه میزد الان بقیه کشورا باید باهاش همکاری کنند پیشرفت با سرعت نور واقعا
      جالبیش اینه امریکا و یه سری کشورا برای گرفتن قدرت از کشورای نفت خیز فروش بنزینی توقف زدند
      رقیبشان از خودشان زد جلو و خودشان تو وضعیت پایین تری قرار گرفتن

      موافقم 8
      مخالفم 11
      1. زیزیگولو

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5114 ديدگاه)

        یادمه کاناداییا نظرسنجی ملی واسه سنجش اعتبار برندهای مختلف تو این کشور انجام دادن و در نهایت کمپانی تویوتا رو بعنوان قابل‌اطمینان‌ترین خودروساز معرفی کردن و در ادامه تویوتا تونست سه سال پیاپی عنوان قابل‌اعتمادترین خودروساز تو کانادا رو دریافت کنه

        موافقم 13
        مخالفم 0
      2. بهزاد

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2436 ديدگاه)

        ببین عزیز گرامی اینهمه اطلاعات در مورد بازار صنعت خودروی چین منتشر شده و به چه دلیل شما هنوز نمیدونید جوینت ونچر چیه و از همان اول همه ی خارجی ها باید با یک شرکت چینی به صورت ۵۰/۵۰ اقدام به تولید خودرو کنند جای تعجب داره!
        در ضمن اینا به چینی ها روش تولید و خودروسازی یاد دادن و بیش از ۲۰ ساله مشغول انتقال فن آوری هستند و این اخبار زرد کذایی باعث شده کلا مسیر صنعت خودروی چین از یادتون رفته باشه.
        این خودروها مخصوص بازار چین هست و در همان منطقه هم باقی میمونه.
        علمشو نداشتن😄😄

        موافقم 10
        مخالفم 5
        1. MehdiTurbo

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1990 ديدگاه)

          چه ربطی به جوینت ونچر داره !!!
          این خودرو معرفی شده تویوتا برای بازار جهانیه که قرار تولید بشه کجای متن گفته مخصوص چین
          تمام کادیلاکا و … جوینت وینچری بازار چین تا متن باز میکنی عکس میبینی زار میزنه برای بازار چین
          بعدم جوینت ونچر کلی ضابطه داره نه اینکه همش مال کشور مبدا باشه فقط یه موتور از چین
          بعدم این حرف من نیست تویوتام کارخانه بابام نیست یا دشمن خود مدیر عامل تویوتا چند وقت پیش خودش این حرف گفته بود و اینکه تویوتا تو برقی عقب افتاده و توانایی تولیدش نداشته حرف من نبوده تو مقالات خارجی که اصلا مربوط به ایرانم نیست کلی نوشتن یه سرچ ساده انگلیسی بزن کلی سایت برات میاره بالا
          حالا شما بت برمیخوره و مسخره میکنی بحثش جداست

          موافقم 3
          مخالفم 9
        2. datsun

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3527 ديدگاه)

          ربطش اینه که چیزی نمیدونی میای میگی توانایش رو نداره بنده خدا چیزی که الان میبینی ۹۰ درصدش تلاش ژاپنی ها برا الکتریکی سازی بوده،

          موافقم 9
          مخالفم 5
        3. جومونگ

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (205 ديدگاه)

          تویوتا ۲۷ سال پیش راوفور برقی تولید کرد
          اون وقت این بنده خدا میگه علمشو نداره 😄😄
          اونیکه علم نداره کسیه که همچین حرفی میزنه

          https://www.pedal.ir/vision/classic-electric-cars-suvs/

          موافقم 10
          مخالفم 2
        4. بهزاد

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2436 ديدگاه)

          آقای مهدی توربو با وجود این همه اطلاعات که موجوده و خیلی از دوستان بر اون اشراف دارن چرا بازهم حاضر نیستی سوال کنی؟!
          مگر مجبوری روی چیزی که نمیدونی پافشاری کنی.
          از این ساده تر امکان تشریح وجود نداره؛
          تمام شرکت های خارجی برای حضور در چین باید با یک شرکت چینی به صورت ۵۰/۵۰ خط تولید داشته باشند و در یکی دو سال اخیر قانون اجازه ی مالکیت بیشتر را به خارجی ها دادن که دیگه دیر شده چون خارجی ها قبلا تاسیسات تولید را ساخته بودن.
          حالا اگر یکم فکر کنی و زود جواب ندی به این نتیجه میرسی که بازار چین یکسری قواعد خاص خودشو داره؛
          با فشارهای قانونی تولید و فروش خودروی درون سوز بسیار سخته.
          خودروهای برقی با سوبسیدهای دولتی همراهه
          براساس قانون چین تولید خودروی برقی فقط با باتری های ساخت چین امکان پذیره.
          سلیقه ی خریداران چینی بسیار متفاوته و به دنبال خودروهای جادار هستند و از این رو تولید مدلهای کامپکت اروپایی مثل chr توجیه نداره و شرکت ها باید مدلهای مخصوص اون بازار تدارک ببینند
          به خاطر مالیات بر واردات شرکت هایی مثل تویوتا به فکر تامین کننده های محلی میرن تا هزینه ها کاهش پیدا کنه.
          چند مورد دیگر هم هست اما احساس میکنم آب در هاون کوبیدنه و به تجربه دیدم حافظه ها زیاد پایدار نیستند و وقتی فردی ندونه جوینت ونچر در چین یعنی چی احتمالا ظرفیت یادگیری از صنعت خودرو نداره.

          موافقم 1
          مخالفم 1
    3. مجتبی .

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1177 ديدگاه)

      ممکنه برای همه بازارها نباشه.

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. MehdiTurbo

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1990 ديدگاه)

        نه مجتبی جان وقتی مخصوص چین باشه تو خود متن میگه کلی مطلب پدال گذاشته از مخصوص بازار چین هم تو عکسا زار میزنن هم تو متن گفته میشه
        وقتی میگه وارد بازار منظورش بازار جهانیه
        وقتیم این ظاهر دستخط تویوتا بوده و ماشینای دیگه با همین طراحی و امضا تولید کرده کل محصولات بی زد و حتی تویوتا کراوان همین امضا را داشتند یعنی جهانیه

        موافقم 6
        مخالفم 8
      2. MehdiTurbo

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1990 ديدگاه)

        ماشین پرنده هم خیلی سال پیش بوده بزن کلیپ ماشین پرنده تو یوتیوب فیلمای سیاه سفیدش هست چیز جدیدی نیس مثل همین خودروهای برقی
        ولی اون برد و قابلیت شارژ دهی اون زمان ربطی به الان نداره اعدادشم هست
        خود مدیر عامل تویوتا این حرف زده حرف من میست که تویوتا اصرار بر تولید خودروهای هیدروژنی داشته و زمانش رو اون گذاشته و به نتیجه نرسیده و از خودروهای برقی عقب افتاده حالا تو بهت بربخوره مدیر عامل کمپانی اومده گفته مصاحبه اش هست مقالاتش هست انگار از تو هوا دارم میگم اگه داشت میتونست مریض نبود اینکار بکن از سودشم بزنه اگه سودش بیشتر بود اینجوری کره و تسلا هم تولید مشترک میزدن مدیر عامل تویوتام نمیومد این حرف بزنه جلو بقیه رقباش خودش کوچیک کنه

        موافقم 2
        مخالفم 5
    4. افشار

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (731 ديدگاه)

      تویوتا و چین !! اصلاً به هم نمی‌خورند

      موافقم 5
      مخالفم 3
  2. مهدی

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    نه داداش اعتبار خودشو رو زیره سوال نمیبره
    این یه سیاست برد برده
    همونطور که با آلمان برای z4 بست
    برای این تولیدات جدید که تو خودا چین بزرگترین مصرف کننده اتومبیل هست نیاز داره این کارو انجام بده
    بعدشم دوستان قبول کنید این ماشین های که تو ایران هست با نمونه های دیگه تو کشورهای دیگه فرق میکنه
    الان بی وای دی بزرگترین تولید کننده ماشین های برقی شده
    آیا بی وای دی های داخل ایران با اونی که داره تولید میشه یکی هست!¡!!!!
    بی وای دی سیل
    هیبریدی با یبار شارژ و باک پر از اینجا تا تبریز میره بر میگرده
    بعد هنوز دوستان میگن چین اخ توف پیف

    موافقم 7
    مخالفم 9
    1. زیزیگولو

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5114 ديدگاه)

      تویوتا بارها تونسته عنوان ارزشمند ترین برند خودرویی جهان رو کسب کنه که این بخاطر حضور گسترده ش تو بازار جهانی و ثابت کردن دوام بالا و استهلاک پایینش به جهانیان بوده و این آسون بدست نیومده …… قبلاً هم گفتم که بعضی از خودروسازا واسشون مهمتره که فقط یه چیزی رو بسازن که از بقیه خودروسازای دنیا عقب نمونن ولی تویوتا نشون داده که فقط واسه رقابت بر سر اینکه نشون بده میتونه برقی بسازه وارد این کار نمیشه و در زمان مناسب و با کیفیت مطلوب و مناسب که درخور شان نام تویوتا باشه این کار رو به بهترین نحو ممکن خواهد کرد ……. ولی وارد بازار مشترک شدن با چین خطلی جای تعجب و بحث داره!!!!

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. زیزیگولو

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5114 ديدگاه)

        خطلی جای تعجب و بحث داره!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. زیزیگولو

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5114 ديدگاه)

        خیلی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. زیزیگولو

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5114 ديدگاه)

        پدال قبلاً میشد کامنتها رو ویرایش کنی ولی الان دیگه نمیشه؟؟؟ چرا؟؟؟

        موافقم 4
        مخالفم 0
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1033 ديدگاه)

    دیگه تویوتا هم داره شبیه چینی ها میشه

    موافقم 4
    مخالفم 4
  4. blackwing

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (919 ديدگاه)

    لهجه امریکایی به Z یا Zed میگن Zee یا زی ، جالبه که دیروز مزدا از مدل EZ رونمایی کرد
    تویوتا هم BZ…

    پس مزدا رو تلفظ میکنن EASY
    به تویوتا هم میگن BUSY !

    موافقم 10
    مخالفم 0
  5. مجتبی .

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1177 ديدگاه)

    اگه مدیران وکارشناسان تویوتا تحلیلهای ابرکارشناسای ماروبخونن خنده وشادی کل روزشون جوره.

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1098 ديدگاه)

      😂😂
      طرف میگه علمشو نداره رو هیدروژنی هم سرمایه گذار بو پیشرفتی نداشته 😂 حاضر نیست یه سرچ ده ثانیه ای بزنه ببینه همه خودروسازا جوینت ونچر دارن با چینی ها 😁
      بیش از بیست سال تویوتا روی تکنولوژی سلول سوختی کار کرده بعد یه کسی که نهایتا میتونه پراید و تیبا ببینه تو خیابون میگه کاری نکرده 😂کشی هم جواب خزعبلاتشون رو بده میشه متعصب. کلا کاربرای این سایت عادت کردن به چرت گفتن و چرت شنیدن

      موافقم 9
      مخالفم 6
  6. علی

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (440 ديدگاه)

    درسته آئودی هم واسه بازار چین Q6l Et رو انتخاب کرده
    همه کمپانی ها واسه بازار چین باید قوانین چین رو قبول کنند وگرنه بازار ۱.۵ میلیارد نفری رو از دست میدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا