خودروهای سنگینولوو

بررسی تکنولوژی‌های ولوو VNL جدید؛ کامیونی با 2510 نیوتون متر گشتاور!

نسل جدید کامیون ولوو VNL تکنولوژی‌های زیادی را در خود جای داده و ما می‌خواهیم آن‌ها را بررسی نماییم.

اگرچه بسیاری از افراد با شنیدن نام کامیون به یاد نمادهای آمریکایی و به ویژه کامیون‌های دماغ‌دار می‌افتند اما از نظر فروش جهانی ولوو جزو بزرگ‌ترین‌هاست. ولوو از زمان تولید اولین کامیون تجاری خود در سال ۱۹۲۸ تاکنون جزو پیشتازان نوآوری در کلاس خودروهای سنگین بوده است و جدیدترین محصول آن یعنی VNL جدید نشان دهنده سطح جدیدی از تکنولوژی و نوآوری است. ۹۰ درصد قطعات بکار رفته در این کامیون جدید هستند و مهندسی پیشرفته ولوو باعث شده VNL جدید ۱۰ درصد کاراتر از محصولات سال ۲۰۱۵ باشد.

VNL جدید با شش حالت کابین، چهار تیپ برای بدنه و کابین و سه نسخه از پیشرانه ۶ سیلندر خطی D13 عرضه می‌شود. نکته مهم اینکه حداکثر گشتاور پیشرانه این کامیون به رقم قابل‌توجه ۲۵۱۰ نیوتون متر می‌رسد. سوئدی‌ها ادعا می‌کنند کامیون یاد شده می‌تواند با سرعت ۱۳۷ کیلومتر در ساعت مصرف سوخت ۲۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر داشته باشد. اگرچه مصرف سوخت کلی این کامیون در مقایسه با مدل‌های پیشین کاهش قابل‌توجهی نداشته اما آنچه زیر کاپوت رخ داده جالب‌تر از مواردی همچون پوشش چرخ‌ها و کروز کنترل تطبیقی است.

کار را با بطن پیشرانه ۱۳ لیتری ولوو آغاز می‌کنیم. سوئدی‌ها طراحی پیستون موج‌دار خود را که اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد بهینه کرده‌اند. مهندسان این شرکت دینامیک سیالات محاسباتی برای مدل‌سازی احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه درون سیلندر استفاده کرده‌اند. با این کار مهندسان فهمیده‌اند که نقطه‌ضعف پیستون‌های سنتی چیست. زمانی که سوخت از بالا به سمت دیواره‌های محفظه احتراق اسپری می‌شود، بخش جلوی شعله زودتر به سمت دیواره‌ها منتشر می‌شود و ستونی از اکسیژن استفاده نشده در مرکز محفظه احتراق باقی می‌ماند.

برای رفع این مشکل تاج پیستون‌های پیشرانه D13 با آرایش متفاوتی ساخته می‌شوند. نازل‌های انژکتورهای سوخت به حالتی نصب می‌شوند که سوخت را بین فرورفتگی‌های تاج‌ها اسپری کنند و شعله‌ها به گونه‌ای شکل بگیرند که ابتدا به سمت دیواره سیلندر حرکت کرده و سپس به میانه بازگردند. در طرح اولیه پیستون موج‌دار شش بخش وجود داشته اما نسخه ارتقا یافته از هفت بخش سود می‌برد. احتمالاً در نسل‌های بعدی این پیستون‌ها حتی شاهد پیشرفت‌های بیشتری خواهیم بود. اضافه کردن بخش دیگر به طراحی موجی پیستون نیازمند نازل اضافی در انژکتور سوخت بوده است. تقسیم خروجی کلی انژکتور به بخش‌های کوچک‌تر به معنی استفاده از نازل‌های کنترل کوچک‌تر است. همان‌طور که می‌دانید کنترل دقیق انژکتورها برای بهینه‌سازی احتراق امری حیاتی است و استفاده از قطعات کوچک‌تر و سبک‌تر به معنی کنترل بیشتر این فرایند خواهد بود. این امر نه تنها باعث بهبود ۲ درصدی مصرف سوخت شده بلکه میزان آلایندگی را نیز به شکل چشمگیری کاهش داده است.

ولوو در حین بازطراحی پیستون‌ها از تاجی با دیواره کوتاه‌تر استفاده کرده است. این نوع طراحی باعث می‌شود از یاتاقانی با طول بیشتر و بدون افزایش ارتفاع بلوک سود برد. یاتاقان طویل‌تر باعث نزدیک‌تر شدن به جهت پیستون می‌شود و این امر فشار جانبی به دیواره سیلندر را کاهش می‌دهد که در نهایت به معنی کاهش اصطکاک قطعات خواهد بود. تمامی این بهینه‌سازی‌های کوچک در مجموع باعث بهبود کارایی و کاهش مصرف سوخت می‌شوند. توربوی پیشرانه D13 ولوو هم کوچک‌تر از قطعاتی است که معمولاً در پیشرانه‌هایی با این ابعاد بکار می‌روند. پیشرانه‌های قبلی حداکثر گشتاور خود را بین دورهای ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ ارائه می‌کردند اما حداکثر گشتاور پیشرانه VNL جدید از دور ۱۰۵۰ شروع شده و تا دور ۱۵۰۰ ادامه می‌یابد. ولوو ادعا می‌کند هر ۱۰۰ دور کاهش دوران پیشرانه در دقیقه حین رانندگی به معنی کاهش ۱.۵ درصدی مصرف سوخت است.

اما شاید آنچه پس از بخش توربین توربو اتفاق می‌افتد جالب‌تر باشد. پیشرانه D13 از مرکب کننده توربو برای بازپس‌گیری انرژی‌ای استفاده می‌کند که معمولاً به هدر می‌رود. بله تاریخچه این تکنولوژی به صنعت هوانوردی جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد و استفاده از آن نتایج مختلفی در بر داشته است. باید دانست تکنولوژی‌هایی همچون تزریق مستقیم سوخت در دهه ۵۰ میلادی نیز وجود داشته‌اند اما در دو دهه اخیر توانسته‌اند به خودروهای رده میانی راه پیدا کنند. مرکب کننده توربو در واقع یک توربین اضافی است که با گازهای اگزوز کار می‌کند و به‌صورت مکانیکی به میل‌لنگ متصل می‌شود. این قطعه در پیشرانه ولوو از طریق جفت کننده سیال به میل‌لنگ متصل شده تا سرعت را کنترل کند. هم توربو و هم مرکب کننده عایق‌بندی شده‌اند تا انرژی گرمایی را قبل از ورود گازهای اگزوز به سیستم تصفیه حفظ کنند. ولوو VNL جدید همچنین با قوای محرکه برقی نیز تولید می‌شود اما سوئدی‌ها می‌گویند نسخه سلول سوخت هیدروژن آن را نیز تولید خواهند کرد.

درحالی‌که خودروهای سواری ولوو همچون V60 تنها با چهار رنگ بدنه متالیک و برخی آپشن های کابین عرضه می‌شوند اما کامیون‌های آن کاملاً قابل شخصی‌سازی هستند و البته که باید این آپشن ها در دسترس باشند چراکه قیمت محصولات سنگین ولوو به راحتی از ۲۰۰ هزار دلار عبور می‌کند و کابین آن همانند خانه دوم راننده است چراکه ساعت‌های زیادی را در داخل کامیون سپری می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد ۱

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    یه کم داشبوردش ظریف تر و لوکس تر بود.. میشد بنتلی کامیونا…

    موافقم 64
    مخالفم 4
    1. آرین

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (237 ديدگاه)

      همین الان هم هست😊

      موافقم 24
      مخالفم 3
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      مرد روزهای سخت
      مرد روزهای تنهایی
      مرد جاده‌ها
      سلطان ، سرت سلامت
      اصلاً میبینمش یه جوری میشم ، یعنی اونجوری ، یعنی اینجوری حالی به حولی !!!

      موافقم 27
      مخالفم 10
  2. 18:45

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (470 ديدگاه)

    ممنون از آقا شاهین عزیز که انقدر با دقت تمام متن رو نوشتن 🙏🌹🌹
    ولوو در واقع با معرفی هر محصول جدید یه شوالیه تمام و کمال رو معرفی میکنه و مدل vnl هم که دیگه شاهکاریه تمام قد از قدرت مهندسی سوئدی ها.
    در واقع موتور این هیولا فقط یه کلاس درس کامل برای سایر رقبا هست چون از صفرتاصد و با تکنولوژی هوا فضا همونطور که گفته شد ساخته شده!
    سیستم های پیشگیری از تصادف، سیستم تعلیق پویای جدید بادی، انعطاف و دوام بالای شاسی، راحتی مشهور ولوو، فرمون پذیری بالای محصولات ولوو هم تو این کامیون قطعا یک دهه جلوتر از زمان خودش هست.
    وای بحال مدل fh که نسل جدید اون هم بعدها معرفی میشه که خیل عظیمی از ابداعات رو مثل گذشته با خودش میاره…

    موافقم 31
    مخالفم 4
  3. F22RAPTOR

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    همین روزاس که نسل جدید ماک آنتم هم رونمایی بشه

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. 18:45

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (470 ديدگاه)

      ایشاالله 😍💯

      موافقم 4
      مخالفم 2
  4. Taha Ayoobi

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    خیلی خوشگله خدایی

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    یک کامیون دار تو این زندگی میکنه💪💪💪
    باید توش دشویی و حموم هم باشه و شرکت ولوو سفارشی دشویی سنتی ایرانی هم بیاره بزار پشت کابینش و یه قسمت هم واسه خواب خدایی خوراک بار بردنه هر ماه دو سه تا بار ببری بعد برگردی به آغوش خانواده 💪💪💪
    راستی آقا شاهین داخل این کامیون ها سرویس بهداشتی هم داره دیگه درسته؟

    موافقم 5
    مخالفم 20
    1. babi21

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      نه، کامیون‌های آمریکای شمالی سرویس بهداشتی ندارن. ولی بعضی راننده‌ها کامیون‌شون رو شخصی سازی میکنن و هرچی بخوان داخل کابین طراحی میکنن و البته کابین بزرگتر هم میشه به تناسب طرحی که بکار بردن.

      موافقم 8
      مخالفم 2
  6. Piero Ferrari

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    ولو با این ظاهر و باطن و داخل چه می کند!

    موافقم 13
    مخالفم 3
  7. BMW

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    لعنتی واقعا دلم میخواد سوارش بشم🥲😁

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. Taha Ayoobi

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    دلم میخواد راننده ماشین سنگین شم

    موافقم 12
    مخالفم 3
  9. amirboss

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (352 ديدگاه)

    از ولوو بعیده. این همه تکنولوژی برای موتورهای منسوخ شده.
    موتورهای برقی با یک صدم قطعات موتورهای پیستونی توان و گشتاور بیشتر و پاک تری تولید میکنن

    موافقم 3
    مخالفم 27
    1. 🤡

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (143 ديدگاه)

      فک کن تو آلاسکا پر از برف باطری تموم بشه

      موافقم 21
      مخالفم 2
  10. Taha Ayoobi

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    ماشالا گشتاور

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. Siyavash

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    عجب استایلی داره واقعا کامیون هایه دماغ دار به نظرم از اون بی دماغ ها جذابتر هستن…

    موافقم 10
    مخالفم 4
  12. مرتضی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ولوو هم بلاخره ب خودش اومد و فهمید ک باید یک کاری بکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا