»» خودرو ملی دنا

ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.

خودرو ملی دنا

مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است.  این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.

این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال 91 وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول 35 هزار دستگاه و به تدریج تا 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.

از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.

طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)

قیمت خودرو دنا بین 14 میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا 25 میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.

نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه 90، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه 405، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی 405 بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم 405) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟

مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها

رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو

عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی

o    سامانه ضد سرقت immobilizer
o    قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو

زیست محیطی
o    مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو4 قابل ارتقا به یورو5

مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 115 اسب بخار در دور 6000 (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. 105 اسب بخار در دور 6000 (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. 155 نیوتن متر در دور 4500 (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 136 نیوتن متر در دور 4500 (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر

 

مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 150 اسب بخار در دور 5500 (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 215 نیوتن متر در دور 2200 تا 4800 (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر

27
فروردین
1390

خودرو ملی دنا

۴۰۳ دیدگاه

  1. بابا سن الله نگو دنا این فیس لیفت سمند

  2. سلام
    فکر نکنم بازم این ماشین بتونه جای دوو سیلو که طراحی 1991امریکا هست رو پر کنه که با موتور کم حجم قدرتی 2برابر پژو داره.

      • این خودرو به مراتب از سیلوبهتره.تنهااشکالش موتورشه که حجم کمی داره. برای خودرویی در این کلاس می بایست حجم موتور لااقل 2000 سی سی باشه و قدرت موتور 140 اسب بخار در گشتاور 6000.در نهایت بایددید با چه قیمتی به بازار عرضه میشه.

        • خوب این که با حجم موتور کم تر قدرت بیشتری داره
          مدل توربوشارژ ۱۵۰ اسب قدرت داره و مصرفشم پایینه

  3. انشاله که این ماشین باتوجه به تصاویری که از ظاهر وباطنش درسایت هاست یکی باشه وقیمتش هم جوری باشه که امکان خریدش میسر باشه.ولی درکل خودرو جالبی به نظر میاد باشه

    • چشمم آب نمیخوره که از ایران خودرو ماشین درست وحسابی بیرون بیاد

      • تا وقتی تو و امثال تو به چشم بی لیاقت به کشور نگاه کنن وضع همینه.وقتی به یک فوتبالیست بگی خنگی و بازی بلد نیستی و تحقیرش کنی از فوتبال محو میشه.ولی وقتی کمکش کنی و تشویقش کنی مطمئن باش پیشرفت میکنه.پس تو و امثال توان که با [...] مانع پیشرفت کشورن.
        هر وقت تونستی پریز خونتون رو درست کنید اون وقت به دیگران انگ بی لیاقتی بزنید…

  4. این ماشین ماشین خوبیه ولی نه برای وضعیتی که ما شاهد اون هستیم

  5. مشکل مملکت ما زمانی حل میشه که این اصطلاحات ملی نمی دونم ارمانی از ادبیات ما حذف بشه

    والا بخدا

    حالا شما می گین خودروی ملی

    ما هم ساده باور می کنیم

    ولی خود بی … که می دونین این ماشین کجا تو چه موسسه ای طراحی شده

    بابا یه ماشین ارزون بسازین که تمام قطعاتش ایرانی باشه

    طراحی شم یه نیم میلیارد ناقابل بدین پنین فارینای ایتالیا انجام بده

    مردم هم یه ماشین خوب و صد البته ارزون سوار میشن که به لطف پنین شیک هم هست

    جونوری مث تیبا هم تولید نمیشه

    نمونه اش کمپانی چینی چری (ام وی ام )

    الان 315 به این قشنگی همه تو چین می دونن طراحیش ایتالیاییه کسی هم خجالت نمی کشه

    چیه برداشتن با 3دی مکس اتاق ازرا گرنجور رو انداختن رو سمندی که سپر هاش با ماشین هم خونی نداره

    بسه دیگه

  6. یه سوال فنی:
    این ماشینمون با دگمه استارت روشن میشه یا با سویچ؟

  7. قیمتش حتما مفته
    40الی50میلیون ناقابل
    بازم سپر وچراغ وعوض کردن شد یه ماشین جدید
    تازه همینم4تا5سال طول کشیده
    خودروسازای خارجی تواین زمان 10مدل جدیدمیدن بیرون

  8. دوستان عزی بیخیال این ماشین بشد.
    کلا” عرض کنم که اکثر ماشینهای داخلی بخاطر بیکیفیتی شون یکجورایی مثل هم هستند پس لطفا” اعصابتونو بخاطر یک مشت آهن پاره داغون نکنید.
    برید پراید بخرید هم زود چ÷ میکنه و شما زودتر به ملاقات دیار باقی و همون بهشت که کلی توش نهر عسل و حوریو کلی از اینجور چیزا داره میرسید و آرامشش هم خیلی باحال تر از ایناست .
    خلاصه دمتون گرم

  9. مسئولان میگن قیمتش بین 40 تا 55 ملیونه .

  10. افکار بلند پروازانه ایران خودرو مطمئنا گذشته، حال و اینده این شرکت رو به فنا خواهد داد،
    بدون شک در صورت ورود این خودرو ب بازار با این تکنولوژی و وضعت ظاهری و آپشن های موجود در تیراژ تولید حتی چند صد دستگاهی هم با مشکل جدی خط تولبد و تامین قطعه و غیره مواجه خواهد شد…

    • پس کو این دنا نتونستن تولید کنن فقط تونستن یه عکس نشون بدن
      اگه بتونن تولید کنن
      درصورتی که قیمتش زیر 40باشه بدنیست
      جون باید ارزونتراز چینی ها باشه
      چون صد درصد تا معایبش بر طرف بشه مصرف کننده ها بیچاره میشن
      خودشون که درست تست نمیکنن

  11. ببینم اینای که ثبت نام کردن اولین تحویل هم قرار بود مرداد باشه چی شاد دادنتون چی شد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری