»» تجربه مسافرت با سمند EF7

سلام، امروز می خوام یه تجربه از یه اتومبیل وطنی را با شما به اشتراک بگذارم. عید امسال (1391) فرصتی دست داد تا به همراه یکی از اقوام که حدود 1 ماه پیش اتومبیل خودش رو تحویل گرفته بود به سفر بریم البته این نکته رو بگم که تو خرید و انتخاب این اتومبیل بنده حقیر توصیه اکید (بر اساس روایت یکی از کارشناسان فن) داشتم که این مدل رو انتخاب کنه، به هر حال با تدارک کافی و همچنین بازدید فنی و چک کردن کامل اتومبیل راهی سفر شدیم.

ikco-samand-lx

بر طبق برنامه قراربود تهران با راندن تو مسیر جاده فیروزکوه به سمت شمال ترک کنیم و در اولین مقصد پس از گذشت از شهرهای سر راه به بابلسر بریم، سه روز تو ویلای دوستان بمونیم سپس به سمت گرگان و گنبد رفته و پس از دید و بازدید اقوام راهی مشهد بشیم، ماجرا از زمانی آغاز میشه که تو جاده فیروزکوه من احساس کردم کولر اتومبیل روشنه و البته به نظر می رسید دیفرنسیال ماشین هم یه زروزه ملایمی که تو صدای سیستم صوتی کم و بیش شنیده میشه داره، در این حال و از راننده(دوست عزیز) خواستم کولر رو خاموش کنه که ایشان در جواب گفت کولر خاموشه و کلید روی بخاریه… با کمال تعجب و پس از بررسی یه مسیر قوی باد از لای درب شاگرد بود که به بدن بنده می خورد و تاحدودی از سرما نیمه راست بندم رو لمس کرده بود خلاصه پیاده شدیم و با پر کردن لای درب با کاغذ و پلاستیک تا حدودی جلوی این سوز رو گرفتیم (در هر بار سوار و پیاده شدن این کار رو می کردیم). پس از گردنه گدوک بود که با صدای ناهنجاری از سمت جلو و راست مخصوصا تو پیچ ها مواجه شدیم، نمی دونم این تجربه رو داشتن که به دوستی توصیه می کنید یه چیزی رو بخره و کلی هم ازش تعریف و تمجید می کنید پس از خرید با هر ایرادی که تو اون کالا دیده میشه عرق شرم روی پیشونی مبارک ظاهر میشه، حالا حال منو فرض کنید که با این صدا که اول سعی کردم به روی خودم نیارم، چطوری شدم، خلاصه تو یه جا که میشد کنار جاده ایستاد نگاهی به موتور و جلوی ماشین انداختیم، چیزی سر در نیاوریدم به این خیال که موردی نیست ادامه دادیم پس از حدود 4 ساعت رانندگی به ویلای بابلسر رسیدم خانواده رو تو ویلا مستقر کردیم و بلافاصله اومدیم سراغ اتومبیل حالا که وقت داشتیم با یه نگاه عمیق تر بررسی کردیم از داخل شروع کردم و ایراداتی که دیدم فقط و فقط شرمندگی من رو بیشتر می کرد بعضی از ایرادت ظاهری عبارت بودند از:
–    رنگهای متفاوت از رنگ سفید بر روی کلید های کنسول(کلید فلاشر، کلید CNG، کلید گرمن شیشه عقب و…)
–    بیرون آمدن غیر طبیعی و کج بودن ساعت روی کنسول
–    فاصله نامتوازن و بیش از حد قسمت کنترل سرما و گرما با قاب اطراف
–    فاصله ناموزون قسمت داخلی آینه ها با قسمت زیرین در دوسمت
–    روشن بودن چراغ کیسه هوا (Airbag) بدون دلیل (این اتومبیل مجهز به Airbag راننده بود)
–    موج داشتن شیشه جلو
–    بیرون بودن چسب های رودری ( در قسمت بالا)
–    و البته صدایی که از قسمت هیدرولیک فرمون بعضی وقت ها به گوش می رسید
–    و چند مورد جزئی دیگه( که میشه نادیده گرفت)
خلاصه پس از 3 روز زیاد شدن صدایی که از جلوی اتومبیل به گوش می رسید و قبل از ادامه حرکت به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردیم و پس از بررسی ایشان گفتند که صدا مربوط به پلوس چرخ جلوی اتومبیل میشه و این مورد هم شامل گارانتی نیست و البته هر چه اصرار کردیم ، خلاصه قبول نکرد تو این حین با شنیدن هزینه تعمیرات گفتیم مثل اینکه صدا کمتر شده و اصطلاحا خودمون رو زدیم به اون راه با سلام و صلوات به راه ادامه دادیم، پس از گرگان صدا خیلی بیشتر شد و کم کم خطرناک داشت میشد به مقصد ( شهر کلاله) که رسیدیم به همراه یکی از اقوام که محلی بود به نمایندگی مجاز مراجعه کردیم و بدون پرسش که اصلا این مورد شامل گارانتی میشه یا نه تعمیرات رو آغاز کردیم تو این فاصله چون بیکار بودم تو نمایندگی گردشی کردیم در کمال تعجب دیدیم از این سری اتومبیل که اتفاقا همه هم کمتر از چهار ماه بود که از تحویل اون ها می گذشت مواردی مانند ذوب شدن پیستون، شکستگی شاتون، ترکیدن سرسیلندر و … موارد دیگه رو دیدیم و البته بنده هم مداوم بر نگرانی و شرمندگیم اضافه می شد.

samand_lx

خلاصه یکی از کارشناسان فنی که بنظر سرپرست مکانیک ها می رسید با ما همکلام شد و یه سری توصیه برای استفاده بهتر از این اتومبیل به ما داشت توصیه های اون عبارت بودن از:
–    این اتومبیل موتور ظریفی داره و خیلی باید با احتیاط رانندگی کنید و دور موتور بیشتر از 4000 نشه!
–    رو بنزین زیاد خوب کار نمی کنه و بهتر با گاز برونید
–    بیش از 3 ساعت مداوم رانندگی نکنید و یه استراحتی به موتور بدین( با خنده خودتون هم استراحت کنید)
–    آب و روغن اون رو حتما و هر روز قبل از گرم شدن موتور چک کنید
–    ….

rear-seat-samand-lx
به طور خلاصه و با زبون بی زبونی می خواست بگه تو بد مخمصه ای گیر افتادید، دیگه تقریبا خودم رو آماده کرده بودم که با اولین نگاه معنی دار دوست عزیزم بگم نگران نباش این اتومبیل رو خودم ازت می خرم ولی اون هم آدم با معرفتی بود و اصلا خم به ابروش نمی آورد، تعمیرات تموم شد و وقتی برای پراخت هزینه به دفتر مراجعه کردیم در کمال نا باوری مسئول دفتر گفت این مورد شامل گارانتی میشه و  نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید ( فقط درک کنید اختلاف بین نمایندگی ها و درک شرایط گارانتی رو تو فاصله 2 استان)
به هر تقدیر 2 روزی تو شهر بودیم به فامیل سر زدیم و عید رو تبریک گفتیم و هر کی پرسید از ماشین راضی هستید، چیزی واسه گفتن نداشتیم و شده بودیم چوب دوسر طلا!

samand-lx-dashboard

صبح روز 5 فروردین آماده شده بودیم به سمت مشهد حرکت کنیم یه دفه دیدم دوستم هراسان آمد سراغم گفت اتومبیل رو روشن کردم ولی هیچ کدوم از عقربه های داخلی صفحه کیلومتر کار نمی کنه و تمامی چراغ ها روشنه، رفتم سراغش اولش فکر کردم مثله کامپیوتره، روشن خاموشش کردیم هیچ تغییری نکرد، دفترچه راهنما رو زیر و رو کردیم و نتیجه ای نداشت، دوباره به سمت نمایندگی مجاز رفتیم یکی از کارشناسان گفت چیز مهمی نیست تو این سری از این اتفاق ها پیش میاد و در کمال خونسردی گفت اگه می خواین برین سفر برین نگران نباشین و البته می تونید حدس بزنید چی شد، سفر کنسل شد و مجبور شدیم صبر کنیم تا یه کیت کامل صفحه کیلومتر برای ما برسه که حدودا 2 الی 3 روز طول می کشید، دیگه تو این روزها سعی می کردم با دوستم چشم تو چشم نشم حتی صبحونه رو زودتر می خوردم یا سر نهار و شام دور از دید اون می نشستم و سعی می کردم هر جا بحث ماشین میشه یه جورایی بحث رو عوض کنم، خلاصه سفر خاطره انگیزی برای ما به جا موند.

1700cvvt

نمی خوام داستان رو کش بدم الان که این مطالب رو می نویسم برگشتیم تهران و سه شنبه 15 فروردین ماهه، ماشین رو روز چهاردهم به یه بنگاه آشنا با حدود 2 میلیون تومان زیر قیمت فروختیم، رابطه من با دوستم خیلی سرد شده، هنوز سمت راست بدن من حس سرماخوردگی داره، سفری با اضطراب رو تجربه کردیم و خلاصه عید با شرمندگی و در راه تعمیرگاه رو پشت سر گذاشتیم و نکته اساسی اینکه این ماشین یه سمند EF7 بود که دوست من از بین 30 تا ماشین که تو نمایندگی بوده انتخاب کرده و به قول خودش خیلی دقت کرده تا با کیفیت ترین رو انتخاب کنه، دیروز هم مطابق شنیده ها دوست عزیزم برای خرید یکی از این ماشین های چینی جدید به همراه دوست دیگری اقدام کردند و البته هدف من از این مطلب این بود که به دوستم بگم من هیچ قصدی از توصیه این اتومبیل به شما نداشتم و در کمال صداقت عذر خواهی بنده رو بپذیر و همچنین به شما عزیزانی که این مطلب رو می خونید، بگم ماشین ایرانی خوبه ولی من خرید اون را به شما توصیه نمیکنم بنده هم با همین شورلت نوا که متعلق به پدر عزیزم می باشد در عین مصرف سوخت بالا، خیابان ها را طی طریق می کنم و از سرم هم زیاد است و دیگر سودایی برای تهیه ماشین وطنی ندارم (‌البته پول ماشین های غیر وطنی رو هم ندارم) ایام به کام.

نویسنده: وحید گودرزی

24
فروردین
1391

۱,۹۵۶ دیدگاه

  1. چراغ چک ماشینم روشن شده بردم دیاگ زدم ماشین هیچ اشکالی نداشت خاموش شد ولی بعد 2 روز دوباره روشن شد باید چی کار کنم ؟

  2. با سلام من هم حدودا هشت ماهی می شه که این ماشین رو خریدم از روز چهارم وقتی می خواستم دنده عقب برم ماشین خاموسش شد زنگ زدیم امداد خودرو بالاخره بعد از یک ساعت تلاش و تقلا فیوزش رو عوض کدن و خودرو روشن شد فردا دوباره همین کار تکرار شد این دفعه دیگه رفتم یک باطریساز آوردم و فیوزش رو عوض کرد و گفت مشکل سیم کشی داره بالخره 30000خرج کردیم و گفت که فشنگی دنده عقب ندارم باید ببری نمایندگی آن رو ردیف کنه سرتون رو درد نیارم چند تا نمایندگی مراجعه کردیم و بالخره یک از آنها گفت شنبه بیار ردیف می شه به هر حال دستشون درد نکنه با گارانتی حل شد یه بار هم شمال بودیم گردنه حیران تو راه آستارا سر بالایی شتاب چندانی نداره تو راه ایستادیم نهار بخوریم دیدم زیر پام پر آب شده خیلی ترسیدم امداد آنجا بود گفت مشکل خاصی نداره هواکشی کرد و گفت زیاد کولر روشن کردید واسه همون تو اردبیل ببر نماینگی مشکل حل می شه به هر حال تا تبریز بکوب رفتیم مشکلی پیش نیومد آنجا گفتند شیلنگش از جا در اومده بود و مورد مصرفی 15000گرفت نمایندگی ایران خودرو ای هم از گارانتی طلاییش که سه ستاره هم هست مشکل بعدیش هم محرک باک بنزینه که ازروز اول خرابه هیج جا هم پیدا نمی شه هشت ماهه که درب باکش باز مونده توصیه می کنم قول شتابش رو نخورید با تشکر

  3. من باسمند Ef7از ایران به انتالیا رفتم از اونجا به استانبول بد هم برگشتم ماشین آخشم در نیومد پیشنهاد میکنم به بد گویی ها توجه نکنین از پرشیا خوب تره

  4. من ذوماهه دارم به نظرم شتابش کمه با دنده 3 80تا بیشتر پر نمیکنه صفر خریدم نمیدونم شاید میترسم بگازم ولی وقتی میافته تو سرعت شتاب بی نظیری داره من اطلاعاتی ندارم لطفا راهنمایی کنید

  5. یه سمند. پایه گازشور ef7 دارم مدل 90 موتور بوش آلمان این ماشین اژ هر لحاظ که فکرش رو کنید راحته چون من 206 و پرشیا و 405 داشتم از همه اینها سرتره که میگم امتحان کنید

  6. موتور ef7 بهترین موتور موجود است چون کم مصرف و پر قدرت هست موتور زانتیا هم بهش نمیرسه

  7. من هم سمند ال ایکس دوگانه دارم ازش خیلی راضیم

  8. من یه سمند ef7 دارم و الان 6ماهه که دارم ازش استفاده میکنم واقعا ماشین خوبیه هم قدرت و هم شتاب محشری نسبت به قیمتش خیلی می ارزه که بخریش فقط تنها عیبش از نظر من که توی متن قید کردین طراحی بسیار زشت دکمه های کنسول جلوش و کلا طراحی داخلیش اصلا خوب نیست ولی موتورش محشره اصلا خراب هم نشده تا حالا برای من که!

  9. از رنگ بدنش بگیر تا تودوزی اتاق و داشبورد و قربیلک تااااا موتور و سیستم تعلیق.
    خدا رو شکر یواش یواش داره بهتر میشه.

  10. با سلام به همه سمند سواران عزیز
    بنده هم یکی از دارندگان سمند EF7 هستم. مدل بهمن 90 که البته در دو ماه اول خیلی اذیت شدم، رابط سیم کلاچ و پدال پلاستیکی بود در مسافرت شکست! بعدش مجبور شدم مدل قدیمی که فلزی بود جاسازی کنم، بعد از دوماه از خرید موتورش سوخت و حدود سه هفته تمام با نمایندگی و شرکت برای تعمیرش درگیر شدم، آخرسر امداد ویژه کردند مثلا و در سه هفته قضیه تمام شد، بعد از شش ماه اویل ماژول شروع به روغن ریزی کرد که به نمایندگی مراجعه کردم و ثبت سفارش قطعه نمودم و بعد از سه ماه اونم با کلی شکایت در سایت ایران خودرو و بازرسی ایران خودرو قطعه اومد، بعد از تعویض شکر خدا تا حالا که آبانماه 93 هست هیچ مشکلی نداشتم.

  11. سلام دوستان من خودم دارم تو نمایندگی ایرانخودرو کار میکنم سمندهای موتور ملی سال 88 .89 فوق العاده بودن و بدون ایراد بعد که تحریما زیاد شد و پک تعمیراتی اویل ماژول بهمون نمیدادن و مجبور بودیم از واشرهای ساخت داخل که توسط مشهد شاخته میشد استفاده کنیم مدل های 90 91 92 به طور کلی ایراد نشتی از قسمت خنک کننده روغن موتور یا همون اویل ماژول داشتن و باعث بدبین شدن مشتریا نسبت موتور ملی شدن اما توجه کنین الان در حال حاضر از اوایل امسال ایراد نشتی برطرف شده خدایی و ایراد خاصی در خودرو دیده نمیشه یادتون باشه که این موتور قویترین موتور پایه گاز سوز دنیاست در یکی از دوره های این خودرو که من شرکت کرده بودم استاد میگفت قدرت موتور ملی رو کاملا میشه با موتور مزدا3 مقایسه کرد حالا راست یا دروغ این گفته رو نمیدونم من خودم که طرفدار شم

  12. اقای اریا یعنی شان و شخصیت کسانی که این ماشینو دارن در حد شماست که واویلا.ولی من خیلیاشونو میشناسم افراد نجیب و با شخصیتی هستند اقا جفا نکن در حقشون.یعنی اومدی از یه موتور اونم نه کل ماشین دفاع کنی آبروی دارندگانش را که بردی.نمیخواد جای دوری بری همین تایپیک را بخون میبینی چند درصدی بالاخره مشکلات ریز و درشتی با این موتور دارن.ببین چند درصد کسی نگفته صددرصد..حتی همینجا عزیزانی که دارن توصیه میکنن دور موتور را زیاد بالا نبرید.تا حالا شنیدی کسی ایراد خاصی که تکرار بشه از موتور 1800 سمند بگیره ؟خوب مصرفش کمی بالاست ولی ایراد خاصی نداره کسی هم نمیتونه از خودش ایراد روش بذاره.تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.

  13. آره سمند سواران آدمهای باشخصیتی هستند. همشون خوبند . مثل شما نیستند که الکی از مردم ایرا بگیرن . هر وقت بخوان از کسی ایراد بگیرن یه نیگاه به خودشون می کنند

  14. البته شما باید شتاب-قدرت-کشش و… موتور ای اف7 رو هم در نظر داشته باشی،،،واقعا در حد زانتیا 1.8 هست

  15. آقامیلادبه عرضتون برسونم که موتور 1800مربوط به بیش از 30سال قبل میباشد مطمئن باش اگر اون زمان این تاپیک مجله پدال وجودداشتومردم نظرشون رو میدادن میفهمیدی که عیب وایرادهای این موتور چقدر زیاده.بالاخره توی این مدت تمام ایراداتش رفع شده هنوز هم نه کامل .ولی موتور ef7حدود7ساله که تولید شده وهرروز روبه بهبودیه واگه 30سال ازعمرش بگذره میشه همون1800 که شمافرمدید.البته این ایرادات اززمانی شروع شدکه تحریم شدیم من کهef7 دارم با6500تاکارکردوازش راضیم بدون کوچگترین ایرادی

  16. میلادجون جونم واسط بگه که تکنولوژی xu7مربوط به بیش از30سال قبل .اگه اون زمان چنین وبلاگی بود که مردم میتونستن در باره اش نظر بدن مطمئن باش که ایراداتش زیادتر ازای ef7میبود طبیعطاتوی این مدت این ایراداتش رو برطرف کردن.الان هم این موتور ef7هیچ ایرادی نداره مگر مدلهای 90الی 91 که اون هم همش برطرف شده حالا میمونه دوتاماشین بدون ایراد یکی باقدرت بالاومصرف کم ef7.ویکی باقدرت کمتر ومصرف بالاتر xu7

  17. مهمترین مساله الان مصرف خودرو
    الان همه تلاش میکنن بیشترین قدرت را از کمترین مصرف بگیرن
    که توماشینای ایرانی بهترین گذینه است

  18. ماشین های ایران خودرو خوبن اما هفته ای دو بار باید برین نمایندگی های سراسر کشور که مشکلاتشو بر طرف کنی بالاخره یه ایرانگردی هم میشه مرگتم دست خودته جدیدا ناش کش روا هم تولید میشه که اون نگرانی هم حل شد باور کنید من امسال 4 میلیون ضرر ماشین دادم که کار 4 ماهم هاپولی شد

  19. اقا جون هرچه قدر ef7 خوب باشه ولی وسایل هایش کم یابه.

  20. سلام.
    اقا همه ماشینای ایرانی یه جورن چه باشه گرونش یا ارزونش رفته رفته صداهشون فرق مکنه بدنشون کاغذین فقط مهم خودشونن که سودشو ببرن نه منو شما…………

  21. سه ماه این ماشین ef7بنزینی دارم این ماشین باید هنگام ابندی فشار زیاد نیاوریم زیرا در کارخانه های معتبر موتور را دز شزایط مختلف تست کرده و موتور را زیر با می برند ولی در ایرانخودرو این کار را انجام نمی دهند واین باعث می شود که تمام محصولات به قول معروف شانسی باشد تمام محصولاتی که داخل تولید می شوند نکته دیگر کیفیت روغن موتور در کارخانه خوب نیست من در کیلومتر 7000 مجبور شدم با هزینه شخصی سرویس ماشین انجام دادم
    بطور کلی نسبت به پولی که پرداخت می کنی قابل قبول است من قبلا 405و تندر داشتم که سواری این از هر دو بهتراست البته برای من که روزانه 100 کلیومتر طی می کنم
    مشگل تند نداشتن مکانیک خوب است و هر چه سال ان بالا می رود هزینه تعمیرات ان بیتر می شود

  22. سلام به همه ی دوستان
    سمند ef7 مدل بنزینی از بهترین مدلهای سمند هستش،هم شتاب خیلی خوبی داره ، هم قدرت بالائی داره،هم کم صدا و نرم کار میکنه،اگه بهش برسید مطمئن باشید مدتها نیازی به مراجعه به تعمیرگاه نخواهید داشت ،این مدل بسیار کم مصرفه و در درازمدت از لحاظ اقتصادی برای صاحبش بسیار مقرون به صرفه هستش،بهترین بنزین برای این مدل ،بنزین بدون سرب یا بنزین سوپر هست که طول عمر خودرو رو افزایش میده.با تحقیقاتی که انجام دادم و تجربه ی سواری با این ماشین به جرات میگم سمند ef7 بنزینی از برترین خودروهای ساخت ایران هستش.

  23. جالب بود که گفتی از ال نود بهتر سواری میده. اینجا همه سمند دارن و اومدن نظر میدن. وقتی یکی از سمند تعریف کنه ذوغ میکنن انگار قراره چیزی بهشون بدن. خواهشآ خیال پردازی نکنید. هم ال نود و هم سمند دست همه هست و دیدیم و سوار شدیم .کسی که تفاوتهارو احساس نکنه مسلمآ نباید بیاد نظر بزاره.
    همه چیز ماشین موتور نیست.

  24. آقای ebp بانظر شماموافقم ولی اینقدر که شمافرمودید کم صدا نیست هم صدای موتور وهم صدای پمپ هیدرولیک خیلی داخل اتاق میادالبته نسبت به 206وال 90

  25. ال نود و دویست شش را با سمند مقایسه نکن. تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.

  26. علی آقا من اکثر ماشینهای ساخت داخل را بصورت نو خریدم از جمله ال نود که در حال حاظر دارم . دو ماه پیش سمند ef7 را تحویل گرفتم با توجه به تجربه قبلی که از سمند موتور پژو داشتم با اولین استارت زدن توی نمایندگی شوکه شدم . انگار نه انگار که موتور روشنه نه صدا نه لرزش؟ دقیقا بر خلاف سلف قبلیش. آقا حرفو کم می کنم با شصت لیتر خارج از شهر 1000کیلومتر رفتم !!!!توی یه جاده فرعی کاملا خالی سرعت 200 کیلومتر را برای اولین و البته آخرین باربراحتی تجربه کردم! حرف آخر : اولین ماشینیه که از خریدنش پشیمون نیستم و اون حسی که میگه پولت را ریختی تو چاه بهم دست نداده !!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری