»» مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

۰۳
آبان
۱۳۸۸

۴,۳۳۰ دیدگاه

  1. سمند مثل گاریه و زود لش میشه و تندر نود توی اتوبان سمند براش مثل دوچرخسمند صفر از نمایندگی میاد بیرون هفتاد نوع صدا میده و سوهان روح میشه صندوق عقبش ام که باید کشتی. بگیری تا بسته شه صدای موتورشم که مثل اینکه خاور روشنه دنده یک و دوشم که باید تا گرم شه سفت جا میره تو حرکتشم که مثل اینکه پشت نیسان نشستی کولرشم که میگیری خوره بنزین داره. ترمزشم که میزنی هفتاد متر جلوتر میگیره صدای فنش ام که سپر باهاش میلرزه فوق العادس کمکاش ام که مثل گاری فقط میکوبونه خودروی باکیفیت

  2. محاصن هر یک از دو خودروی سمند و ال نود نسبت به همدیگه:
    ال نود:
    1- استفاده از تجهیزات با کیفیت و مونتاژ خوب قطعات به دلیل نظارت شرکت مادر.در نتیجه ممکنه دیرتر کارتون به تعمیرگاه برسه.
    2- شتاب اولیه بهتر
    3- مناسب برای مسیرهای شهری
    سمند(EF7):
    1- طراحی بهتر و زیبایی درونی و بیرونی
    2- امکانات بیشتر
    3- شتاب ثانویه بیشتر و سرعت نهایی بالاتر
    4- قیمت مناسب تر (حدودا 7 میلیون ارزون تر از ال نود)
    5- تعادل و هندلینگ بهتر در سرعت های بالا
    6- مناسب برای مسیرهای بین شهری

    از لحاظ فاکتورهایی مثل مصرف سوخت و ایمنی تقریبا در یک سطح قرار دارند…

  3. چرا باید وقتی آدم کم میاره و توانایی پاسخ گویی منطقی نداره باید به دیگران توهین کنه و چرندیات بنویسه
    واقعاً برای شما متاسفم که آبروی … سوارهای بیچاره رو به تنهایی می بری و باعث میشی همه فکر کنند کسایی که …. خریدند آدمهای بیسواد و بی منطق و متعصب و بعضاً بی ادبی هستند
    گروه خاصی رو اشاره نکردم تا به کسی توهین نشه ولی خودتون متوجه میشید منظور چه کسایی هستند .

  4. من از سمند متنفرم ولی اخه بی انصاف تانک هم به کامیون بخوره میترکه برادر من یه خورده شعور رو برا مخاطب رعایت کنید لطفا

  5. برادر من شما نبین که سمند له شده
    شما توجه کن که بدنه یه تونی سمند شاسی فولادی ماک 20 تونی رو خم کرده
    تا اونجا که من میدونم اگه تانک هم به ماک بخوره میترکه مخصوصا این قدیمیاش

  6. برادر من تریلی یا اتوبوس معلومه که اگه به ماشینای سبک تر از خودش بزنه آردشون می کنه! پس این تصاویر دلیل نمیشه که امنیتش پایین باشه!

  7. فک میکنی که اگه ال90 یا 206 یا پارس و پراید بو دووم میاورد عایا؟؟؟؟؟

  8. یکی از فامیلام ریو داره. یک ماه پیش تسمه تایم ماشینش پاره شد وموتورش داغون شد حدود 4 میلیون خرج موتورش کرد

  9. انصاف بعضی از دوستان رو باید از این دسته کامنت ها تشخیص داد.منطقم خوب چیزیه به خدا، مثلا فکر کن اگه جای سمند ال نود بود چی میشد؟ فکر کنم این بلا سر یدک کش و رانندش میومد بعدشم راننده ال نود سلامت از ماشین پیاده میشد و بعد از یه نگاه مقتدرانه و تحقیر آمیز به یدک کش یه پوزخند میزد سوار ال نود میشد می رفت.

  10. دوست عزیز بهتره یکم منطقی باشی

    این تصادفایی که لنکشو گذاشتی اگه کادیلاک CTS یا مرسدس بنز S Class هم بود همین بلا سرش میومد !

  11. سلام دوستان من تقریبان همه ماشینهای ایرانی رو داشتم ولی سمند رو بیشتر پسند کردم چون خیلی راحت اسپرت میشه خیلی کیپه تو سرعت بالا صدای باد تو درا نمیپیچه . توی پیچ خیلی فرمون پزیری خوبی داره . توی پیچ نه زیاد تند تومصیردانشگاهم با ل90 پدر خانومم فک میکردم مسه ماشینه خودم فرمون دادم کنترل ماشین از دستم خارج شد چیزی نمونده بود ک چپ کنم ولی ای کاش سمند موتور ال90 داشت

  12. ریو تمام مزیتهای ال90 را دارد در عین حال معایب ال 90 رو هم نداره.ریو معرکه است.میدونم زورتون میاد بهم منفی میدید ولی حقیقت رو نمیشه کتمان کرد.قطعا در آینده نزدیک ریو میخرم چون 6ماهه در موردش دارم تحقیق میکنم.شتاب عالی,مصرف کم,ماشین با کلاس,بدون استهلاک نه کم استهلاک,نرم,علیرغم جمع و جور بودن جادار و راحته,صندوق بزرگ,تو شهر و تو جاده عالی,پایداری قابل قبول و…

  13. آقا چه ربطی داره ، این اتفاق ممکنه برای هر خودرویی بیفته ، مطمئن باشید ریو از سمند و 405 و امثالهم با کیفیت تره و تکنولوژیش بالاتره

  14. من نه سمند دارم نه تندر ، ولی هر دو رو سوار شدم
    بنظر من باید از چند دیدگاه بررسی بشن :
    1 – ظاهر و زیبایی
    2 – مصرف و استهلاک
    3 – کیفیت ، آپشن ها و تکنولوژِی ساخت
    4 – جادار بودن و امنیت
    5 – تامین قطعات و پشتیبانی
    6 – سرعت ، شتاب ، ترمز
    از نظر طراحی و استایل من امتیاز بالاتر رو به سمند میدم ، تندر واقعا رخ زشتی داره
    از نظر مصرف و استهلاک برد با تندره ، چون هم کم مصرفتره و هم عمر قطعاتش بالاتره
    از لحاظ کیفیت و آپشن چندان فرقی باهم ندارن ولی تکنولوژِی فنی تندر به مراتب بالاتر از سمنده
    هر دو خودرو جادار و راحت و نرم هستن ، منتها بنظر من تندر نرمتره ، امنیت هر دو خودرو خوبه ولی سمند جاده بهتری داره
    قطعات سمند راحت تر گیر میاد و ارزونتره
    تو شتاب و ترمزگیری تندر از سمند جلوتره و تو سرعت نهایی بنظر من هر دو تقریبا یکسان هستن
    در کل سمند خودروی خانوادگی با تکنولوژی قدیمی تر ، استایل بهتر ، مناسب برای مسافرت ، استهلاک بالا و عمر کم قطعات و تندر خودرویی مدرنتر با طراحی ضعیف ، کم استهلاک ، نرم و راحت و مناسب برای شهر ، جادار و کم مصرف
    حالا هر شخصی میتونه بر حسب معیارهاش خودروی مورد نظر خودشو انتخاب کنه

  15. یک چرخش به ال لگن میرزه ولی ترمز خوبی نداره حتما باید تقویتش کنی

  16. رشید جان میخوای ریو بخری انشالا مبارک باشه به سلامتی. ولی بهت توصیه میکنم موقع رانندگی یه مشت پنبه یا پتویی چیزی بچپون توی گوشات که صدای موتور آزارت نده.
    صدای موتور ریو داخل اتاق خیلی زیاده! مثل هواپیماهای ملخی! آدم یاد برادران رایت میوفته! :-)

  17. اقا اقا اقا میخوایم سوار ماشین شیم ی اهنگ گوش کنیم نرم رانندگی کنیم تا برسیم مقصدمون نمیریم عملیات کربلا 9که جنگه مگه ماکو تانکو اوردید تو بحث دعا کن اصلا کسی با هیچ ماشینی تصادف نکنه باباجان

  18. آقای مهندس با عرض پوزش حالا خوبه تو خوده خبر نوشته تصادف هوو باسمند بعد شما میگی که ماک بوده!

  19. آقایون محترم باید به عرضتوون برسونم که الان سمندEF7 مالتی پلکس بنزینی تو بازار 28.5میلیونه در حالی که تیپ E2 تندر لگن 37.5 میلیونه.
    این نوع سمند هم ترمز هم موتور هم شتاب و هم مصرف هم تاپ اسپید هم فنی هم صدای موتور هم قیافه هم صندلیهای راحتتر هم قیافه بهتر هم…بهتری نسبت به تندر90 داره اونم با قیمت ارزونتر.حالا هرکی مدعیه که تندرش از سمند EF7 مالتی پلکس برتره بهتره بره تو آپارات و 0تا210کیلومتر با سمند رو سرچ کنه تا متوجه بشه که این ماشین حدود 10الی12ثانیه زودتر به 210 میرسه نسبت به زانتیا.

  20. تجربه من از سمند Ef7
    سلام خدمت همه دوستان عزیز؛
    میخوام یه شرح حال از ایرادات ماشین خودم براتون بگم تا به این جمله اعتقاد پیدا کنید (البته اکثر دوستان اعتقاد دارن)
    ” خریدن ماشین تو این خراب شده اونم از ایران فرغون و سایپا مثل خریدن تخم مرغ شانسیه ”
    ایرادات:
    1) بیرون بودن شبکه های روی داشبورد ————– رفع شد
    2) لق بودن شدید قاب دور فرمان —————– رفع شد
    3) سوت کشیدن دائم سنسور دنده عقب —————– رفع شد
    4) نفوذ شدید باد از در های عقب —————– رفع نشد
    5) صدای معروف گیربکس ——————- اغدام نکردم
    6) لرزش شدید دسته دنده —————- رفع نشد
    7) صروصدای عجیب غریب از ستونها، داشبورد، درها، طاقچه عقب و …. ———— رفع نشد
    8) مشکل استارت خوردن —————— رفع نشد
    9) فاصله عجیب کاپوت با جلوپنجره ——————– رفع نشد
    10) صدای سوت شدید هنگام ترمز گرفتن —————– رفع نشد
    11) صدای زیاد رگولاتور گاز —————— اغدام نکردم
    12) لرزش شدید اتاق ماشین، آینه وسط، داشبورد، کنسول ——————- رفع نشد
    13) مشکل داشتن کامل اگزوز و تعویض به طور کامل ———— رفع شد
    14) صدای شرشر آب از زیر داشبورد و تعویض رادیاتور بخاری ————– رفع نشد
    15) صدای تسمه ها ——————– رفع نشد
    16) مشکل با سیستم دزدگیر(گاهی صداش درمیاد) ————— رفع نشد
    17) ترمز دستی سریع از رگلاژ درمیاد ————– رفع نشد
    18) مشکل داشتن دریچه های هوا(از یکی هوا میاد از یکی نمیاد) ————— رفع نشد
    19)کار نکردن شیشه بالابر راننده در هوای سرد(بقیه کار میکنن) ————— رفع نشد
    20)گیر داشتن کاپوت هنگام باز شدن ————— اغدام نکردم
    21)باز نشدن درب صندوق و خرابی قفل آن —————- رفع شد
    22) ماشین صدای تراکتور میده!!!!
    23) بوی شدید بنزین هنگام استارت زدن —————- رفع نشد
    25) صدای فیش فیش هنگام چرخاندن فرمون ————– رفع نشد
    مزیت ها:
    1) موتور ماشین +قدرت و شتاب عالی در حالت گاز
    2) ترمزهای فوقالعاده قوی (برای من از این دیسک بزرگاست)

    تمام این مشکلات بعد از فقط 4000 کیلومتر مشخص شدن!!!!
    حالا دوستان فکر کنم تخم مرغ شانسی من بد از آب در اومده،فکر کنم من آدم بد شانسیم!!! (احمقانه ترین استدلالی که میشه کرد اونم در سال 2011 که تکنولوژی همه جوره پیشرفت کرده برای رفاه و آسایش انسان تا ذهن رو برای نوع آوری و خلاقیت آزاد و راحت نگه داره ولی یکی مثل من از تمام کارو زندگیم موندم و دارم دنبال ایرادات ماشینم میدوئم و تمام ذهنم مشغول این موضوع هستش و آخرش هم به نتیجه نمیرسم.)
    شرمنده اگه طولانی شد.

  21. بله دقیقا”

    اونایی که میگن سمند لشه ، یا پشت فرمونش ننشستن ! یا فقط تو کوچه های بن بست باهاش رانندگی کردن !

    نظیر نداره تو حدود قیمت خودش ( کاری به ماشینای دست دوم ندارم )
    استحکام بدنه ، شتاب ، امنیت بالا ، هندلینگ عالی ، صندلی های نرم و راحت (تنها مشکلش پشت سری هاشه که در تصادف از عقب کم میاره)

    تندر ممد خداوکیلی شتاب و مصرفش خوبه ولی هندلینگ ، زیبایی داخل و بیرون نداره و صندلی های عقبش تهوع آوره اگه وارد جاده بشید !!

  22. کی گفته؟؟؟ترمز نداره.دید به جلو نداره.ایربگ نداره.راننده آسایش نداره.ستون درست و حسابی نداره.چند تا ماس ماسک که اینقدر دک و پز نداره.

  23. پسرم اگه سمندو ازنزدیک دیده باشی متوجه خواهی شد.. نمیدونم سمندو میشناسسی یا نه؟

  24. نه تو کل ماشینای ایران، جهان، کهکشان راه شیری ، کلیه منظومه ها و شایدم دورتر تنها ماشینی که تا حالا چرخ داشته لوگانه…!!!

  25. اقا محسن ایراد های 3و4و7و20 نشون میده ماشین احتمالا تصادف داشته ایراد 12 هم اگه ماشین درجا بلرزه از دسته موتور میتونه باشه اگه تو حرکت باشه باز یکی از نشونه های تصادفه.لرزش دسته دنده از ساچمه فنر گیربکسه اگه اونا نباشه کشویی توپی دنهده هایی ک بیشتر میلرزه خرابن.استارت خوردن بد یا از باطریه (80 درصد باطری)یا شمع ووایر بهتری استفاده کنید اگه هنگام استارت پا رو گاز نمی زارید استپر موتورو تمیز کنید.صدای سوت ترمز همراه با لرزش باشه دیسک تاب داره.تقریبا در تمام موتور های L3وTU5وEF7کمو زیاد داره ولی عدیه با کمی روغن درس میشه زیاد نزنید که تسمه ول کنه اگه درس نشد تسمه ها رو تعویض کنید.دریچه هوا احتمالا خورطوم داخل داشپورت در رفته.صدای فیش فیش که در سمت چپ بیشتر هم میشه از پمپ هیدرولیکه اگه سر پیچ (تمام فرمون)و صدای تق تق باشه کله پولوسه

  26. نه داداش اینطور نیست اگه مدرک داری ثابت کن! فقط ماشینای ایرانی میترکن شک نکن!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری