»» مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

03
آبان
1388

۴,۸۶۷ دیدگاه

  1. آقا اشکان بی زحمت شما هم لطف کنید دلیل گرانتر بودن تندر رو ( البته قیمت کارخانه ای )نسبت به پارس و سمند و 206 و دیگر خودرو هارو بگید ؟ لطفاً؟

  2. اولا ک شما امکانات پارس موتور زانتیا رو اومدی با تندر مقایسه کردی.شما لطف کن امکانات پارس معمولی ک در رنج قیمتی تندر هست رو با امکانات تندر مقایسه کن.دکمه های کنترلی روی فرمان و صندلی برقی و تهویه مطبوع اتومات هیچکدوم امکاناتی نیست ک رو پارس معمولی باشه.دوما تندر در تست کرش سه ستاره ایمنی کسب کرد ک مطمین باش پارس همچین ایمنی نداره.بعدش تندر من دو ایربگ هست حالا یه مدته مثل اینکه تک ایربگ میدن بیرون.

  3. برتری های تندر 90 نسبت به انواع سمند و پارس و 206
    جلوبندی فوق العاده محکمتر
    ایمنی بالاتر
    کیفیت بالاتر و در نتیجه استهلاک کمتر
    فضای داخلی بیشتر
    مصرف سوخت کمتر(البته مصرف تندر و انواع 206 در یک رنج هست)
    شتاب بهتر(البته پارس موتور زانتیا و تیپ 5 شتابشون از تندر بیشتره)
    در کل تندر به نظرم دو ایراد اساسی داره:
    یکی زیبایی و دیگری عدم تعادل در سر پیچ.
    البته ایرادهای جزیی هم داره از قبیل عدم دید کافی در دنده عقب، دید اینه های جانبی کافی نیست، برف پاک کن تایمر نداره و …
    البته اینا ایرادات جزیی هست.در کل مزایای تندر به معایبش میچربه

  4. من امکانات پارس معمولی رو گفتم.شما اول برو یه پارس صفر رو از نزدیک ببین بعد بیا نظر بده.اگه امکانات ELXرو گفته بودم که باید تندر نابود میشد. همچنین اگه شما تونستی یه تندر 90 مدل 92 و۹۳ که دو ایربگ داشته باشه رو پیدا کنی من همین الان اونو برات میخرم.
    راستی در مورد مقایسه تندر با سمندlx هم یادم رفت اینو بگم گرچه تندر بهتر از سمند هستش ولی آیا اختلاف قیمت 10 میلیونی شو نو توجیه میکنه؟ یعنی فقط کیفیت بالاتر 10 میلیون میارزه!

  5. بعدش به نظر من پارس چندتا برتری جزیی نسبت به 405 داره ک اصلا پرداخت 9 میلیون اضافه تر برای این خودرو نسبت به 405 توجیه نداره.
    برتری های پارس نسبت به 405:
    شیشه عقب برقی
    صندلی های بهتر
    دماسنج رو داشبورد
    در ضمن بزرگترین مشکل پارس نسبت به 405 شتاب هست که 405 به راحتی پارس معمولی رو قورت میده
    بد نیست برتری های 405 رو نسبت به پارس بگیم:
    شتاب بهتر
    آیرودینامیک بهتر
    کشش در سربالایی بهتر
    مصرف کمتر
    405 دیرتر تو خرج می افته.مثلا جلوبندیش
    حالا اقای ایلیار به نظر شما خرید پارس با پرداخت 9 میلیون اضافه تر توجیه داره؟

  6. اقای ایلیار بنده خودم پارس مدل 92 خریده بودم و یه مدت داشتم.هیچکدوم از امکاناتی ک شما گفتی روش نبود.دکمه های کنترلی رو فرمان و صندلی برقی و تهویه اتومات رو من ندیدم روش.شما چرا فکر میکنی فقط خودت پارس سوار شدی؟!

  7. شما برو پارس داشبورد جدید مدل 93 رو ببین همشون امکاناتی که من گفتم رو دارن.حتی همین پارس داشبورد قدیم هم امکاناتش از تندر بیشتر چه برسه به پارس های جدید وelx.
    الان شتاب پارس ELX و حتی تندر از سراتو و کرولا اسپورتیج و تویوتا راو4 بهتره .پس حتما میفرمایید که تندر از همشون بهتره.
    در ضمن تفاوت قیمت پارس با 405 6 میلیون هستش نه میلیون و 9 میلیون تفاوت قیمت بازار هستش که البته به خاطر پرفروش بودن پارس هستش.شما خودت امکانات و ظاهر پارس رو با 405 مقایسه کن بعد حرف بزن.اگه 405 بهتره پس این همه آدم خدای نکرده عقل ندارن که پارس رو به جای 405 میخرن. شما هم اگه دوست نداری 405 بخر ما با پارس راضی هستیم.
    اون لذت رانندگی و پرستیژی که پارس داره هیچکدام از ماشین های زیر 50 میلیون ندارن. چه تندر باشه چه هر خودروی دیگه ای

    • اینکه میرن به جای 405 پارس میخرن به این دلیله که عقل خیلی از مردم ما به چشمشونه. آخه موتور 8 سوپاپم لذت رانندگی داره برادر من؟؟

  8. به نظرم لذت رانندگی تندر از همشون بهتره.من پارس و 405 و اکثر ماشینای این رنج رو سوار شدم.اون پارس داشبورد جدید ک شما میگی قیمتش بالای 40 تومنه و از تندر گرونتره.در ضمن من ک امکانات پارس رو با 405 مقایسه کردم.و خودم گفتم پارس یه امکانات جزیی بیشتر داره ولی گفتم اختلاف قیمتش توجیه نداره.شما هم ک چون نتونستی توجیه کنی همش داری میزنی به جاده خاکی و میگی ما پارس سوار میشیم و راضی هستیم.نمیتونی جواب منطقی بدی داداش!
    من 405 مدل 82 داشتم سری اول انژکتوری.تو شتاب هم ال 90 و پارس رو لوله میکرد.ماشین بی نهایت وحشی بود.یه زاپاس اون رو با پارسی ک شما سواری حاضر نبودم عوض کنم.پارس شما رو تو شتاب قورت میداد

  9. درسته پارس داشبورد جدید گرانتر هستش ولی قیمت کارخانه اش که از تندر بازم ارزونتره. الان خودتون اعتراف کردید که تندر بازار فروش خوبی نداره! یادم میاد وقتی که قبلاً ایران خودرو و سایپا بر سر تولید تندر رقابت میکردند و هرکدام محصول تولیدی اش را باکیفیت تر از دیگری میدانست ولی الان چی اصلا به دلیل ضرر و زیانش حاضر به تولید نیستند و حتی مدیر عامل ایران خودرو قبلا گفته بود که اگر تولید تندر توجیه اقتصادی نداشته باشد خط تولیدش را جمع خواهیم کرد.
    آقا علیرضا بی زحمت برو سایت ایران خودرو و به تجهیزات تندر و پارس نگاه کن و بعد نظر بده.اگه شما یه تندر فول مدل 92 و۹۳ تونستی پیدا کنی که دوتا ایربگ داشته باشه من دیگه اینجا نمیام.
    در مورد 405 های قبل 86 آقا اشکان باهات موافقم و پارس خودم هم مدل 86 بود که حدود یک ماه پیش اونو فروخنم و جک جی 5 اتومات خریدم.انصافا خوب برام کار کرد و اکثر قطعاتش هم خارجی بود ولی مدل های جدیدش دیگه آن کیفیت و دوام قبل رو نداره.پارس خودم با اینکه دوگانه سوز بود به راحتی پارس های بنزینی مدل 90 به بعد هارو میگرفت.من گفتم دلیل گرانتر بودن پارس نسبت به 405 بازار فروش هستش. اگر اختلاف قیمتشان به قول شما باید کمتر شود این بیشتر به ضرر خود 405 هست .چون در این صورت دیگر هیچکسی 405 نمیخرد.
    ولی با این شرایط باز هم پارس انتخاب بهتری نسبت به تندر هست.چون که قیمت تندر در شرایط فعلی خیلی بیربط هست.

  10. در ضمن آقا اشکان اون موقع که قیمت کارخانه ای 405 داشبورد قدیم حدود 25 میلیون و پارس داشبورد قدیم 29 میلیون بود قیمت تندر 36 میلیون بود .حالا خودتان قضاوت کنید که این توجیه میخواهد یا گرانتر بودن قیمت بازار پارس!

  11. دقیقا آقا علیرضا من با شما موافقم.عقل مردم ایران به چشمشونه.آخه از نظر فنی پارس با 405 چه فرق اساسی داره؟

  12. در ضمن اقای ایلیار برای اینکه توجیه بشی شما رو ارجاع میدم به چند کامنت قبلیم.اونجا برتری های تندر رو نسبت به رقبا بیان کردم ک همشون هم موارد مهمی هستن.در کل اگه یادت باشه من خودم گفتم این ماشینا هیچکدوم به این قیمتهایی ک الان دارن نمی ارزن

  13. من تندر خودم رو سال 87 حدود 12.6 میلیون خریدم.اون موقع پارس بود 18 تومن ک نه ایربگ داشت نه ای بی اس.
    حالا به نظر شما من سال 87 باید پارس میخریدم؟

  14. خوب منم قبلاً گفتم که تندر از پارس بهتره. ولی این قیمت بالاشو توجیه نمیکنه.انصافا قبل از گرانی خودروها قیمت تندر عالی بود و حتی من خودم به بسیاری از افراد آن زمان تندر را پیشنهاد کردم که البته همشون هم تابحال راضی بوده اند.ولی الان نه با این قیمت نمیارزه. الان به نظرم بهترین انتخاب پارس هستش که بازار فروش هم همین را نشان میدهد.حتی فروش پارس به پراید بسیار نزدیک شده و با این روند فکر کنم به زودی پراید رو هم در تولید پشت سر بگذاره.
    همچنین من نمیدونم نظرتون در مورد خودروی چینی و جک جی 5 چیه.ولی نسبت به قیمتش عالیه و همه صاحبانش هم یک رضایت کلی از خرید خود دارند. اگه یک بار سوارش بشین نظرتون عوض میشه و پی میبرید که نسبت به تندر اتومات بهتره.

  15. تندر اتومات اصلا بازار خوبی برای خرید نداره.چه نو چه دسته دوم.ولی ما ایرانی ها از بس اشغال به خوردمون دادن ک ماشین چینی ک حتی افغانی ها حاضر نیستن بخرن رو خیلی ها تو ایران میخرن و تعریف هم میکنن.واقعا جای تاسف داره

  16. یعنی جیلی که در سراسر اروپا به فروش میرسد و 4 ستاره ایمنی از سازمان یورو انکپ دارد خودروی خیلی بی کیفیت و مزخرفی هستش. عجب…!

  17. دوست عزیز جیلی به خاطر این چهار ستاره ایمنی داره ک چون داره از تجربیات ولوو سوید در خودروهای خودش استفاده میکنه.آپشن های خوبی هم داره.ولی از هر کی که داره بپرسی داره از موتور و گیربکسش می ناله.در مجموع ماشینای چینی موتور و گیربکس خوبی ندارن.کره هم اگه موتورای ماشیناشو خودش تولید کنه ماشیناش دیگه دو زار نمی ارزن.مثلا همین هیوندا و کیا موتوراشون جنرال موتورز آمریکاس.خود کره تکنولوژی طراحی موتور و گیربکس در حد جهانی رو نداره

  18. در ضمن من احساس میکنم دیگه پدال شده مناظره دو نفره بین من و شما !

  19. با این حرفهای علمی و استدلال های کاملا منطقی شما همانطور که همه رو از اینجا پروندید ، من هم باید دیگه برم.
    نرود میخ در سنگ آهنین…!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری