مقايسه MVM315 با 206 تيپ 5

همه ما می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران دچار آشفتگی شده، تحریم های اقتصادی، کمبود قطعات، برنامه ریزی نادرست، ضرر دهی کلان، سوء استفاده سودجویان… این ها فقط چند تا از ده ها دلیلی می باشد که کمر صنعت خودرویی را شکسته و باعث شده تا خودروسازها قیمت محصولات خود را بالا ببرند. یکی از این محصولات 206 هستش که قیمتش نسبت به پارسال دو برابر شده که همین افزایش قیمت باعث دو دل شدن مشتریان این خودرو شده. از طرفی هجوم خودروهای چینی که بسیار پر زرق و برق هستند، بیشتر مردم را دچار شک و تردید کرده که آیا یک ماشین چینی بخرند یا نه. یکی از این ماشینای چینی، چری A13 یا فالوین2 است که در ایران توسط مدیران خودرو و با نام mvm 315 ساخته می شود و توانایی رقابت با دویست و شیشی را دارد که جزء پرطرفدار ترین ماشین های ایران هست. حال اگر شما جزء افراد دو دل هستید به شما پیشنهاد می کنم قبل از تصمیم گیری این مقاله را با دقت بخوانید و اگر هم دو دل نیستید باز هم مقاله را بخوانید. ضرری که ندارد!

ام وی ام 315 در برابر پژو 206
ام وی ام 315 در برابر پژو 206

طراحی بیرونی
ابتدا از 206 شروع می کنیم. از سال 2001 که این ماشین در ایران شروع به تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که 206 ماشین زشتی است. با اینکه 206 پانزده سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال بهم زن شده اند.

پژو 206
پژو 206 از سال 98 تاکنون در ایران به همین شکل باقی مانده

به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را 15 سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب 206 یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام  این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی 206 دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.

MVM 315
MVM 315

در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.

طراحی داخلی

داشبورد متفاوت ام وی ام 315
داشبورد متفاوت ام وی ام 315
داشبورد پژو 206
داشبورد مدرن پژو 206

شما در کابین 206 یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین mvm یک طراحی چینی پر زرق و برق. طراحی mvm در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در 206 عکس این قضیه هست و میدانیم که تمام افرادی که 206 دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : 206
پیشرانه
حجم موتور پژو 1587 سی سی است که از موتور 1497 سی سی mvm چیزی حدود 100 سی سی بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که 206 بیشتر از mvm تشنهٔ بنزین است. اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل 110 اسب بخار را در دور موتور 5800 به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو 220 کیلو از mvm سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور 206 و mvm , جفتشون 140 نیوتون بر متر می باشد اما 206 در دور موتور 4000 به این مقدار میرسد ولی mvm در دور موتور 4500 . یعنی 206 زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس 206 بخاطر گشتاور بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به mvm دارد در نتیجه برنده پیشرانه : 206

امکانات

ماشین های چینی را می توان در یک جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین mvm 315 یا جیلی و گریت وال در کل ماشین های خوبی‌اند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی mvm دارای ترمز دیسکی و چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در 206 هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس 206 ترمز های بهتری دارد.

ام وی ام MVM315
ام وی ام MVM315

امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!

امنیت
امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب کردند زیرا در این ماشین می‌توانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند (تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های 206 و mvm 315 می توان به داشتن آژیر برای mvm و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای 206 اشاره کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و mvm از c-ncap گرفته ( c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد) نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو 206

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012
چری فالوین 2 فیس لیفت 2012
چری فالوین 2 فیس لیفت 2012
داشبورد چری فالوین2 مدل 2012
چری فالوین 2 فیس لیفت 2012
چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد.
حال میرسیم به mvm . چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم.

پژو 206
206 با عمری بیش از یک دهه

نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده، 206 را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم mvm را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( 206 چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که 206 در حال پسرفت هستش رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.
مقایسه 206 و mvm 315 در یک نگاه :
پژو : ۱- طراحی داخلی بهتر ۲- پیشرانه و شتاب بهتر ۳- ایمنی بهتر.
ام وی ام : ۱- امکانات رفاهی بیشتر ۲- مصرف کمتر.
فراموش نکنید که امتیاز قسمت «سواری» داده نشده و آن بستگی به نظرات شما داره.

اندازه ها و ابعاد
مشخصات
پژو 206
ام وی ام MVM315
طول خودرو
382 cm
414 cm
عرض خودرو
165 cm
168 cm
حجم فضاي صندوق عقب
245 لیتر
گنجایش مخزن سوخت
50 لیتر
فاصله بين دو محور
245
253
وزن
1054
1200

نویسنده: امیر وزیری

1,309 دیدگاه

  1. شبانی
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    سلام خدمت عزیزان
    من هر دو ماشین ذکر شده را داشتم و بنظر من mvm خیلی بهتر و امن تر از 206
    زیباتر, کم مصرف تر و جادارتر و امن تر
    تعدادی از قطعات از جمله دیسک صفحه در مدل new تغییر کرده است
    الان مجبورم به خاطر نیاز مالی زیر قیمت بفروشم

    پاسخ
    1. مطهری
      سوابق: (1 ديدگاه) ,

      با عرض معذرت به اونایی که این ماشینو خریدن چون واقعا غیر از امکانات جزیی برقی و شکل ظاهری که یه نوع گول زن هستش که حتی خود منم گول ظاهریشو خوردم باید بگم از نظر فنی و موتور نمیشه با 206 مقایسه کرد درسته حجم موتورش خوبه کم مصرفه ولی از نظر شتاب یا طی مسافت تو جاده در حد یه پراید مدل 80 هم نیست از نظر ترمز هم اصلا خوب کار نمیکنه من سه هزارتا صفحه عوض کردم بازم جواب نداد سربالایی آجودانیه ماشین وایساد دود داخل اتاق پر شد بخدا ظلم که مسولان اجازه واردات این ماشینا رو میدن متاسفانه

      پاسخ
  2. صادقی
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    کسی درمورد قیمت حال 315 new بررسی ارائه نداد ؟
    ایا باتوجه به قیمت قریب به 40 میلیون تومان موارد مطرح شده با 206 ترجیح داده می شود ؟
    لطفا دوستانی که دراین زمینه مقایسه و بررسی کرده اند پاسخ دهند

    پاسخ
  3. حمید
    سوابق: (2 ديدگاه) ,

    من خودم 315دارم.ازنظر شکل ظاهری که 315 واقعا قشنگتر و طراحی مدرنتری داره.صدای موتور خیلی کم..گیربکس نرم…فرمان خیلی نرم..طراحی داخلی زیبا..درب ها خیلی راحت بسته میشه…ولی یه مقدار قدرت موتورش کم هس

    پاسخ
  4. حمید
    سوابق: (2 ديدگاه) ,

    من خودم 315 new دارم…از نظر شکل ظاهری که واقعا قشنگه…صدای موتور کم…فرمان خیلی نرم.گیربکس نرم…درب ها راحت بسته میشه…طراحی داخلی زیبا و مدرن….ولی یه مقدار قدرت موتور پایین هس

    پاسخ
  5. رعنا
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    من نفهمیدم چطوری ولو رو با این دوتا ماشین مقایسه کردین،، البته از نظره قیمتی!!!! فرق از زمین تا اسمونه،، اگر قیمتش،،، حدودا هم نزدیک بود خوب بود

    پاسخ
  6. قاسم
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    من اولین ماشینمو میخوام بخرم که الان که قیمت خودرو رو تو سایت باما دیدم، به نظرم خیییییییییللییییییییییییی از نظر قیمتی از ٢٠۶ طراحی ایران ، تاکید می کنم طراحی ایران ، خیلی بهتر و به صرفه تر بود .
    تاکیدم بخاطر این بود که تفاوت طراحی و ساخت فرانسه وایران آسمون تا زیرزمینه دوستان !!!!!!! به معنی دیگه اونچه که شما مقاله نویس عزیز اون رو به قیاس با ام وی ام دراوردی به نسبه تجربه خودت توی یه ٢٠۶ ایرانی بوده ، نه فرانسوی و صد البته که در حال حاضر قیمت ٢٠۶ یه نامردی بزرگ هست ، به خصوص تو اقساط ، به دوستان پیشنهاد می کنم این ظلم رو نپذیرن و با دید باز تصمیم بگیرن

    پاسخ
  7. ناشناس
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    ام وى ام الان تو خیلى از کشورها به فروش میرسه ولى پژو ٢٠۶ بعید میدونم غیر از ایران جایى صفرش پیدا بشه ، به نظر من اولین چیزى که ممکنه به ذهن یه توریست برسه در بدو ورود به ایران اینکه بدن شک ایران مستعمره کشور فرانسه هست ، حتى تو خود فرانسه هم اینقدر پژو فکر نکنم باشه

    پاسخ
  8. صادق
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    من مفتخرم به این که این ماشین ام وی ام رو از چهار و نیم متر ارتفاع از پل پایین انداختم و استقامت بدنه ماشین بهم ثابت شد، خدارو شکر خیلی مقاومه و امنیتش بالاس، بطوریکه وقتی از سقف واژگون شد ستون ها فقط در حد کمی خم شدن و هیچکدوم از سرنشینان جونشون به خطر نیوفتاد،البته بگم قبلش 206 داشتم و خیلی راضی بودم ازش،ولی فکر میکنم قوی بودن بدنه خودرو آیتم مهمیه .هر کی خواست میتونم عکسشو واسش ارسال کنم تا مطمعن از خریدش بشه

    پاسخ
  9. محمدعلی
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    سلام به همه دوستان خوبم .من میخاستم یه ماشین ایرانی بخرم
    اما وقتی ام وی ام ۳۱۵ صندوق دار رو دیدم خیلی به دلم نشست ولی میترسم پشیمون بشم اخه بعضی هابدجور از ام وی ام بد میگن
    البته مشکل خدمات و قطعات هم یک طرف
    خواهش میکنم دوستان راهنمایی کنن ممنونم
    بسیار سپاس گذارم

    پاسخ
  10. پرهام
    سوابق: (2 ديدگاه) ,

    واقعا متاسفم که این لگنه چینی با خودروی اصیل اروپایی مقایسه میکنید ماشینی که پر فروش ترین هاچبک سال اروپا بوده پر فروش ترین خودروی کمپانی پژو شایاد کمپانی پژو قابل قیاس با کمپانی های المانی نباشه ولی ی چرخش می ارزه به صدتا چینی بی اصل این مقایسه اصلا منطقی نیست خودروی سال 99 با الان مقایسه میکنید اگه راست میگید 208 که الان تولید میشه رو مقایسه کنید که ببینید بچه بازی بیش نیست کسی که توی ی 206 تیپ 5 نشتسه باشه اونم مدل 84 میفهمه راه رفتن شتاب و نرمی یعنی چی نه 206 ایرانیزه ماشینی که چندین سال مقام اول رالی ار سی اورده امکانات 206 اگه تو سال 2000 ببینید میبینید که کمتر ماشینی اونو داشته که تو ایران اکثرش بر داشتن مثل سقف پاناروما و سقف تمام شیشه ای ،ای اس پی ،ای اس ار،10تا ایربگ،ال سی دی تایپ بی و سی ،چهار چرخ دیسک ،ترمز فوقالعاده قوی،صندلی های برقی،سیستم برقی فوق پیشرفته مولتی پلکس، گیربکس اتوماتیک ساخت پرشه ،کلی لوازم جانبی اسپرت،انواع و اقسام لوازم اسپرت فابریک خصوصا ماشین ار سی با کلی امکانات اسپرت ،انواع و اقسام موتورهای پر قدرت اسپرت

    پاسخ
  11. کوردی
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    بنظر من ایراد 315 ضعف دیسک و صفحه اش میباشد بنده در سنندج پیش استاد سینا(09189701833) تعویضش کردم یعنی دیسک وصفحه ی گلف گذاشتم… هم دنده عقب و هم کل دنده ها 40 درصد تقویت شدند… حالا اصلا مشکل دنده عقب ندارم.
    مینایی

    پاسخ
  12. وحیدخان
    سوابق: (1 ديدگاه) ,

    داخلی 206خیلی سرتره تا با این که ساخته طراحی 10سال پیش تا الان ام وی ام میزنه خیلی طراحی ساده ای داره خسته کننده پراید بهاش برابری میکنه نه 206فقط بیرونیش زیبا گول زننده

    پاسخ

ثبت یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری