»» مقایسه MVM315 با 206 تیپ 5

همه ما می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران دچار آشفتگی شده، تحریم های اقتصادی، کمبود قطعات، برنامه ریزی نادرست، ضرر دهی کلان، سوء استفاده سودجویان… این ها فقط چند تا از ده ها دلیلی می باشد که کمر صنعت خودرویی را شکسته و باعث شده تا خودروسازها قیمت محصولات خود را بالا ببرند. یکی از این محصولات 206 هستش که قیمتش نسبت به پارسال دو برابر شده که همین افزایش قیمت باعث دو دل شدن مشتریان این خودرو شده. از طرفی هجوم خودروهای چینی که بسیار پر زرق و برق هستند، بیشتر مردم را دچار شک و تردید کرده که آیا یک ماشین چینی بخرند یا نه. یکی از این ماشینای چینی، چری A13 یا فالوین2 است که در ایران توسط مدیران خودرو و با نام mvm 315 ساخته می شود و توانایی رقابت با دویست و شیشی را دارد که جزء پرطرفدار ترین ماشین های ایران هست. حال اگر شما جزء افراد دو دل هستید به شما پیشنهاد می کنم قبل از تصمیم گیری این مقاله را با دقت بخوانید و اگر هم دو دل نیستید باز هم مقاله را بخوانید. ضرری که ندارد!

ام وی ام 315 در برابر پژو 206

ام وی ام 315 در برابر پژو 206

طراحی بیرونی
ابتدا از 206 شروع می کنیم. از سال 2001 که این ماشین در ایران شروع به تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که 206 ماشین زشتی است. با اینکه 206 پانزده سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال بهم زن شده اند.

پژو 206

پژو 206 از سال 98 تاکنون در ایران به همین شکل باقی مانده

به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را 15 سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب 206 یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام  این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی 206 دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.

MVM 315

MVM 315

در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.

طراحی داخلی

داشبورد متفاوت ام وی ام 315

داشبورد متفاوت ام وی ام 315

داشبورد پژو 206

داشبورد مدرن پژو 206

شما در کابین 206 یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین mvm یک طراحی چینی پر زرق و برق. طراحی mvm در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در 206 عکس این قضیه هست و میدانیم که تمام افرادی که 206 دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : 206
پیشرانه
حجم موتور پژو 1587 سی سی است که از موتور 1497 سی سی mvm چیزی حدود 100 سی سی بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که 206 بیشتر از mvm تشنهٔ بنزین است. اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل 110 اسب بخار را در دور موتور 5800 به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو 220 کیلو از mvm سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور 206 و mvm , جفتشون 140 نیوتون بر متر می باشد اما 206 در دور موتور 4000 به این مقدار میرسد ولی mvm در دور موتور 4500 . یعنی 206 زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس 206 بخاطر گشتاور بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به mvm دارد در نتیجه برنده پیشرانه : 206

امکانات

ماشین های چینی را می توان در یک جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین mvm 315 یا جیلی و گریت وال در کل ماشین های خوبی‌اند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی mvm دارای ترمز دیسکی و چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در 206 هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس 206 ترمز های بهتری دارد.

ام وی ام MVM315

ام وی ام MVM315

امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!

امنیت
امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب کردند زیرا در این ماشین می‌توانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند (تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های 206 و mvm 315 می توان به داشتن آژیر برای mvm و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای 206 اشاره کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و mvm از c-ncap گرفته ( c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد) نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو 206

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

داشبورد چری فالوین2 مدل 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد.
حال میرسیم به mvm . چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم.

پژو 206

206 با عمری بیش از یک دهه

نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده، 206 را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم mvm را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( 206 چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که 206 در حال پسرفت هستش رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.
مقایسه 206 و mvm 315 در یک نگاه :
پژو : ۱- طراحی داخلی بهتر ۲- پیشرانه و شتاب بهتر ۳- ایمنی بهتر.
ام وی ام : ۱- امکانات رفاهی بیشتر ۲- مصرف کمتر.
فراموش نکنید که امتیاز قسمت «سواری» داده نشده و آن بستگی به نظرات شما داره.

اندازه ها و ابعاد
مشخصات
پژو 206
ام وی ام MVM315
طول خودرو
382 cm
414 cm
عرض خودرو
165 cm
168 cm
حجم فضای صندوق عقب
245 لیتر
-
گنجایش مخزن سوخت
50 لیتر
-
فاصله بین دو محور
245
253
وزن
1054
1200

نویسنده: امیر وزیری

۱۲
دی
۱۳۹۱

۹۶۸ دیدگاه

  1. سلام
    206 تیپ 5 صفر دارم از همه جیزش راضیم 7000 کیلومترم را رفته برج 10 خریدم فقط ایرادش مصرف سوختشه که تو 100 تا تو شهر 13 میسوزونه
    مثه اینکه سنسور اکسیژنشه مشکل داره
    خوشحال میشم راهنماییم کنید

  2. با سلام
    من یه شروند تهرانی هستم مثل شما
    بزرگترین اشتباه من خرید mvm 315 میدونید چرا آهان الان خدمت دوستان عرض میکنم
    همیشه باید با ترس و لرز سوار این ماشن شد و سفر رفت چون دارای صفحه کلاج و دسیک بسیار ضعیفی میباشد. 01/6/ 93 با این ماشین عظم سفر کردیم ولی ای کاش نمی رفتم که در گردنه گزنک جاده هراز دیسک و صفحه سوزوند جالب اینجاست که این خودرو با 4800 کیلو متر کار کرد این بلا سرش اومد دریغ از کوچکترین امداد از امداد خودرو mvm تازه وقتی هم با امداد جاده ای و یدک کش ایران خودرو به تعمیر گاه مرکزی هم مراجعه کردیم با چه فضاحتی روبرو شدیم بماند. با این که این ماشین دارای 3 گارانتی بود.

    بهتره بگم اگه با قاطر به مسافرت میرفتم بهتر از mvm بود

  3. هیچوقت نظرات دیگران رو در مورد یه ماشین قبول نکنید.چون اکثرا تعصبی نظر میدن.تا خودتون پشت یه ماشین ننشستین دربارش قضاوت نکنین.الان صدتا از نظرات رو خوندم که نوشته بودن 206 تیپ 5 ایران خودرو شتابش بیشتر از این ماشینه.بابا حالا درسته این ماشین چینیه و شاید هزارتا عیب داشته باشه ولی دروغ به این بزرگی ننویسین.این ماشین هم فرمونش خیلی خیلی نرم تره هم شتابش بیشتره.فضای داخلیش هم مثل 206 خفه کننده نیست.طوری که اگه کسی بار اول این ماشینو برونه و ذهنیت بدنسبت به ماشینهای چینی داشته باشه جا میخوره.بابا بخاطر همین دروغ ها وتعصبات بیجا هست که ما هیچی نمیشیم.

  4. سلام دوستان اینو بدونید که جیپ هامر که اولین و با کیفیت ترین شاسی بلند دنیاست که امریکا تولید میکنه الان کارخونش رو داده به چین..چون ایران هر روز پس رفت میکنه ما فکر میکنیم چین دیروز مثل امروزه. نه داداش چین پیشرفت کرده. اگه کالاهای بدش تو ایران پخش میشه به خاطر اینه که اقازاده های اوباش میرن جنس اشغالش رو وارد میکنن تا جیباشون رو پر پول کنن. اینم بگم که خودرو سازی چین زیر نفوظ مستقیم امریکاست.امریکا براشون طراحی میکنه که جلوی خودرو سازی ژاپن که با کیفیت و قیمت مناسب هستش در اسیای میانه و خاورمیانه جا باز کنه.هر کسی که کالاهای ایران خودرو و سایپا رو تبلیغ کنه یه وطن فروشه. به نام خودروی ملی جیب مردم رو خالی میکنن و به ریشمون میخندن. این پژو و پراید وتیبای اشغالشون رو با ده برابر بازار دنیا تو حلقمون میکنن و خجالت نمیکشن.وقتی که خارج ایران بودم یک BMV E320 دیزلی به قیمت 5000 دلار خریدم یعنی یک سوم قیمت اشغال 206. اوقتی گاز میدادم انگاری هواپیما تیکاف میکنه. الان تو ایران یک mvm x33 خریدم. ماشین خوبیه و تو پیچهای خیلی تند تعادل بالای داره به BMV نمیرسه ولی خیلی بهتر از خودروهای اشغال داخلیه. اگر تو ایرانین بهتره همون ماشین چینی بگیرید و اینو مطمءن باشید که طراحان پشت پرده صنعت امریکاست. خداحافظ ایران خودرو و سایپا. بابای دیوار رو به پا.،،!!!

  5. L90 که زوزه گیربکسش گوش عادم رو کر میکنه با ارتفاع بیشتر از سطح زمین به نسبت خودروهای دیگر به علاوه شکل کم مستطیلی که داره خوراک چپ شدن تو سرعته اگر سوزن انژکتورش رو تو ایران تولید کنن مثل 206 صدی 14 میسوزونه،! 206 هم که مال 10 سال پیشه و وقتی توش میشینی احساس خفگی میکنی. الان سال 2014 است نه 2000.!! سمند که همش ایراده! تو گرجستان دارن 800 هزار تومان میفروشن، هیچکی تو گرجستان نمیخره! خودم اونجا زندگی کردم همشون مسخرش میکنن. 405 رو کمکهای اکسلی عقبش رو فنری کردن و فاتحه ماشین رو خوندن تو یک دست انداز ته ماشین میاد بالا! مصرف سوخت همشون که ماشا الاه که بالاست.!! پارس هم یه اشغالی مثل بقیه فقط کافیه یر پیچ یه ترمز بگیری ته ماشین میچرخه!! درست مثل تیبا که تو سرعت از عقب تعادل نداره.! اشکالات دیگه تیبا اینه که 1000 تا باهاش برو بعدش همه تسمه هاش به صدا در میاد! روغن کم میکنه. تازه اگر عقب رو استاندارد یه خودروی سواری بار کنی لاستیکاش به کف میخوره و فنر بندیش افتضاحه. پراید هم که همه میدونن که چه اشغالییه و هیچ احتیاج به توضیح نداره. همه این ماشینای اشغال رو داشتم. درود به MVM و چین. الان یه MVM x33 دارم و راضیم. ارزوی مرگ ایران خودرو و سایپا رو دارم که از دزدای سر گردنه هم بدترند.تنها ماشین خوبی که تو ایران غیر از ماشینای خارجی دیدم دوو سی ال او بود که پشت فرمونش رانندگی کردم و اگر کاری کهبا دوو سی ال او کردم با این ماشینای اشغال داخلی بکنم یا چپ میکنم یا موتور ماشینم به روغن سوزی می افته.!!! تو ایران با خرید خودروی چینی که با کیفیتن ایران خودرو و سایپا رو تحریم کنید.

  6. من از ماشینهای چینی حمایت نمیکنم ولی خدایی این ماشینهای ایران خودرو سایپا خیلی لگن شدن.اصلا فکر نمیکردم این ماشین از 206 تیپ 5 ایران خودرو بهتر باشه.تا سوارش شدمو روندمش با خودم گفتم خاک بر سر ایران خودرو که این ماشین چینی هم بهتر از 206 شده.دیگه روم نمیشه ماشین چینی مسخره کنم.

  7. دوستان 206 دورانش تموم شده بقول امروری ها خز شده چرا بعضی ها 40 ملیون پول با بت یک خودروی قدیمی میدهند جی 5 بخرید هم جدیده هم کیفیت خوبی هم داره
    ایران خودرو خیلی آشغال سازه موتور تی یو 5 رو رو رانا گذاشتن رو پژو 405 گذاشتن رو 207 رو پژو پارس هم گذاشتم ایران خودرو خیلی آشغال سازه متاسفم براش………..؟

  8. این مقاله نوشتنه اسمش ؟
    ” ماشین های دهه نودی همه حال به هم زن شده اند ؟ ”
    ” حوصله ندارم راجع بهش فکر کنم ؟ ”
    حجم موتور تنها عامل تعیین کننده مصرف بنزینه ؟ چون حجمش بیشتره پس مصرفش هم بیشتره !
    هندلینگ پژو 206 بالاست ؟!؟! یا نویسنده نمیدونه هندلینگ به چی میگن و چه چیزهایی درش دخیله, یا داره مزاح میکنه !
    سواری نرم داره 206 ؟؟!!؟؟ اگه سواری 206 نرمه, سواری پارس و سمند احتمالا مبل ایرانه. بعد سواری جنسیس پر قو هست در مقابل اونها.
    واقعا مثل این میموند که یه نوجوان 17 – 18 ساله بی تجربه نشسته برای سرگرمی یه چیزی نوشته. مجبورتون نکردن که بشینید ” مقاله ” بنویسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری