مقايسه MVM315 با 206 تيپ 5

همه ما می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران دچار آشفتگی شده، تحریم های اقتصادی، کمبود قطعات، برنامه ریزی نادرست، ضرر دهی کلان، سوء استفاده سودجویان… این ها فقط چند تا از ده ها دلیلی می باشد که کمر صنعت خودرویی را شکسته و باعث شده تا خودروسازها قیمت محصولات خود را بالا ببرند. یکی از این محصولات 206 هستش که قیمتش نسبت به پارسال دو برابر شده که همین افزایش قیمت باعث دو دل شدن مشتریان این خودرو شده. از طرفی هجوم خودروهای چینی که بسیار پر زرق و برق هستند، بیشتر مردم را دچار شک و تردید کرده که آیا یک ماشین چینی بخرند یا نه. یکی از این ماشینای چینی، چری A13 یا فالوین2 است که در ایران توسط مدیران خودرو و با نام mvm 315 ساخته می شود و توانایی رقابت با دویست و شیشی را دارد که جزء پرطرفدار ترین ماشین های ایران هست. حال اگر شما جزء افراد دو دل هستید به شما پیشنهاد می کنم قبل از تصمیم گیری این مقاله را با دقت بخوانید و اگر هم دو دل نیستید باز هم مقاله را بخوانید. ضرری که ندارد!

ام وی ام 315 در برابر پژو 206

ام وی ام 315 در برابر پژو 206

طراحی بیرونی
ابتدا از 206 شروع می کنیم. از سال 2001 که این ماشین در ایران شروع به تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که 206 ماشین زشتی است. با اینکه 206 پانزده سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال بهم زن شده اند.

پژو 206

پژو 206 از سال 98 تاکنون در ایران به همین شکل باقی مانده

به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را 15 سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب 206 یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام  این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی 206 دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.

MVM 315

MVM 315

در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.

طراحی داخلی

داشبورد متفاوت ام وی ام 315

داشبورد متفاوت ام وی ام 315

داشبورد پژو 206

داشبورد مدرن پژو 206

شما در کابین 206 یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین mvm یک طراحی چینی پر زرق و برق. طراحی mvm در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در 206 عکس این قضیه هست و میدانیم که تمام افرادی که 206 دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : 206
پیشرانه
حجم موتور پژو 1587 سی سی است که از موتور 1497 سی سی mvm چیزی حدود 100 سی سی بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که 206 بیشتر از mvm تشنهٔ بنزین است. اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل 110 اسب بخار را در دور موتور 5800 به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو 220 کیلو از mvm سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور 206 و mvm , جفتشون 140 نیوتون بر متر می باشد اما 206 در دور موتور 4000 به این مقدار میرسد ولی mvm در دور موتور 4500 . یعنی 206 زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس 206 بخاطر گشتاور بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به mvm دارد در نتیجه برنده پیشرانه : 206

امکانات

ماشین های چینی را می توان در یک جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین mvm 315 یا جیلی و گریت وال در کل ماشین های خوبی‌اند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی mvm دارای ترمز دیسکی و چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در 206 هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس 206 ترمز های بهتری دارد.

ام وی ام MVM315

ام وی ام MVM315

امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!

امنیت
امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب کردند زیرا در این ماشین می‌توانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند (تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های 206 و mvm 315 می توان به داشتن آژیر برای mvm و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای 206 اشاره کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و mvm از c-ncap گرفته ( c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد) نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو 206

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

داشبورد چری فالوین2 مدل 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

چری فالوین 2 فیس لیفت 2012

سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد.
حال میرسیم به mvm . چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم.

پژو 206

206 با عمری بیش از یک دهه

نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده، 206 را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم mvm را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( 206 چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که 206 در حال پسرفت هستش رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.
مقایسه 206 و mvm 315 در یک نگاه :
پژو : ۱- طراحی داخلی بهتر ۲- پیشرانه و شتاب بهتر ۳- ایمنی بهتر.
ام وی ام : ۱- امکانات رفاهی بیشتر ۲- مصرف کمتر.
فراموش نکنید که امتیاز قسمت «سواری» داده نشده و آن بستگی به نظرات شما داره.

اندازه ها و ابعاد
مشخصات
پژو 206
ام وی ام MVM315
طول خودرو
382 cm
414 cm
عرض خودرو
165 cm
168 cm
حجم فضاي صندوق عقب
245 لیتر
-
گنجایش مخزن سوخت
50 لیتر
-
فاصله بين دو محور
245
253
وزن
1054
1200

نویسنده: امیر وزیری

1,154 نظر

  1. سهيل
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    اقا فرزاد 700 کیلومتر مگه کجای ایران زندگی می کنی بابا.اصلا بی خیال ام وی ام 315 شو.با این فاصله برات میشه یک ماشین یک بار مصرف .به نظر من برو یک ماشین کره ای دست دوم بخر دیگه با مکانیکی خداحافظی خواهی کرد.

    پاسخ
    1. فرزاد
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      نزدیک ترین نمایندگی زاهدانه که دقیقا 700 کیلومتر فاصله داره . دست دو کره ای با قیمت نزدیک به mvm 315 چیز خاصی به نظرم نمیاد .

      پاسخ
  2. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    درست نیست در مورد چیزی که اطلاعات نداری مقایسته ای انجام بدی و بعد اسمشو هم بزاری مقاله. اول برو مطالعه کن یا حداقل سوار شو بعد نظر بده

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      من سوار جفت این دو ماشین شدم 206 تیپ 5 داشتم 315 هم تا شمال رفتم.
      315 اصلا ماشین پر شتابی نیست!
      ترمز جالبی ام نداره. ولی مصرف فوق العاده ای داره اما خوبیادم نیست چندبود
      علت شتاب پایینشم وزن بالاش 1270 و موتور 1500 باید باشه. «یعنی بهم نمیان»
      صفحه ام میسوزونه!
      امکانات اونجوری ام نداره حتی ایرکاندیشن نداره!
      من از شکلش خوشم میومد اما یسفر که رفتم دلمو زد.
      کاش یکم وزنش کمتر بود و موتورشم یکم بزرگتر که پرشتابتر میشد.
      206ام باید به خاطرات بره دیگه!

      پاسخ
  3. بهزاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    به نظر من مقایسه یک ماشین اروپایی با چینی کار درستی نیست 206 رو باید با ریو ، هیوندا ورنا یا گلف مقایسه کرد و ام وی ام 315 رو با ام وی ام 110 چهار سیلندر یا جک3 یا لیفان 1600 و هم کیش های خودش مقایسه کرد

    پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه ی عزیزان
    ببینید بحث سر چیه سر دو تا آهن پاره
    من خودم به تازگی 206 صندوقدار وی8 مدل 89 درحد صفر گرفتم واقعا راضی ام از هرلحاظ
    یک از اقواممونم به تازگی صفرش رو خریده اصلا قابل مقایسه نیست از گیربکس و سیستم مالتی پلکسش و ای سی یو و…… خیلی چیزا هم بگذریم بازم آشغاله.
    من نه طرفدار ایران خودروام نه ماشین های چینی
    پدر من تا 1سال پیش ون دلیکا داشت واقعا موتور و گیربکسش درحد عالی بود
    تازه اون تاکسی بود
    ام وی ام که جزء ماشین های لوکس هستش
    کلام آخر….
    اگر قصد خرید ماشین زیر 40تومن دارید به نظر منم خوبه حد اقل میدونی چینی سواری نه پژویی که تماما چینی شده با سمبل بندی ایرانی
    فقط بدونید کلا ماشین چینی باار خوبی نداره مثل ایرانی پول نقد نیست هر وقت که بخواید
    و برای 3 الی 4 سال در شرایط نگهداری خوب به نظر من از این ایرانی های چینی نما بهتره.
    اگرم ایرانی مخواید بخرید تا قبل سال 90 بهترین انتخابه اگر تمیز باشه چون تا شهریور سال90 نماینده پژو فرانسه روی خط ایران خودرو نظارت داشته
    و خوبیشم اینکه پول نقد داری توی دستت با کیفیت خوب و بهتر از ماشین های سال 93.
    اینارو گفتم بدونید خودم اگرچه 206 صندوقدار وی 8 دارم و ازشم راضی ام هیچ وقت توی سر مال نمیزنم .
    چون خودم به یکی از دوستام پیشنهاد دادم ام وی ام 315 صندوقدار جدید بخره که توی این بازار فعلی خوبه .
    اگرم قصد تیونینگ و اسپرت کردن هستید کلا 206 امتحان خودشو پس داده و میتونی روی تقویت و تیونینگ حساب باز کنید.

    پاسخ
  5. Profile photo of RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (740 دیدگاه) ,

    JUST 206

    پاسخ
  6. ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نمایندگی مدیران خودرو یا ام وی ام چگونه به گروه های صنفی نظام پزشکی و نظام مهندسی و هنرمندان و سایر مشتریان اهانت می کند و با بلوکه کردن میلیارد ها تومان پول مشتریان کاسبی می کند . چندی است مدیران خودرو نمایندگی ام وی ام ادعا می کند به اقشار پزشک و مهندس و هنرمندان و سایر اقشار تسهیلات خرید ام وی ام اعطا می کند بنده بعنوان پزشک تصمیم گرفتم یک خودرو ام وی ام 110 را که قیمت واقعی آن 4 میلیون است به قیمت 24 میلیون با اخذ تسهیلات خریداری کنم اقدام عجیبی که انجام داد این بود که اول پول پیش پرداخت را دریافت نمود و بعد تقاضای مدارک دیگر مثل ضمانت و گواهی کسر حقوق و چک های مختلف ضمانت نمود بگذریم که مدیران خودرو یک ماه کامل من را برای تکمیل مدارک اذیت کرد بعد از یک ماه که وقت من را تلف کرد گفت که نامه کسر حقوق به شکل زیر : “شرکت مدیران خودرو( ام وی ام )”باید اصلاح شود و کلمه ام وی ام حذف شودو گفتند یا اصلاح شود و یا باید انصراف دهید و بنده که دیدم کل این جریانات صرفا برای این است که پول شما را بگیرند و در حساب ها یشان با آن کاسبی کنند مجبور به انصراف شدم و جالب اینجاست مدیران خودرو بعد از دو ماه آنهم با دعوا اصل پول را بدون سود عودت داد و در نظر بگیرید اگر مدیران خودرو در کل کشور از هزار نفر هر کدام بیست میلیون دریافت کند و بعد از دو ماه به بهانه ای خودرو تحویل ندهد و اصل پول را بدون سود تحویل دهد جمعا می شود بیست میلیارد تومان که سود سرشاری را از بابت بلوکه کردن پول مشتریان و تحمیل انصراف اجباری به جیب خواهد زد و در واقع اگر به مشتری خودرو بدهد که بدین معنی است یک خودرو 4 میلیونی را 24 میلیون فروخته و اگر هم با اذیت کردن مشتری باعث انصراف تحمیلی و اجباری مشتری شود با بلوکه کردن حداقل دو ماهه سرمایه مشتریان باعث خواهد شد سود میلیاردی از کاسبی کردن با سرمایه مشتریان به جیب بزنند .

    پاسخ
  7. مسعود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام خدمت دوستان…من 206 تیپ 2 مدل 91 دارم 3الی4بار از شمال تا خوزستان باهاش رفتم و خیلی جاهای دیگه… ولی خوشبختانه از اون اول تا الان چیزی بجز روغن موتور و فیلترهاش وچیزای جزیی چیزیو عوض نکردمو همه چیش روبه راهه خدارو شکر!!! نه مشکل گیربکسی نه موتوری نه چیزی…تو سر 206 نزنین …جدیدا شاید خراب شدن…اما ام وی امو تا حالا امتحان نکردم…

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری