مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

5,820 دیدگاه

  1. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من سال ۸۶ سمند دوگانه خریدم تا امسال داشتم وخیلی راضی بودم، اشتباه کردم تندر ۹۶ خریدم واقعا ناراضی هستم از خشکی صندلی ها بگیر تا صفر بودن امکانات، فکر می کنم تنها مزیت صدای کم موتور باشه این هزینه اصلا مناسب برای این ماشین نیست

    پاسخ
  2. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام ، مطابق با عملکردی که طی چند سال اخیر مردم از خودروهای ساخت داخل دیدند ال90 و 206 عملکرد بسیار بهتر و راضی کننده تری داشتند و الان حتی بیشتر عوام مردم هم به این نتیجه رسیدند که خرید خوردورهایی بی کیفیتی نظیر 405 و انواع سمند غیر از ضرر و خسارت جانی و مالی چیزی عائد اونها نخواهد کرد
    خوشبختانه الان به غیر از آدمهایی که با اطلاع و مطالعه، ال90 رو انتخاب می کنند، سایر افراد هم که با پرس و جو و انتخاب معیارهای منطقی ماشین انتخاب میکنند ، به این نتیجه رسیدند که ال90 یکی از بهترین انتخابها تو این رنج قیمته این مسئله در روند فاصله گرفتن قیمتی این دو خودرو نیز از سایر رقبای قدیمی و بی کیفیت اونها میشه ملاحظه کرد به هر حال درخواست و محبوبیت بیشتر نزد خریداران تو بازار هم اثر خودش رو گذاشته.

    پاسخ
  3. كيانوش
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    دوستان محترم اصلاً شک نکنید هر کی ال90 خریده برده
    ماشین خوب و مدرنی به نسبت به قیمتش هست
    من کسی رو سراغ ندارم که ال90 داشته باشه و ازش ناراضی شده باشه و حاضر باشه اونو با امثال 405 و سمند و پارس و … تعویض کنه
    اگه توقع بنز و بی ام و ازش نداشته باشید واقعاً که فوق العادست .

    پاسخ
  4. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من مثل همه شما دوستان تجربه سواری تقریبا همه خودروهای داخلی رو دارم. اولین بار که پشت فرمون ال نود همسایمون نشستم برای خروج ماشین از پارکینگ دنده عقب گرفتم ولی انقد دنده راحت جا رفت که فکر میکردم اشتباهی دنده 4 زدم! تقریبا تمام اقسام این ماشین همینقد نرم هست حتی صدای بسته شدن درب ها شبیه به ماشین های وارداتی هست. تنها ایرادی که میشه بهش گرفت ظاهرش هست، درمقابل رقیب این ماشین محصولات ایران خودرو هستن مثل 206 و پارس و سمند که علاوه بر پایین بودن کیفیت کلیه قطعات، استهلاک بالایی هم دارن.یکی از لوکس ترین محصولاتشون پارس هست که وقتی میخوای درب ماشین رو از داخل باز کنی احساس میکنی دستگیره درب الانه که بشکنه، یا همون داشبورد شکیلش انقد بی کیفیته که بعد از مدتی به صدا میفته. کمتر پژویی دیدم که از همون سال اول چراغ چکش روشن نباشه و نیاز به استفاده از گارانتی نداشته باشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.