ایستگاه خبر

تاکسی برقی در ایران؛ ژست تبلیغاتی و هیاهو برای هیچ

باوجود اظهارات پرتعداد افراد مختلف مرتبط با شهرداری تهران، هنوز هیچ خودروی برقی برای خدمات تاکسی عمومی، پلاک نشده است.
تاکسی جک برقی JAC

برای مردم ایران، کمبود برق تابستان و زمستان، هرسال تکرار می‌شود. ظاهرا، احداث نیروگاه‌های جدید متناسب با نیاز شبکه سراسری نیست. فعلا بازار ایران و شرایط تامین انرژی برای پذیرش آزمایشی نمونه‌های وارداتی از خودروهای برقی مشکل خاصی ندارد؛ اما قبل از ورود گسترده‌ی مدل‌های الکتریکی، باید برای نصب جایگاه مخصوص شارژ، توسعه زیرساخت توزیع برق و رفع کمبود نیروگاه‌ها اقدام کرد.

شکی نیست که خیابان‌های ایران و خصوصا تهران، هنوز آمادگی لازم برای به خدمت گرفتن خودروهای تمام الکتریکی را ندارند. در پایتخت، صرفا چند ایستگاه شارژ به صورت نمادین ساخته شده و از سویی دیگر، کمبود برق تولیدی توسط نیروگاه‌ها، ۴ تا ۵ ماه سال اتفاق می‌افتد. با این شرایط، واردات تاکسی برقی، اقدامی کاملا نمایشی و تبلیغاتی به نظر می‌رسد.

مشخصات سایپا زامیاد 24 بنزینی + مقایسه با سایر خودروها
وانت زامیاد بنزینی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر مصرف سوخت دارد. در مدل دیزلی  برای ۱۰۰ کیلومتر، ۹ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود.

آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران، صرفا به دلیل مصرف سوخت بسیار زیاد خودروهای تولید سایپا و ایران خودرو یا موتورسیکلت‌های CG نیست. در زمستان، بخش عظیمی از آلودگی شهری به دلیل مصرف بی‌رویه‌ی گاز توسط سیستم‌های گرمایش خانگی ایجاد می‌شود. در رتبه‌ی سوم منابع تولید آلودگی هوا، نیروگاه‌ها هستند که برای کمک به حفظ فشار گاز مورد نیاز مصارف خانگی در فصل سرد سال، برای تولید برق گازوئیل و مازوت مصرف می‌کنند.

هوندا سی جی 125

از مجموع سه عاملی که ذکر شد، به وضوح می‌توان نتیجه گرفت واردات خودروهای برقی، حتی با تعداد بالا، تاثیر چندانی بر آلودگی شهرهای ایران نداشته باشد. در روزگاری که خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید، مصرف سوخت بسیار کمتر از تولیدات سایپا و ایران خودرو دارند؛ پافشاری بر ورود تاکسی‌های برقی ساخت چین، عجیب به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، واردات پیشرانه‌های پرمصرف موتورسیکلت‌های CG از چین، متوقف نمی‌شود. این نوع موتورها که اتفاقا مورد تایید سازمان‌های مرتبط با استاندارد چین نیستند و مخصوص ایران تولید می‌شوند، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد یک خودروی ایرانی، آلودگی هوا دارند.

تاکسی جک برقی JAC

یک تاکسی تمام وقت در تهران، روزانه حدود ۵۰۰ کیلومتر مسافت طی می‌کند. خودروهای برقی ساخت چین هم، تقریبا با هر شارز، برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر قابل استفاده هستند. به این ترتیب، راننده باید هر شب، حدود ۷ تا ۸ ساعت زمان برای شارژ خودرو اختصاص دهد. با توجه به نرخ بسیار ارزان بنزین و گاز CNG در ایران، ضمن تعرفه‌های تصاعدی مصرف برق که در سال ۱۴۰۳ اعمال می‌شود، احتمالا تاکسی‌رانی با خودروهای برقی، صرفه اقتصادی چندانی نخواهد داشت.

با گذشت چند ماه از رونمایی تاکسی برقی توسط شهردار تهران، عدم تخصیص پلاک تاکسی برای این خودروها، عجیب به نظر می‌رسد. امروز علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، با قرائت متن تذکرش خطاب به شهردار پایتخت اعلام کرد:

همانطور که مستحضرید مدیریت شهری در سال گذشته در سه مرحله اقدام به رونمایی از تاکسی‌های برقی کرد. در آذرماه سال گذشته از ۸۸ خودرو آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد. در دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از ۱۹۸ خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.

برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک که قرار بود رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه‌ای باشد، شاهد رونمایی از خودروهای رنگی هستیم. در اسفندماه سال گذشته نیز از تعداد خودروهای برقی وارداتی چین رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت. شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده است. حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و نکته اینکه کماکان یارانه دولتی از محل ماده ۱۲ و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست.

 با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل و نقل درون شهری حل نمی‌شود. حتی به دلیل عدم پیگیری نوسازی تاکسی‌ها مدت‌هاست که سمند سورن به عنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل‌ونقل نشده و نوسازی متوقف شده است. هنوز وزارت کشور در مورد ون‌های اهدایی نیز اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری‌هایش به نتیجه نرسیده و این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون‌ها انجام شود که نشده است که امیدواریم شهردار تهران پاسخگوی این موارد و مطالبات باشد.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای اصلی
چانگان A05 یک خودروی پلاگین هیبرید ۱۲ هزار دلاری با مصرف سوخت ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

سوال مهم از دولتمردان و قانون‌گذاران، عدم توجه به خودروهای هیبریدی برای رانندگان تاکسی است. آیا نمی‌توان برای این قشر زحمت‌کش جامعه، استثنا قایل شد و خودروهای کم‌مصرف خارجی را بدون اضافه‌پرداخت‌های گمرکی و مالیاتی وارد کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5059 ديدگاه)

    خودروها و اتوبوسهای برقی واسه شهری مثل تهران واقعاً لازمه ولی آیا زیرساختهاش فراهم شده؟؟

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. net

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      ابرقدرت دنیا تاکسی هایش خودران بدون راننده هست

      موافقم 7
      مخالفم 6
      1. زیزیگولو

        ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5059 ديدگاه)

        آخرین مدل تاکسیهای ما هم سمند سورن پلاس هستن🤦🤦

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3385 ديدگاه)

          والا امروز اتفاقا یه تاکسی سورن پلاس سوار شدم ولی یخورده زیاد گرفت

          موافقم 6
          مخالفم 2
      2. محمد

        ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        خب اگه خود آن بشن می دونی چند نفر بیکار میشن؟
        قبل صحبت لطفا فکر کنید

        موافقم 3
        مخالفم 0
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    امید ولرم یه روز همه موتور های cg داخل ایران یه روز محو بشن صداش برام خیلی آزار دهنده اس

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. کوروش

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (139 ديدگاه)

      اگه موتورهای با تکنولوژی جدید و با قیمت متناسب با درآمد اکثریت مردم وارد بشه دیگه کسی این آشغالها رو مجبور نیست بخره و تولید این آشغالهای پرمصرف پر سروصدا هم توجیه نخواهد داشت و از چرخه خارج میشه ، ولی آیا اون روز خواهد رسید من میگم قطعا خیر

      موافقم 7
      مخالفم 7
  3. ممد ژانگولر

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3587 ديدگاه)

    اگه سیستم ناوگان حمل و نقل و پیک موتوریها برقی بشن به جرات میشه گفت در بدترین حالت آلودگی هوا نصف و گرمای هوا ۲ درجه کمتر میشه.فقط زمان انجامش خیلی مهمه .بخواد لکولکی باشه فایده نداره.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  4. محمدرضا

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    دوستانی که در تهران هستند، آیا کرایه خطوط شما هم برای ون تا 120% و برای سواری تا 90% افزایش پیدا کرده؟

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3385 ديدگاه)

      والا برادر ما قبلا تاکسی سوار می‌شدیم خطی بود نفری ۷ میگرفت الان نفری ۱۰ میگیره
      اتوبوس نفری ۴ میگرفت تا هفته پیش ولی. الان نفری ۵

      موافقم 0
      مخالفم 5
      1. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3385 ديدگاه)

        دروغ نمیگم به قرآن محل ما اینطوریه

        موافقم 0
        مخالفم 4
        1. محمدرضا

          ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (107 ديدگاه)

          کسی نمیگه شما دروغ میگید، نشون میده اکثریت نظری مشابه شما ندارن.
          برای مثال خط ونک به رسالت و بالعکس، کرایه ونش از 10 به 22.4 و سواریش از 15 به 28 رسیده و یا ونک به تهرانپارس سواریش از 22 به 35 رسیده.

          موافقم 0
          مخالفم 1
  5. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3385 ديدگاه)

    تاکسی ها رو باید بدون مالیات یا با مالیات کم وارد و مونتاژ کنن

    موافقم 4
    مخالفم 5
  6. KAIZEN

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3544 ديدگاه)

    بنظر من سه تا راهکار وجود داره برای سر و سامان دادن به این وضعیت
    1. ورود خودروهای هیبریدی یا مدلهای ارزان قیمت گاز سوز داچیا با قیمت 8000 یورو
    2. ایجاد تله کابین شهری که مشکلات توسعه مترو و بی آر تی و اتوبوس رانی شهری را نداره و خیلی مقرون به صرفه است
    3. موتور سواری برای بانوان آزاد بشه و موتورهای کم صدا و کم مصرف با قیمت مناسب در اختیارشون قرار داده بشه

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      الان هر چقدر فکر کردم جداً نفهمیدم آزاد شدن موتور سواری بانوان چطور می تونه به این قضیه کمک کنه؟ اگه میشه در رابطه با مورد سوم یکم بیشتر توضیح بدین

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. علی

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (91 ديدگاه)

    پله برقی پل مثلا مکانیزه منطقه پل چوبی الان دو ماهه که کاملا برقش قطع هست و دهن ملت سرویس شده و شهرداری هم فقط جواب سربالا میده و پاسخگو نیست ، اونوقت منتظرین که تاکسیها رو برقی کنن؟!

    موافقم 3
    مخالفم 3
  8. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    آقا ول کنید این حرفا کدومه اصلا اینا مشکلی نیست بهترین کشور دنیا هستیم مگه نمی‌بینید تمام دنیا دارن راجب ما حرف میسازن ما میگیم زدیم اونا میگن مزدید ولی شما بگید زدیم خوبیت نداره.برقی کدومه سی جی کدومه براتون پهپاد میارن راحت ۴ لیتر بنزین بزن برو از بالای ۴ تا کشورم رد شو.این رو میگن ابر قدرت

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3385 ديدگاه)

      قدرت داره کشورمون

      موافقم 1
      مخالفم 4
  9. علی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (427 ديدگاه)

    اینجا ایرانه ……..

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا