مرسدس بنز

داستان مرسدس A38 AMG دو موتوره؛ شاهکار مهندسی که ناکام ماند

AMG در اواخر دههٔ ۹۰، برای ساخت نسخهٔ اسپرتی از نسل اول A کلاس، ایدهٔ عجیبی را به کار گرفت و یک پیشرانهٔ دوم را در عقب نصب کرد.

اولین بار در سال ۲۰۱۳ و نسل W176 مرسدس بنز A کلاس بود که نسخهٔ اسپرت AMG را با نام A45 دیدیم اما اولین A کلاس AMG سال‌ها قبل از این ساخته شد. مهندسان AMG در سال ۱۹۹۸ اولین نسخهٔ اسپرت را بر اساس نسل اول A کلاس توسعه دادند اما از این خودرو تنها چهار نمونه ساخته شد و امروز شاید خیلی‌ها از وجود آن خبر نداشته باشند. این هاچ‌بک اسپرت که A38 AMG نام گرفت، بر پایهٔ ایدهٔ دیوانه‌واری ساخته شد که در ادامه داستان آن را مرور خواهیم کرد.

همچنین بخوانید: سیتروئن ۲CV صحرا، ژیان چهارچرخ محرک با دو پیشرانه در جلو و عقب!

مرسدس بنز A کلاس زمانی که در اواخر دههٔ ۹۰ به بازار آمد، اصلاً شروع خوبی نداشت و عملکرد فاجعه‌بار آن در آزمایش گوزن بشدت به اعتبار مرسدس در آن زمان لطمه زد. این ماشین همچنین پرفورمنس بسیار ضعیفی هم داشت زیرا در ابتدای عرضه در سال ۱۹۹۷، قوی‌ترین نسخهٔ آن A160 با تنها ۱۰۲ اسب بخار قدرت بود. به همین دلیل، AMG در سال ۱۹۹۸ پروژهٔ ساخت یک A کلاس بسیار ویژه را آغاز کرد که A38 نام گرفت. این پروژه که با نام A190 Twin هم شناخته می‌شود، یکی از احمقانه‌ترین پروژه‌هایی است که AMG تاکنون انجام داده است.

این خودرو بر اساس A190 معمولی ساخته شد که از یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر با ۱۲۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد اما مردان AMG در اقدامی عجیب، یک پیشرانهٔ دوم را هم در عقب نصب کردند. درحالی‌که پیشرانهٔ استاندارد مثل همیشه به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد، موتور چهار سیلندر ۱.۹ لیتری دوم در عقب با فشردن یک دکمه روشن می‌شد. درنتیجه، قوای محرکه‌ای ۳.۸ لیتری با مجموع خروجی ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور شکل می‌گرفت. انتقال نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گرفت که دو پیشرانه را توسط یک کلاچ اتوماتیک هماهنگ می‌کرد.

به لطف دو موتور و سامانهٔ چهارچرخ محرک، مرسدس A38 ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو می‌توانست به‌راحتی فقط با یک پیشرانه هم کار کند و به همین دلیل مصرف سوخت آن بین ۸.۵ تا ۱۲.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده بود. ایدهٔ شکل‌گیری A38 علاوه بر ساخت یک A کلاس بسیار سریع، نشان دادن پتانسیل بالای نسل اول A کلاس بود. به لطف ساختار شاسی با کف ساندویچی، پیشرانهٔ دوم را می‌شد به‌راحتی و بدون قربانی کردن فضای صندوق در عقب نصب کرد.

علاوه بر این، نصب پیشرانهٔ دوم در عقب توزیع وزن را هم بهبود بخشید. البته A38 از A190 استاندارد حدود ۲۵۰ کیلوگرم وزن بیشتری داشت که از این مقدار، ۱۵۰ کیلوگرم فقط به خاطر پیشرانه بود و ۱۰۰ کیلوگرم دیگر از تجهیزات بیشتر و اصلاحات شاسی ناشی می‌شد. A38 همچنین به سیستم ترمز بزرگ مرسدس E55 AMG مجهز شد و ارتفاع آن یک سانتی‌متر کاهش پیدا کرد. این A کلاس دو موتوره در بیرون هم با سپر جلوی اختصاصی با ورودی‌های هوای بزرگ و سپر جدید عقب با دو سر اگزوز از نسخه‌های معمولی متمایز شد. علاوه بر این، دهانهٔ گلگیرها در هر طرف ۱۰ میلی‌متر عریض‌تر شد تا فضای کافی برای رینگ‌های ۱۸ اینچی را فراهم کند.

داخل A38 نیز با چرم قرمزرنگ، کمربندهای ایمنی قرمزرنگ، غربیلک فرمان جیر و روکش چرمی داشبورد، اصلاحاتی را تجربه کرد. این خودرو حتی برای رانندگی در اختیار رانندگان فرمول یک آن زمان یعنی «میکا هکینن» و «دیوید کولتارد» قرار داده شد. بااین‌حال، متأسفانه A38 AMG به دلیل ساختار پیچیده، در حد یک پروژهٔ مطالعاتی نزدیک به تولید باقی ماند و فقط چهار نمونه از آن ساخته شد؛ بنابراین، در نمونه‌های تولیدی، خریداران مجبور شدند به A210 اوولوشن که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ با ۱۴۰ اسب بخار قدرت عرضه شد بسنده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. فرزند ایران

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    یجورایی میشه گفت کامل ناکام نماند و اسمارت به وجود آمد

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (293 ديدگاه)

      دقیقا
      بعد این ماشین کجاش شاهکاره طراحیش هم مثل تیباس

      موافقم 4
      مخالفم 15
      1. فرزند ایران

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (93 ديدگاه)

        نمی دونم
        در مورد A38 AMG اکثرا یا کاملا متنفرن از این طراحی یا کاملا عاشقشن
        خودم بدم نمیاد ولی از این مدل طراحی استون مارتین سیگنت که همون تویوتا آی کیو ری اسکین دست رو بیشتر می پسندم

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. جرمی کلارکسون

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (293 ديدگاه)

          این ماشین چون ساخت AMG هست همه میگن شاهکار وگرنه هر شرکتی یه محصول شکست خورده هم داره

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. مهدی

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (16 ديدگاه)

        من با اون قسمتش مشکل دارم که ندشته خیلی ضعیف بوده و فقط ۱۲۰ اسب بخار داشته
        بعد یک نکاه بندازین ببینین تو ماشینای ایراتی ۱۲۵ اسب بخار خیلیی خیلیی قفله اینجا
        هعی چی بگم که اگه ادامه بدم امشبم تو گونی میخوابم

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. فرزند ایران

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (93 ديدگاه)

          آخه واقعا هم برا این بدنه 120 اسب کافی به نظر میاد.ولی چون AMG هست دیگه گفتن ضعیفه برای AMG

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Mercedes

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (730 ديدگاه)

          داداش دیگه اینم مبالغه بود
          الان دنا بالای ۱۵۰ اسبه
          مونتاژی ها همه بالای ۱۵۰-۱۷۰ اسب هستن
          چند تا وارداتی ۲۰۰-۳۰۰ اسب هم جدیدا معرفی شده (حالا تعدادش چقدره نمی‌دونم )
          دیگه ۱۲۰ اسب واقعا قفل نیست تو ایران مگه ماشینت پراید یا l90 باشه

          موافقم 1
          مخالفم 0
      3. Mercedes

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (730 ديدگاه)

        عقل نویسنده:
        ماتیز + پژو ۲۰۶ + لوگو بنز= شاهکار طراحی!!!!
        به عنوان فن مرسدس به توهینم شعور شد

        موافقم 4
        مخالفم 0
      4. به تو چه

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما تیبا سوار شو
        منم اینو

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. علی جردن

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    این شاهکار درصورتی جواب می داد که قیافه خوشگلی داشت
    بخاطر زیبا نبودن طراحی بلزلر روی خوش بهش نشون نداد

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. JaMsHiD

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (990 ديدگاه)

    بنز با این ماشین خودشو به خاک سیاه نشوند .

    حالم از این مرسدس و طراحیش بهم میخوره .
    از نمای عقب نگاه کن ، فکر کن اینو همون شرکتی تولید کرده که W140 رو هم تولید می‌کرده !

    موافقم 6
    مخالفم 7
  4. ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3330 ديدگاه)

    خیلی اینو دوسش دارم

    موافقم 7
    مخالفم 3
  5. datsun

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3508 ديدگاه)

    دو موتوره یه ایده احمقانه

    موافقم 6
    مخالفم 10
  6. قنداقی

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (635 ديدگاه)

    چی ؟ شاهکار مهندسی ؟؟؟؟؟؟؟

    یکی جلو من رو بگیره غش کردم از خنده

    موافقم 2
    مخالفم 10
    1. JaMsHiD

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (990 ديدگاه)

      نه آقا نه . شاهکار مهندسیه چون ( مرسدس بنز )
      اینو ساخته .
      همینو تویوتا ساخته بود ، تا صب میکردن تو چشم ملت آلمانی بازا و کره ای بازا و آمریکایی بازا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. amirboss

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    خیلی خنده داره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  8. حسن

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    یه جوری عاشق این مدل بنز هستم که اگر بگن فقط یک حق انتخاب داری قطعا فقط همین مدل رو میپسندم. حتی با ضعیف ترین پیشرانش. یادم در زمان خودش در ژاپن جز پرفروشترین خودروهای هاچ‌بک بود. دیوانه وار قیافشو دوس دارم. البته در حال حاضر دارم پس انداز میکنم تا ان شالله بتونم مدل اهنی ( اسباب بازی ) این خودرو رو از بازار بخرم !!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. امیرحسین

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام الان این ماشین زشته؟ جان مادرتون ول کنین، اونی که میگه زشته، بعید می‌دونم پراید مدل۸۰ هم داشته باشه. ماشین به این خوشگلی.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. ایرانی

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    جدا از ظاهر که سلیقه ای هست و در گذر زمان تغییر میکنه.از نظر ایده واقعا ایده جاابیه. خودروی داری که هر زمان نیاز داشتی قدرتشو میتونی افزایش بدی مخصوصا در سربالاییها یا با دو موتور چهار چرخ متحرکش کنی ودر شهر هم با یک موتور خودرو جمع و جور با مصرف کم و استهلاک کم داری .اگه باشه در خریدش شک نمیکنم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. حسین دهمرد

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    حالا نمیشد با یک موتور عقب بسازنش؟ منطقی تر و بازار پسند تر میشد. شاید بگید اسمارت که البته اسمات دیگه زیادی کوچیکه و موتورش هم خیلی کم قدرته اما این بیشتر از یه پژو قدرت داره و دف عقب هم میبود دیگه الان تا یک میلیارد مشتری داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا