نگاهی به تأسیسات ساخت بوگاتی شیرون

مولشایم، فرانسه. اینجا همان‌جایی است که بیش از 1800 قطعه مجزا توسط 20 مهندس بوگاتی سرهم می‌شوند تا شیرون 1500 اسب بخاری ساخته شود. در زمان نگارش این مقاله،12 خودرو در حال تولید بوده و یکی از آن‌ها در ماه‌های آینده به مشتری خوش‌شانس تحویل داده خواهد شد. در کل بوگاتی پیش‌بینی می‌کند حدود 70 درصد هایپرکارها در سال 2017 با دست ساخته شوند. سفارش‌های کافی باعث خواهند شد که سر این شرکت برای سه سال آینده مشغول شود. این را هم در نظر بگیرید که قبلاً 220 نفر در لیست انتظار برای دریافت این خودرو قرار گرفته‌اند.

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-01
برای خودرویی بسیار کارا که تنها 500 دستگاه از آن با قیمت 2.4 میلیون یورو ساخته خواهد شد، جایی شگفتی زیادی وجود ندارد که بوگاتی سطح وسیعی از شخصی سازی را پیشنهاد کند. 23 رنگ به همراه 8 نسخه‌ی کربنی قابل انتخاب بوده و برای چرم داخل کابین نیز می‌توان 31 رنگ متفاوت را انتخاب کرد. شیرون همچنین با 8 رنگ برای پوشش چرم آلکانترا در کابین،30 آپشن دوخت متفاوت،18 نوع کفپوش متفاوت و 11 رنگ متفاوت برای کمربندهای صندلی در دسترس است. اگر هیچ‌یک از گزینه‌های پیشنهاد شده نظر شما را به خود جلب نکرد، رنگ‌های انفرادی نیز در دسترس شما هستند.

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-15

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-03
زمانی که همه‌ی آپشن ها نهایی شد، به‌طور متوسط پروسه‌ی شروع تولید و تحویل آن به مشتری حدود 6 ماه طول می‌کشد.


فضای بسیار تمیزی که در برخی از تصاویر مشاهده می‌کنید در سال 2005 تأسیس شده و بر پایه‌ی لوگوی بوگاتی ترکیب تخم‌مرغی شکل دارد. اینجا محل تولد 450 دستگاه ویرون در طول 10 سال است.


اما یک حقیقت جالب! پیشرانه‌ی بسیار بزرگ 16 سیلندر 8 لیتری کواد توربو وزن چشمگیر 628 کیلوگرمی داشته و این تقریباً برابر با وزن پیشرانه‌ی ویرون است. قدرت این پیشرانه با حدود 300 اسب بخار بیشتر در مجموع به 1500 اسب بخار رسیده است. این قدرت عظیم برای رسیدن شیرون به سقف سرعت 450 کیلومتر در ساعت کافی است.


کف کارخانه‌ی بوگاتی به قدری تمیز است که می‌توانید سفره را پهن کرده و روی آن خاویار میل کنید!

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

18 دیدگاه

  1. alpha
    سوابق: (7184 دیدگاه) ,

    این ماشین یک اسطوره ی تمام عیاره.
    عاشقشم .
    از زمان خودش 50 سال جلوتره.
    شیرون هم که بیاد باز دوباره در ماشین های احتراقی یک سلطان خواهیم داشت.
    واقعا بی نظیره.
    یادش بخیر بخیر شکست دادن ویرون ، اونم فقط در شتاب اولیه ، 10 سال برای شرکتی مثل پورشه طول کشید. تازه اونم با کمک گرفتن از قوای الکتریکی.

    پاسخ
    1. danial
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      مطمعن باش اگه پورشه یا هر شرکت دیگه ای میخواستن میتونستن یه رقیب واسش بسازن ولی منابع هر شرکت محدوده فقط میتونن تو چند بخش سرمایه گذاری کنن
      بیشتر کمپانیام تو هایپرکارشون بحث مصرف سوختو درنظر میگیرن وگرنه فکر نکنم واسشون سخت باشه بجای شش سیلندر 16 سیلندر بزارن

      پاسخ
      1. alpha
        سوابق: (7184 دیدگاه) ,

        .
        گیربکسی که با 1000 اسب بخار قدرت خرد نشه ، ساختش 10 سال طول کشید.
        دیفرانسیلی که زیر 1000 نیوتن متر گشتاور از هم نپاشه ، فناوری ساختش دست هر شرکنی نیست.
        شاسی که 800 کیلو وزن موتور رو تحمل کنه تا الان فقط برای بوگاتی ساخته شده.
        بدنه ای که تا 400 کیلومتر بر ساعت از هم نپاشه هر شرکتی نمیتونه بسازه.

        اصلا ساخت موتور 16 سیلندر که مثل ساخت کاردستی نیست
        تکنولوژی موتور 16 سیلندر خیلی بیشتر از پیشرفته ترین موتور های 6 سیلندره.

        مصرف سوخت بوگاتی هم که گفتن 90 لیتر در صد کیلومتر ، فقط وقتی هست که با سرعت 400 کیلومتر حرکت کنه
        در غیر از اون مصرف ترکیبی ویرون 2005 کمتر از 23 لیتر در صد کیلومتره که برای موتور 8 لیتری خیلی مناسبه.
        در نسل جدید ویرون یعنی شیرون با تکنولوژی غیر فعال کردن سیلندر ها به مصرف ترکیبی 16 لیتر در صد رسیدن که اندازه ی ماشین های اسپورت 8 سیلندر بیشتر نیست. 😍
        .

        پاسخ
        1. بهزاد
          سوابق: (889 دیدگاه) ,

          مجید جان دیفرانسیل بوگاتی ساخت ricardo هست و سیستم دف و ترکشن هم ساخت haldex سوئد.

        2. danial
          سوابق: (18 دیدگاه) ,

          هر جوریم که حساب کنی پیشرفته ترین تکنولوژی ها تو مسابقات مهم استفاده میشه مثل فرمول 1 مطمعن باش مرسدس و فراری و … اگه بخوان میتونن ماشینی بسازن که برای شکستن سقف سرعت برنامه ریزی شده باشه.
          واسه این جوابتو دادم که فکر نکنی پورشه ده سال برنامه ریزی کرد تا ویرونو شکست بده:)
          همون 918 با اون اسب بخار کمش و وزن زیادش بخاطر تکنولوژی هاش که حتی میشه مثل یه ماشین اسپورت سقفشم دراود تا حالا کسی نتونسته تو پیست شکستش بده فکر نکن ساختنش کار راحتیه مگه اینکه هایپر مرسدس که داره میاد بتونه سریعتر بده
          کمپانی بوگاتی یکی از بهتریناست ولی فکر نکنم بتونه با کمپانیهای برتر مثل فراری و مکلارن و پورشه و،،، رقابت کنه

        3. alpha
          سوابق: (7184 دیدگاه) ,

          Danial
          اصلا حرفات رو قبول ندارم.
          فکر نمیکنم به نتیجه ای برسیم.

        4. بهزاد
          سوابق: (889 دیدگاه) ,

          مجید جان معذرت الان دیدم نوشتم دیفرانسیل!
          گیربکس ساخت ریکاردو هست

        5. ali
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          مستندی دیده بودم که اکثر این چیزهایی که میگید رو شرکتهای مهندسی برای بوگاتی ساختن

        6. mohsen
          سوابق: (969 دیدگاه) ,

          مگه مال فولوکس نیست؟
          پورشه مال کیه؟
          دیگه کلا واسه ادم نشد نداریم

        7. BMW
          سوابق: (170 دیدگاه) ,

          با آقا مجید موافقم بوگاتی مهندسی خیلی پیشرفته ای داره که فقط فولکس واگن از پس هزینه ها همچین مهندسی برمیاد ببینید فقط قدرت سرعت نیست (اگه این باشه که هنسی و کونیک زگ هم بهش رسیدن)خیلی چیزا دیگه هست که ماها خبر نداریم فقط بگم اینقدر مهدنسیش پیشرفتس که تو نسل قبلی یعنی ویرون اصلا نمیشده به موتوری دسترسی داشته باشن!!!یه جوری طراحیش کردن که کسی به راحتی نتونه بفهمه چه تکنولوژی تو این غول نهفتس!!

  2. رامکال
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    این تیکه آخر که در مورد تمیزی و خاویار گفته شده زیاد واسه ما جمله نزدیک و قشنگی نمیتونه باشه.
    مثلا اگر میگفت این قدر تمیزه که میتونید توش سفره کباب شیشلیک پهن بکنید بهتر بود.
    آخ گفتم شیشلیک وااااااااااییییییییییییی.
    دلم آب افتاد.
    اما واقعا تمیزه ولی دوتا نکته دارد:
    1_اینجا تنها و اولین کارخونه ایی نیست که به این شکل اداره میشه.
    2_اولا قصه ی اینجور کارخونه های دست ساز و لوکس ساز که به تعداد کم تولید میکنند با انبوه سازا فرق میکنه.
    مثلا توی سایت دیگه که همین مقاله رو خونده بودم یک عده اومده بودند که تمیزی اینجا رو با سایپا و خط تولید پراید مقایسه کرده بودند!!!!!!
    خوب آخه این چه حرفیه؟؟؟
    برای زیر سوال بردن کیفیت خودرو و خودروسازی ایران مثال های بهتر و منطقی تر اونقدر وجود دارد که نیازی به نام بردن از یک کارخونه خاص نباشد.
    به قیمت و تعداد تولیدی بوگاتی در سال توجه بکنید.
    آیا با پراید و کارخونه سایپا قابل مقایسست؟

    پاسخ
    1. Amir amini
      سوابق: (115 دیدگاه) ,

      اخه مشکل اینجاس که تو کارخونه ای که 1000 متر مربع وسعتش فقط قطعات سر هم میشن یعنی خیلی از کارایی که تو یه مکانیکی انجام میشه اونجا اصلا انجام نمیشه چه برسه به یه کارخونه بزرگ که توش کلی کار انجام میشه پس باید این همه تمیز باشه وقتی شما دستگاه برش و…. ندارید که بخاد کثیف کاری بکنه از جاهای دیگه میاد فقط سرهم میکنید آگه میخاید مقایسه کنید برید خط تولید موستانگو با پراید مقایسه بکنید ببینید بازم مثل اینجا تمیز هست یا نه

      پاسخ
      1. رامکال
        سوابق: (404 دیدگاه) ,

        امیر جان دقیقا منم همین رو میگم.
        برای مقایسه کردن مثال های بهتری وجود دارد.
        ولی مردم پراید ورد دهنشون شده.

        پاسخ
  3. رامکال
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    اما قبلا گفتم بازم میگم به غیر از خودروسازی آلمان(بغیر از اوپل) اگر بخوام یک شرکت رو نام ببرم که در حد جنون میپرستمش همین بوگاتیه.
    یک درجه پایین تر اگر بخوام یک شرکت رو نام ببرم که من رو مجذوب خودش کرده “نانو فلوسل” خواهد بود.
    و پایین تر از این دوتا “مینی” رو خیلی دوست دارم بامزه زیبا و جذاب.
    البته به بعضی های دیگه هم علاقه دارم مثلا نیسان و مزدا و کیا و اشکودا .
    اما خوب نه به اندازه اون فهرست بالایی.
    یک چیز مهم هم در مورد بوگاتی بگم که با وجود ابعاد بزرگ و وزن زیاد و شکل کپلش به همچین سرعت و شتابی رسیده.
    اصلا یکی از دلایل علاقه من هم بهش همینه. شما به داخلش(طراحی و امکاناتش)
    فضای توش و ابهتش اینکه سعی نکرده ماشینش رو تیز و سبک و شبیه خودروهای فرمول یک دربیاره دقت بکنید.
    اونوقت کیه که بوگاتی رو دوست ندارد.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل MPH
      MPH
      سوابق: (408 دیدگاه) ,

      .
      گفتی فرمول یک ، وزن موتورش تقریبا هم وزن ماشین فرمول یکه!!!!!!!!!
      واقعا یه شاهکاره،فقط نخواستن یه دیوونه زنجیری درست کنن که شتاب و سرعتش آدمو انگشت به دهن بذاره،پس یه شاهکار بینظیر ساختن که سرعت و شتاب یه بخشی از اونه………

      پاسخ
  4. عارف
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    من فقط تو اون پاترول موندم که تو قسمت آخر گرند تور اون پورشه رو جا گذاشت.گفتن 1900 اسب قدرت داشته!!!آخه چطور ممکنه!شیرون 1500 اسب قدرت داره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.