مقایسه مشخصات فنی رنو تلیسمان و دی‌اِس 5LS در بازار ایران

بازار خودروی ایران در چند ماه اخیر تب‌وتاب زیادی داشته است. طی این مدت چندین خودروی جدید رونمایی یا معرفی شده‌اند که حضورشان نقش مهمی در افزایش تنوع و گزینه‌های پیشِ روی مردم ایفا می‌کند. پس از رکود چندساله و محدودیتِ شدیدِ انتخاب‌ها، این موج جدید همچون نوش دارویی است که دو قدم مانده به مرگ سهراب از راه رسیده و جان دوباره‌ای در روح این بازار خسته و پرتکرار می‌دمد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ دو سدان اندازه متوسط و لوکس برویم که اخیراً راه خود را به کشورمان پیدا کرده‌اند: دی‌اِس 5LS و رنو تلیسمان. شاید این دو در نقاط دیگر دنیا روبروی هم قرار نگیرند، اما در ایران با التفات به شرایط قیمتی مشابه، با یکدیگر مقایسه خواهند شد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی هریک می‌پردازیم تا شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان ملموس‌تر گردد. با پدال همراه باشید.

renault-talisman-ds-5ls
این دو مرکب لوکس فرانسوی در بحث تأمین قوای محرکه ویژگی‌های مشابهی دارند و ازآنجاکه در زمره سدان‌های اندازه متوسط شهری جای می‌گیرند نباید تصور عملکرد خارق‌العاده‌ای در ذهنتان باشد.

رنو تلیسمان

طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): 4848 / 2081 / 1463
فاصله بین دو محور: 2808 میلی‌متر
وزن خالص: 1444 کیلوگرم
ابعاد لاستیک‌ها: 45/245، رینگ 18 اینچی
پیشرانه: چهار سیلندر 1618 سی‌سی / دارای توربوشارژر
حداکثر قدرت: 190 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 260 نیوتن‌متر در 2500 دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: هفت سرعته دو کلاچه خودکار
محور محرک: جلو
شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر بر ساعت: 7.7 ثانیه
سقف سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت
سامانه تعلیق (جلو/عقب): مک‌فرسون جناغی / اِکسل نیمه صُلب
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی خنک شونده
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یک‌صد کیلومتر): 5.8
ظرفیت باک بنزین: 51 لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو 5
نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

renault-talisman

دی‌اِس 5LS

طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): 4702 / 1840 / 1510
فاصله بین دو محور: 2715 میلی‌متر
وزن خالص: 1475 کیلوگرم
ابعاد لاستیک‌ها: 50/225، رینگ 17 اینچی
پیشرانه: چهار سیلندر 1598 سی‌سی / دارای توربوشارژر
حداکثر قدرت: 161 اسب بخار
بیشینه گشتاور: 240 نیوتن‌متر
جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار
محور محرک: جلو
شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر بر ساعت: 8.3 ثانیه
سقف سرعت: 205 کیلومتر بر ساعت
سامانه تعلیق (جلو/عقب): استرات / میل پیچشی
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یک‌صد کیلومتر): 6.3
ظرفیت باک بنزین: 60 لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو 5
نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

ds 5ls


قیمت
در حال حاضر مدل 2017 تلیسمان E3 توسط نگین خودرو، نماینده رسمی کمپانی رنو در ایران، با فروش مشارکتی و پیش‌پرداخت 75 میلیون تومانی در دسترس بوده و تحویل آن 120 روز کاری به طول می‌انجامد.

talisman 08
در جانب دیگر، شرایط فروش 5LS هنوز به‌طور کامل منتشر نشده و تنها قیمت پایه 192 میلیون تومانی آن برای مدل 2017 اعلام گردیده است. برای اطلاع از نحوه فروش اقساطی و احتمالاً مشارکتی این فرانسوی جوان باید کمی بیشتر صبر کنید.

ds-5ls-silver-gray-front-view
با موج جدیدی که از حدود دو سال پیش آغاز شده، محصولات چند خودروساز خوب دنیا کم‌وبیش به کشور راه یافته‌اند. همچنین تعدادی از کمپانی‌های بزرگ مثل فولکس واگِن و ب‌ام‌و در حال انجام مذاکرات برای تولید محصولات خود در ایران هستند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و در کنار ورود خودروهای روز دنیا، فناوری و دانش جدید نیز راه خود را به صنعت این مرزوبوم بیابد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

61 دیدگاه

  1. علیرضا ایرانی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام دوستان، من حدود یک هفته هست که رنو تالیسمان رو تحویل گرفتم و مورد آزمایش قرار دادم. چون 4 سال پیش آزرا گرندجور داشتم و بعد از اون هم سوناتا ال اف، به جرات میتونم بگم تالیسمان از نظر قدرت موتور و هماهنگی بین موتور و گیربکس بی نظیره. خودم شتاب صفر تا 100 رو تست گرفتم که حدود 8 ثانیه بود. هرکجا که احساس نیاز به شتاب داشته باشین فقط کافیه گاز رو تا انتها فشار بدین تا توربو دوبل تالیسمان خودنمایی کنه و شما رو به صندلی بچسبونه. ترمز عالییی، امکانات بسیار مناسب رفاهی داخل کابین، البته از نظر راحتی صندلی باید اعتراف کنم هیوندا که داشتم راحت تر بود اما تالیسمان هم بواسطه ماساژور صندلی قابل قبوله. اما موتور و گیربکس 7 دنده دو کلاچه واقعا تکه. با این قیمت قطعا بازار رو قبضه میکنه. البته من ثبت نام نکرده بودم و از شخصی که ثبت نام کرده بود و زمان تحویل قصد فروش داشت با گارانتی نگین خودرو و به قیمت 209 میلیون خریدم که از خریدم کاملا راضی هستم و هرگز به هیوندا و کیا و حتی تویوتا فکر نمیکنم.

    پاسخ
  2. ع ف
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من هم تلیسمان E3 ثبت نام کردم و هنوز تحویل نگرفته ام. اولش کمی دو دل بودم ولی با مطالعه بیشتر دلگرم شدم. این خودرو حتی تو بازارهای جهانی و در مقایسه با هم ردیفای مدل 2016-17 مثل پاسات- فورد فیوژن- پژو 508 و تویوتا کمری و … حرف زیاد برای گفتن داره و ماه به ماه فروشش میره بالا. چه برسه به بازار بسته داخلی که الکی قیمت خیلی از سدانهای وارداتی زیاده.

    پاسخ
  3. کاپیتان
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    بنظر من موتور ۱۶۰۰ سی سی هر چقدر هم دیزاین عالی داشته باشه بعد از پنج سال وا میره اونوقت ماشین عین جنازه دستت میمونه، ایران بخاطر ارزان بودن انرژی ماشینهای با موتور پر حجم خیلی بهتره ، اینها همه سو سول بازیه

    پاسخ
  4. TSHDN
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    رنو تالیسمان گزینه ی بهتری نسبت به ds5 هست.

    پاسخ
  5. سهيل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام من سه هفته است که تلیسمان را تحویل گرفته ام و تا کنون خودرو توربو نداشته ام پس از رانندگی حتی کوتاه مدت و ملایم پس از خاموش کردن موتور در پارکینگ بوی بد سوختگی روغن یا پلاستیک می آید، آیا این به علت نویی موتور است و طبیعی است؟ اگر دوستانی که اتوموبیل توربو به خصوص تلیسمان دارند نظرشان را بگویند ممنون خواهم شد

    پاسخ
  6. Ashkan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.من ک. چند روزی هست تحویل گرفتم تلیسمان رو.خودروی عالی از همه نظر محشره.پیش نهاد میکنم کسایی ک سدان دوس دارن بخرنش بعد از سدان جنسیس بهترین سدان هست توو ایران

    پاسخ
  7. Nima
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یک ماهی میشه تحویل گرفتم تلیسمان رو واقعا ماشین عالی از نظر من خیلی خیلی ماشین زیبای هسته و با جرعت میتونم بگم رنو تلیسمان با این که حجم متورش 1600 میتونم با جرعت بگم برابری با متور 3000 میکنه و هر کس دونبال یک ماشین سدّان میگرده بخره تلیسمان رو انتخاب کنه عالییی من یکی از دوستام اپتیما 2017 خریده رفتم با هاش یک کورس گذاشتم تلیسمان اپتیما رو خاک کرد وقتی نشست تو ماشین رفت صبحش اپتیما رو فروخت و یک هفته قبل یک تلیسمان E3 مثل من سبتنام کرد من که دارم خیلی خیلی خیلی راضیم با این قیمت حرفی واسه گفتن از توی اپشن نداره عالی

    پاسخ
  8. هژیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من بین کمری۲۰۱۶وسوناتا مونده بودم،اما وقتی باتالیسمان آشناشدم،فهمیدم واقعا یه چیزه دیگست و در جا ثبت نامش کردم.اونایی که ثبت نام کردن،شک نکنن که بسیار ماشین خوبیه من خودم انواع ماشینارو داشتم اما تالیسمان به نظرم خیلی متفاوته .تکنولوژی گیربکس موتور و هندلینگش واقعا از اپتیما سر تره اونم یه سر و گردن. طراحیش که فک نکنم نیاز به گفتن داشته باشه چون تاحالا هیچ سایت و کارشناسی از ظاهرش ایراد نگرفته واقعا وقتی دیدمش اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که خلاقانه ست جدیده زیبا و جسورانه. داخلش از متریال با کیفیت استفاده شده . اینکه هداپ داره جالبه واقعا. در ضمن بهتون قول میدم تالیسمان روز به روز به قیمتش افزوده میشه.اونایی که میخوان ثبت نام کنن معطل نکنن،بهتون قول میدم ،قیمتش چندماه دیگه بسیار افزایش پیدا میکنه.

    پاسخ
  9. Mahmoud
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فقط سوزوکی کیزاشی.185اسب بخار.گیربکس cvt. صفر تا صد.8.5ثانیه.سیستم صوتی.Rockford.2400حجم موتور.220گشتاور موتور.نصف قیمت تالیسمان.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.