نگاهی به ساینا، سدان پرچم‌دار سایپا!

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال 1387 و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد؛ اما این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا علیرغم طراحی نازیبا و غیر جذاب، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌های بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد اما این ماشین همواره از طراحی ضعیف بیرونی و داخلی رنج می‌برد. به همین دلیل پس از گذشت چند سال از حضور تیبا در بازار و بازخورد مناسب خریداران، سایپا تصمیم گرفت آن‌را دستخوش بهسازی و فیس‌لیفتی کلی کند. بدین ترتیب نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا یا به گفتهٔ سایپا، خودرویی جدید (!) در اسفند 1392 با نام اولیهٔ 232 معرفی و سپس نام ساینا بر آن نهاده شد. ساینا در داخل و خارج تغییرات زیادی را تجربه کرده بود تا جایی که سایپا آن‌را نسل جدید تیبا می‌دانست! درهرحال سال گذشته این خودرو که می‌توان آن‌را پرچم‌دار سایپا دانست به بازار آمد و حال قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نگاه کاملی به ساینا داشته و آن‌را بررسی نماییم.

saipa-saina-5

طراحی بیرونی

طراحی ساینا به‌طور کامل در داخل کشور و توسط طراحان مرکز مهندسی سایپا صورت گرفته است. سایپا در ساینا به‌طور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آن‌را بروزتر و جذاب‌تر کند. در بخش جلویی این خودرو فرم کاپوت کاملاً تغییر کرده و چراغ‌های جلو هم شکلی کشیده پیدا کرده‌اند که تا حدودی چراغ‌های جلوی نیسان پولسار را تداعی می‌کنند. جلوپنجره و سپر جلو هم تغییر کرده و فرم این دو باهم تا حدی یادآور جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل لکسوس هستند. در سپر جلو شاهد ورودی هوای عضلانی و بزرگی هستیم که هرگز مناسب چنین سدان کوچک نیست. در طرفین سپر نیز دو پروژکتور در قابی فرورفته تعبیه شده‌اند که بازهم فرمی ناپخته دارند.

saipa-saina-1

قسمت جانبی ساینا به‌جز حذف زه‌ها، تغییر آینه‌ها و تغییر رکاب، هیچ تفاوتی با تیبا ندارد و کاملاً با یکدیگر یکسان هستند درست مانند نقیصه‌ای که در بخش جانبی دنا هم نسبت به سمند وجود دارد. البته هرچند در ساینا خط فرورفتهٔ روی درهای جلو که در تیبا وجود داشت به جهت عدم تغییر قالب درها هنوز باقی است اما سایپا با زیرکی این خط را در گلگیرها با راهنمای جانبی ادغام کرده و ادامهٔ آن‌را حذف کرده است. در این بخش فرم جدید رکاب‌ها هم به‌هیچ‌عنوان با بدنه هماهنگ نبوده و مانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد درحالی‌که می‌شد با کمی صرف وقت بیشتر این قسمت را بسیار بهتر طراحی کرد. اما به‌تازگی سایپا رینگ‌های آلومینیومی جدیدی را در ساینا بکار گرفته که تأثیر مثبتی در بهبود نمای آن داشته‌اند.

saipa-saina-4

saina

در بخش عقب هم شاهد تغییرات کاملی هستیم که در اینجا هم الهامات از دیگر خودروها کاملاً مشهود است به‌گونه‌ای که فرم چراغ‌ها تا حدودی به چراغ‌های سوزوکی کیزاشی شباهت داشته و سپر، پروژکتورها و فرم کلی عقب نیز انسان را به یاد تویوتا یاریس سدان می‌اندازد. البته الهام از خودروهای معتبر جهانی خصوصاً برای خودروسازان رده پایین هرگز امر بدی نیست اما به شرطی که این الهامات با هماهنگی کامل بکار روند یعنی چیزی که در ساینا هرگز به چشم نمی‌خورد. ساینا هرچند شاید جذاب‌تر و بروزتر از تیبا به نظر برسد اما هیچ هماهنگی‌ای میان فرم تیز طراحی جلو و عقب آن با بخش جانبی که کاملاً مشابه تیبا است به چشم نمی‌خورد. همچنین نکتۀ عجیبی که در سری‌های جدید ساینا به چشم می‌خورد، نام خودرو است که برخلاف رویۀ معمول به‌صورت فارسی روی درِ صندوق چسبانده شده است.

saipa-saina-6

saipa-saina-2

طراحی داخلی

شاید بتوان بهترین بخش ساینا را کابین و داشبورد آن دانست چراکه سایپا آن‌را کاملاً تغییر داده و از فرم بی‌روح و کسل‌کنندهٔ تیبا فاصله گرفته است. در این بخش فرم داشبورد تغییر کرده و با تریم دورنگ مشکی-نقره ای، بسیار بهتر از تیبا شده است. یک نمایشگر کوچک همانند پژو 206 در بالای داشبورد تعبیه شده که اطلاعاتی مانند ساعت، تاریخ، دمای بیرون و تنظیمات سیستم صوتی را نشان می‌دهد. غربیلک فرمان نیز تغییراتی داشته و خوش‌دست‌تر شده است.

saipa-saina-9

همچنین فرم رو دری‌ها هم کاملاً متحول شده که هرچند ارگونومیک‌تر شده و باز و بسته کردن درها راحت‌تر صورت می‌پذیرد اما فرمی شلوغ و به‌هم‌ریخته داشته و از آن قسمت پارچه‌ای که در تیبا وجود داشت هم خبری نیست. بعلاوه ساینا همچنان تعدادی از قطعات داخلی خود مانند دکمه‌های شیشه‌بالابر و چراغ‌های هشداردهندۀ صفحه آمپر را از پراید قرض گرفته است. بااین‌وجود در کل ساینا در بخش طراحی داخلی پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به تیبا داشته است و با تغییراتی در کنسول وسط هم‌اکنون فضای پای بیشتری هم ارائه می‌کند اما همچنان کاربرد فراوان پلاستیک خشک در آن به چشم می‌خورد.

تجهیزات

سایپا، ساینا را در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه می‌کند که دومی تیپ فول بوده و تجهیزات بیشتری دارد. تجهیزاتی که در تیپ پایهٔ ساینا وجود دارد عبارت‌اند از فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشهٔ عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل درحالی‌که در تیپ EX، پنجره‌های برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده‌عقب و رینگ آلومینیومی به خودرو اضافه می‌شوند. در کل با توجه به قیمت و کلاس ساینا خصوصاً در تیپ EX، این سدان سایپا تجهیزات نسبتاً مناسب و قابل‌قبولی را ارائه می‌کند.

پیشرانه

موتور ساینا دقیقاً همان پیشرانهٔ تیبا است که آن‌هم در اصل همان موتور پراید است که توسط موسسهٔ EF آلمان تغییراتی در آن ایجاد شده و با افزایش حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن بیشتر شده است. حجم این موتور 8 سوپاپ که M15 نام دارد 200 سی‌سی نسبت به موتور پراید بیشتر بوده و 1500 سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه در سری‌های قبلی تیبا 80 اسب بخار قدرت داشت اما به‌تازگی سایپا با ایجاد تغییراتی قدرت آن‌را به 87 اسب بخار و گشتاورش را به 128 نیوتن متر افزایش داده است. در ساینا هم از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور استفاده شده است که هرچند با توجه به حجم 1.5 لیتری‌اش نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی مناسبی ندارد اما برای شرکتی چون سایپا و خودرویی چون ساینا قابل‌قبول است.

saipa-saina-17

سواری

هنگام نشستن داخل ساینا فرم جدید و قابل‌قبول داشبورد جلب‌توجه می‌کند و فضای پای جلو نیز کمی بیشتر شده است؛ اما به دلیل تغییر آینه‌های جانبی و فرم مورب قسمت پایینی آن‌ها، دید آینه‌ها کاهش یافته و کمتر از تیبا است. بااین‌حال پس از استارت زدن خودرو و شروع حرکت، پیشرانه کشش مناسبی را به نمایش می‌گذارد و به‌خوبی از پس جثهٔ 1 تنی ساینا برمی‌آید. این موتور همچنین شتاب قابل‌قبولی را برای ساینا فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که در حدود 12 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که از این لحاظ عملکرد بهتری نسبت به پژو 206 تیپ 2 دارد. به دلیل قدرت مناسب پیشرانه، هنگام پُر بودن خودرو نیز چندان ضعف قدرت به چشم نمی‌آید و استفاده از کولر هم موجب افت توان فاحشی نمی‌شود. همچنین به ادعای سایپا، مشکلات دیسک و صفحه و عدم هماهنگی گیربکس و موتور که در تیبا وجود داشت در ساینا برطرف شده است.

saipa-saina-3

ساینا حدود 50 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن از سوی سایپا 7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. همچنین سایز رینگ‌های آن 14 اینچ و لاستیک‌ها 185 هستند که نسبت به تیبا افزایش داشته و در کنار وزن بیشتر موجب افزایش پایداری خودرو شده‌اند. البته صدای پیشرانه همچنان به داخل اتاق وارد می‌شود که این وضعیت در سرعت‌ها بالا بدتر شده و کاملاً آزاردهنده خواهد بود؛ اما ترمزهای ساینا هرچند هنوز هم در عقب از نوع کاسه‌ای هستند ولی نسبتاً قدرتمند بوده و عملکرد بسیار بهتری نسبت به پراید دارند. فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و حجم صندوق بار نیز با توجه به کلاس خودرو پذیرفتنی است. در کل توانایی‌های حرکتی، پیشرانه و سواری ساینا در این کلاس و رنج قیمت قابل‌قبول است.

saipa-saina-16

نتیجه‌گیری

چه ساینا را نسل جدید تیبا بدانیم و چه یک فیس‌لیفت، طبق رویهٔ جهانی باید جایگزین تیبا شده و تولید تیبا متوقف گردد اما این رویه در قاموس خودروسازانی وطنی جایی نداشته و تیبا همچنان در کنار ساینا قدرتمندانه به تولید خود ادامه می‌دهد؛ اما در مورد ساینا می‌توان گفت هرچند سایپا در این خودرو قصد برطرف نمودن ایرادات تیبا را داشته است اما این اقدامات در طراحی بیرونی چندان جالب از آب درنیامده است درحالی‌که پیشرانهٔ آن نیز با تیبا یکسان بوده و فقط در بخش داخلی پیشرفت درخور توجهی داشته است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که تیپ EX ساینا با قیمت 27,700,000 تومان (در رنگ سفید) نزدیک به 3 میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که با این اضافه پرداخت تنها طراحی جدید جلو و عقب، داشبورد جدید و چند به‌اصطلاح آپشن سادهٔ بیشتر را به دست می‌آوردید.

بنابراین ساینا با این قیمت خودروهایی چون سمند SE، سمند LX، پژو 405 و تا حدودی رانا را به‌عنوان رقیب روبروی خود می‌بیند که همگی دارای پیشرانه‌های قدرتمندتر و فضای داخلی جادارتر هستند و همین امر کار ساینا را در بازار سخت می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که مزیت اصلی ساینا نسبت به خانوادهٔ سمندها و پژوهای ایران‌خودرو، هزینه‌های نگه‌داری بسیار کمتر و استهلاک پایین‌تر نسبت به رقبای مذکور است که این عامل مهم موجب می‌شود بسیاری از افراد مجاب به خرید ساینا گردند. همچنین ابعاد کوچک‌تر ساینا نیز آن‌را به گزینهٔ مناسب‌تری برای ترددهای شهری تبدیل کرده است؛ علاوه بر این، طبق گزارشات قرار است به‌زودی نسخه‌های هاچ‌بک و اتوماتیک ساینا نیز تولید شوند. اما بااین‌حال اگر ساینا به‌عنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت عرضه می‌شد، شاید بهتر می‌توانستیم آن‌را قبول کنیم تا حالا که به‌عنوان خودرویی جدید و در سطح قیمتی بالاتر از تیبا به بازار عرضه شده است.

saipa-saina-7

مشخصات فنی

پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ M15
حجم موتور 1500 سی‌سی
قدرت 87 اسب بخار
گشتاور 128 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد حدود 12 ثانیه
طول/عرض/ارتفاع 4.21/1.66/1.48 متر
وزن خالص 1050 کیلوگرم
مصرف سوخت 7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 41 لیتر
رینگ و لاستیک 14 اینچی 185
قیمت (تیپ EX) 27,700,000

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

66 دیدگاه

  1. TSHDN
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    واقعا که !
    آخه اینم شد ماشین با قیمت 28 میلیون!
    اونا ماشین میسازن چه ماشینایی تازه با قیمت معقول و کیفیت ساخت بالا اونوقت وقتی میری توی سایت سایپا نوشته:
    ساینا یک ماشین خانوادگی با هندلینگ بالا و کیفیت ساخت بسیار عالی که توانایی رقابت با مدل های خارجی را دارد و ….!!!!!!
    اونوقت میری تو سایتای خارجی مثلا در رابطه با یه ماشین خوب مثلا هوندا آکورد کلی عیب ازش گرفته
    بعد اینجا به ساینا و امسال اون میگن ماشین خانوادگی با قیمت مناسب و کیفیت ساخت بالا و…!

    پاسخ
    1. peyman
      سوابق: (249 دیدگاه) ,

      خدایا من برم سرم بزنم به دیوار.طراحیش شبیه ماشینای صد سال پیشه.طراحای خارجی و چراغ و صندوق عقبشو نگاه حال ادمو به هم میزنه.اون رینگای مزخرفش که بماند

      پاسخ
  2. امین حسین
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    طراحی بیرونش از تیبا هم زشت تر شده
    ولی نسخه هاچ بکش قابل تحمل تره

    پاسخ
    1. آرش آمریکایی
      سوابق: (107 دیدگاه) ,

      دقیقا مشخص نشده منظور از پرچمدار پرچم کرنره یا مثلا یه تیکه پارچه رو بهش آویزون میکنن یا یه پرچمی چیزی بهش تکیه میدن تا نیوفته به هرحال شما اگه فهمیدید مارو هم مطلع کنید

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (101 دیدگاه) ,

        باید توی فرهنگ لغت فارسی ببینیم کلمه پرچم چه معانی دیگه ای داره و تو چه مواردی میشه استفاده کرد
        شاید کنایه از مشکل جدی تو این ماشین باشه!

        پاسخ
      2. رضا
        سوابق: (101 دیدگاه) ,

        غیر از اون نوشته ی فارسی ساینا پشت صندوق که شبیه لوگوی پفک و ویفیر طراحی شده
        چرا رینگ هاش این شکلیه….
        درب نوشابه ازین بزرگتره. هندلینگش هم مطمئنم بیشتره !
        از اون ماشینایی هستش که تا میخری قبل از اینکه کسی ببینه و آبروت بره باید ببریش رینگ و لاستیک بزرگ تر روش بزاری

        اینا که زحمت کشیدن و این ماشینو ساختن یه کم سلیقه به خرج میدادن قشنگ تر طرحیش میکردن

        پاسخ
  3. سیاوش
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    سایپا در ساینا به‌طور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آن‌را بروزتر و جذاب‌تر کند. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!جان ؟؟؟؟؟؟سایپا چی میگه ؟؟؟؟؟

    پاسخ
  4. آرمین
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    خیلی مسخرست ولی از تیبا بهتره

    پاسخ
  5. Genius
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    آره ساینا با توجه به کلاس کاریش و وفور قطعات و نمایندگی های مجازش ماشین فوق العاده ای تو بازاز وانفسای ایران محسوب میشه و من خیلی می پسندمش ولی نه بعنوان یک محصول جدید با قیمت نجومی فعلیش بلکه بعنوان جایگزینی برای پراید خسته و تیبای بی قواره و با بهایی حداکثر 23 میلیون تومانی نه حتی یک ریال بیشتر!!با این قیمت خرید ساینا 8 سوپاپه اشتباهی محض است و بنظرم سمند اس ای علیرغم تمام کاستی هایش انتخاب بهتری است

    پاسخ
  6. faramarz
    سوابق: (165 دیدگاه) ,

    خیلی زشتر از تیبا شده.از بغل که میبینی حال آدم بد میشه!!!!

    پاسخ
  7. abbas
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    همین که ایرانخودرو و سایپا چراغها و سپر رو چند سال یه بار عوض میکنن و میشه مدل جدید و اسم جدید کلی پیشرفته … بنز و تویوتا و هیوندا چون نمیتونن اینکار رو بکنن میان سالی چند بار مدل و کلا اطاق رو عوض میکنن مدل جدید میزنن هنوز خیلی از ما عقب هستن قدر خودرو سازان وطنی رو بدونید دوستان

    پاسخ
  8. Sami
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    خخخخ توسط مهندس های طراحی سایپا…ارزومه یبار مهندسای طراحی سایپا رو از نزدیک ببینم

    پاسخ
  9. رضا
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    چون بدنه و پلت فرم مال تیبا هست احتمالا اینم همون مشکل تیبا رو داره :
    وقتی یه آدم یکم کوتاه قد (مثلا یه خانوم!) پشت فرمونش بشینه از دور فکر میکنی یه ماشین بدون راننده داره حرکت می کنه
    البته اگه از پشت به ماشین نگاه کنی این مشکل بیشتر به چشم میاد

    پاسخ
  10. احمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نسبت به قیمتش ماشین عالی دارمش خدایش خوبه

    پاسخ
    1. کریمی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      منم دو سال تیبا داشتم خیلی راضی بودم کم دردسر تر از سیستم های پژو هست الان میخوام ساینا بگیرم قیمتش یکم بالاست به نظرتون تیبا بگیرم یا ساینا

      پاسخ
  11. sjs
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    باسلام
    کلی زمان، انرژی و کلی منابع دیگه هزینه میشه که یک عده به اصطلاح مهندس دور هم جمع شن و خوشحال و شاد و خندان همه رو به باد بدن…

    پاسخ
  12. امید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    تو شرایط خودروسازی کشورمون توقع معجزه نداریم و میتونه خودروی خوبی باشه ولی فقط بصورت جایگزین پراید تکراری و تیبای بدشکل!!!وباقیمت بیست تومن/قرار به پرداخت 27 میلیون باشه بنظرم سمند خیلی بهتره

    پاسخ
  13. مَهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    مستقیم میرم سر اصل مطلب:من ۱کارمند هستم و ساینا دارم با اینکه مدت کمی ست این ماشین جدید رو دارم ولی در کل ماشین فوق العاده نرم و با بخاری عالی حتی بهتر از پژو است قبل این ماشین ۲۰۶ داشتم که هرچی حقوق میگرفتم خرج اون ۲۰۶ مدل ۸۹ میکردم،من ۹۰% نظرها رو خوندم و همه اون کسانی که این ماشین رو مسخره کردن حتما خودشون پورشه سوار هستن یا صد درصد پژو یا سمند یا پرشیا و یا از خانواده پژوی ۳۰ سال پیش دارن استفاده میکنن که همیشه واشرمیسوزونه یا آب رو غن کم میکنه و یا مشکلات بزرگتر دیگر!قبل ۲۰۶ تیبا داشتم که همینایی که اینجا مسخره میکنن تو دنیای واقعی هم وجود دارن و نظرات همونا باعث فروختن ماشینم شد ولی اینو بگم ما اینارو نخریم چه گزینه دیگری داریم غیر از ماشینهای مدل پایین و پر خرج؟

    پاسخ
  14. سام
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    چرا طراحیش اینجوریه اصلا هیچ تناسبی نداره . الگوی جلو و عقب و کنار ماشین کاملا متفاوته مثل اینکه سپر 206 بندازی رو پیکان !!

    پاسخ
  15. یه بنده فقیر خدا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    اونایی که اومدن و نظرات منفی دادن شرط میبندم یا از خانواده ایران لگن ماشین سوار میشن مثل پژو خزو خیل شده یا سمند لش . و یا اینکه دلال جماعت داره سرکوبش میکنه . چرا ملت ایران نسبت به هر چیز جدیدی مقاومت میکنه ؟ مگه همین سمند لش قرار نبود جایگزین پیکان بشه ؟؟؟ الان قیمتش چنده ؟ آیا جایگزین پیکانه ؟ یا ال ممد ( ال ۹۰ ) اوایل که اومد قرار بود به قیمت کمتر از ۱۰ تومن به مشتری داده بشه اما الان جزو خودروهای قابل قبول محسوب میشه و مردم بخاطرش سر و دست میشکونن . بازم میگم همینایی که دارن از ساینا بد میگن اگه قیمتش یه مقدار با جیب مبارکشون همخوانی داشت از این اراجیف نمیگفتن . ما که قشر کم در آمد جامعه هستیم و توان خرید خودروهای بالای ۵۰ تومن تا … نداریم و با این وضعیت انحصار خودرو که دست این دو شرکت زالو صفت افتاده آیا چاره ای داریم بغیر از اینکه از روی اجبار از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم ؟ مجبوریم مجبور . منم پول داشتم میرفتم یه ماشین شاسی بلند کلاس بالا میگرفتم هم امنیت داره هم ریخت و قیافه و …. پس وقتی ندارم مجبورم که به همینا راضی بشم . در ضمن هرچی باشه از پژو ۴۰۵ glx با اون تکنولوژی عهد بدق که فرت و فرت واشر میزنه یا آب و روغن کم میکنه خیلی بهتره . همه میدونن که موتور خودروهای سایپا خرکار تشریف دارن و به سادگی و مثل ماست واشر نمیزنه یا مثل سمند موتور ملی ( ef7 ) هر روز یه ایراد برقی نداره که خود نمایندگی هم نمیتونه حل کنه . حالا بماند گرونی بیش از حد قطعاتش . پراید ، تیبا و ساینا به نسبت پولی که تو این دوره زمونه و با این وضعیت اقتصادی ، از بابتشون پرداخت میشه خیلی بهتر از محصولاتی هستن که اسمشونو گفتم . من کارگر از کجا بیارم برم یه ماشین ۵۰ تومنی بخرم پس از روی جبر باید تن به این آشغال بدم . فقط امیدوارم اون کسی که ما فقیر بیچاره های مظلوم منتظر ظهورش هستیم بیاد و داد ما مظلومین رو از این ظالمین بگیره ‌. یا علی مدد .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.