سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

613 دیدگاه

  1. فرزاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همگی من قصد خرید تیبا داشتم ولی نظرات دوستان رو خوندم که اکثرا میگن ماشین اشغالی هست منصرف شدم آخه موندم چه ماشینی بخرم که واقعا ماشین باشه نه اسباب بازی

    پاسخ
  2. cyrus
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان سلام…
    من یک مدل 1391 را بتازگی خریدم کلا 44 هزارتا کارکردش بود ازش راضی هستم ماشین نرم و راحتی هستش قیمت قطعات هم چیزی بین پراید و ریو هستش …در کل ازش راضی هستم در رانندگی شهری عالیه تا حالا باهاش مسافرت نرفتم که ببینم در جاده هندلینگش چطوری هستش فکر میکنم اگر توقع یک رانندگی تند و تیز را نداشته باشید و اکونومیک رانندگی کنید ماشین کم استهلاکی باشه

    پاسخ
  3. مهرداد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من صفرشوخرید امپر بنزین اشتباه نشون میده مثلا باک پره ولی چراغ بنزین روشن میشه بردم نمایندگی میگه همشون این ایراددارن فعلا هم علتش پیدانشده،زودم به سروصدا میفته،واقعا ماشین ایرانی،غیرازتندر۹۰همشون ازدم اشغاله

    پاسخ
  4. محمدتب
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من وقتی میخاستم تیبا بخرم همه نظرات اینجارو خونده بودم و با مشورت و سبک سنگین کردن بالاخره رفتمو ماشینو خریدم. الان 3 ماهه که این ماشینو دارم و چون خودم از نظرات مردم استفاده کردم گفتم تجربه خودمو هم اینجا بنویسم. من قبلا پراید و تندر 90 هر دو صفرشو داشتمو فروختم و حالا تیبا دارم. پس من تیبارو فقط با این دوتا ماشین مقایسه میکنم. در مورد موتور و قدرتش مشخصا تیبا از پراید پرقدرتره و با تاخیر کمی به پدال گاز عکس العمل نشون میده و شتاب خوبی به ماشین میده و تو سبقتها مثل پراید کم نمیاره اما در مقایسه با تندر قطعا تندر پرشتاب تر و پرقدرت تره و موتور پربازده تری داره. مصرف سوخت تیبا هم ترکیبی به عدد 7 رسیدم من که تقریبا مشابه عدد کارخونس در کل تقریبا مثل پرایده مصرفش ولی تندر مصرفش بیشتر از تیباس البته با اختلاف کمی. در مورد نرمی و سیستم تعلیق قطعا تیبا سرتر از پرایده سایز لاستیکاشم بزرگتره و تو دست اندازا نرم عمل میکنه ولی این نرمی بازم در حد تندر نیس ولی نسبت به پراید واقعا بهتره. در مورد امنیتو بدنه هم مشخصه که تیبا یخورده بهتر از پرایده علتشم ستونهای مقاوم تر و ضخیم تر و وزن بیشتره شه و طراحیش جوریه که جلو ماشین کمی پایینتره و تو تصادف مثل پراید نیس که موتور بیاد تو دل راننده! اما بازم تندر خیلی احساس امنیت بیشتری داره نسبت به تیبا به خاطر طراحی بهترش محکم بودن شاسیش و ستونها و سقفش. در مورد ترمز ها تیبا یکمی از پراید بهتره ولی نه خیلی زیاد ولی تندر ترمزاش واقعا قابل مقایسه با تیبا و پراید نیست. راحتی صندلی ها هم نسبت به پراید من که مدل 86 بود صندلی های تیبا خیلی بهتره و میشه هم ردیف با صندلیای تندر دونستشون. تجهیزات تیبا هم به نظرم بد نیس نسبت به پولی که میدی و تقریبا چیزای ضروری رو داره صندوقشم واقعا حجمش خوبه ولی به تندر نمیرسه. دنده ها یکم سفت جا میرن ولی بدم نیس هندلینگش نسبت به پراید بهتره داخلشم یکم جادارتر ازپرایده ظاهرشم که خودتون میدونید زیاد جالب نیست. صدای موتورم کمتر از پرایده و البته صدای گوش نوازتری داره موتورش نسبت به پراید یجورایی شبیه صدای تندره ولی خب تندر صداش خیلی کمتر وارد اتاق میشه و لرزش تیبا رو نداره. در کل تیبا نسبت به پراید خیلی فرق داره و خیلیا که میگن همون پرایده واقعا بی انصافیه چون نسبت به پراید همه چیش بهتر شده. امیدوارم تجربه من به دردتون بخوره اگه سوالی بود در خدمتم

    پاسخ
  5. حمید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام من پنج ماهه که یه تیبا صفر خریدم قبلا پراید و 206 و پرشیا داشتم به نظر من ارزش خرید این ماشین نسبت به قیمتش خیلی بالاست.موتور سرحال و چابک و البته پر سرو صدایی داره (به نظر من یه حس اسپورت خوب میده و من با این مساله مشکلی ندارم) شتابش حداقل از پراید خیلی بهتره .صندلی های راحتی داره ترمز هاش قوی هستن. فضای داخلی جاداری داره . اینه هاش دید خوبی دارن .کولر و بخاریش عالیه. تو جاده احساس امنیت داره. من تا 180 باهاش گازیدم ولی از ترس پلیس شلش کردم.راحت 200 پر میکنه.ولی گیربکس ضعیفی داره و تو دور های پایین (مخصوصا با کولر روشن) زوزه میکشه. ماشین من صدی 10 تا میسوزونه که احتمالا ایراد فنی باشه

    پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام من پراید-207- ال 90-206-پارس رو داشتم تیباهم داشتم با توجه به قیمت و مصرف سوخت و ….تیبا به صرفه است واز نظر سرعت فقط میشه با 207 مقایسش کنی چون واقعا 200 تا پر میکنه از نظر بدنه هم بدنه محکمی داره فقط ی فکری برا جلو پنجرش باید کنی که الان مدل اسپرتش امده و خوبه

    پاسخ
  7. محمود ریوندی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشینی خیلی خوبیه .بی سرو صدا و جلوبندی و کمک فنر قوی. الانم توجه کنید تعداد تیبا خیلی زیاد شده.مثل قبلا نیست از اول ازش تعریف اشتباه بد شد.کسایی هم که تعریف بد میکنن سوار نشدن.فقط جنبه منفی دارن.من خودم مکانیک هستم پس لطفا نفرات بی تجربه و کم سواد نظر ندن الکی.موفق باشین.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
جامع ترین برنامه خودرویی برای گوشی های هوشمند