»» سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

07
آبان
1390

Tiba-Outdoor-View

513 دیدگاه

  1. تیبا فنر بندی نرمتری نسبت به ریو و پراید و 206 داره.هزینه نگهداریشم خیلی کمتر از 206 هست.شتابش هم از 206 تیپ 2و 3 بیشتره.در کل 206 هاچبک اصلا تعادل نداره.البته اینکه یه ماشین مثل 206 پر خرج باشه دلیل بر بد بودنش نیست.
    در ضمن خدمت دوستانی ک میگن فرانسوی ها اشغالن باید بگم ک من از سال 87 تندر دارم تا حالا حدود 150 هزارتا کارکرده.جلوبندی و کمک ها و دیسک و صفحش هنوز فابریکه.حتی یه بوش طبق عوض نکردم.حالا میشه بگی چرا گفتی فرانسوی ها بی کیفیتن؟ نکنه اینا رو با پورشه مقایسه کردی ک این حرفو زدی؟

    • دوست عزیز میدونی چرا بعضی ها میگن فرانسوی آشغاله چون ماشین فرانسوی حتی در حد ال 90 تا حالا سوار نشدن و فکر میکنند ماشین فرانسوی یعنی پژو 405 تولید ایران خودرو که همه چیش الان چینی شده .

      • این پست جهت طرفداری از تیبا نیست فقط پاسخیست به دوستداران آشغال های فرانسوی که بحث ال90 رو پیش کشیدند
        .
        رنو تندر یا ال90 یا همون رنو لَگن (به لهجه و تلفظ فرانسوی لوگان) از سال 1385 توسط سایپا و ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد و در حال حاظر با قیمتی حدود 45 میلیون به فروش می رود
        http://daneshkhodro.persianblog.ir/page/logan
        .
        طراحی این خودرو برمیگرده به سال 2004 و محصول مشترک فرانسه و رومانی است و عرضه و فروش آن نیز مختص روسیه ، آفریقا ، اروپای شرقی و خاورمیانه است و در کشورهای پیشرفته و مترقی با وجود پایین بودن قیمت جایی نداشته
        http://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_Logan
        .
        در تست ایمنی ال90 فرانسوی (نه مونتاژی ایران) از پنج ستاره ایمنی فقط سه ستاره دریافت کرده است
        http://www.euroncap.com/tests/dacia_logan_2005/221.aspx
        .
        طراحی بیرونی: بیریخت
        طراحی داخلی: بیریخت
        کیفیت قطعات: نامرغوب و ساده
        امکانات: ساده (در حد پراید)
        ایمنی: افتضاح
        شاید موتور ال90 در نظر بعضی از دوستان فوق العاده بیاید ولی در مقایسه با خودروهایی چون ریو 2014 و یا جی 5 با حجم 1500cc و یا mvm315 ، موتور پیش پا افتاده ایست
        .

        اگه همین تیبا رو با همین شکل و شمایل و همین امکانات موجود ، یکی از شرکت های فرانسوی تولید می کرد و روی آن آرم پژو یا رنو یا زانتیا میخورد و به قیمت 40 الی 50 میلیون فروش می رفت، همین آقایون به به و چه چه می کردنو براش سرودست میشکوندند
        تولیدات داخل تماما از دم آشغال و از رده خارجه
        اونایی که برای تولیدات داخلی بخصوص آشغال های فرانسوی سرودست میشکونند یا بخاطر منافعشونه و یا اینکه با معنی و مفهوم خودرو بیگانه اند
        با وجود ایمنی ضعیف آشغال های فرانسوی چطور سوار چنین خودروهایی میشویدو تو جاده ها و خیابونا با سرعت بالا ویراژ می دینو لایی میکشینو حتما پیش خودتونم فکر می کنین کارتون خیلی درسته !
        http://s1.img7.ir/EXXxg.jpg

        • نه تو کارت درسته که فکر میکنی خودروی فرانسوی یعنی ال نود . بهتره بدونی ال نود محصول داچیای رومانیه پس بیخود به خودروهای فرانسوی نچسبونش . ضمنا طراحی بیرونی و داخلی خودرو یه امر سلیقه ای هست و سلیقه شما برای خودت فقط محترمه در ثانی اینجا ایرانه و هیچ چیزی به قیمت خودش نیست چه برسه به ال نود آقای مثلا کارشناس !!!

  2. باسلام
    این چه ماشینی هست که هنوز استفاده نکرده اسبک های هیدرولیک(همان فیلر) صدا میکند. بعد اگر یکی از اسبک ها صداکند نمیتوان متوجه صدا افتادن شد چون جنس آن آلومینیم میباشد وبا یکبار عوض کردن هرز شده و خاصیت خود را از دست میدهد.
    تازه باید کل اسبک ها را عوض کرد که هر اسبک دارای قیمتی ۵۳۰۰۰تومان میباشد که هشت اسبک میباشد.
    خودتان حساب کنید هشت تا پنجاه وسه هزار تومان چقدر میشود.
    بزرگترین ضعف آن میباشد.
    تازه من از پنجشنبه (۱۳۹۳/۰۹/۲۲)ماشین در تعمیرگاه میباشد واسبک هیدرولیک آن پیدا نشده ودربازار موجود نمیباشد.
    فقط یه نمایندگی دارد که هر اسبک مبلغ ۱۲۵۰۰۰هزارتومان به فروش میرساند. که چیزی حدودیک میلیون تومان میشود.
    لطفا راهنمایی کنید.
    از گلستان_گرگان هستم

  3. بیا تهران تو بقالی هم بهت ابک میدن اون هم با قیمتی ارزون

  4. محمد امین
    سوابق: (1 دیدگاه)

    باسلام من میخواهم بدانم که فیوز های تیبا را چگونه عوض کنیم؟باتشکر محمدامین

  5. دوستم یه تیبا دوگانه سوز خریده بود من نشستم پشتش گذاشتمش روی گاز
    وای خدا چه اوضاعی بود تا اون موقع سوار اینطور لگنی نشده بودم
    تند و تند خاموش میشد
    وایییییییییییی خدااااااااااااااااااا
    سایپا مطمئن هست چیزی به نام ماشین ساخته

  6. سلام. حدود 6 ماه بود ماشینم رو فروخته بودم و هر بنگاهی رفتم و هر سایتی رفتم قانع نشدم قبلا 206 اس دی و 405 رو تجربه کردم و پراید هم داشتم … بالاخره تیبا اس دی صندوقدار گرفتم.. واقعا شوکه شدم از شتاب و سرعت و موتور من این ماشینو اگه یه زمانی بفروشم دوباره تیبا میخرم . زمزمه هایی است که قراره بجای خط پراید تیبا روی کار بیاد ولی قیمتش یک میلیون تا سال دیگه افزایش خواهد داشت.نظر من با اینکه ظاهرش اول منو قانع نکرد ولی الان برام بهترینه..

  7. سلام عزیزان من 16 سالمه پشت فرمون ماشینای زیادی نشستم از کادیلاک و سینادو
    پیکان جوانان دو کاربرات گرفته تا پجو پارس و سمند.
    بین این ماشینا تیبا رو خیلی پسندیدم از همه نظر.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری