»» سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان -  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

07
آبان
1390

Tiba-Outdoor-View

۴۵۲ دیدگاه

  1. من تیبا داشتم هی گفتن این چیه ریخت نداره و …فروختم 17تومن و پراید و بعد سمند و بعد پزو خریدم واقعا پشیمونم چرا فروختمش الان شده25تومن ولی دنبال رنک ابی کاربنی هستم که بخرم اون ماشین های سمند و پزو ماله پدر بزرگ هاس دیگه خجالت میکشم ماشینی سوار شم که بابابزرگم سوار میشد میرم تیبا بخرم سپر پشتشم عوض می کنم خوشگل شه بهترین قیمت بالاترین مدل تو بازار فقط تیبا ست نکنه میخواین40میلیون بدین ال 90که یه روزی 2تومن از تیبا گرونتر بود و بخاطر تحریم پول الکی باید بدین سمند برا جاده خوبه پرایدم خدا رحمتش کنه پس تیبا یکی از بهترین گزینه هاس

  2. ماشینا فرانسوی کلا آشغاله
    طراحی مزخرف
    بدنه ضعیف
    کیفیت افتضاح
    پرمصرف

    حیف پول که برای آشغالای فرانسوی خرج شه

    یه سفر برین آمریکا و کانادا می بینید اونجا از آشغالای فرانسوی خبری نیست …..

  3. درباره تیبا باید بگم ماشین خوبیه
    قابل قیاس با پراید نیست و اگه از 206 بهتر نباشه کمتر هم نیست
    • ظاهرش خوبه
    • موتور خوب با صدای کم
    • شتاب قابل قبول
    • فرمان خوب
    • ترمز خوب
    • صندلی های راحت
    • کولر خوب بدون اینکه تاثیری در عملکرد موتور داشته باشه (برخلاف پراید)
    • چراغ های مه شکن جلو و عقب
    • فضای داخل کابین خوب حتی برای سرنشینان عقب برخلاف 206 که هرکی عقب بشینه پاهاش تو حلقشه
    • فضای صندوق خوب
    • کمک فنرهای خوب – برخلاف پراید که تو دست اندازها افتضاحه تیبا فوق العاده است
    • دنده خیلی خوب و نرمه – دوستانی که از سفتی دنده شکایت دارند باید کابل کلاژ را رگلاژ کنند
    • مصرف کم
    • هزینه نگهداری کم
    آن دسته از دوستانی که به دنبال کیفیت و ایمنی و امکانات و شتاب آنچنانی هستند باید دور تولیدات داخلی را خط بکشند و سرکیسه را شل کنند و با حداقل 100 میلیون هزینه به سراغ خودروهای خارجی چون کیا و هیوندای و تویوتا و ام جی بروند

  4. با سلام من خودروی تیبا دارم ازش رازیم .ولی چند ایراد داره که براتون مینویسم 1- قطعات بدنه ویدکی کمیاب و گران است .که یکی از مکانیکها میگفت بدرد نمی خوره با اینکه خودرو ایرانیة ولی لوازمش گیر نمیاید. 2- درب موتور بیشتر انها ایراد دارد باعث میشود . بنحوی که وقتی درب ان را برمیداریم بجای اینکه کمپرس به بیرون باشد به داخل مکش میکند و باعث با رفتن حرارت موتور میشود .بیشتر درب سوپاپهای توی بازار و سایپا یدک همین ایراد را دارند و تا حالا رفع ایراد هم نشده 3- صدای فن کولر داخل در دور بالا بسیار زیاد است .

  5. اونی که میگه ماشینای فرانسوی آشغاله تقصیر نداره چون وقتی که چشم باز کرده 405 دیده هنورم داره میبینه اونم نه با کیفیت اصلی بلکه 405 ایرانیزه شده . ماشینای فرانسوی آشغالن چون تو ایران به شکل آشغال به اسم فرانسوی دارن میندازن به مردم .

  6. ماشینای فرانسوی آشغالند چون کیفیت و ایمنی ندارند
    به همین دلیل در اکثر نقاط دنیا نه طرفدار دارند نه اجازه ورود
    جز خود فرانسه کشورهای گداگشنه اروپا شرقی خاورمیانه و از همه مهمتر ایران

    اگر مرزهای ایران بروی آشغالای فرانسوی بسته شود، پژو و رنو فرانسه درجا ورشکست خواهد شد
    حالا به این نکته توجه کن که
    آشغالای فرانسوی تو ایران مونتاژ بشوند ببینید چی از آب در میاد
    اونایی که از آشغالای فرانسوی طرفداری می کنند تقصیر ندارند تا چشم باز کرده ماشین فرانسوی دیده ماشین خواسته بخره فرانسوی گرفته و خلاصه تصورش اینه که ماشین فرانسوی آخرشه البته تقصیری نداره چون تو ایران برای فروش آشغالای فرانسوی حسابی تبلیغ میشه
    به امید روزی که از شر استعمارگران و جهانخواران بزرگ فرانسه انگلیس و روسیه راحت شویم

  7. سلام دوستان ..من میخواستم تیبا بگیرم ولی بهم گفتن خوب نیست واسه خارج شهر چون کارم یه جوریه که هفته ای 1 بار باید به خارج شهر برم حالا نمیدونم چی کار کنم ..حالا ازشما میخوام که راهنماییم کنید سمند دست دو بگیرم یا تیبا؟؟؟؟؟

  8. چون هفته ای یکبار به خارج شهر می روید به نظر من بهتره دور ماشین دست دوم رو خط بکشید
    و ترجیحا از ماشین نو استفاده کنی و سمند صفر بگیری
    و باز به نظر من یه تیبا صفر به مراتب از یه سمند دست دوم بهتره
    تیبا برای توی شهر با توجه به قیمتش ماشین خیلی خوبیه و برای جاده عمل کردش قابل قبوله

  9. موعلیکوم. داداش، کی میگه تیبا بده؟ ازمن شوفرتاکسی که 30سال رانندگی کردم بپرس. تیبا هم کم مصرفه هم جاداره هم نرمه هم کولرداره. دوماه پیش یک باک بنزین زدم لامصب مگه تموم میشه؟ فرمونشم که باهاش حال می کنم. تاکسی که داشتم لامصب هرروز 40لیترخوراکش بود اما این حیوونکی نه ، درسته که فقط باهاش هفته ای یک بار میریم خونه باجناقم و دیگه میزارمش توی گاراج اما خداییش کم مصرفه. سرعتشم که نگو دیگه، پارو میزارم روی گاز حیوونکی میره تا هشتادتا و نودتا آخ نمیگه، یادش بخیر یک تاکسی پیکان مدل59چراغ بنزی داشتم بهش می گفتم توسن ، لامصب تک بود، افتابگیر بنفش انداخته بودم، قالپاق آریایی داشت مثل رخش، بوق بنزی خفن، صندلیا قرمز، یک پنکه کوچولو کنج ستون، سراگزوزی استیل که یه زنجیر آویزون کرده بودم دخترکش، یادش بخیر فقط دربستی می زدم. الآن دیگه چندسالیه بازنشستم و پارسال یک تیبا خریدم وقعا محشره.من که پشت این ماشین جدیدا ننشستم اما فکرکنم ازاین زانتیا و تیوتا و مزدا و هایوندا بهترباشه. جمال هرچی تیباسوار و عشقست. مرده مرام همه بامعرفتا. جوادآقادربست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری