»» وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا 151 خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا

آگهی وانت کارا-سایپا 151


بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا 151، موتور جدید با قابلیت یورو4 است و توانی معادل 68 اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری 63 اسب بخار است.

سایپا 151 وانت

سایپا 151 وانت


گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا 151 نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا 151 در نمای جلو، دقیقاً همانند 131های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara

Saipa 151 Kara


چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا 151 ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا 151 در واقع نسخه وانت مدل 131 این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara

saipa 151 kara


نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏90 مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان 37 لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا 151 با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا

سایپا 151 کارا


از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا 151‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا

سایپا 151 کارا


وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا

سایپا 151 کارا


با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا 151 برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا 151 افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار 460 کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا 151 قادر به حمل 460 کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به 380 کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا

سایپا 151 کارا


وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز 900 کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز 985 کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است 1510 کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا 151 قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا 151 تابستان سال 1392 راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا 131 سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

16
دی
1391

۸۴۵ دیدگاه

  1. مسوولین باید خیلی بیش از پیش مواظب فرار مغزها باشن خصوصا با این طراحی جت وانت پراید توسط دانشمندان ایرانی.
    امریکا دنبال این مغزهاست

  2. راست میگن خوب واسه بارای سبک خوبه اما به درد جاده نمیخوره بین شهری نیست با وانت نیسان فرق داره بار نیسان به این بیچاره بزنی هیچی ازش نمیمونه به هر حال کاچی بهتر از هیچی

    • این ماشین دیفرانسیل جلو است یعنی چی؟یعنی اگر بار سنگینی پشت بذاریم به سختی راه می افتد.

  3. سلام فقط باید برای صرف زمان بیخود وهزینه ی تحمیلی برای همچنین نوآوریهایی غصه خورد. من متاسفم که پول وزمان وتخصص وانرزی بابت اینگونه چیزها صرف میشود

  4. بابا بی خیال وانت آمریکایی چیه، اینا اگه واقعا خودروساز هستند فقط یه نمونه مثل همین مزدا 2000 را درست کنند، خب نتونستند که وانت پیکان را از رده خارج نکردند و حالا هم دارن به پراید التماس میکنن

  5. کدوماتون وانت دارین کدوماتون پراید وانت خریدین بد بوده بعضی ها املای کلمات رو بلد نیستن ولی از طراحی ماشین حرف میزنن آقا یا خانم منتقد این وانت برای این ساخته شده که شما از ماشین سواری برای کاهای سبک استفاده نکنید برای حمل و نقل جاده ای نیست واسه اینه که اگر سرویس کارین اگه مغازه دارین اگه یه وانت شخصی نیاز دارین که تردد شهری داره و نیازه چیزهایی رو که توی صندوق عقب سواری جا نمیشه با اون حمل کرد یکی داشته باشین . چند نمونه از مشاغل رو که این وانت به دردشون میخوره مینویسم شاید کمی فکر کنید وانت پیکان بهتره که امکاناتش زیر صفره یا حالا پرایدی که امکانات زیادی نسبت به اون داره.
    1 سرویسکاران شرکتهای خدمات بعد از فروش.مثلا بردن کولر آبی و نصب.
    2 مغازه دارن برای رفتن به بازار و خریدهای خاصشون که ویزیتورها انجام نمیدن و باید خودت دنبال خریدشون بری.
    3 وانت هایی که بصورت پیک کار میکنند حمل لوازم به نقاط مختلف شهر و باربری ها این کار در حال حاضر توسط هوندا 125 انجام میشود.
    4 فروشندکان لوازم منزل یا وانتهایی که آنجا مشغولند مثلا برای بردن ماشین لباسشویی و نصب آن و حتی یخچال ساید . این کار هم فعلا به جز ساید بای ساید با هوندا 125 انجام میشود.
    5 شرکتهای دارویی و لوازم پزشکی که تماما در حال حاضر مجبورند با پیک موتوری کارشان را انجام دهند خود بنده یکی از آنها هستم که وانت پراید بعلت ویژگیهای سورای وانت بودنش برای ما مفید است حجم بار ما معمولا کم و وزن آن هم کم است و همیشه مونورسواران به آن آسیب وارد میکنند.
    6 و و و و و که در حوصله اینجا نیست.

  6. واقعا متاسفم که در کشوری زندگی میکنیم که به هر چیز تازه واردی بدون کوچکترن تجربه ای قضاوت عجولانه میکنیم
    بخدا لایق همون وانت پیکانیم که تو تصادف فرمونش راست میرفت تو قلب راننده،
    حالا بشینید و عغده هاتونو سر این محصول خالی کنید،
    2روز دیگه که نایاب شد میبینم چطوری دنبالش میدوین، دم سایپا گرم، خوب بلده چیکار کنه…

  7. ساید بای ساید بزاری تو وانت پراید!؟خیلی کاراییش بالاست ما نمیدونستیم ها

  8. بله موافقم من هم کارم سبکه یکی دو بار پیکان قرض کردم از تهران تا کرج برم یه بار بیارم دیوانه شدم رسیدم تهران باید یه هفته تو بیمارستان بستری میشدم دل آشوب کمر درد دست درد سر درد حالت …. انقدر تکون انقدر صدا انقدر احساس بی اعتمادی قدرت کم ترمزا ضعیف نزدیک 700 کیلو بار زده بودم ته ماشین خابیده بود جرات نمیکردم بیشتر 80 تا برم حتی وقتی خالی بود نمیدونم یه عده چجوری پیکانو تحمل میکنن با مصرف صدی 10-12 من اگر بخوام ماشین حمل بار بگیرم فقط و فقط در شرایط فعلی ایران انتخابم همین پراید خواهد بود

  9. با ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومن؟!…انگار یادتون رفته قیمت خودرو یهویی رفته بالا…ارزش پول یهویی اومده پایین…مردم یهویی پولدار نشدن!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری