»» رده بندی کیفی خودروهای داخلی

کاهش چشمگیر خودروهای تولیدی و حذف یکی در میان آنها از چرخه تولید باعث شده که تنها 19 خودرو در ارزیابی بهمن ماه موسسه استاندارد حضور داشته باشند. ارزیابی کیفی خودروها تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول در غیاب نیسان تیانا و مزدا 3 به سوزوکی رسیده است. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

بعد از اینکه رنو مگان و تندرهای پارس خودرو چندی در صدر جدول بی رقیب بودند، با بازگشت دوباره سوزوکی گرند ویتارا به تولید، صدر جدول دوباره دستخوش تغییر شد. این در حالیست که هنوز خبری از انواع مزدا در جدول نیست. انواع پژو 206 و رانا نیز در عین تولید آنها، عدم حضور معنی دار و مشکوکی دارند. شایعات از کیفیت پایین این محصولات در سری جدید حکایت دارد و اینکه حضور آنها در بررسی های استاندارد و رتبه پایین احتمالی می توانست خدشه بزرگی به بازار آنها وارد سازد.
رنو مگان با وجود اندکی بهبود کیفیت صدر جدول را به سوزوکی داده است. افت رتبه برای سایر محصولات پارس خودرو نیز اتفاق افتاده است.

پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو در جایگاه سوم و تندر همین شرکت با امتیازی برابر با ایران خودرویی آن، در جایگاه چهارم قرار دارد.
خوشبختانه کیفیت اکثر خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا با اندکی بهبود نسبت به ماههای گذشته در مسیر بهتری قرار دارند. اما این بهبود ناچیز برای مقابله با رقبای چینی چندان هم کافی نبوده است. جی ای سی یا همان جک مدل J5 رتبه ششم جدول را در اختیار دارد. لیفان X60 هم در حالی در جایگاه در خور توجه هفتم ایستاده که رقیب آن در بازار یعنی ام وی ام X33 با 15 نمره منفی بیشتر در جای پانزدهم قرار دارد.
سمند هم کیفیتی بهتر پیدا کرده و در رده نهم قرار دارد. تیبا یا آهوی ایرانی هم با نمرات منفی در تزئینات داخلی و خارجی مربوط تا جایگاه چهاردهم بالا آمده است. پرایدها هم که طبق معمول آن انتهای جدول خوش و سرگرم اند. البته با این تفاوت که ام وی ام های 110 را پایین تر از خود می بینند و اکنون باید افتخار بی کیفیت ترین خودروی تولید داخل را به این خودروی کوچک چینی واگذار کنند.
به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

رده بندی کیفی خودروها بر اساس نمرات منفی – ارزیابی بهمن ماه 1392

  • رتبه
  • خودرو
  • میانگین نمرات منفی
  • تغییرات کیفیت
  • 1
  • سوزوکی گرند ویتارا
  • -16.7
  • 2
  • رنو مگان
  • -19.5
  • 3
  • پارس تندر
  • -20.6
  • 4
  • تندر L90 پارس خودرو
  • -21.0
  • 5
  • تندر L90 ایران خودرو
  • -21.0
  • 6
  • جک J5
  • -49.3
  • 7
  • لیفان X60
  • -51.7
  • 8
  • پژو پارس
  • -52.1
  • 9
  • سمند
  • -52.2
  • 10
  • پژو 405
  • -52.7
  • 11
  • پژو 405 خراسان
  • -53.0
  • 12
  • لیفان 620
  • -53.0
  • 13
  • ام وی ام 530
  • -54.1
  • 14
  • تیبا
  • -64.0
  • 15
  • ام وی ام MVM X33
  • -65.9
  • 16
  • سایپا X131
  • -81.2
  • 17
  • سایپا X131 پارس خودرو
  • -81.4
  • 18
  • سایپا X132 پارس خودرو
  • -84.8
  • 19
  • ام وی ام MVM 110
  • -85.9

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

۱۳
اسفند
۱۳۹۲

نتایج ارزیابی کیفی خودروهای سواری در آذر ماه 1390

۱,۲۸۴ دیدگاه

  1. باور کنید بیشترش تقصیر خود مردمه، این مردم هستن که به سازنده ها اجازه میدن هر جور دلشون میخواد ماشین تولید کنن، مردم ما از اول عادت به تو سری خوردن داشتن حالا هم یا باید خودشونا درست کنن یا تا قیامت با همین وضع بسازن.

  2. درود به همه ی مردم شریف ایران زمین… ما چیزی بنام خود روی ملی واقعی نداریم صنعت بی کیفیت خود روی ما مونتاژ وکپی برداری از شرکت هاوخط تو لید های که سالها پیش در کشور های خارجی خط تو لید شون از رده خارج شده است می با شد.خجالت میکشم بگم تولید کننده های محترم خودرو .بهتره واقعیت رابگم مونتاژ کاران محترم صنعت خود روی ایران بدانید شما مسئول حدود 24000 مرگ حوادث رانندگی در سال در کشور مون هستید .برید خدارو شکر کنید که مردم مارو کر ولال بار آوردند که شما ازشون حد اکثر استفاده رو ببرین و هر جور دل تون خواست ماشین ها تونو غالب کنید

  3. اقا منصور گل همه مردم که اینجوری, هستن راس میگی میخاستم بگم نیستن اما هستن
    ملت هجوم بری هستیمفرهنگ خرید زیر صفر مشکل اصلی خود ما مردم هستیم که فقط به فکر خودمونیم همش به من چه رو خوب بلدیم

  4. آفرین!دقیقا درست میگید. بهانه های مختلف وقتی به یه نفر میگیم خواهشا نخر :
    خب حالا اگه من نخرم چه فرقی میکنه!
    بعدا دیگه همینم نمیتونم بخرم!
    میگن قراره خیلی گرون بشه!
    میگن بعدا جنسش خراب میشه!
    فعلا که همه دارن میخرن!
    از کجا معلوم!
    ساده ای!
    رویا پردازی نکن، واقع بین باش! ……….. و هزاران حرف دیگه!!!

  5. خاب دست دو بخره
    مثلا با پول لیفان x60 میشه یه کمری تا 2007 یا کرولا 2008 یا هزارتا ماشین دیگه خرید چرا باید به بقای وضع اسف بار خودروسازی این مملکت کمک کنیم؟

    با پول تیباصفر میشه یه 206 سالم تا 86-87 خرید(به خدا کم خرج تر از این لگن های 92وئه)
    نمیدونم چرا بعضی ها اینقد اصرار دارن ماشین صفر بخرن تا به گیرنده جانشون(شرکت های خودرو سازی)فرصتی برای بقا بدن…

  6. با پول پراید میشه تو کره آزرا بخریم ولی چه کنیم دیگه اینم شانس ما باید بسوزیم و بسازیم ماشین صفر که گیربگس نداشته باشه دیگه انتظاری ازشون نمیششه داشت!!!!!

  7. سورنا جان بحث خریده چه نو چه دست دوم. شما وقتی دست دو میخرید اونی که فروخته میره یه نو میگیره. حمل و نقل عمومی هم که ایمنی و کیفیتش زبانزد هست! به نظر من توقع این که همه مردم نخرن سخته اما حداقل میشه از ایران فرغون و سایه بان نخرن.

  8. نمیخام خدای نکرده قپی کنم اما بچه های اقتصاد چون خیلی درباره مصرف، تولید و رقابت و بازار میخونن بیشتر ازاین موضوع که جناب نورمحمدی و دوستان دیگر بهش اشاره کردن رنج میبره . متاسفانه ما در طول تاریخ در ایران هیچگاه به سمت بازار و اقتصاد آزاد حرکت نکردیم… دراین شرایط همواره ما در حال جیره بندی و صف نشینی و کمبود شدید بودیم… این چند دلیل داره یکی معضلات عمدهما درحوزه تاراجهای تاریخیه هرکی از راه رسیده ماروچاپیده. این باعث شده ما به حکام زورگوی داخلی که اندکی به ما امنیت دادن تن بدیم. بعدش همین باعث شده تا کسی به فکر سرمایه گذاری و تولید نیفته… مامتاسفانه قربانی اصلی چهاراره تاریخ و مکان ژئواستراتژیکی هستیم که طی سالیان زیاد مارو از دسترسی به آرزوهامون بازداشته…
    اگه خواستین بحث میکنیم
    ببخشید ور زدم

  9. اتفاقا با اقتصاد مقاومتی حتی از اقتصاد و بازار آزاد بیشتر هم فاصله میگیریم…

  10. اقا کاظم دس ما نیست اینور غضیه رو هم نگا کن من دیگه میترسم برم سوار اتوبوسای بین شهری شم نمیخوام زنده زنده تو اتیش بسوزم پس ی پراید شده میخرم میبینم این ماشین از من مراقبت نمیکنه باهاش اروم میرم مقصر کسیه که عوارض خودرو گذاشته تا ی ماشین بخواد چرخش برسه اینور مرز قیمتش دوبرابر بشه وقتی عوارض نباشه کسی نمیاد تویوتا هیوندا بنز ب ام و ا او دی فولکس رو ول کنه سمند پراید x60سوار شه تا اونجا که من میدونم شرکتای خارجی اول سفارش میگیرن بعد میسازن میگن اقا این مشتری موتور دیزل هیبرید بنزین خواسته اینو خواسته اونو خواسته حالا تو ایران 5میلیون دستگاه پراید میسازن میخوابونن تو پارکینگ های کارخونه چار ماه بعد پرایدی رو که با4 میلیون ساختن 20 میلیون میدن ب یارو تا بعضی ماشینا رو اصلا نقدی نمیدن چون کارمزد اقساط بکشن روش.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری