»» رده بندی کیفی خودروهای داخلی

بعد از مدتها در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل، پژو 206 و رانا در جدول در بین 21 خودرو در ارزیابی اسفند ماه موسسه استاندارد مشاهده می شوند. ارزیابی کیفی خودروها تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول در غیاب نیسان تیانا و مزدا 3 به سوزوکی رسیده است. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

بعد از اینکه رنو مگان و تندرهای پارس خودرو چندی در صدر جدول بی رقیب بودند، با بازگشت دوباره سوزوکی گرند ویتارا به تولید، صدر جدول دوباره دستخوش تغییر شد. این در حالیست که هنوز خبری از انواع مزدا در جدول نیست.
رنو مگان با وجود اندکی بهبود کیفیت صدر جدول را به سوزوکی داده است. افت رتبه برای سایر محصولات پارس خودرو نیز اتفاق افتاده است.

پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو در جایگاه سوم و تندر همین شرکت با امتیازی نزدیک به آن، در جایگاه چهارم قرار دارد. این ماه هم رقیب ایران خودرویی تندر در جدول رده بندی غایب است.
انواع پژو 206 و رانا نیز که تاکنون غیبت معنی دار و مشکوکی داشتند به جدول رده بندی بازگشته اند. ارزیابی موسسه استاندارد از کیفیت نسبتا بالای این محصولات حکایت دارد در حالی که دیدگاه بسیاری از مشتریان برای محصولات اخیر، چنین نیست.
خوشبختانه کیفیت اکثر خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا با اندکی بهبود نسبت به ماههای گذشته در مسیر بهتری قرار دارند. اما این بهبود ناچیز برای مقابله با رقبای چینی چندان هم کافی نبوده است. جی ای سی یا همان جک مدل J5 رتبه هشتم جدول را در اختیار دارد. لیفان X60 هم در حالی در جایگاه در خور توجه نهم ایستاده که رقیب آن در بازار یعنی ام وی ام X33 با 15 نمره منفی بیشتر در جای هفدهم قرار دارد.
کیفیت سمند هم تغییری نکرده و در رده یازدهم قرار دارد. تیبا یا آهوی ایرانی هم با نمرات منفی در تزئینات داخلی و خارجی مربوط تا جایگاه شانزدهم پایین آمده است. پرایدها هم که طبق معمول آن انتهای جدول خوش و سرگرم اند. البته با این تفاوت که ام وی ام های 110 را پایین تر از خود می بینند و اکنون باید افتخار بی کیفیت ترین خودروی تولید داخل را به این خودروی کوچک چینی واگذار کنند.
به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

رده بندی کیفی خودروها بر اساس نمرات منفی – ارزیابی اسفند ماه 1392

  • رتبه
  • خودرو
  • میانگین نمرات منفی
  • تغییرات کیفیت
  • 1
  • سوزوکی گرند ویتارا
  • -16.7
  • 2
  • رنو مگان
  • -19.2
  • 3
  • پارس تندر
  • -20.6
  • 4
  • تندر L90 پارس خودرو
  • -21.0
  • 5
  • پژو 206 هاچ بک
  • -24.4
  • 6
  • پژو 206 صندوقدار
  • -24.4
  • 7
  • رانا
  • -27.3
  • 8
  • جک J5
  • -48.6
  • 9
  • لیفان X60
  • -50.9
  • 10
  • پژو پارس
  • -51.8
  • 11
  • سمند
  • -52.3
  • 12
  • پژو 405
  • -52.4
  • 13
  • پژو 405 خراسان
  • -52.5
  • 14
  • ام وی ام 530
  • -52.5
  • 15
  • ام وی ام 315
  • -52.5
  • 16
  • تیبا
  • -62
  • 17
  • ام وی ام MVM X33
  • -65.0
  • 18
  • سایپا X131
  • -80.8
  • 19
  • سایپا X131 پارس خودرو
  • -81.4
  • 20
  • سایپا X132 پارس خودرو
  • -85
  • 21
  • ام وی ام MVM 110
  • -85.4

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

۰۱
اردیبهشت
۱۳۹۳

نتایج ارزیابی کیفی خودروهای سواری در آذر ماه 1390

۱,۳۰۸ دیدگاه

    • آره از نظر خودشون ماشینهاشون خوب و عالی ان اگه جرات دارن این نظر سنجیو از مردم و مشتری بدبخت بکنن تمام پرایداشون به اسم abs با قیمت گرونتر میفروشن ولی هیچکدوم ترمزاش abs نیست

    • اگه ایران معنیه استاندارد و بفهمه پس آلمان و آمریکا یه نفهم واقعی ان اینا همونایین که پژو 405 موتور 2000 رو مونتاژ کردن هر سال بدتر از سال قبل تا امروز که 405 به یکی از آشغالترین تولیدات داخل تبدیل شد و حالا مگان و سوزوکی و غیره… مگان شده 91 میلیون چرا؟؟

      • دوست عزیز شما اگه مگان 91 پیدا کردی برا من 2 تا بخر
        الان مدل 93 رد تو بازار بین 96-99 می دن
        خدا فقط به هممون رحم کنه

        • محمد جان هر روز داره گرونتر میشه نه تنها مگان بلکه تمام مونتاژهای ایران

  1. باور کنید بیشترش تقصیر خود مردمه، این مردم هستن که به سازنده ها اجازه میدن هر جور دلشون میخواد ماشین تولید کنن، مردم ما از اول عادت به تو سری خوردن داشتن حالا هم یا باید خودشونا درست کنن یا تا قیامت با همین وضع بسازن.

    • یعنی مگه حق انتخاب دیگه ای هم دارند؟ یا با شتر و اسب باید رفت و آمد کنند یا باید آشغالای ایرانی رو بخرند. یا که انقدری پول داشته باشند که ماشینای 15 هزار دلاری وارداتی رو با تعرفه و عوارض و سود وارد کننده، به قیمت 120 میلیون بخرند. نه… باور نمیکنیم که تقصیر مردم هست. تقصیر دولت و وزیران بی عرضه و مافیای قراضه سازی داخل هست که امسال هم تعرفه واردات خودرو را ثابت نگه داشتند تا بازار همچنان انحصاری در دست سازندگان پراید و پژو 405 و سمند و پیکان وانت و وانت آبی نیسان باقی بماند.

  2. ما چقدر ساده لوحیم که منتظریم کسایی این وضع رو تغییر بدن که خودشون بوجود اوردن و خودشون هم بیشترین سود رو از این وضعیت میبرن

  3. اخه شما با کدوم استاندارد مطرح دنیا خودروهاتونو میسنجید؟
    صددرصد با تخیلات خودتون.
    اخه اینا خودرو هستن که بخوان استاندارد داشته باشن؟؟؟
    اخه مردم تا کی باید تاوان خودخواهی شماها رو بدن؟

  4. نه مردم تقصیر دارن و نه خودرو ساز همه چی زیره سر دولته و مجلس اونا هستن که میگن خودرو خارجی نه اونا هستن که میگن خودرو داخلی بی کیفیت اونا میگن که کنترل جمعیت با پراید

  5. پدال تو که اینقدر سر کیفیت رانا شلوغ بازی در آوردی، حالا به لیست جدید نگاه کن! اون قدر ها هم که تو سر و صدا کردی بی کیفیت نیست!

  6. نمیدانم چرا باورم نمیشه بعضی از خودرو ها کیفیتشان بالا رفته یعنی در ایران کیفت بالاهم میره

  7. خوشم میاد چند ساله میام این سایت و هر وقت صحبت کیفیت شده همه میریزن آی نخرید آی تو روح فلان گور بابای فلان ولی وضع هر سال بدتر شده نمایندگی هایی که هر وقت یه بار رد میشم ازشون ماشینای تازه میارن چون مشتری دارن اونایی که میان اینجا هی نظر میدن واسه تغییر عمر خودشون رو هدر میدن تو کشور های جهان سوم با تفکرات مردمشون همیشه وضع همین بوده ربط به مجلس و دولت و اینا هم نداره زمان شاه هم همین وضع بوده قبل اون هم همین وضع بوده زمان شاه درسته ماشین خارجی راحت میاوردن ولی اکثر مردم ماشین نداشتن کشور جهان سومی هم همینه بهترین ماشینهای دنیا هم صاحبشون رو کشتن مردم همه پراید دارن اینطور رانندگی میکنن وای به حال اینکه ماشینای خارجی هم بیاد ختم کلام آدم نباید عمرشو وقتشو بذاره کی میخواد تغییر کنه مملکت باید دل به بازوش ببنده نه آرزوش

  8. کاملا ساختگیه ! نمی رن که رندوم از خط تولید ، یکی بردارن بلکه یه سفارشی که مخصوص تست مونتاژ شده رو مثلا میدن ،به سازمان ، مثلا بیخبر از همه جا تا تستش کنه! بعدش 100 نمره از منفیاش کم میکنن تازه میشه این رده بندی! 405 های تولیدی الان مثل آفتابه پلاستیکی می مونن که همه جاش صدا میده نمرش شده -52 ! بقیه از اون بدترن – اره جون عمتون!!!

  9. آقا دستو پای بیخودی نزنید…همش تقصیر خودمون
    اگه وقتی یکی از این مونتاژ کارای غیر محترم یه شرایط ویژه فروش گذاشتو همه عین مترو نریختن سرو کله همدیگه که زودتر ثبت نام کنن مبادا این لگنا بهشون نرسه اونوقت یه تکونی خوردیم!!!!!!

  10. من هنوز تو این فکرم که چطور ایران میتونه پهپهاد آمریکایی ها رو تو هوا بگیره و هر روز سلاح های جدیدی بسازه ولی چرا نمیتونه یه خودروی خوب و مناسب بسازه یعنی ایران با این ادعا از چین هم بی عرضه تره! آخه چرا لگن سازی ایران خودرو و سایپا مثل مار رو این صنعت چمبره زده اند.

  11. خیلی مضحکه !!
    کیفیت 206 داخلی ( با مدلهای زیر 91 کاری ندارم ) از جک جی 5 بهتره !
    بســــی خندیدیم :)

  12. مثلا صنعت خودرو سازی داریم!!؟ دارن ماشینی که پلتفرمش 20سال پیش توسط یه کمپانی تازه کار طراحی شده و الان دیگه از هر نظر از رده خارجه رو تولید میکنن و به خورد ملت میدن ، البته معتقدم مقصر اصلی خوده مردم هستن که اجازه میدن همچین ظلمی بهشون بشه…

  13. عاغا از ماست که بر ماست بخدا هرچی زور بزنیم ، این وضعیت درس بشونیس اصلاً مگه کسی تو این خراب شده به نظرات من و شما اهمیت میده؟بیخود بچه ها روح وروان خودمونو داریم رنج میدیم، هیهات!!!

  14. عجب رده بندی خنده داریه، خداییش یه نگاه بکنین به جایگاه رانا، واقعا خوبه این دوستان هستن وگرنه با این وضعیت شاید در روز یکبار هم نمی خندیدیم.

  15. درود به همه ی مردم شریف ایران زمین… ما چیزی بنام خود روی ملی واقعی نداریم صنعت بی کیفیت خود روی ما مونتاژ وکپی برداری از شرکت هاوخط تو لید های که سالها پیش در کشور های خارجی خط تو لید شون از رده خارج شده است می با شد.خجالت میکشم بگم تولید کننده های محترم خودرو .بهتره واقعیت رابگم مونتاژ کاران محترم صنعت خود روی ایران بدانید شما مسئول حدود 24000 مرگ حوادث رانندگی در سال در کشور مون هستید .برید خدارو شکر کنید که مردم مارو کر ولال بار آوردند که شما ازشون حد اکثر استفاده رو ببرین و هر جور دل تون خواست ماشین ها تونو غالب کنید

  16. اقا منصور گل همه مردم که اینجوری, هستن راس میگی میخاستم بگم نیستن اما هستن
    ملت هجوم بری هستیمفرهنگ خرید زیر صفر مشکل اصلی خود ما مردم هستیم که فقط به فکر خودمونیم همش به من چه رو خوب بلدیم

  17. آفرین!دقیقا درست میگید. بهانه های مختلف وقتی به یه نفر میگیم خواهشا نخر :
    خب حالا اگه من نخرم چه فرقی میکنه!
    بعدا دیگه همینم نمیتونم بخرم!
    میگن قراره خیلی گرون بشه!
    میگن بعدا جنسش خراب میشه!
    فعلا که همه دارن میخرن!
    از کجا معلوم!
    ساده ای!
    رویا پردازی نکن، واقع بین باش! ……….. و هزاران حرف دیگه!!!

  18. خاب دست دو بخره
    مثلا با پول لیفان x60 میشه یه کمری تا 2007 یا کرولا 2008 یا هزارتا ماشین دیگه خرید چرا باید به بقای وضع اسف بار خودروسازی این مملکت کمک کنیم؟

    با پول تیباصفر میشه یه 206 سالم تا 86-87 خرید(به خدا کم خرج تر از این لگن های 92وئه)
    نمیدونم چرا بعضی ها اینقد اصرار دارن ماشین صفر بخرن تا به گیرنده جانشون(شرکت های خودرو سازی)فرصتی برای بقا بدن…

  19. با پول پراید میشه تو کره آزرا بخریم ولی چه کنیم دیگه اینم شانس ما باید بسوزیم و بسازیم ماشین صفر که گیربگس نداشته باشه دیگه انتظاری ازشون نمیششه داشت!!!!!

  20. سورنا جان بحث خریده چه نو چه دست دوم. شما وقتی دست دو میخرید اونی که فروخته میره یه نو میگیره. حمل و نقل عمومی هم که ایمنی و کیفیتش زبانزد هست! به نظر من توقع این که همه مردم نخرن سخته اما حداقل میشه از ایران فرغون و سایه بان نخرن.

  21. نمیخام خدای نکرده قپی کنم اما بچه های اقتصاد چون خیلی درباره مصرف، تولید و رقابت و بازار میخونن بیشتر ازاین موضوع که جناب نورمحمدی و دوستان دیگر بهش اشاره کردن رنج میبره . متاسفانه ما در طول تاریخ در ایران هیچگاه به سمت بازار و اقتصاد آزاد حرکت نکردیم… دراین شرایط همواره ما در حال جیره بندی و صف نشینی و کمبود شدید بودیم… این چند دلیل داره یکی معضلات عمدهما درحوزه تاراجهای تاریخیه هرکی از راه رسیده ماروچاپیده. این باعث شده ما به حکام زورگوی داخلی که اندکی به ما امنیت دادن تن بدیم. بعدش همین باعث شده تا کسی به فکر سرمایه گذاری و تولید نیفته… مامتاسفانه قربانی اصلی چهاراره تاریخ و مکان ژئواستراتژیکی هستیم که طی سالیان زیاد مارو از دسترسی به آرزوهامون بازداشته…
    اگه خواستین بحث میکنیم
    ببخشید ور زدم

  22. اتفاقا با اقتصاد مقاومتی حتی از اقتصاد و بازار آزاد بیشتر هم فاصله میگیریم…

  23. اتفاقا خیلی باهات موافقم و حرفخیلی خوبی زدی.
    در اصل ترس از نبود امنیت بشدت توی خون ایرانیا نفوذ کرده و از ترس اینکه مبادا بلای بدتری سرمون بیاد به ظاهر به چیزی که داریم قانعیم اما خودمون هم میدونیم داریم سر خودمون کلاه میذاریم

  24. اقا کاظم دس ما نیست اینور غضیه رو هم نگا کن من دیگه میترسم برم سوار اتوبوسای بین شهری شم نمیخوام زنده زنده تو اتیش بسوزم پس ی پراید شده میخرم میبینم این ماشین از من مراقبت نمیکنه باهاش اروم میرم مقصر کسیه که عوارض خودرو گذاشته تا ی ماشین بخواد چرخش برسه اینور مرز قیمتش دوبرابر بشه وقتی عوارض نباشه کسی نمیاد تویوتا هیوندا بنز ب ام و ا او دی فولکس رو ول کنه سمند پراید x60سوار شه تا اونجا که من میدونم شرکتای خارجی اول سفارش میگیرن بعد میسازن میگن اقا این مشتری موتور دیزل هیبرید بنزین خواسته اینو خواسته اونو خواسته حالا تو ایران 5میلیون دستگاه پراید میسازن میخوابونن تو پارکینگ های کارخونه چار ماه بعد پرایدی رو که با4 میلیون ساختن 20 میلیون میدن ب یارو تا بعضی ماشینا رو اصلا نقدی نمیدن چون کارمزد اقساط بکشن روش.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری