رده بندی کیفی خودروهای داخلی

بعد از مدتهای طولانی غیبت در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل، پژو 206 و رانا در جدول در بین 17 خودرو در ارزیابی فروردین ماه موسسه استاندارد مشاهده می شوند. اما سایپا سه مدل خود را به دلایل نامعلومی از دسترس بازرسان خارج کرده تا در این جدول غایب باشند. ارزیابی کیفی خودروها تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول در غیاب نیسان تیانا، مزدا 3 و سوزوکی به رنو مگان رسیده است. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

بعد از بازگشت دوباره سوزوکی گرند ویتارا به تولید، و در اختیار گرفتن دو ماهه صدر جدول، دوباره با خارج شدن این خودرو از تولید، رنو مگان و تندرهای پارس خودرو صدر جدول برا از آن خود کردند. این در حالیست که هنوز خبری از انواع مزدا در جدول نیست.
رنو مگان بدون تغییر کیفیت، با حذف رقیب به صدر جدول رسیده است. این روند که با ورود و خروج خودروها به جدول، مدتهاست برای انواع مدلها تکرار می شود و بدون تغییر محسوسی در جدول، رتبه آنها و افتخاراتشان را بالا و پایین می کند، در این ماه روند حادتری گرفته است. بنابر اعلام شرکت بازرسی، خودروهای سایپا X131، سایپا X132 و تیبا به دلیل ممانعت از انجام نمونه برداری و ارزشیابی کیفی خودرو، از نظر عیوب ایمنی، مهم و اساسی و سطح کیفی خودرو، وضعیت نامعلومی دارند. پیش از این هم برای ماهها، همین سناریو برای پژو 206 و رانای ایران خودرو اتفاق افتاده بود. نزدیکترین گمانه زنی ها نشان می دهد که تولیدات این دوره خودروسازان که از ارزیابی خارج می شوند، با مشکلات حادی در کیفیت مواجه اند و شرکتها برای جلوگیری از تاثیر منفی گزارشهای افت کیفی، به هر طریق ممکن آنها را از بازرسی خارج می کنند.

پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو در جایگاه دوم و تندر همین شرکت با امتیازی نزدیک به آن، در جایگاه سوم قرار دارد. این ماه هم رقیب ایران خودرویی تندر در جدول رده بندی غایب است.
انواع پژو 206 و رانا نیز بعد از غیبت معنی دار و مشکوکی که داشتند به جدول رده بندی بازگشته اند. ارزیابی موسسه استاندارد از کیفیت نسبتا بالای این محصولات حکایت دارد در حالی که دیدگاه بسیاری از مشتریان برای محصولات اخیر، چنین نیست.
خوشبختانه کیفیت اکثر خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا با اندکی بهبود نسبت به ماههای گذشته در مسیر بهتری قرار دارند. اما این بهبود ناچیز برای مقابله با رقبای چینی چندان هم کافی نبوده است. جی ای سی یا همان جک مدل J5 رتبه هفتم جدول را در اختیار دارد. لیفان X60 هم در حالی در جایگاه در خور توجه هشتم ایستاده که رقیب آن در بازار یعنی ام وی ام X33 با 15 نمره منفی بیشتر در جای پانزدهم قرار دارد.
کیفیت سمند هم تغییری نکرده و با انواع 405 در یک رده قرار دارد. ام وی ام های 110 هم ماههاست که افتخار بی کیفیت ترین خودروی تولید داخل را یدک می کشد.
به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

رده بندی کیفی خودروها بر اساس نمرات منفی – ارزیابی فروردین ماه 1393

  • رتبه
  • خودرو
  • میانگین نمرات منفی
  • تغییرات کیفیت
  • 1
  • رنو مگان
  • -19.2
  • 2
  • پارس تندر
  • -20.6
  • 3
  • تندر L90 پارس خودرو
  • -21.0
  • 4
  • پژو 206 هاچ بک
  • -23.4
  • 5
  • پژو 206 صندوقدار
  • -23.5
  • 6
  • رانا
  • -28.1
  • 7
  • جک J5
  • -47.5
  • 8
  • لیفان X60
  • -50.5
  • 9
  • پژو پارس
  • -51.0
  • 10
  • پژو 405
  • -52.5
  • 11
  • سمند
  • -52.5
  • 12
  • پژو 405 خراسان
  • -52.5
  • 13
  • ام وی ام 530
  • -53.8
  • 14
  • اام وی ام 315
  • -55.0
  • 15
  • ام وی ام MVM X33
  • -65.0
  • 16
  • سایپا X131
  • -81.4
  • 17
  • ام وی ام MVM 110
  • -85.0
  • *
  • نیسان تیانا
  • عدم تولید
  • *
  • سوزوکی گرند ویتارا
  • عدم تولید
  • *
  • تیبا
  • عدم ارزیابی
  • *
  • سایپا X131 پارس خودرو
  • عدم ارزیابی
  • *
  • سایپا X132 پارس خودرو
  • عدم ارزیابی

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

1,435 نظر

  1. علی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اینا اشغاله پیکان وانت واقعا ماشین سلامتی دوستی هست و فراموش شده تو این لیست بالا ذکر بشه یکی از بهترین اتومو بیل هایی است که میشد درست بشه فرمون سنگ کلاچ کلنگ تعلیق مثل گاری صدی پونزده تا راحت می نوشه پر سر صدا و تابستونا هم جهنمو توش حس میکنی

    پاسخ
  2. علی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    یعنی اون رانای افتضاح از ماشینهای چینی بهتره رده بندی رو به نفع خودروهای ایرانخودرو و داخلی زدن والله که دورغ نوشتن… ماشینهای چینی سگش شرف داره به ماشینهای تولید داخل.

    پاسخ
  3. amir
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا ملت خوشبختی هستیم یک هورررررا به سلامتی پرغون. سمندون. فرانا. وبقیشون تولید لگن داخل بهتر از ماشین باکیفیت اجنبی. اگر هیچ گمرکی نباشه باز هم ما فرغون سواریم ما ثروتمندا اصلا ماشین اجنبی سوار نمی شویم حرام است بیخود گمرک گذاشتید

    پاسخ
  4. amir
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    وقتی لیفانx60با موتور1800 که وقتی کولرش روشنه گاز نمی خوره رو توی لیست بیارن باید ب حال خودمون حسرت بخوریم

    پاسخ
  5. hussain
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    اخه این ماشینا کجاش کیفیت دارن که رده بندی میشن تمام مردم میفهمن الا این دولت ما خداییش نمیدونم دیگه چی بگم یعنی اینا نمیدونن دارن اتواشغال به مردم میدن این تصادفا و صدمات وکشت و کشتارو اخه کی میخواد گردن بگیره دیگه نمیدونم والا چی بگم

    پاسخ
  6. نازنین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خودورهای تولید داخل از بازرسی فرار میکنن ؟؟؟؟؟!!!!!!
    مگه بچه بازیه ؟؟
    هیچ نهادی هم نیست که اینا رو بیاره و جریمشون کنه ؟
    […]
    به این هم نمیشه اعتماد کرد
    متاسفم

    پاسخ
  7. Amir
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پس سورن چی شد بهترین ماشین ایران خودرو…

    پاسخ
  8. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فقط بگم مسخره است این رده بندی
    بد بخت به ما میگن
    که علتی فکر می کنند ما هالوییم

    پاسخ
  9. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    چجوری از نظر کیفیت جک جی 5 از 206 که یک سال نشده رنگ قاب چراغاش میره پایینتره؟؟
    این ارزیابی توهین به درک و فهم خریدارا هست…
    واقعا نمیفهمم چجوری رانا از جی 5 بالاتره کسایی که تو این دوتا ماشینه نشسته باشن حرف منو بهتر میفهمن گاری میفروشن بهمون بعدم میگن با کیفیته صد رحمت به چینیا

    پاسخ
  10. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آخه یکی بگه مگانی که تولید نمیشه چرا اوله
    یکی بگه پراید کجای این رده بندیه
    ۴۰۵و پارس و سمند که یکی هستند چه مشدی باشند چه حاجی همشون تویک ردند

    پاسخ
  11. مجید احمدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یکی ازایرادات ما ایرانی این است دانش کیفیت ماشین رانمی دانیم چون ماشین خوب ندیدم فرغون راهم که سوارشیم میگوییم کیفیت دارد بابا ما با دنیایی تکنولوژی ملیارد هاسال فاصله داریم و نمی خواهیم هم بدانیم

    پاسخ
  12. Samuel
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من اینا تو کتم نمیره به نظر من فقط و فقط پارس هم قیمتش مناسبه هم از همشون خوشکلتره خصوصا وقتی که اسپورتش کنی من خودم یکی دارم 40000 تا باهاش کار کردم هزار تومن خرج نداشته.

    پاسخ
  13. دانیال
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظرم ماشین ایرانی خریدن اشتباهه مردم تا وقتی پراید پارس 405 میخرن همین اوضاست من پارس 0 گرفتم روی 50000تا همه چیش خرابه نخرید تا ورشکست شن به نظر من لاش ماشین حتی چینیش هم به ماشین ایرانی می ارزه ولی مسئولین بدونن لیاقت مردم خیلی بیشتر از ایناست ما با خریدن اشغالای سایپا و ایران خودرو فقط پول میندازیم سطل اشغال یادتون باشه اگه این ماشینا تو تست ایمنی امریکا یا اوروپا برن از 5 ستاره نیم هم نمیگرن

    پاسخ
  14. زضا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    رتبه بندی مردمان ماشین سوار ایران
    1بعضی سرمایه دارن ((و البته اقازادگان) که بهترین ماشینهای موجود رو سوار میشن ککشونم نمیگزه
    2-مردمان متوسط یکم بالا که میتوننند تا 70 میلیون پول ماشین بدن ولی خنده اینجاست که حتی با این پول هم باید هنوز شبه ماشینای فرقون ساخت چین یا داخلی بخرن
    3- مردمانی زحمت کش که حداکثر تا 20 میلیون دارن و دیگه خودتون میدونید رفقا که هیچی یعنی…
    کافیست دوستان یه سر به ماشینها و قیمتهای همین کشورهای همسایه ترکیه .ارمنستان . یا خنده داره حتی افغانستان بزنید می فهمیم ایا حق ما خورده شده یا نه . به قول فردوسی (به یزدان که گد ما خرد داشتیم /کی این سرانجام بد داشتیم . سپاس

    پاسخ

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری