رده بندی کیفی خودروهای داخلی

بعد از مدتهای طولانی غیبت در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل، پژو 206 و رانا در جدول در بین 17 خودرو در ارزیابی فروردین ماه موسسه استاندارد مشاهده می شوند. اما سایپا سه مدل خود را به دلایل نامعلومی از دسترس بازرسان خارج کرده تا در این جدول غایب باشند. ارزیابی کیفی خودروها تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول در غیاب نیسان تیانا، مزدا 3 و سوزوکی به رنو مگان رسیده است. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

بعد از بازگشت دوباره سوزوکی گرند ویتارا به تولید، و در اختیار گرفتن دو ماهه صدر جدول، دوباره با خارج شدن این خودرو از تولید، رنو مگان و تندرهای پارس خودرو صدر جدول برا از آن خود کردند. این در حالیست که هنوز خبری از انواع مزدا در جدول نیست.
رنو مگان بدون تغییر کیفیت، با حذف رقیب به صدر جدول رسیده است. این روند که با ورود و خروج خودروها به جدول، مدتهاست برای انواع مدلها تکرار می شود و بدون تغییر محسوسی در جدول، رتبه آنها و افتخاراتشان را بالا و پایین می کند، در این ماه روند حادتری گرفته است. بنابر اعلام شرکت بازرسی، خودروهای سایپا X131، سایپا X132 و تیبا به دلیل ممانعت از انجام نمونه برداری و ارزشیابی کیفی خودرو، از نظر عیوب ایمنی، مهم و اساسی و سطح کیفی خودرو، وضعیت نامعلومی دارند. پیش از این هم برای ماهها، همین سناریو برای پژو 206 و رانای ایران خودرو اتفاق افتاده بود. نزدیکترین گمانه زنی ها نشان می دهد که تولیدات این دوره خودروسازان که از ارزیابی خارج می شوند، با مشکلات حادی در کیفیت مواجه اند و شرکتها برای جلوگیری از تاثیر منفی گزارشهای افت کیفی، به هر طریق ممکن آنها را از بازرسی خارج می کنند.

پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو در جایگاه دوم و تندر همین شرکت با امتیازی نزدیک به آن، در جایگاه سوم قرار دارد. این ماه هم رقیب ایران خودرویی تندر در جدول رده بندی غایب است.
انواع پژو 206 و رانا نیز بعد از غیبت معنی دار و مشکوکی که داشتند به جدول رده بندی بازگشته اند. ارزیابی موسسه استاندارد از کیفیت نسبتا بالای این محصولات حکایت دارد در حالی که دیدگاه بسیاری از مشتریان برای محصولات اخیر، چنین نیست.
خوشبختانه کیفیت اکثر خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا با اندکی بهبود نسبت به ماههای گذشته در مسیر بهتری قرار دارند. اما این بهبود ناچیز برای مقابله با رقبای چینی چندان هم کافی نبوده است. جی ای سی یا همان جک مدل J5 رتبه هفتم جدول را در اختیار دارد. لیفان X60 هم در حالی در جایگاه در خور توجه هشتم ایستاده که رقیب آن در بازار یعنی ام وی ام X33 با 15 نمره منفی بیشتر در جای پانزدهم قرار دارد.
کیفیت سمند هم تغییری نکرده و با انواع 405 در یک رده قرار دارد. ام وی ام های 110 هم ماههاست که افتخار بی کیفیت ترین خودروی تولید داخل را یدک می کشد.
به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

رده بندی کیفی خودروها بر اساس نمرات منفی – ارزیابی فروردین ماه 1393

  • رتبه
  • خودرو
  • میانگین نمرات منفی
  • تغییرات کیفیت
  • 1
  • رنو مگان
  • -19.2
  • 2
  • پارس تندر
  • -20.6
  • 3
  • تندر L90 پارس خودرو
  • -21.0
  • 4
  • پژو 206 هاچ بک
  • -23.4
  • 5
  • پژو 206 صندوقدار
  • -23.5
  • 6
  • رانا
  • -28.1
  • 7
  • جک J5
  • -47.5
  • 8
  • لیفان X60
  • -50.5
  • 9
  • پژو پارس
  • -51.0
  • 10
  • پژو 405
  • -52.5
  • 11
  • سمند
  • -52.5
  • 12
  • پژو 405 خراسان
  • -52.5
  • 13
  • ام وی ام 530
  • -53.8
  • 14
  • اام وی ام 315
  • -55.0
  • 15
  • ام وی ام MVM X33
  • -65.0
  • 16
  • سایپا X131
  • -81.4
  • 17
  • ام وی ام MVM 110
  • -85.0
  • *
  • نیسان تیانا
  • عدم تولید
  • *
  • سوزوکی گرند ویتارا
  • عدم تولید
  • *
  • تیبا
  • عدم ارزیابی
  • *
  • سایپا X131 پارس خودرو
  • عدم ارزیابی
  • *
  • سایپا X132 پارس خودرو
  • عدم ارزیابی

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

1,413 نظر

  1. شهرام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خدا پدر مادر این ادم های مایه دارو بیامرزه که اونا با وارد کردن ماشین های خارجی حداقل خیابونها رو یه کم از حالت تکراری خارج کردن وگرنه تا کی میخواستیم پراید در انواع مختلف یا ۴۰۵یا ال۹۰که مثل ماشین لباسشویی هستش که زیرش ۴تا چرخ گذاشتن روببینیم

    پاسخ
    1. -------
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اولن که ماشین خودت چیست
      دومم که ال90 ماشین لباس شویی نیست و 42 ملیون پولش است وبهترین ماشین ایرانی است.

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        راست میگه پراید هم ماشینه هر چند که بعضی ها اسباب بازی رو به پراید ترجیح میدن ولی خوب ماشینه دیگه

        پاسخ
  2. poya
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اگه مگان باکیفیته پس ماشینهای خارجی مخصوصا المانی و ایتالیایی ها پس چین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (596 دیدگاه) ,

      اخه ام وی ام کجاش کیفیت داره دو نفرو میشناسم خریدن میگن یه بار زاپاسش میوفته یه بار دستگیره درش میشکنه از صندلیاش ناله میکنن همیشه.. پژو 405 و سمند با کیفیتن ؟ 50 امتیاز؟ کل قطعاتش سر 80 هزار به سرو صدا میوفته.. دندش به ف میره قطعاتش میشکنه.. به مولا مدلای قبل 90شون ماشینای با تعصبی بودن ولی اینا دارن راجب مدلای بی کیفیت الان حرف میزنن که لایق این حرفا نیستن…

      پاسخ
      1. Ali
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        80 هزار تاااااااااااااااا؟؟؟؟؟
        ماشین خوبی به شما دادن … ما که ماشینمون بعد 30 هزار تا به سرو صدا افتاد …

        پاسخ
  3. رامین
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    یکم این رتبه بندی عجیبه.
    رانا یه آشغال به تمام معناست.عمراً از جک و ام وی ام 530 و لیفان X60 با کیفیت تر باشه !!! یا 405 و سمند که همه قطعاتشون چینی درجه 3 هست ،امکان نداره از ام وی ام 530 و X33 با کیفیت تر باشن !!!
    بدبختیمون اینه که ما حتی به خودمون هم دروغ میگیم.اما درنهایت این مردم هستند که انتخاب می کنند.

    پاسخ
    1. داریوش
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      البته مرم اگر حق انتخاب داشتند قطعا خودروی بی کیفیت تولید داخل رو سوار نمیشدند.بدور از تعصب خودرو سازان محترم کشورمان در فکر ایداع و نوع واری نیستند .اگر طول عمر شرکت ایران خود رو را 30 سال مثلا در نظر بگیریم اگر هر سال میتوانستند بر کیفیت تولیدشون بیفزایند امروز مردم حاضر نبودن که جنس خارجی خرید کنند.البته قیمت هم خیلی مهم است .در بیرون از مرزها بهترین نوع خودرو از قیمتهای تولید داخلی خیلی پایین است اما چون من قادر نیستم گمرک سنگین انرا پرداخت کنم مجبورم با بنجول تولید داخل بسازم./

      پاسخ
  4. عبدالوند
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تاکی میخایم 405 سوارشیم بسه دیگه/////اگه دولت این انحصار رو برداره و بزاره مرزها باز بشه خودروهای باکیفیتی وارد میشه دولت نمیزاره////خوب بازاری از خودروهای 30سال پیش درست کرده

    پاسخ
  5. فرهاد جلالی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هر چیزی که به خودرو مربوط میشه در ایران دچار فساده، چه تولید کننده ها، چه بیمه ها، چه موسسات استاندارد و اطلاع رسانی و …

    پاسخ
  6. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    يعني به معناي واقعي ماداريم سطل آشغال سوارميشيم. شمابريد بدترين ماشيناي كشوراي خارجي روببينيد خودتون متوجه ميشيد كه بهترين ماشيناي ايراني تو رده هاي بي كيفت ترينها قراردارند.توايران شركت هاي خودروسازي مخصوصا سايپا …مردم هستند!!!!!!!.يعني همون پيكان 50سال پيش ازنظرمقاومت خيلي بهتراز پارس و206و…حالا بود.

    پاسخ
  7. سعید
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    در نبود تیانا و مزدا معلومه مگان تو صدر قرار میگیره ولی اینکه رانا اون بالا باشه جای تامل داره یعنی بالاتر از ماشینایی مثل پارس و ام وی ام 530 و حتی سمند و 405
    به نظرم خیلی قابل استناد نیست

    پاسخ
    1. مجتبي
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      كاملا موافقم عزيز

      پاسخ
    2. بنیامین
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام دوست عزیز یعنی واقعا پارس و405راقبول داری که تعجب میکنی درصدرنیستن!!!!اولا که پارس و405 یکی هستن وفقط جولشون فرق داره،جز بیکیفیت ترین خودروها باراندمان پایین هستن!!خودروی قدیمی باتکنولوژی پایین وقطعات بیکیفیت رابا مگان مقایسه نکن، هرچند خودمگان هم مالی نیست ولی حیفه بااین دوتالگن مقایسه بشه،تقسیم بندی خودروپارامترهای زیادی داره که متاسفانه ایران به بدترین شکل ممکن اون را اجرا میکنه،تعصب بیجا نداشته باشید تاوقتی که دولت بیت المال راصرف سطل زباله های ایران خودرو وسایپا میکنه وما هم به اجبار!!!!! سوارمیشیم شما حق داری این جوری بگی.

      پاسخ
  8. MZIAR
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    در حق پژوپارس کوتاهی شده

    پاسخ
  9. مجتبي
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با سلام به خدا ديگه آدم از ديدن پرايد و چهارصد و پنج و سمند كه هر ده سال يه بار فقط سر و ته اونا رو دستكاري ميكنن دوباره ميريزن تو خيابونها افسردگي ميگيره و كسل ميشه واقعا ماشينهاي وارداتي خارجي تاثير زيادي روي چهره شهر و عوض شدن حالت مريض كنندش داره

    پاسخ
  10. رسول
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سایپا پرایدو تبدیل به هواپیما نکنه
    صلواااااات
    پراید 131
    132
    133
    134
    135
    136 مدیر عامل سایپارو ببرید ببینید اینارو از هم تشخیص میده

    پاسخ
  11. sh
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اخه این پراید چند جور داره پراید صبا
    پراید131
    پراید 132
    پراید133
    پراید134
    پراید وانت
    واللللا

    پاسخ
  12. رامین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    من همیشه ماشین داخلی داشتم و دارم.هم واسه ارزون بودنش و هم موجود بودن قطعات، ولی واقعا تاسف می خورم که کیفیت اینقدر پایین هستش. من اولین ماشینم پراید 76 بود که حرف نداشت . واسه هاچ بک بودنش مجبور شدم صندوق دار 87 بگیرم (این 87 پدرم رو در آورد از کار خونه همه چیزش خراب بود نمایندگی هم کاری نکرد و من خودم همه چیزش رو عوض کردم) الان یک 405 نوشتم موتور پژوای که از سال 72 اومد تو ایران البته هیچ ربطی به اون نداره اینم کلی مشکل داره. من مشکلم اینه آقا جان پژو شد 30 میلیون عیب نداره میخرم ولی اگه قیمت سه برابر میشه ایرانخودرو حداقل کیفیت همون پژو رو هم درست کن. چرا ماشین ایراد دار میدی بیرون؟ مگه خط کنترل نداری؟ بیاید بفکر خودمون باشیم اگه واقعا مجبوریم واسه بالانس بازار کار تعرفه بگذاریم رو ماشین وارداتی حداقل خودرو داخلیمون ایراد نداشته باشه. البته اگه شرکتها بخونن خوبه. ولی واسه شرکتهای تولید کننده اصلا مهم نیست چون هرچی باشه همه میخرن. من که پشیمون شدم همون ماشین قبلی مو نگه میدارم.30 بدم هر روزم برم تعمیرگاه؟؟؟

    پاسخ
  13. مجتبي
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    چرا 405و 206وپارس بعد از 20سال هنوز درون كشور ما توليد ميشه با كدام خلاقيت و مهندسي چرا خودمان را گول ميزنيم ما توي خودرو سازي از چين هم خيلي خيلي پايين تريم چرا دروغ دروغ دروغ 405با كيفيته بخدا خر خندش مي گيره

    پاسخ
  14. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام…امروز سوار یه 405 صفر شدم راننده میگفت این آشغال رو من ۲۷میلیون تومان خریدم من که نزدیک بود گریه ام بگیره به قدری بی کیفیت بود که پراید بابام که یه فرقونه از اون با کیفیت تر بود…آخه چرا یکی نیست بگه مگه مردم ما باید این آشغالها رو باید سوار بشند وقتی خودرو سازها قیمیت رو بالا تر میبرند بی کیفیتر خودرها رو تولید میکنند لعنت خدا بهشون….

    پاسخ
  15. MP
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    تو کشور ما صنعت خودروسازی مافیایی که دست یه عده خاصه که دارن پول های میلیارد دلاری به جیب میزنن اونا به فکر مردم نیستن فقط به فکر سود های کلان خودشون هستن کیفیت براشون مهم نیست تازه کیفیت زمانی بوجود میاد که رقابت باشه وقتی تنها تولید کننده خودشون هستن دیگه کیفیت کیلویی چنده.همه ماشینای ایرانی بدون استثنا همشون آشغالن مردم بیچاره ما مجبورن سوار شن دلم به حال این مردم و خودم میسوزه امیدوارم روزی برسه که همه چی درست بشه …

    پاسخ
  16. MP
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    تو کشور ما صنعت خودروسازی مافیایی که دست یه عده خاصه که دارن پول های میلیارد دلاری به جیب میزنن اونا به فکر مردم نیستن فقط به فکر سود های کلان خودشون هستن کیفیت براشون مهم نیست تازه کیفیت زمانی بوجود میاد که رقابت باشه وقتی تنها تولید کننده خودشون هستن دیگه کیفیت کیلویی چنده.

    پاسخ
  17. علی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    تو این اشغالا تندر 90 از نظر فنی و تکنولوژی از همشون بهتره البته اگه بتونین با قیافه مسخرش کنار بیاین .

    پاسخ
  18. امید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خدایش ریو ماشین اسی بود حیف سایپا قربونیه تیباش کردو تولیدشو متوقف کرد یدونه 2005شو دارم ماهه

    پاسخ
  19. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اخه کیفیت رانا از سمند EF7 بیشتره نه ایمنی نه قیافه نه موتور نه امکانات نه جاداری هیچ چیز رانا از EF7 بهتر نیست من خودم رانا داشتم انواع سمندا رو هم داشتم سمند بهتر از رانا هست الان پارس دارم که افتضاهه مصرفش دیونم کرده و از سمند ef7 هم بدتره میخوام بدمش 206 یا سمند

    پاسخ
  20. روح اله
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام.تونظراته بالاهمه موافقن که کیفیت ماشینای اشغاله ایران فرقون وسایپا افتضاحه ولی اگه دقت کنیددونفرن که رومنفی کلیک میکنن وموافق نیستن فکرکنم یکیش مدیرعامل ایران فرقونه اون یکیشم مدیرعامل سایپا .بیچاره مردم که صداشون به گوش هیچکی نمیرسه …

    پاسخ
  21. میثم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام قبل از اینکه خودمونو قانع کنیم برای ماشین ایرانی که نمیشه گفت ایرانی (ماشین هایی که در ایران تولید میشه) باید براتون یه مثال بزنم شما رفتید تو یه جاده که تا مقصد 2000کیلومتر مونده شما مریض میشید و تو جاده فقط یه درمانگاه هست که هم کثیفه هم خیلی داغون تازه دکتر درست حسابیم نداره شما مجبورید برید تو اون درمانگاه و هرچی هم ویزیت بگه باید بدید.ماشین ایرانی هم همینجوریه ما هممون ماشین میخایم ولی پول خارجیشو نداریم مجبوریم ماشین های تولید ایران رو با هر قیمتی که بگن بخریم. فقط تو اون درمانگاهه جونمون مهم بود که رفتیم ولی برای خرید ماشین ایرانی جونمون مهم نیست

    پاسخ
  22. امید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اخه تا کی این مردم بیچاره صداشون به جایی نرسه بخدا نونشون حرامه […]
    من با مشقت کارمندی بیست میلیون با وام وقرض بر اشتم که ماشین صفر بخرم وتعمیر گاه نرم ولی با انکه پراید اشقال صفر هم گرفتم باز از همون اول ایراد داره چراغ انژکتور روشنه کلی قطعه عوض کردم باز درست نشد صدای اتاق وموتور زیاده کولر خنک نمیکنه لنت سوت میکشه صدای سینی وداشبورد عصبیم میکنه تا کی متحمل بی وجدانی […] باشیم

    پاسخ
  23. هادی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا خودروهای داخلی اشغالا. خدماتشون دیگه بدتر… من نمیفههم گارانتی واسه اونا چه مفهومی داره …. ماشینمو تازه گرفتم از همین الان خرجاش شرو شده متاسفانه هیچ کدومم جزو گارانتی نیست
    واقعا جای بسی تاسفه …

    پاسخ
  24. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من مزخرفه یعنی کیفیت رانا از جک بیشتره اصلا قابل باور نیست در حال حاضر خودرو داخلی خوب ال ۹۰ که خیلیا به خاطر ظاهرش نمیپسندن و جک و جیلی عالی هستن

    پاسخ
  25. s.class
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    من حلبی و ضایعات و چرخ فرقون رو تو انباری خونمون بهم جوش بزنم ازشون ماشین بسازم بخدا هزاربار از این خودرو های داخلی باکیفیت تر در میاد………

    پاسخ
  26. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    قیمت ها روز به روزروز بیتشر میشن وبر عکس کیفیت پایین میره.من یک سیلویی سفید هشتاد داشتم نرمی اونو فرمونشو سواریشو کم مصرفشو کم اصطلحاکشو به یک پارس 93 اشغال ترجیح میدم

    پاسخ
  27. benyamin
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فقط باید بگم خدا براشون نسازه با این خودروهاشون

    پاسخ
  28. صابی کرمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام سال نو مبارک
    والا کار بجایی رسیده که من ایرانی حاضرم با درصدی از درآمد نفتی رو بدن به مدیران خودرو کشور تا راحتتر زندگی کنند در عوض گمرک خودرو برداشته بشه حداقل اینقد شیعه تو جاده ها تلف نشن. ما زور میزنیم تو استانهای مرزی 2تارو شیعه کنیم اونوقت دوماه بعدش باید تو راه مشهد از لای سقف پراید جنازشون در بیاریم. بولله خسته شدیم. نفت حلالتون جان مارو آزاد کنید…

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری