»» رده بندی کیفی خودروهای داخلی

بعد از مدتهای طولانی غیبت در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل، پژو 206 و رانا در جدول در بین 17 خودرو در ارزیابی فروردین ماه موسسه استاندارد مشاهده می شوند. اما سایپا سه مدل خود را به دلایل نامعلومی از دسترس بازرسان خارج کرده تا در این جدول غایب باشند. ارزیابی کیفی خودروها تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول در غیاب نیسان تیانا، مزدا 3 و سوزوکی به رنو مگان رسیده است. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

بعد از بازگشت دوباره سوزوکی گرند ویتارا به تولید، و در اختیار گرفتن دو ماهه صدر جدول، دوباره با خارج شدن این خودرو از تولید، رنو مگان و تندرهای پارس خودرو صدر جدول برا از آن خود کردند. این در حالیست که هنوز خبری از انواع مزدا در جدول نیست.
رنو مگان بدون تغییر کیفیت، با حذف رقیب به صدر جدول رسیده است. این روند که با ورود و خروج خودروها به جدول، مدتهاست برای انواع مدلها تکرار می شود و بدون تغییر محسوسی در جدول، رتبه آنها و افتخاراتشان را بالا و پایین می کند، در این ماه روند حادتری گرفته است. بنابر اعلام شرکت بازرسی، خودروهای سایپا X131، سایپا X132 و تیبا به دلیل ممانعت از انجام نمونه برداری و ارزشیابی کیفی خودرو، از نظر عیوب ایمنی، مهم و اساسی و سطح کیفی خودرو، وضعیت نامعلومی دارند. پیش از این هم برای ماهها، همین سناریو برای پژو 206 و رانای ایران خودرو اتفاق افتاده بود. نزدیکترین گمانه زنی ها نشان می دهد که تولیدات این دوره خودروسازان که از ارزیابی خارج می شوند، با مشکلات حادی در کیفیت مواجه اند و شرکتها برای جلوگیری از تاثیر منفی گزارشهای افت کیفی، به هر طریق ممکن آنها را از بازرسی خارج می کنند.

پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو در جایگاه دوم و تندر همین شرکت با امتیازی نزدیک به آن، در جایگاه سوم قرار دارد. این ماه هم رقیب ایران خودرویی تندر در جدول رده بندی غایب است.
انواع پژو 206 و رانا نیز بعد از غیبت معنی دار و مشکوکی که داشتند به جدول رده بندی بازگشته اند. ارزیابی موسسه استاندارد از کیفیت نسبتا بالای این محصولات حکایت دارد در حالی که دیدگاه بسیاری از مشتریان برای محصولات اخیر، چنین نیست.
خوشبختانه کیفیت اکثر خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا با اندکی بهبود نسبت به ماههای گذشته در مسیر بهتری قرار دارند. اما این بهبود ناچیز برای مقابله با رقبای چینی چندان هم کافی نبوده است. جی ای سی یا همان جک مدل J5 رتبه هفتم جدول را در اختیار دارد. لیفان X60 هم در حالی در جایگاه در خور توجه هشتم ایستاده که رقیب آن در بازار یعنی ام وی ام X33 با 15 نمره منفی بیشتر در جای پانزدهم قرار دارد.
کیفیت سمند هم تغییری نکرده و با انواع 405 در یک رده قرار دارد. ام وی ام های 110 هم ماههاست که افتخار بی کیفیت ترین خودروی تولید داخل را یدک می کشد.
به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

رده بندی کیفی خودروها بر اساس نمرات منفی – ارزیابی فروردین ماه 1393

  • رتبه
  • خودرو
  • میانگین نمرات منفی
  • تغییرات کیفیت
  • 1
  • رنو مگان
  • -19.2
  • 2
  • پارس تندر
  • -20.6
  • 3
  • تندر L90 پارس خودرو
  • -21.0
  • 4
  • پژو 206 هاچ بک
  • -23.4
  • 5
  • پژو 206 صندوقدار
  • -23.5
  • 6
  • رانا
  • -28.1
  • 7
  • جک J5
  • -47.5
  • 8
  • لیفان X60
  • -50.5
  • 9
  • پژو پارس
  • -51.0
  • 10
  • پژو 405
  • -52.5
  • 11
  • سمند
  • -52.5
  • 12
  • پژو 405 خراسان
  • -52.5
  • 13
  • ام وی ام 530
  • -53.8
  • 14
  • اام وی ام 315
  • -55.0
  • 15
  • ام وی ام MVM X33
  • -65.0
  • 16
  • سایپا X131
  • -81.4
  • 17
  • ام وی ام MVM 110
  • -85.0
  • *
  • نیسان تیانا
  • عدم تولید
  • *
  • سوزوکی گرند ویتارا
  • عدم تولید
  • *
  • تیبا
  • عدم ارزیابی
  • *
  • سایپا X131 پارس خودرو
  • عدم ارزیابی
  • *
  • سایپا X132 پارس خودرو
  • عدم ارزیابی

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

28
اردیبهشت
1393

نتایج ارزیابی کیفی خودروهای سواری در آذر ماه 1390

متفرقه   



486٫296 بازدید کننده

۱٫۳۶۳ دیدگاه

  1. با تلاش بی دریغ خودرو پردازان عزیز و دولت جان بر کف به زودی خودروها یکی پس از دیگری از جدول کنار رفته و پراید رتبه اول را به دست خواهد آورد.

  2. حرف شما درسته اقا فرشاد.ترمز abs در مواقع لغزش وترمز ناگهانی کار میکنه ولی رو ماشینای ایرانی در هیچ حالت کار نمیکنه چون تعداد دندانهای دیسک در بنز حدود 280 تاست ودر خودرو سمند فقط 28 تا دیگه برو پراید و حساب کن.در ضمن abs واقعی در کمتر از هزارم ثانیه ارتباط بین پمپ و دیسک و قطع میکنه باعث توقف خودرو میشه.تمامی abs های ایرانی فقط اسمشون هست و99% ماشینا سوکتشو قطع میکنن

    • سلام.آقایون درسته خودروهای ایرانی کیفیت ندارن . امنیت ندارن . لوازم یدکی ندارن. جنسها همه چینی شده توسط خود خودرو سازها وارد میشه تا باعث خرابی قطعات دیگر شود و در آخر با قیمت بالاتر باید اصل خود شرکتو خرید. همینی که خودرو سازها میخوان …پول…
      ما خودمون هم فرهنگ استفاده از حتی ژیان هم نداریم…چرا یه نفر خودروی صفر میخره برای ماشینش ارزش قایل نمیشه و تا دو سال بدون خرج و بارکشی و کار زیاد باید بفروشه وخودرویه صفر دیگه بگیره و همون خودروی قبلیش باعث اذیت دیگری بشه…آقا خودمون مقصریم خودمون…همین کار ما باعث شده تا خودرو سازها خودروی بی کیفیت بدن…تا زمانی که اینگونه افراد که از خودرو و یا وسیله دیگشون درست حسابی استفاده نکنن وضع همینه…از ماست که بر ماست.به قول یکی از دوستان که گفت بیاید اول از خودمون شروع کنیم و اصلاح بشیم.هر چیزی فرهنگی داره.اینو یاد بگیرید و آویزه گوشتون کنید.

  3. از همه ی این حرف ها گذشته حق سایپا خیلی ضایع شده!!! اخه رکوردش و تو تولید این همه ارابه مرگ تو گینس هنوز ثبت نکردن!!!

      • پاژن الآن یکی دو ساله تولید نمیشه
        هرور هم هنوز تولید انبوه نرسیده فک کنم،
        اگر هم تولید بشه ازون آخرای جدول سر در میاره از شرکتی که توسط مدیران سابق ویران خودرو تاسیس شده انتظار دیگه ای نمیشه داشت

    • من هم 206 داشتم هم مگان چند ماه پیش مگانمو عوض کردم لیفان 620 گرفتم لیفانو خداییش نمیشه با پژو مقایسه کرد چون لیفان خیلی سرتره شتاب بهتر قدرت افرود بیشتر و روی پیچ 206 و در مقایسه با لیفان بنداز دور ولی مگان و لیفان تقریبا مثل هم هستند مگان کمی نرم تره لیفان امکانات بیشتری داره شتابش هم بهتره

  4. کی میدونه عمر مفید ماشینای بی ام و چند ساله؟ مثلا 318iیا 316i؟

  5. پدال جان این رده بندی مسخره نباید سورن هم داشته باشه!
    هههههههههههههههههههههههههههههههها

  6. من فکر میکنم اگر کیفیت رنگ جک جی 5 را بهتر میکردند در جدول دوم سوم بود و از طرفی اگه زیبایی در رده بندی مطرح بود جک اول و ال 90 انتهای جدول را به خود اختصاص میداد واقعا این جک اتومات کرمان موتور عالیه من دیروز سوار یکیش شدم …….هندلینگ ….زیبایی…..کیفیت داخلش……..ترمز و ….عالی بود اگه کمی بیشتر پول داشتم ثبت نام میکردم

  7. چرا سورن تو این رده بندی نیست ها
    پدال جان بررسی کن

    • شرط ارزیابی کیفی ماشینها در هر ماه تولید اون ماشین در اون ماه هست احتمالا در فروردین این ماشینهائی که دوستان گفتن و سورن تولید نداشتند.

  8. بازهم میگم سورن چچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچرا تو این رده بندی نیست پپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپدال

    • سلام. دسته بندی محصولات توسط موسسه بر اساس گروه و مدل اصلی هر خودرو صورت می گیرد. به عنوان مثال کلیه انواع 206 هاچ بک و صندوقدار که بررسی می شوند در یک رده قرار میگیرند. سورن و سایر خانواده سمند نیز به همین ترتیب زیر مجموعه سمند محسوب می شوند. با وجود ایرادات مترتب به این نوع ارزیابی، در حال حاضر تقسیم و دسته بندی دقیق تری موجود نیست.
      ممنون

  9. با سلام چرا کسی در مورد بهترین ماشین حال حاضر ایران یعنی ام وی ام 530 حرفی نمیزنه خدایش ماشین خیلی ردیفیه خودم دارم ازش لذت میبرم قابل مقایسه نیست با محصولات ایران خودرو هم از لحاظ فنی هم از لحاظ خدمات پس از فروش

  10. به نظر متخصصین فن رانا بهترین ماشین داخلی است. برای خرید 206 شما فقط چند میلیون پول اضافی پرداخت می کنید. شتاب و ایمنی رانا بهتر است.

  11. حدود 50 روز 206 صندوقدارv8 خریدم اما متاسفانه از روز اول این ماشین ایرادات کلی داشته (جلو آمپرش غیرفعال بود و چراغ جلوی ماشین یکسره روشن ، سنسور عقب از کار افتاده و ماشین جوش می آوردو…)و حتی نتونستم 1روز از این ماشین استفاده کنم و ماشین رو از همون روز اول واسه رفع ایرادات تو نمایندگی گذاشتم ،یکبار نمایندگی درستش کرد اما دوباره همون ایرادات باضافه خرابی کولر رو پیدا کرد.خواهشنا هیچ کس ماشین 206 رو نخره ،بعد از گذشت 50 روز ماشین داخل نمایندگی بالاتکلیف مونده و هیچ کس هم پاسخگو نیست

  12. سلام دوستان من اردیبهشت 93 خودرو sd 206 را تحویل گرفتم اصلا راضی نیستم چون گیربکس ،آمپر کیلومتر شمار سفری، آمپر بنزین ایراد داره و داشبورد هم بشدت صدا میده گفتم که بدونید.[...]

  13. من حدود یک سال و نیم ال 90 پارس خودرو دارم صفر خریدمش خیلی ازش راضیم ماشین خوبیه جند بار مسافرتهای راه دور باهاش رفتم اخ نگفت

  14. دوستان لطفا راهنماییم کنید یدونه پارس مدل 88 سفارشی کروز کنترل هست میخوام بخرم چند 28 تومن می ارزه؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری