مازراتی

مازراتی، برند لوکس ایتالیا که باید با بدنامی گذشته مبارزه کند

مازراتی یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان ایتالیا با سابقه‌ی درخشان ۱۱۰ ساله در کلاس لوکس و اسپرت است؛ اما برای فروش محصولات خود، چالش‌های فراوان دارد.

در ذهن ما انسان‌ها طی سال‌ها کلیشه‌هایی شکل می‌گیرد که به‌آسانی تغییر نخواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، اکثر افراد خودروی چینی را بی‌کیفیت می‌دانند درحالی‌که این روزها چینی‌ها خودروهای باکیفیت زیادی ساخته‌اند. در مورد مازراتی هم همین‌طور است. خودروهای این برند زیر سایهٔ سنگین کلیشهٔ استهلاک بالا و قابلیت اطمینان ضعیف قرار دارند. راه‌حل تغییر این تصویر منفی، ساخت خودروهای بهتر است. آیا مازراتی خودروهای بهتری ساخته است؟ قطعاً اما آیا همهٔ آن‌ها موفق بوده‌اند؟ نه کاملاً. بااین‌حال، محصولات جدیدتر این برند بسیار عالی به نظر می‌رسند و برای بررسی کامل این خودروها مدتی را در ایتالیا سپری کرده‌ایم.

مازراتی گیبلی

گیبلی هیچ‌گاه نتوانست در بازار آن‌طور که باید عرض‌اندام کند زیرا با وجود برخورداری از هندلینگ عالی و پیشرانه‌های فوق‌العاده با صدای جذاب، از حجم بالایی از کاهش هزینه‌ها و استفاده از قطعات داخلی مشترک رنج می‌برد. البته آئودی هم از قطعات فولکس‌واگن استفاده می‌کند اما فیات-کرایسلر نتوانست این کار را به‌خوبی گروه فولکس‌واگن انجام دهد زیرا محصولات اصلی این شرکت در زمان توسعهٔ گیبلی به‌اندازهٔ خودروهای فولکس‌واگن جذاب و چشمگیر نبودند. به‌عنوان‌مثال، در مازراتی از دکمهٔ کروز کنترل جیپ رانگلر استفاده شده است. البته شرایط گیبلی پس از به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای بهتر شد و نسخهٔ تروفئوی آن با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو ارزان‌ترین راه برای داشتن پیشرانهٔ فراری است.

مازراتی کواتروپورته

کواتروپورته همیشه برای ما خودرویی دوست‌داشتنی بوده است زیرا جذابیت ساده‌ای دارد که در رقبا دیده نمی‌شود. نسل پنجم این خودرو هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد و سدان مجللی به‌حساب می‌آید هرچند که کمی پیر شده است. در عصر کشتی‌های تکنولوژی مثل مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷، از اینکه در بازار هنوز مازراتی کواتروپورته حضور دارد خوشحالیم.

مازراتی لوانته

انگار همین دیروز بود که در مراسم رونمایی اولین شاسی‌بلند مازراتی حضور پیدا کردیم اما هشت سال از آن زمان می‌گذرد. لوانته بزرگ‌ترین ضربه را از شاسی خود خورد که در حد شاسی‌بلندهای اسپرت بازار چابک نیست. لوانته به‌عنوان یک خودروی لوکس قدرتمند خیلی خوب کار می‌کند اما ب‌ام‌و X6 M، پورشه کاین یا آستون‌مارتین DBX در جاده‌های پیچ‌درپیچ به‌راحتی آن را پشت سر خواهند گذاشت. بااین‌حال، مازراتی زیباتر از همهٔ آن‌ها به نظر می‌رسد و چند نفر از خریداران با شاسی‌بلند لوکس خود راهی جاده‌های کوهستانی می‌شوند؟ البته برای این افراد هم مازراتی شاسی‌بلندی با هندلینگ بسیار بهتر دارد که در ادامه خواهیم دید.

مازراتی گرن‌توریسمو

نسل جدید گرن‌توریسمو خودروی اسپرت فوق‌العاده‌ای است زیرا از پلت‌فرم باشکوه جورجیو استفاده می‌کند یعنی همان شاسی درخشانی که در آلفارومئو جولیا و استلویو به کار رفته است. زیر کاپوت هم پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی عالی سوپراسپرت MC20 قرار گرفته که البته در اینجا کمی تضعیف شده است. با گرن‌توریسمو برای آزمایش رانندگی راهی کوه‌های آلپ شدیم و خودرو با رفتار استادانه، راحتی عالی و لذت رانندگی، ما را مجذوب کرد.

مازراتی گریکاله

تا وقتی پشت فرمان گریکاله ننشنید، نخواهید فهمید که رانندگی با این ماشین چقدر لذت‌بخش است. مثل گرن‌توریسمو، گریکاله هم روی پلت‌فرم جورجیو ساخته شده و از پیشرانهٔ نتونو استفاده می‌کند. شاید برخی خریداران وسوسه شوند که بجای این، سراغ استلویو کوادریفولیو با ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتر بروند اما گریکاله بسیار بهتر از آن است. کراس‌اوور مازراتی همچنین با فاصلهٔ محوری نسبتاً کشیده، از کابین جاداری برخوردار است که تکنولوژی‌های آن‌هم به‌اندازهٔ گرن‌توریسمو خوب خواهد بود. البته این خودروی ارزانی نیست خصوصاً در نسخهٔ تروفئو که قیمت آن از ۱۰۶ هزار دلار آغاز می‌شود یعنی ۱۸ هزار دلار بیشتر از استلویو کوادریفولیو و ۲ هزار دلار گران‌تر از پورشه ماکان GTS اما گریکاله از هردوی آن‌ها لوکس‌تر است و رانندگی بهتری دارد.

مازراتی MC20

MC20 هم سوپراسپرتی عالی است که شبیه یک مک‌لارن جوان یا بچه بوگاتی احساس می‌شود. پیشرانهٔ MC20 هرچند صدای معمول ایتالیایی را ندارد اما کشش و شتاب فوق‌العاده‌‌ای فراهم می‌کند. این موتور قدرت و گشتاور مناسبی دارد و ما عاشق ردلاین حدود ۸ هزار rpm آن هستیم. MC20 درحالی‌که پیچ‌ها را خیلی خوب طی می‌کند، می‌تواند یک کروزر آرام هم باشد. برای این شاهکار باید به مهندسان سیستم تعلیق مازراتی آفرین گفت.

جمع‌بندی

۱۱۰ سال از زمانی که پنج برادر مازراتی شرکت خودروسازی خود را در بولونیا تأسیس و نیزهٔ سه‌شاخ نپتون را به‌عنوان لوگوی آن انتخاب کردند می‌گذرد. هرچند این برند به‌اندازهٔ دهه‌های ۵۰ و ۶۰ جذاب و چشمگیر نیست اما با نگاه به محصولات جدید آن مثل گریکاله، MC20 و گرن‌توریسمو می‌توان متوجه شد که مازراتی در ساخت خودروهایی با رانندگی عالی و جذابیت ایتالیایی بسیار جدی است؛ بنابراین، چیزی که مازراتی نیاز دارد این است که افراد بیشتری به آن توجه و به محصولات جدیدش نگاه کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    باید مثلا با تولید یه شاسی بلند قدرتمند و جذاب یا یه هایپرکار درجه یک خودش سر زبون بندازه.وگرنا همیشه زیر سایه فراری باقی میمونه

    موافقم 53
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      دو راه داره + یک راه دیگر که خود‌به‌خود توسط رسانه‌ها و بلاگرها پوشش داده میشه و اون هم بررسی مازراتی‌هاست!!!

      اما این دو ره چیه ؟:
      ۱- کیفیت متریال داخلی را به رقبای قیمتی آلمانی ژاپنی بکشونه و از قطعات مشترک با ارزان‌قیمت‌ها خود‌داری کنه تا چیپ نباشه و ارزش خودش و خریدار با هم حفظ بشه!!!
      ۲- گارانتی بی‌غید و شرط طولانی‌تری بگذاره روی محصولات گرونش تا یواش یواش از زیر سایه معروفیت به استهلاک بالا در بیاد و اُفت‌قیمت کمتری هنگام فروش داشته باشه تا خریدار بیشتر به خرید مازراتی فکر بکنه!!!
      مازراتی لامصب پتانسیلی داره در ارائه خودرو به جهان که هر شرکتی آرزوی اون رو داره ولی متاسفانه در موقعیتی از زمانه قرار گرفته که تنوع زیاد و چشم‌ها فراوان شدن که باید بهترین خودش را ارائه کنه تا بتونه در این آشفته‌بازار خودی نشون بده!!!

      موافقم 37
      مخالفم 3
    2. پیام

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1590 ديدگاه)

      هیچ وقت از طراحی برند خوشم نیومد!

      موافقم 6
      مخالفم 83
    3. فرزاد

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      نمیدونم دیر شده یا نه ، با توجه به گذر از درون سوزی و میل به هیبرید و فول الکتریک

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Kktoos

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    مازراتی تو ایران خیلی شاخه یعنی وارداتش ازاد بود به ایران کل کمپانی مازراتی جون تازه میگرفت

    موافقم 76
    مخالفم 6
  3. Moein

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (894 ديدگاه)

    لعنت به استلانتیس
    این همه تعدد برند معلومه که خوب نمیتونی ب همه برسی
    وگرنه پتانسیل آلفا و مازراتی خیلی خیلی بیشتر از ایناست

    موافقم 51
    مخالفم 8
    1. ارسلان

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (215 ديدگاه)

      به همه اش ام می‌تونه برسه ، هرکدوم از شرکت ها مدیر داره ، طراح داره و…فقط پول لازم دارند ، مگه یک نفر قراره کار کنه که به همه نتونه برسه!!! الان اکسور که بیشترین سهام استلانتیس و داره رفته فیلیپس و خریده !!! مالک فیات که همون مالک اکسوره بیشتر به فکر پوله ، البته اگرم نبود مثل بقیه شون الان ورشکسته شده بود ، اکسور تنوع داده به سرمایه گذاری هاش ، بخاطر همینه که سر پاست! مازراتی طراح خوبی نداره ، مازراتی و کلا باید ببرند زیر مجموعه فراری ، تیم طراحی همونم برا مازراتی ام طراحی کنند ! چراغ های جلوی مازراتی جدید اصلاً خوب نیستند ، تکنولوژی و تو ماشین نمی‌تونی ببینی ، تازه شده مثل پورشه ۲۰۱۵ … عقبه به نظرم طراحیش

      موافقم 6
      مخالفم 11
  4. Amirmohammad

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (441 ديدگاه)

    وارداتش به ایران باز بشه همه مشکلاتش حل میشه!

    موافقم 41
    مخالفم 4
    1. پوریا چالش

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (254 ديدگاه)

      امکان داره یه روز فراری و لامبورگینی دچار مشکل مازارتی بشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (982 ديدگاه)

    از بین محصولات مازراتی از گیبلی و گرن توریسمو خیلی خوشم میاد

    موافقم 16
    مخالفم 2
  6. ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3276 ديدگاه)

    گوگولی مگولی 🥰😘👌

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. رامتین

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3051 ديدگاه)

    بین محصولات شرکت وزین مازراتی بنظرم بهترین مدلش گرن‌توریسمو هست.

    موافقم 20
    مخالفم 2
  8. Taha Ayoobi

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    من یه عمر از مازراتی غافل بودم…

    موافقم 1
    مخالفم 12
    1. Saeid Moradzadeh

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      مازراتی یکی از دست یافتنی ترین برندهای لاکچری و اسپورت هست که شما را وارد دنیای دیوانه وار سرعت و ثروت میکند ،،برای داشتن موتوریپر قدرت و پرشتاب در سطح مازراتی باید فراری بگیری که مینیموم سیصد هزار دلار برات آب میخوره ،،کلاس فراری و مازراتی و بنتلی به همراه استون مارتین یکمی هم الفا رومئو تو یک کلاسه ،،بعدش پورشه و بنز ،، من مازراتی دوست دارم ولی بازم از خودروهای ایتالیایی میترسم ،،

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. علی جردن

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    واقعا انگار همین دیروز بود که مراسم رونمایی اولین شاسی‌بلند مازراتی را تماشا می کردیم اما هشت سال از آن زمان می‌گذرد💔😿

    موافقم 17
    مخالفم 0
  10. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    بی فایدس بزودی به فاضلاب تاریخ میره

    موافقم 7
    مخالفم 53
    1. Moein

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (894 ديدگاه)

      بسوز
      فعلا که سیفون رو روی کرایسلر کشیدن 😂

      موافقم 32
      مخالفم 5
      1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (93 ديدگاه)

        فرقش اینه روی اون یه پاپاسی خرج نکردن از بی پولی می‌ره این فاضلابها رو دنیایی خرج کردن از پول فروش جیپ داج رم و کرایسلر بازم شکست خورده.راستی کرایسلر با یه مینی ون اندازه کل تاریخ کرایسلر فروش داشته و حتی بیشتر.شنیدم کلا تو آمریکا با این همه مدل ۶ هزارتا فروخته.

        موافقم 3
        مخالفم 13
    2. حمیدرضا

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (159 ديدگاه)

      از اولدزمبیل و پونتیاک و ساترن و ساب و دوو و amc و پلیموت و بقیه دوستان چخبر؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
    3. اسد

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (836 ديدگاه)

      آقای یانکی با ۱۱۰ سال قدمت حتی بیشتر از بی ام و و فولکس واگن و آئودی ، بره فاضلاب !!! نه خیلی از خودرو سرت میشه!!

      موافقم 9
      مخالفم 0
    4. اسد

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (836 ديدگاه)

      با ۱۱۰ سال سابقه حتی بیشتر از فولکس واگن آئودی و بی ام و بره …!!!! آقای یانکی فهمیدم خیلی از خودرو سرت میشه !!!

      موافقم 5
      مخالفم 0
  11. Piero Ferrari

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    الان فورد پوما نسل جدید کپ گریکاله هستش

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. Lamberto

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    قدرت رسانه همینه وقتی کند ذهن های انگلیسی همچین مطلبی بارها راجب مازراتی می‌نویسن و خیلی چیز هارو تحریف میکنن همین میشه. عصر الان عصر تبلیغات و چرب کردن سیبیل مجلات و یوتوبرا و سایت های نقد خودروعه که آلمانی ها پول خوبی خرج میکنن که قشنگ دیده بشن . ولی برندی مازراتی به کفتار باج نمیده و نتیجه اش میشه کوبیده شدن کاذبش .
    اون روی حقیقی مازراتی برای مالکای واقعیش به خوبی مشخصه که چقدر در مقابل رقبای با کیفیت تر و قابل اطمینان تره همراه با مهندسی منحصر به فرد ایتالیایی

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. Lamberto

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    بازم مطالب طنز از بچه سال های رسانه های انگلیسی مازراتی به امثال این ها باج نمیده نتیجش میشه کوبیدن
    مالکای واقعیش خودشون میدونن چه جواهری سوار شدن
    واقعا خنده داره به کلید های شیشه بالا بر ماشین و کروز کنترل گیر میدن که چرا با کرایسلر مشترکه
    یکی بیاد بگه ببینم جنس دکمه های آئودی بنز بی ام و از چیه . عکسای کابین گوگل پره دیگه بفهمیم تفاوت چیه اصن طرح خاصی آلمانی ها در کلید های کابین استفاده کردن یا اونا رو از یاقوت کبود ساختن ما خبر نداریم
    خودروی پرفورمنس ینی استهلاک آمار استهلاک آلمانی ها انگار خیلی پایین و درخشانه مثلا ‌ مانور رسانه ای همینه انتظاری نمیشه داشت

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (695 ديدگاه)

      این مطلب نوشته سایت موتورترند هست که آمریکاییه!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  14. ناجی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    مشکل مازراتی اینه که هیچوقت گزینه اول خریداران خودروهای لوکس نیست،

    موافقم 4
    مخالفم 3
  15. ArmannDo

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    بنظرم دو دهه گذشته مازراتی طراحی منسجم و مناسبی نداشته.. امضاء خودروهای اسپرت و لوکس سادگی و مینیمال در عین حال مجلل بودن هست ولی طراحی گیبلی و کوادریپورته رو نگاه کنید طراحی سیال و پیچیده آدم رو یاد محصولات اقتصادی شرق آسیا میندازه..جگوار هم همین مشکل رو داره ولی کمپانی مثل پورشه با ماکان بخوبی از پس این مسئله بر آمده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ArmannDo

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    بنظرم دو دهه گذشته مازراتی طراحی منسجم و مناسبی نداشته.. امضاء خودروهای اسپرت و لوکس سادگی و مینیمال در عین حال مجلل بودن هست ولی طراحی گیبلی و کوادریپورته رو نگاه کنید طراحی سیال و پیچیده آدم رو یاد محصولات اقتصادی شرق آسیا میندازه..جگوار هم همین مشکل رو داره ولی کمپانی مثل پورشه با ماکان بخوبی از پس این مسئله بر آمده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا