آموزشمسابقاتهفته نامه

چگونه راننده مسابقات فرمول 1 شویم؟!

نقل‌قولی مشهور وجود دارد به این مضمون که:
یکی از دانشجویان دکتر حسابی به ایشان گفت: شما سه ترم است که مرا از این درس می‌اندازید. من که نمی‌خواهم موشک هوا کنم. می‌خواهم در روستایمان معلم شوم.

دکتر جواب داد: تو اگر نخواهی موشک هوا کنی و فقط بخواهی معلم شوی قبول، ولی تو نمی‌توانی به من تضمین بدهی که یکی از شاگردان تو در روستا نخواهد موشک هوا کند!

حال شاید با دیدن این نوشته با خود بگویید من که نمی‌خواهم راننده فرمول ۱ شوم! اما پاسخ ما هم این است که تضمینی وجود ندارد مبنی بر اینکه فرزند شما نخواهد در آینده راننده فرمول ۱ نشود! پس با ما همراه شوید تا روند تبدیل شدن به یک راننده فرمول ۱ را برای شما بازگو کنیم.

راننده‌های مسابقات فرمول ۱ در ورزشی بسیار رقابتی شرکت می‌کنند که نیازمند تعهد و امید بالا به موفقیت است. شاید راندن خودروی فرمول ۱ شغلی رؤیایی به نظر برسد اما تبدیل شدن به راننده‌ای حرفه‌ای نیازمند سال‌ها ممارست و معامله‌ای خوب برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است. با دانستن مراحل زیر شما می‌توانید با تمامی ریسک‌ها و جوانب این کار آشنا شوید.

Max Verstappen
Max Verstappen
در نوشته‌ی زیر ۴ روش تبدیل شدن به راننده‌ی فرمول ۱ را ذکر کرده‌ایم.

روش اول

  • یادگرفتن رانندگی
  1. شرکت در کلاس‌های مدارس رانندگی: این مورد سریع‌ترین راه برای فهمیدن مناسب بودن این رشته برای شماست. این کلاس‌ها برای راننده‌های قدیمی ایده آل است. شما پشت فرمان خودروی مسابقه‌ای فرمول ۱ قرار می‌گیرید و با موارد اساسی این رشته آشنا می‌شوید. باید گفت کلاس‌های یاد شده مقرون به صرفه ترین راه برای دانستن موارد ضروری فرمول ۱ پیش از وارد شدن به آن است.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-1
شما باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید و اگر سنتان پایین باشد رضایت اولیا نیز شرط است.

شما باید قادر به رانندگی با خودروی مجهز به گیربکس دستی باشید.

  1. ثبت‌نام در برنامه‌ی مسابقات: این برنامه‌ها حدود ۱ تا ۲ هفته کلاس فشرده پیشرفته برای افزایش مهارت‌های مسابقه است. تا زمانی که هدف شما شرکت در مسابقات فرمول ۱ باشد، احتمالاً دنبال مدرسه‌ای با تأییدیه از سازمان خواهید بود.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-2

  1. دریافت گواهینامه مسابقات: با اتمام موفقیت‌آمیز کلاس‌ها، مدرسه رانندگی توصیه‌نامه‌ای برای سازمان مسابقات خواهد فرستاد. این موضوع باعث خواهد شد تا بتوانید در رویدادهای مدرسه مسابقات ثبت‌نام و شرکت کنید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-3

  1. وارد شدن به سری مسابقات آماتوری مدارس: این مسابقات سطح پایه فرصتی بسیار خوب برای راننده‌های آماتور است تا مهارت‌های خود را به اسپانسرهای بالقوه نشان دهند. برخی مدارس مسابقات خاص خود را برگزار کرده و حتی خودرویی را در اختیار شما قرار می‌دهند. با پیروز شدن در این مسابقات می‌توانید گواهینامه مسابقه خود را ارتقا دهید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-4

روش دوم

  • بالا بردن رتبه
  1. مسابقات کارت را امتحان کنید: این روش بهترین روش برای راننده‌های جوان است تا وارد رشته شوند. اکثر راننده‌های تاپ فرمول ۱ با مسابقات کارت حرفه‌ی خود را شروع کرده‌اند. خرید خودروی کارت می‌تواند هزینه‌بر باشد بنابراین شاید بخواهید تنها پیست کارت محلی را ببینید و اول آن را امتحان کنید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-5

  1. دریافت گواهینامه مسابقه کارت: برخی سازمان‌ها به هر فرد مبتدی گواهینامه شرکت در مسابقات را می‌دهند بنابراین آن‌ها می‌توانند مسابقات سطح پایه را انجام دهند. به منظور شرکت در مسابقات جدی‌تر، باید گواهینامه‌ی معتبرتر را به دست بیاورید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-6

  1. یک خودروی کارت بخرید: اگر می‌خواهید مسابقه دهید نیازمند خرید خودرو هستید. خودروهای کارت متفاوتی برای سطوح مختلف مسابقات وجود دارند و شما احتمالاً نیازمند خرید یا اجاره‌ی چندین خودروی کارت پیش از رسیدن به خودروهای مسابقه‌ای خواهید بود.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-7

  1. وارد مسابقات شوید: قرار گرفتن در رتبه‌ای خوب بخش اعظم پیشرفت‌های راننده شدن شما را تشکیل می‌دهد. با عملکرد بهتر شما به زودی به سطح بعدی وارد خواهید شد. اگر برنامه‌ی وارد شدن به مسابقات فرمول ۱ دارید نیازمند مسابقات زیاد هستید و همیشه باید دنبال ارتقای سطح خود باشید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-8
روش سوم

  • دریافت گواهینامه فرمول ۱
  1. حضور دوساله در مسابقات خودروهای تک‌سرنشین: فرمول ۱ نیازمند راننده‌هایی است که تجارب رانندگی خوب با خودروهای مشابه باشند. درحالی‌که سری مسابقات زیادی وجود دارند که می‌توانند راهنمای شما برای ورود به فرمول ۱ باشند اما همه‌ی مسابقات نیازمند حضور در سطوح پایه و کوچک‌تر هستند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-9

  1. ۱۸ ساله شوید: راننده‌های فرمول ۱ باید حداقل سن را برای دریافت گواهینامه داشته باشند. برخی راننده‌های جوان برای شرکت در مسابقات به حد کافی خوب هستند اما تا زمانی که به سن قانونی نرسند واجد شرایط نخواهند بود. اگر هنوز سنتان کم است به دنبال افزایش تجربه خود باشید تا امتیازات خود را بیشتر کنید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-10

  1. ۴۰ امتیاز مسابقه جمع کنید: این امتیازات بر مبنای کارایی و رتبه‌ی مسابقات ابتدایی اعطا می‌شوند. در بازه‌ی زمانی ۳ ساله باید ۴۰ امتیاز جمع کنید تا واجد شرایط دریافت گواهینامه فرمول ۱ شوید.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-11

  1. ۳۰۰ ساعت با خودروی فرمول ۱ رانندگی کنید: به منظور دریافت گواهینامه باید تجربه‌ی کافی برای راندن خودرو را داشته باشید. این ساعات می‌توانند دورهای تمرینی یا تست‌های رانندگی برای کارخانه‌های خودروسازی باشند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-12

روش چهارم

  • شرکت در مسابقات فرمول ۱
  1. پذیرش برای عضویت در تیم فرمول ۱: اگر در زمان آماتوری خیلی خوب رانندگی کنید شاید یک تیم درخواست عضویت را به شما ارائه کند. این تیم‌ها اغلب در اختیار شرکت‌های خودروسازی هستند و حمایت آن‌ها را برای پوشش هزینه‌ها دارند. آن‌ها معمولاً قراردادهای فصل‌به‌فصل را امضا می‌کنند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-13

  1. اسپانسر بیابید: اکثر راننده‌های فرمول ۱ اسپانسرهایی دارند که نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کنند. به منظور جلب نظر اسپانسرها باید در پیست موفق باشید و نظر مثبت افراد را جلب نمایید. علاوه بر رانندگی در پیست باید در تصاویر تبلیغاتی اسپانسرها نیز حضور یابید. مسابقات موتوری بسیار هزینه‌بر هستند بنابراین راننده‌ها باید دنبال راه‌های زیادی برای پوشش هزینه‌های خود باشند.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-14

  1. پرداخت پول برای شرکت در مسابقات: راننده‌های پولی در بسیاری از سطوح مسابقات موتوری دیده می‌شوند. بجای پرداخت پول توسط تیم، راننده از پول اسپانسر برای پرداخت مبلغ سازمان‌های مسابقات استفاده می‌کند. این روش برای اکثر راننده‌های جدیدالورود مسابقات به‌دردبخور نیست اما اگر توانایی پرداخت آن را داشته باشید خب این هم روشی مناسب است.

aid5299664-728px-become-an-f1-driver-step-15

منبع: wikihow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. MPH

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (421 ديدگاه)

    نظرتون در مورد مکس ورشتپن چیه؟؟؟آیا ورشتپن آینده ی فرمول یکه؟؟؟
    کنترل ماشینش تو برزیل نفس آدمو بند میاره واقعا عالی کار کرد. کلا استعدادشو داره (واسه قهرمانی جهان)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ferrari Huayra SV

      ۲۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      من خیلی تو فکرشم و ذهنم رو مشغول کرده.
      اگه بتونم خانواده رو راضی کنم.
      و البته از نظر مالی در مضیقه نباشیم.
      1الی3 سال دیگه،میخوام برم سیلوراستون ثبت نام کنم.
      مهارتم هم خوبه،مخصوصا ترمزگیری❤
      از 10سالگی پشت فرمون بودم.
      خدایاااااااااااااااااا ینی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟?

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. s.h

        ۵ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        خدایی ایرا ن با وجود این فرقون ها رانندگان بااستعدادی داره مخصوصا شهر های جنوبی ایران اگه وضع خوب باشه واهمیت بدن ایران میتونه تو اینده ای خیلی نزدیک تو مسابقات هر وسیله ی موتوری تو دنیا جزو خوبا باشه فقط افسوس وافسوس به امید اون روز وایرانی آباد وآبادتر

        موافقم 2
        مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      رانندگیش که خیلی خوب بوده. این فصل خوب درخشیده.
      بستگی به تیم هم داره و نمیشه فقط روی فرد اظهارنظر کرد. به هر حال امیدوارم که این روند براش ادامه پیداکنه و قهرمانی های زیادی رو ب ارمغان بیاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3198 ديدگاه)

    حتما این کارهایی که گفتید رو انجام میدم ??
    اونم تو ایران. ???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. رهگذر

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    شاید ایرانی ها راننده فرمول 1 نباشن ولی با این چاله چوله های توی خیابان بهترین راننده برای رالی هستند. میری بازار برای خرید بعد 30 دقیقه همون مسیر رو بر میگردی میبینی یه چاله جدید یا سرعت گیر جلوت سبز شده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ارمان

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    من به شخصه فکر میکنم استعداد های زیادی در موتور اسپورت از بین رفتن ایران بستر لازم رو نداره و استعدادها از بین میرن
    در موتور سواری مخصوصا شک ندارم که میتونستیم تو بزرگترین میادین سرعت داکار یا نمایشی نماینده داشته باشیم
    کارهایی که برو بکس با سی جی ۱۲۵ میکنن مارک مارکز نمیتونه بکنه ???
    به هر حال حیف این جوونا

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. mg

      ۵ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      کاملا صحیح

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Parsa

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (167 ديدگاه)

    شاید بنظر شما خود بزرگ بینی باشه ولی احساس میکنم استعداد رانندگی دارم.از ده سالگی با پیکان دستی میکشیدم.در کل ایران مردم با استعدادی داره،پسر یکی از اشناهامون تگزاس زندگی میکنه استاد دانشگاهش بش گفته اهل کجایی گفته ایرانیم.استادشون گفته خوش بحالتون ایرانیا خیلی با استعدادن.اماااا…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. A

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اینجا ایرانه و هیچکدومش در دسترس نیست . کسی بخواد این کارا رو انجام بده باید بره خارج از کشور.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. (new great britain(king mclaren

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2785 ديدگاه)

    بحث بحث اتومبیل رانی شد بهتره اشاره کنیم به اینکه مک لارن توسط فدراسیون جهانیه اتومبیل رانی به عنوان تامین کننده انحصاریه باتری های فرمولe انتخاب شد.(تا سال 2020)
    افتخاری دیگر برای مک لارن.(البته عاشقان مک لارن این مطلبو خیلی وقته میدونن برای کسایی گفتم که نمیدونستن?)
    http://www.mclaren.com/appliedtechnologies/news/mclaren-applied-technologies-selected-exclusive-battery-supplier-formula-e-2018

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Radison

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    همیشه دوست داشتم یا راننده ی فرمول 1 باشم یا ناسکار…اما حیف نه امکاناتش تو ایران هست و نه توانایی رفتن به خارج رو دارم…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بچه ها، زودتر شروع کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بیژن

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    همه ایرانی ها مادرزادی (البته اغلبشون) اهل فرمول یک اند مگه اینکه خلافش ثابت بشه…!
    چرا عصبی میشی پدال..؟ جان تو راست میگم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. آرش

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    همون مورد 3 میکنه ناقابل 50 تومن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۳۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درسته فکر راننده فرمول 1 شدن تو نظر خیلیا ناممکنه ولی ما ایرانی هستیم و تا ثریا به خاطرش میریم!…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. HAMID

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    محدودیت سنی نداره؟
    ینی من 22 سالمه میتونم الان شروع کنم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sepehr F1

    ۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تموم فکر و ذهنم شده فرمول1 و تا بهش نرسم دست بردار نیسم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. VAHID

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    تو ایران که اصلا این چیزا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. pouya

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    الان وقتی تو ایران امکان هیچ کدوم از این روش ها وجود نداره این مقاله رو چرا نوشتید؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهسا

    ۱۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توی متن، عبارت ‘پسر شما’ رو به ‘فرزند شما’ تغییر بدید.
    درباره ی هزینه هم اشاره کنید. یک بعد از ظهر آموزش، چیزی حدود یک میلیون تومن هزینه داره.
    (آموزش ها در ایران عموما برای فرمول ۲ هستند.)

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. محمد

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر.
    اگر من بخوام ثبتنام کنم باید چکار کنم ؟؟؟؟
    کجا برم؟؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ دهید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمدحسین

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خب ما که ایرانی هستیم از کجا باید شروع کنیم؟من خودم عاشق فرمولا1 هستم از 9سالگی دریفت میکشم الانم 17 سالمه باید چکار کنم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. fatemeh

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ظاهرا آخرین چیزی که برای راننده f1 شدن نیازه استعداد و علاقس….
    اول بریم پولدار شیم….شاید بچه هامون فرصتشو پیدا کنن…
    همه جا باید ثابت شه همه چی پوله…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Sia

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نمی دنم چی بگم نمی دونم چی کار کنم ولی من عاشقشم اگه یکی پیدا شه بهم بگه چی کار کنم تا عمر دارم مدیونشم اول باید چی کار کنم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. F1

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما تصمیم بگیر بهترین راننده فرمول وان شو اراده کن استعدادشو داشته باش شک نکن بهش میرسی حالا تو راهت هر چقدرم چالو چوله باشه همه چی پول نیس تو بعضی چیزا استعداد عشق ورزیدن فراتر از پول به حساب میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ali

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخوام تو مسابقات فرمول یک شرکت کنم میدونم که استعدادشو دارم.ولی نمیدونم کجا باید ثبت نام کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مهرداد حمیدی راد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام .من یه جوان 20 ساله ام و علاقه خیلی خیلی فراوانی به این مسابقه دارم اما نمیدونم چجوری و از کجا بابد شروع کنم لطفا اگه کسی میدونه تو رو خدا راهنماییم کنه که باید چکار کنم واسه رسیدن به ارزویی ک چند ساله همیشه فکرشو میکنم .اگه میدونین دریغ نکنین دوستان گل .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. ح.بهلول پور

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من فقط اینو میدونم که بدون پول هیچ کاری نمیسه کرد برای من و امثال من که بی پول هستن ولی استعدادشو دارن فقط میتونن از پشت تلویزیون فورمولا رو تماشا کنن و اگر بخان پشت این ماشین ها بشینن فقط باید بخوابند و خواب ببینند?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. محسن

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، من تو رانندگی مهارت خاصی دارم، همیشه میگم شوماخر باید پیش من لنگشو بنداره، شما راهی واسه پیدا کردن اسپانسر تو خارج از کشور سراغ ندارین؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Zahra

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بازم امیدی به پسرها هست ما دختر باید حسرت خیلی چیزهارو بخوریم که همیشه تو محدودیتم به فرمول یک خیلی علاقه دارم و اگه راهی باشه میتونم موفق بشم و برا همه ثابت کنم ولی متاسفانه هیچی نیس .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  28. هادی

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آیا محدودیت سن تو فرمول ۱ است؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. برهان

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بچه ها من الان 30 ساله شدم از سن 18 سالگی تا الان میخوام راننده فرمول یک شم و نتونستم هر کی دوست داره راننده فرمول یک شه اخرشو بگم بره از انگلستان شروع کنه الکی تو ایران این کلاس اون کلاس نره. جدی گفتم دیگه بقیشو خودتون میدونید. ایدیه تو تلگرام اینه کسی خواست راهنمایش کنم بهم پیام بده @bora_boy

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش هنو هستی؟؟؟
      پیدات نمیکنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. فرشید

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    علاقه زیادی ب رانندگی دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا