تجربه و آزمایشهیوندای

اولین رانندگی با نسل جدید هیوندای سانتافه، لوکس‌تر، جادارتر، مجهزتر

نسل جدید هیوندای سانتافه که حالا از سه ردیف صندلی بهره می‌برد، کابینی زیبا و ظاهری متمایز را ارائه می‌کند که شبیه خودرویی گران‌تر از قیمتش به نظر می‌رسد.

طراحی بیرونی

هرچند طی چند سال اخیر تعریف یک شاسی‌بلند بسیار تغییر کرده است اما فرم جعبه‌ای شکل سنتی هنوز هم طرفدار دارد. به همین دلیل، هیوندای در نسل جدید سانتافه با تحول کامل طراحی، به سمت ظاهر جعبه‌ای شکل رفته است. به گفتهٔ طراحان هیوندای، با طراحی این شاسی‌بلند میان سایز از عقب به جلو، به ظاهر جدید کاملاً مکعبی رسیده‌اند. بیشتر تمرکز این طراحی روی قسمت درِ صندوق و فضای بار بوده که توضیح می‌دهد چرا سانتافهٔ جدید این‌قدر از نسل قبلی خود فاصله گرفته است.

این طراحی جدید که به نظر می‌رسد از فورد فلکس الهام گرفته، خیلی خوب نتیجه داده و سانتافهٔ ۲۰۲۴ هم از لحاظ فضای سرنشین و هم فضای بار بسیار جادارتر از قبل شده حتی با اینکه طول آن تنها ۴.۵ سانتی‌متر بیشتر شده است. این اما فقط یک ظاهر جعبه‌ای شکل ساده نیست و طراحی جالب چراغ‌ها و گلگیرهای برجسته نیز سانتافه را لوکس‌تر از بسیاری شاسی‌بلندهای لوکس جلوه می‌دهد خصوصاً در نمونهٔ آزمایشی ما با رنگ قهوه‌ای مات ۱۰۰۰ دلاری. بحث‌برانگیزترین عنصر طراحی سانتافهٔ جدید اما چراغ‌های عقب هستند که بسیار پایین نصب شده‌اند. به گفتهٔ هیوندای، به دلیل نیاز به جک‌های بزرگ‌تر برای نگه داشتن در صندوق سنگین‌تر، چراغ‌ها باید اینجا نصب می‌شدند.

داخل

با باز کردن در صندوق شاهد دهانهٔ عریض و کف بار نسبتاً پایین خواهیم بود. صندلی‌های ردیف سوم که در نسل قبلی وجود نداشتند و حالا به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند، کاملاً صاف تا می‌شوند و صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم هم به‌صورت برقی با فشردن یک دکمه جمع می‌شوند (در تیپ‌های پایین‌تر صندلی‌های ردیف دوم از نوع نیمکتی سه‌نفره هستند). فضای صندلی‌های ردیف دوم برای بزرگ‌سالان خوب است اما از ردیف سوم بهتر است برای کودکان استفاده شود.

کابین جدید سانتافه نه‌تنها جادارتر از قبل است بلکه به متریال باکیفیت‌تر و طراحی و ویژگی‌های سطح بالاتر هم مجهز شده است. نمونهٔ آزمایشی ما از تیپ پرچم‌دار و فول آپشن کالیگرافی بود که با برخورداری از تجهیزاتی مثل صندلی‌های چرمی ناپا، دو شارژر بی‌سیم گوشی و یک زیر پایی بازشو برای صندلی راننده در هنگام استراحت، حسادت مدل بزرگ‌تر پالیسید را برمی‌انگیزد. چرم نرم، تریم چوبی با الگوی جالب، غربیلک فرمانی که به نظر می‌رسد مستقیماً از رنجروور گرفته شده است و نمایشگرهای بزرگ هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کراس‌اوور کره‌ای هستند. همچنین با وجود صفحه‌نمایش بزرگ، خوشبختانه کنترل‌های فیزیکی به‌اندازهٔ کافی وجود دارند تا راننده به دردسر نیفتد.

قدرت و پرفورمنس

همهٔ این ویژگی‌های جدید عواقبی دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها افزایش وزن چشمگیر است. وزن نمونهٔ آزمایشی ما ۲ تن بود که حدود ۱۴۰ کیلوگرم از تیپ کالیگرافی نسل قبلی بیشتر است. به همین دلیل، هیوندای پیشرانهٔ پایهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قبلی را کنار گذاشته و حالا یک موتور ۲.۵ لیتری توربو را به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند. این موتور که برای نسل قبلی قابل سفارش بود، حالا قدرت آن با چند اسب بخار کاهش به ۲۷۷ اسب بخار رسیده است اما هنوز هم قدرت زیادی برای شتاب دادن به این سانتافهٔ سنگین‌تر دارد. خودروی آزمایشی ما ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید که هرچند ۰.۳ ثانیه کندتر از نسل قبلی است اما هنوز هم برای این کلاس مناسب خواهد بود.

بااین‌حال، ما به تصمیم هیوندای برای ارائهٔ این پیشرانه فقط با یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه انتقاد داریم. این گیربکس همان نمونهٔ کلاچ تر است که در سورنتو هم ارائه می‌شود و در طول آزمایش طولانی‌مدت ما مشکلات متعددی داشت. این گیربکس دوکلاچه برای یک شاسی‌بلند بزرگ و سنگین مثل سانتافه مناسب نیست و هرچند با افزایش سرعت خیلی سریع دنده‌ها را عوض می‌کند اما رفتار کند آن در سرعت‌های پایین و رانندگی‌های معمولی خسته‌کننده خواهد بود. نحوهٔ درگیر شدن کلاچ در این گیربکس شبیه رانندهٔ نو گواهینامه‌ای است که برای اولین بار تعویض دنده را یاد می‌گیرد. همچنین انتظار می‌رود هنگام استفاده از حداکثر ظرفیت یدک کشی ۲ تنی سانتافه این شرایط بدتر شود.

مصرف سوخت با ۱۰.۲ لیتری در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی، نسبت به نسل قبلی کمی افزایش داشته است اما یک نسخهٔ هیبریدی هم در راه است که اواخر امسال با مصرف ترکیبی ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر ارائه خواهد شد. با وجود افزایش وزن، نسل جدید سانتافه برای یک شاسی‌بلند خانوادگی سه ردیفه سواری کاملاً خوبی دارد. سیستم تعلیق به نرمی تنظیم شده و کیفیت سواری را در اولویت دارد. به همین دلیل، حتی روی رینگ‌های بزرگ ۲۱ اینچی تیپ کالیگرافی، تنها ضربه‌های شدید به کابین وارد می‌شود. هرچند بادی‌رول زیادی وجود دارد اما سانتافه شتاب جانبی ۰.۸۴ جی را ثبت می‌کند و ما وزن فرمان را هم دوست داشتیم. اگرچه شاسی‌بلندهای میان سایزی با درگیری بیشتر راننده وجود دارند اما سانتافه از لحاظ راحتی نزدیک به صدر کلاس خود است.

قیمت

سانتافه کالیگرافی فول آپشن ما بیش از ۵۰ هزار دلار قیمت دارد که دقیقاً در مرکز بازار کراس‌اوورهای سه ردیفه قرار می‌گیرد. این ماشین کابین بسیار لوکس‌تری نسبت به تمام خودروهای این بازهٔ قیمتی ارائه می‌کند و حتی در تیپ‌های پایین‌تر با قیمت حدود ۳۵ هزار دلار هم از همان طراحی بیرونی متمایز بهره می‌برد که باعث می‌شود همسایگان فکر کنند برای این خودرو هزینهٔ بسیار بیشتری پرداخت کرده‌اید.

به‌طورکلی، هیوندای در تکامل سانتافه برای مطابقت با خریداران خانوادگی شاسی‌بلندها که بیشتر به‌راحتی، تجهیزات و جاداری اهمیت می‌دهند، خیلی خوب عمل کرده است. طراحی هوشمندانه این ماشین ظاهری متمایز را ایجاد کرده است که کارایی داخلی را هم افزایش می‌دهد؛ بنابراین، درحالی‌که هنوز در مورد گیربکس دوکلاچهٔ سؤالاتی داریم، نسل جدید سانتافه برای یک شاسی‌بلند سه ردیفهٔ غیرلوکس راحتی و تجهیزات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند و یک تازه‌وارد مدعی در این بخش شلوغ خواهد بود.

نقاط قوت: طراحی عالی در داخل و بیرون، کابین دل‌باز و جادار، راحتی چشمگیر

نقاط ضعف: گیربکس کند، فضای محدود صندلی‌های ردیف سوم، افزایش مصرف سوخت

مشخصات فنی

Hyundai SantaFe 2024

پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۲۷۷ اسب بخار
گشتاور ۴۲۱ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۸ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۵۰.۹ متر
شتاب جانبی ۰.۸۴ جی
حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۲ لیتر ترکیبی
طول ۴,۸۳۱ میلی‌متر
عرض ۱,۹۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۱۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۱۴ میلی‌متر
وزن ۲۰۰۳ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۲۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۶ نفر
قیمت پایه ۴۹,۶۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۵۰,۹۰۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸۰ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    کاش میشد فهمید چرا طراح بیرونی عقب سانتافه رو شکل نعش کش طراحی کرده! لااقل کاری میکرد نمای عقب با نمای جلو و جانبی سازگار باشه. انگار عقبش واسه یه خودرو دیگه ست.
    احتمالا از تخصص طراح سمند با ال 90 برای عقبش استفاده کرده اند‌!

    موافقم 15
    مخالفم 5
  2. جاکوب

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دیگر طراحی های کره واقعا به روز و واقعا کارآمد هستند .از جمله جنسیس که هرگونه شک در قدرت ماشین سازی کشور کره را از ذهن دور میکنه. یک کم منصف باشیم و با حوصله شاید در این بخش خواستند کمی مفهومی تر و کارآمد تر پیش برن . هنوز خیلی از محصولات کره در این سال رونمایی نشده و البته تحول خودرو در بخش برقی سازی خیلی از جانمایی هارو تغییر خواهد داد و امیدوارانه باید همه ما با سرعت و قدرت فقط به این سمت تمرکز کنیم.

    موافقم 3
    مخالفم 8
  3. حسن

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1337 ديدگاه)

    از نظر من سانتافه نسل قبل واقعا زیبا و چشم نواز بود اما یک ایراد اساسی وجود داشت اونم وجود توسان تو همون تیپ بود
    یعنی دو تا خودروی خوشگل و خانم پسند توسط یک گروه خودروسازی تولید میشد که کار درستی نبود اگه تیپ قبل را در توسان حفظ کنن و سانتافه یه رده بالاتر محسوب بشه واقعا کار عقلانی اقتصادی و خوبی انجام دادن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. حسن

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1337 ديدگاه)

    مجزا کردن سانتافه از توسان کار درستی هست که هیوندای انجام داد الان یک خودروی خوشگل میان رده داره که توسان هست و یک خودروی بالارده ی پهن پیکر مردانه که میشه خودروی اول هیوندای حسابش کرد
    طراحیش هم اگر به چشم یک خودروی جدید بهش نگاه کنیم و با سانتافه نسل قبل مقایسه نشه قابل قبول است هر چند با گذر زمان بیشتر پذیرفته میشه و زیباتر به نظر میرسه
    واقعا باید به تفکر و شجاعت و نواوری طراحان هیوندای افرین گفت خودروی خوبی شده

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. Amir

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (137 ديدگاه)

    هنوز صد رحمت به جارو برقی این دیگه چه سمیه ؟

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. سواری

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به همان اندازه که از طراحی قسمت جلو ماشین خوشم ام از قسمت عقب ماشین بدم آمد شاید ب با گذر زمان نظرم عوض بشه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. BMW

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    خوب و بد و عجیب🥲😁

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. aliHOZA

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (572 ديدگاه)

    پشتش خیلی بد است. خیلی.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا