چشم انداز

پرفروش ترین خودروهای بازار کره جنوبی در نیمه نخست سال 2014

کشور کوچک و پرتراکم کره، در ناحیه جنوبی شبه‌جزیره‌ای به همین نام و در بین دریای زرد و ژاپن واقع شده است. این قلمرو شرقی در حدود ۹۹ هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد. از لحاظ منابع معدنی بسیار فقیر و کم‌بنیه بوده و قسمت اعظم خاکش نیز کوهستانی می‌باشد. اما این اقلیم صنایع بزرگی را در خود جای داده که امروزه آوازه شهرتشان عالم‌گیر شده است. در این دوران، کمتر فرد مطلعی را می‌توان یافت که نام‌هایی چون کیا، هیوندای و سامسونگ به گوشش نرسیده باشد، حال می‌خواهد که این فرد ساکن آمریکا باشد یا مناطق دورافتاده آفریقا.

2015 Hyundai Sonata Sport
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport
همه کسانی که به تحولات بازار خودرو علاقه‌مندند به این نکته واقف‌اند که صنایع خودروسازی این کشور دست بالایی در صادرات دارند و کمابیش شرق و غرب گیتی را هم فتح نموده‌اند، اما پرسش اساسی این است، که آیا مردمان این دیار هم به ساخته‌های خویش وفادارند؟ آیا آن‌ها مشتریان خوبی برای محصولات خویش هستند؟ پاسخ به این سؤال کمابیش مثبت است. با نگاهی گذرا به داده‌های آماری، این نکته بر همگان ثابت می‌شود که دل‌بستگی مشتریان کره‌ای به برندهای داخلی بسیار بالاست، خیلی بالاتر از برخی کشورهای صنعتی که خودروسازان شهیر و باسابقه‌ای دارند. همین امر می‌تواند به‌تنهایی موقعیت یک کمپانی را مستحکم و شانس بقایش را افزایش دهد.

فراموش نکنید که ما درباره یک بازار رقابتی و متنوع بحث می‌کنیم نه یک فضای انحصاری و غیررقابتی. اما مسئله مهمی را دراین‌بین نباید فراموش نمود و آن اینکه در تمامی این سال‌ها، شاهد حرکت آهسته و بطئی برندهای خارجی برای تصرف این بازار نه‌چندان وسیع بوده‌ایم و حال به نظر می‌رسد که برخلاف ایام پیشین، این بار آنان توانسته باشند بخش نه‌چندان کوچکی از این بازار ۱.۶ میلیونی را از آن خود نمایند. با این حال کماکان نظاره‌گر صدرنشینی غول‌هایی همچون کیا و هیوندای در رده‌های بالای فروش هستیم ولی با کمال شگفتی مشاهده می‌شود که برند معروفی همچون شورولت، جایگاه سومی فروش را در این بازار کسب نموده است. این خود به‌تنهایی موفقیت بزرگی است، آن‌هم در بازاری که اکثریت جامعه متمایل به برندهای وطنی می‌باشند. نکته جالب اینجاست که اکثریت این شورولت ها در خاک کره و در کارخانه سابق دوو ساخته می‌شوند، مجموعه‌ای که هم‌اکنون تحت کنترل جنرال موتورز است. به دنباله شورولت برندهای اروپایی و مخصوصاً آلمانی‌ها موفقیت‌های شایان توجهی را کسب نموده‌اند، به نظر می‌رسد که بازار لوکس‌ها در اختیار آن‌هاست، بازاری که کره‌ای‌ها در آن شهرت و آورده چندانی ندارند. موضوع جالبی که در این میان مشاهده می‌شود، حضور بسیار کمرنگ برندهای معروف ژاپنی و علی‌الخصوص هوندا و تویوتا در این بازار است. این اقبال کم را می‌توان تا حد زیادی ناشی از گذشته تاریک و استعماری ژاپن در این سرزمین دانست. زخمی که به نظر می‌رسد هنوز التیام نیافته است!

در جدول ذیل میزان فروش هر برند به همراه رتبه‌اش را مشاهده می‌کنید.

جدول پرفروش‌ترین برندها در نیمه اول سال ۲۰۱۴

فروش در نیمه اول ۲۰۱۴ نام برند ردیف
۳۴۶,۴۲۹ HYUNDAI ۱
۲۱۸,۷۶۴ KIA ۲
۷۱,۹۵۸ CHEVROLET ۳
۳۷,۹۲۲ RENAULT- SAMSUNG ۴
۳۲/۲۹۰ SSANG YANG ۵
۲۰,۲۶۸ BMW ۶
۱۶,۶۴۲ MERCEDES BENZ ۷
۱۵,۳۶۸ VOLKS WAGEN ۸
۱۳,۵۳۶ AUDI ۹
۴,۲۸۷ FORD ۱۰
۲,۹۹۷ TOYOTA ۱۱
۲,۹۱۷ LEXUS ۱۲
۲,۵۳۳ MINI ۱۳
۲,۱۹۸ CHRYSLER ۱۴
۲,۰۹۱ NISSAN ۱۵

 

داده‌های آماری که در جدول فوق ارائه شد، مربوط به میزان فروش ۱۵ برند اولیه در این بازار است. اما موضوع اصلی رتبه‌بندی مدل‌هاست، که در ذیل به ۱۰ مدل پرفروش در این بازار و رتبه‌های آن‌ها اشاره می‌شود. نکته جالبی که در این میان مشاهده می‌شود، فروش بسیار خوب کامیونت‌ها در این بازار است، امری که در دیگر نقاط دنیا کمتر شاهدش هستیم.

(توضیح: اسامی خودروها، بر مبنای نام‌های کره‌ای‌شان درج شده است.)

رتبه اول: هیوندای سوناتا با فروش ۵۴,۷۸۵ دستگاه

2015 hyundai sonata sport
۲۰۱۵ Hyundai sonata sport
رتبه دوم: هیوندای پورتر با فروش ۵۰,۷۱۰ دستگاه

Hyundai Porter
Hyundai Porter
رتبه سوم: کیا مورنینگ (پیکانتو) با فروش ۴۶,۷۵۹ دستگاه

kia morning picanto
KIA Morning Picanto
رتبه چهارم: هیوندای گرنجور (آزرا) با فروش ۴۴,۰۵۱ دستگاه

2015 Hyundai Grandeur
۲۰۱۵ Hyundai Grandeur
رتبه پنجم: هیوندای سانتافه با فروش ۴۴,۰۰۳ دستگاه

Hyundai Santa-Fe Grand 2014
Hyundai Santa-Fe 2014
رتبه ششم: هیوندای آوانته (النترا) با فروش ۴۰,۶۵۳ دستگاه

hyundai avante elantra
Hyundai Avante Elantra
رتبه هفتم: شورولت اسپارک با فروش ۳۰,۶۸۶ دستگاه

2014 Chevy Spark
۲۰۱۴ Chevy Spark
رتبه هشتم: کیا بونگو با فروش ۲۸,۸۱۲ دستگاه

Kia Bongo 2014
Kia Bongo 2014
رتبه نهم: کیا K5 (اپتیما) با فروش ۲۵,۶۰۳ دستگاه

KIA K5 Optima
KIA K5 Optima
رتبه دهم: کیا اسپورتیج با فروش ۲۴,۱۷۵ دستگاه

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015
نوشته و گردآوری: سام کاویانی – کارشناس مکانیک

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. sunmartin

    ۱۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    ترکبه هم داره کار کره جنوبی تکرار میکنه الان دو مدل از موفق ترین خودروهای رنو و پژو 208، و از سال آینده سوپر اسپرت 308 در ترکیه مونتاژ میشه قیمت رنو اسکالای ساخت ترکیه 12 هزار دلار در مدل فول آپشن و فلوئونس 11500 دلاز هست که کلا به 40 ملیون تومان هم نمیرسن اما در ایران ال نوت این خودرو زشت و دموده با موتور کم بازده قدیمی و تکنولوژی منسوخ شده 44 ملیون قیمت خورده، کلا جز مدل های 208 و 308 سایر مدل های پژو رنو سامسونگ نمیپسندم ، و خودروهای کره ای و بخصوص کیا موتورز و محصولات کم استهلاک و زیبای این شرکت به محصولات فرانسوی با مهندسی پیچیده غیر ضروری و هزینه بالا ترجیح میدم در آینده ای نزدیک کره جنوبی و شرکت های کیا هیوندایی محصولات رقابت پذیری در حد خودروهای آلمانی به جهانیان عرضه میکنند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم کوچه ای بن بست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ارش ارمولو

    ۱۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    متاسفانه هیچ یک ازما ایرانی ها رمز پیشرفت رو نمی دانیم رمز پیشرفت کره ارتباطات قوی بین المللی هستش .هیوندای وقتی شروع به تولید خودرو کردش تنها سی درصد خودروهاش ساخته کره بود اما این شرکت به مهندسین کرهای بسنده نکرد در هیوندای مهندسین ژاپنی در بخش کنترل کیفیت مهندسین انگلیسی وایتالیای در بخش طراحی وامور فنی ومهندسین المانی دربخش توسعه قطعات کار می کردند ومی کنندهنوز این روند در شرکتهای کره ای ونه تنها کره ای سایر کشورهای جهان وجود دارد دفاتر طراحی هیوندای درکره امریکا ژاپن والمان و….فعال هستند حتی امارات نیز هواپیمای امارات روبدین طریق اداره می کنه وجالب هست بدونید الان عربهای اماراتی یکی از قطبهای مهندسی صنعت هوافضا شدند ازپهبادها تامدیریت خطوط هوای وحتی شرکت معتبر لوفت هانزا نیز ازمتخصصین مدیریت اماراتی استفاده می کنه اما کره شمالی هرروزاز جهان فاصله گرفت واخرش گداگشنه اتمی شد.شرکت هواوی چین نیز همین کار کرد بیشترین ثبت اختراع درجهان درسال2013با97هزار مورد اختراع مطلق به شرکت هواوی هستش و150هزار کارمند در سطح جهان داره ودارای دفاتر مهندسی درهند روسیه ترکیه امریکا ژابن وانگلیس هستش مانیز تنها یک راه برای پیشرفت داریم تعامل باجهان بجای مدیریت سهمیه ای ودادن شغلها ومدیریتها به خانواده های ایثارگر .که هم خیانت به کشور وهم خیانت به هدف این ایثارگران گرامی هستش. یادمون نره اکثرشرکتهای چینی دولتی هستند ولی موفقند رمز پیشرفت تعامل جهانی استخدام فکرهای جهانی وبها دادن به شایسته سالاری هستش درضمن شعار معتبر امروز این است محلی فکرکن جهانی عمل کن وما ایرانی ها بدون مطالعه می گویم جهانی فکرکن محلی عمل کن ودر نهایت باپراید به ملاقات اخرت برو.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا