چشم اندازهفته نامه

برنامه‌های جدید چین برای خودروهای الکتریکی

پس از اینکه دولت چین یارانه‌هایی را برای خودروهایی با قوای محرکه‌ی جدید در نظر گرفت، این کشور هم‌اکنون در حال توسعه‌ی سیستم جدیدی برای تحریک خودروسازها به منظور تولید و فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در بزرگ‌ترین بازار خودرویی دنیا است. چین از آمریکا جلو افتاده و عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی را در سال ۲۰۱۵ به دست آورده و البته قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ سه میلیون دستگاه خودرو با قوای محرکه‌ی جدید را به فروش برساند.

electric-cars
به منظور تشویق کمپانی برای قدم گذاشتن در این بازار، دولت مرکزی و محلی قبلاً ۲.۲۵ میلیارد دلار را از سال ۲۰۰۹ به عنوان یارانه در نظر گرفته است اما چین برنامه دارد که پس از سال ۲۰۲۰ به تدریج این روند را متوقف نماید. این هویج با چماقی جدید جایگزین خواهد شد: اولین پیشنهاد طرح اعتبار کربن است که در دو سال آینده معرفی خواهد شد و الزامات سخت‌گیرانه‌ای را در نظر خواهد گرفت. دومین پیشنهاد نیز دست روی مصرف سوخت متوسط خودروها گذاشته و اعتبار بیشتری را برای خودروهایی با سوخت‌های جدید قائل خواهد شد. به منظور اجرای این محدودیت، طرح جدید هر خودروسازی که بخواهد خودروهای بنزینی بفروشد را مجبور خواهد کرد تا خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی را نیز بفروشند، چیزی شبیه به سیستم اجرا شده در ایالت کالیفرنیا. معنی طرح این است آن دسته از خودروسازان خارجی‌ای که تاکنون مشوق‌های دولتی را نادیده گرفته‌اند مجبور خواهند بود تا وارد بازار خودروهای الکتریکی شوند.

china-electric-car-charging-station
همان‌طوری که قبلاً گفته شده، این سیستم یارانه‌ای هنگفت نه‌تنها هزینه‌ای چشمگیر را روی دست دولت گذاشته بلکه طمع زیادی را برای کمپانی‌های فریب‌کار ایجاد کرده تا اطلاعات نادرستی از آمار تولیدی خودروهای الکتریکی خود را ارائه کنند. پس از اینکه دولت چین تحقیقاتی را از برخی کمپانی‌ها انجام داد فهمید که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۵۰ میلیون دلار توسط ۵ شرکت داخلی ربوده شده است! شرکت‌هایی که یارانه‌های زیادی را برای اتوبوس‌های برقی‌ای که فروخته و حتی تکمیل نشده بودند دریافت کردند.

daimler-ag-china-chief
جدای از راه حل‌های تشویقی، دیگر اثر منفی این یارانه‌های عظیم آن بود که کمپانی‌ها شروع به تولید خودروهایی کردند که بجای پوشش نیازهای بازار یارانه‌ی زیادی را دریافت می‌کردند. سال گذشته ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو با قوای محرکه‌ی جدید در چین فروخته شده‌اند. در ۸ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ فروش خودروهای الکتریکی دو برابر میزان فروش مدت مشابه سال قبل بوده است. اکثر این خودروها از نوع ارزان‌قیمت و کم کیفیت خودروسازان محلی بوده است. در زمان کنونی تنها خودروهای الکتریکی تولید محلی با برند خارجی ولوو S60L پلاگین هیبرید و نیسان لیف الکتریکی هستند. تنها خودروهای الکتریکی صادراتی به چین نیز عبارت‌اند از ب ام و i3 و i8، مرسدس بنز C350eL ،GLE500e و S500eL، تسلا مدل S و X، فولکس‌واگن گلف GTE و ولوو XC90 پلاگین هیبرید. دیگر کمپانی نیز برنامه‌های خود برای وارد به این بازار در چندین سال آینده را اعلام کرده‌اند. البته این کمپانی‌ها در حال ارزیابی شرایط بوده‌اند اما حالا چین آن‌ها را مجبور کرده تا وارد میدان شوند.

2016 Tesla Model X P90D
بر مبنای مقرراتی که ماه پیش اعلام شده طرح اعتباری کربن تمامی خودروسازانی را که در سال تولید بیش از ۵۰ هزار دستگاهی دارند را در بر خواهد گرفت. در سال ۲۰۱۸ باید ۸ درصد خودروهای فروخته شده‌ی کمپانی‌ها در چین از نوع کاملاً الکتریکی، پلاگین هیبرید و یا سلول سوختی باشند و البته خودروهای هیبریدی معمولی نظیر تویوتا پریوس به عنوان خودرویی با سوخت جدید در نظر گرفته نخواهند شد. این میزان تولید در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ باید به ترتیب به ۱۰ و ۱۲ درصد افزایش یابد. البته بسته به محدوده‌ی حرکتی با یک‌بار شارژ، هر خودرویی با سوخت جدید به عنوان دو تا پنج دستگاه در نظر گرفته خواهد شد. این موضوع کمپانی‌ها را تشویق خواهد کرد تا روی ساخت خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی با محدوده‌ی حرکتی بالاتر سرمایه‌گذاری کنند. همین امر خودروها را مفیدتر خواهد کرد و البته نگرانی‌های مشتریان در رابطه با محدوده‌ی کم حرکتی این دسته از خودروها را نیز کمتر خواهد نمود. مدل‌های تولید داخل و صادراتی رفتار یکسانی خواهند داشت. این اعتبارها هر سال محاسبه خواهند شد و کمپانی‌هایی که به اهداف موردنظر دست نیابند می‌توانند از اعتبار اضافی همتایان خود استفاده کنند و یا اینکه با جریمه‌های سنگینی مواجه شوند.

ev-car-e6
طرح پیشنهادی دوم روی مصرف سوخت متوسط خودروهای تولیدی یک خودروساز تمرکز کرده است. تا سال ۲۰۲۰ دولت چین از همه‌ی کمپانی‌ها می‌خواهد که مصرف سوخت متوسط خودروهای تولیدی‌شان را از ۶.۹ لیتر سال ۲۰۱۵ به ۵ لیتر در هر صد کیلومتر برسانند. خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی که محدوده‌ی حرکتی ۵۰ کیلومتری و بیشتر در حالت تمام الکتریکی دارند به عنوان مدل‌هایی با مصرف سوخت صفر در نظر گرفته خواهند شد و البته بالاتر از همه به عنوان ۵ خودرو محسوب خواهند شد.

kandi-electric-car-image-kandi-technologies-group
دوباره کمپانی‌هایی که به اهداف موردنظر دست یابند اعتبار کربن مثبتی دریافت خواهند کرد اما این بار قادر نخواهند بود که اعتبار خود را به کمپانی‌هایی با عملکرد پایین‌تر بفروشند. این اعتبارها تنها می‌توانند به دو سال بعد انتقال یابند. خودروسازانی که نتوانند انتظارات را برآورده سازند تا زمان دست‌یابی به هدف مورد نظر نخواهند توانست به خودرویی را تولید یا وارد کنند. این جریمه یک پیام کاملاً واضح برای خودروسازان است.

Nissan Leaf charging
امیدواریم که مصرف کننده‌های چینی آماده‌ی خرید این‌گونه خودروها باشند در غیر این صورت دست‌یابی به این اهداف به ویژه برای برندهای لوکس خارجی‌ای که بازار چین به منزله‌ی معدن طلایی برای آن‌هاست بسیار سخت خواهد بود. خریداران پولدار چینی علاقه‌ی بسیار زیادی به سدان ها و شاسی بلندهای بزرگ و بنزینی دارند. در این برنامه خودروسازان مجبور خواهند بود تا با تولید خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی به تولید مدل‌های بنزینی و بزرگ نیز ادامه دهند. قوانین الزامی محدودکننده‌ی دولت چین در سال ۲۰۱۸ آغاز خواهند شد که زمان زیادی برای روبرو شدن خودروسازان با آن‌ها نیست اما پیش از درماندگی کمپانی بی‌شک خلاقیت و نوآوری زیادی را خواهیم دید چراکه بازار چین بسیار بزرگ است و هیچ‌کسی دوست ندارد که ریسک شکست در آن را به جان بخرد.

electric car charger
حداقل خوشحالیم که می‌بینیم دولت چین درباره‌ی بهبود کیفیت هوا مخصوصاً در شهرهای بزرگ و بهبود کیفیت زندگی جدی است. با این برنامه‌ها خودروسازان منفعت خاص خود را خواهند بود و سرعت الکتریکی شدن خودروها نیز افزایش خواهد یافت. شاید دیگر کشورها نیز این برنامه را دنبال کنند…

منبع: left-lane

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. madjid911 GT2

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    جالب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ببینیم چی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      نببینیم چی میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    برنامه های داشتن هوای پاک و محیطی سالم رو دارن هر چه زودتر عملی می کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. قادر

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ایران همچین یارانهای نمیدهد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. قادر

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چون ضرر زیادی از این حمایت میکنه دولت نه درصد سود ارزش افزوده میگیره خیلی زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. GOD BLESS AMERICA

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    مطمئنم حرکت به سمت الکتریکی سازی حمل و نقل باعث کاهش آلاینده های هوای ابر شهرهای چین شده و در بهبود سلامت عمومی تأثیر بسزائی دارد.
    آفرین به دولتمردان با غیرتشون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. نادر

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    جالب است بدونید که مالیات کربن توسط کمیته ای وابسته به سازمان ملل به نام CTCN تقسیم میشه و این کمیته و شرکتهای صاحب تکنولوژی فعال در اون (در هر زمینه صنعت که فکر کنید) تقریبا دارن به ایران التماس میکنند که بابا بیاین با ما همکاری کنین و کمک مالی بدون عوض (از محل مالیات کربن کشورهای صنعتی) هم داریم با تکنولوژی به روزو خودمون هم میسازیم براتون ولی اینا عین خیالشونم نیست. میگن هنوز تو ایران صرفه اقتصادی نداره. شما بخون برای جیب آقایون پول نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا