کادیلاک

کادیلاک سی‌یل، شاهکاری که به خط تولید نرسید

سی‌یل یکی از کانسپت‌های باشکوه و چشمگیر تاریخ کادیلاک است که در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد اما از ابتدا برای تولید در نظر گرفته نشده بود.

کادیلاک در فستیوال پبل بیچ سال ۲۰۱۱، کانسپت خیره‌کننده‌ای را با نام سی‌یل (Ciel) را رونمایی کرد که تحولی رترو را در زبان طراحی هنر و علم کادیلاک نشان می‌داد. به گفتهٔ کادیلاک، این خودرو یک گرند تورر روباز است که از زیبایی‌های طبیعی سواحل کالیفرنیا الهام گرفته است. بدنهٔ خودرو هم با رنگ منحصربه‌فردی رنگ‌آمیزی شده که از یک لیوان شراب قرمز زیر نور خورشید الهام گرفته است.

استاندارد جهان

سی‌یل هرچند به‌وضوح نشان می‌دهد که عضوی از خانوادهٔ کادیلاک است اما به‌اندازهٔ مدل‌های XLR یا CTS که قبل از آن عرضه شده بودند طراحی تیز و شارپی ندارد. البته در این خودرو چراغ‌های جلوی باریک دیگر کادیلاک‌ها حفظ شده اما فرم منحصربه‌فرد گلگیرهای جلو و عقب، آن را از محصولات تولیدی کادیلاک متمایز کرده‌اند. طراحی عقب خودرو با چراغ‌های عمودی تیز، الدورادوی سال ۱۹۶۷ را به یاد می‌آورد و طراحی قسمت جلو بیشتر شبیه یک خودروی لوکس پیش از جنگ جهانی دوم است تا کادیلاکی مدرن هرچند که جلوپنجرهٔ جعبه تخم‌مرغی و لوگوس تاج‌دار کادیلاک از ویژگی‌های طراحی این برند در دههٔ ۲۰۱۰ هستند.

به‌طور عجیبی، قاب شیشهٔ جلو که با لچکی‌های کوچکی تا قسمت جانبی ادامه پیدا کرده، بیشتر شبیه لینکلن‌های دوران کندی است تا ساخته‌های کادیلاک. همین موضوع در مورد درهای عکس بازشو هم صدق می‌کند. بااین‌حال، این شباهت‌ها چیزی از طراحی بسیار خاص سی‌یل کم نمی‌کند و در صورت برداشتن لوگوها، هنوز هم می‌توان فهمید که با یک کادیلاک طرف هستیم. فاصلهٔ محوری ۳,۱۷۵ میلی‌متری و طول ۵,۱۷۴ میلی‌متر سی‌یل به ترتیب ۲۲۸ و ۳۰ میلی‌متر از اسکالید آن زمان بیشتر است اما ارتفاع ۱,۲۷۰ میلی‌متری آن بسیار از شاسی‌بلند بزرگ کادیلاک کوتاه‌تر است. به‌طورکلی، برخلاف بسیاری از سدان‌ها و کوپه‌های امروزی، تناسبات سی‌یل مستقیماً از کادیلاک‌های دههٔ ۶۰ گرفته شده است.

کابین باشکوه

به همان اندازه‌ای که ظاهر سی‌یل جذاب است، کابین باشکوهی هم دارد. درهای بزرگی که به شکل برعکس و بدون ستون B باز می‌شوند، دسترسی آسانی را به یک کابین مجلل چهارنفره فراهم می‌کنند. طراحان کادیلاک برای اینجا، تریم دورنگی را در نظر گرفته‌اند که شامل روکش چرمی صندلی‌ها به رنگ بیرونی و تریم بژ روی پانل درها، داشبورد و کف‌پوش‌ها می‌شود. کابین سی‌یل همچنین با چوب زیتون ایتالیایی زیادی تزئین شده است که روی داشبورد، کنسول مرکزی که تا عقب کشیده شده، پشتی صندلی‌های جلو و بخش داخلی غربیلک فرمان دیده می‌شود.

کادیلاک در طراحی داخل سی‌یل در برابر وسوسهٔ پر کردن کابین با نمایشگرهای مختلف مقاومت کرده است. البته در اینجا هنوز هم تکنولوژی‌های زیادی مثل بلوتوث و شارژر بی‌سیم گوشی برای هر سرنشین وجود دارد اما این تکنولوژی‌ها به‌خوبی در کنسول مرکزی و پشتی صندلی‌ها پنهان شده‌اند. علاوه بر این، کادیلاک ویژگی‌های جالبی را هم در این کانسپت تعبیه کرده است که البته بیشتر آن‌ها آنالوگ هستند تا دیجیتال. به‌عنوان مثال، اگر سه سرنشین خودرو کمی سردشان شود، می‌توانند با کشیدن یک زبانهٔ چرمی، با پتویی ترمه، روی شانه‌های خود را بپوشانند. همچنین در کنسول مرکزی عقب هم فضایی برای قرار دادن سیگار برگ تعبیه شده است. تمام صندلی‌ها نیز متناسب با آب‌وهوای هر منطقه‌ای، به گرم‌کن و سردکن مجهز هستند.

زیر کاپوت

مشخصات فنی و قوای محرکهٔ سی‌یل در قیاس با شکوه داخلی و بیرونی خودرو چندان چشمگیر نیست زیرا این کانسپت به یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو با سیستم هیبریدی و باطری‌های لیتیوم یونی جدید جنرال موتورز مجهز است. مجموع خروجی این سیستم ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور است که به هر چهارچرخ منتقل می‌شود و خودرو می‌تواند در سرعت‌های پایین به‌صورت تمام الکتریکی حرکت کند. هرچند سی‌یل برای پیست طراحی نشده اما کادیلاک برای آن ترمزهای کربن سرامیکی را در هر چهارچرخ در نظر گرفته است.

چرا تولید نشد؟

سی‌یل اولین خودروی کانورتیبل چهارنفرهٔ کادیلاک از زمان خاتمهٔ تولید الدورادوی روباز در سال ۱۹۸۵ محسوب می‌شد. همچنین ممکن است این ماشین بستری آزمایشی برای یک پرچم‌دار فوق لوکس بوده باشد زیرا آن زمان شایعاتی به ساخت خودرویی با قیمت شش‌رقمی توسط کادیلاک اشاره داشتند که بالاتر از اسکالید پلاتینوم ۸۶ هزار دلاری قرار می‌گرفت. بااین‌حال، به گفتهٔ سخنگوی این شرکت، سی‌یل صرفاً یک کانسپت بوده و هرگز برای تولید در نظر گرفته نشده بود. بااین‌حال، برخی از ویژگی‌های این کانسپت بعداً در خودروهای تولیدی کادیلاک دیده شدند مثل شکل کاپوت و چراغ‌های جلو در ATS.

این روزها، کادیلاک رؤیای پرچم‌دار فوق لوکسی که سال‌ها مطرح بود را با سدان الکتریکی ۳۴۰ هزار دلاری سلستیک به واقعیت تبدیل کرده است که به‌طور کامل طبق سفارشی‌سازی خریداران ساخته می‌شود. طراحی سلستیک هم مثل سی‌یل با نگاه به گذشته شکل گرفته است اما این سدان الکتریکی بجای دههٔ ۶۰، از دههٔ ۳۰ الهام گرفته است.

الآن کجا است؟

سی‌یل پس‌ازاینکه برای اولین بار در هفتهٔ اتومبیل مونتری رونمایی شد، در نمایشگاه‌های مختلفی در آمریکا به نمایش درآمد و حتی در کنار کوپهٔ هیبریدی ELR هم در نمایشگاه پکن ۲۰۱۳ ظاهر شد. سی‌یل کانسپتی قابل رانندگی بود و حتی در فیلم دارودسته‌ها سال ۲۰۱۵ با بازی مارک والبرگ هم دیده شد. این روزها اما سی‌یل در موزه هرتیج کالکشن کادیلاک روزگار سپری می‌کند. متاسفانه این موزه در حال حاضر به روی عموم بسته است و نمی‌توانیم شکوه و زیبایی سی‌یل را از نزدیک ببینیم.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۴ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2331 ديدگاه)

    لبا توجه به اسمش باید آرم رئال رو هم روش میزدن

    موافقم 36
    مخالفم 6
    1. سالار فصل

      ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (367 ديدگاه)

      طراحی کابین 10 از 10

      موافقم 64
      مخالفم 5
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        چرا تولید نشد ؟؟؟

        یه موقع با خودتون فکر نکنید خدای نکرده اگر تولید میشد ، سُفره فروشِ بنتلی رولزرویس مازراتی و حتی لاکچری‌های آلمانی هم جمع میشد با یک چهارم و حتی یک ششم قیمت اون‌ها!!!!!

        کادیلاک پتانسیل بالایی داشت برای تولید این هیولا ، مطمئناً موفق هم میشد ، ولی شاید یه جماعت قدرتمند پشت پرده ، اجازه نداد و اگر نه باقی شرکت‌ها باید جمع میکردن میرفتند خونه‌هاشون !!!

        خودروسازان هم مثل اکثر صنایع و بیزینس‌ها در پشت پرده با هم لابی‌هایی میکنند که در هیچ جایی نوشته نمیشه و مدرکی هم نیست تا ثابت بشه مثل مدتی قبل که پدال مقاله‌ای در باب توافق شرکت‌های ژاپنی برای اسپرت‌های دهه ۹۰ گرفتند و اگر نه امروز سفره‌ی فراری لامبو و… جمع میشد !!!

        کل شرکت‌های گردن کلفت و ثروتمند جهان ، توسط چند خانواده رهبری میشه که به صورت تارعنکبوت در هم تنیده شده‌اند و البته اسمی هم از آن‌ها برده نمیشه و در خَفا هستند و البته یهودی هم هستند و در اصل جهان را با اقتصادشون کنترل میکنند !!!
        مثل خانواده‌ی راکفلر و …!!!
        ما در دنیایی دیگریم و آن‌ها در دنیایی دیگر که حتی درک کردن همدیگر هم محال هست !!!
        اینجاست که گفتن چرا اما اگر ، معنایی نداره ، چون یه اتفاقاتی از کنترل اکثریت خارجِ و فقط ما روی موج حرکت میکنیم ، موجی که دیگران ایجادش میکنند و دستوراتش را صادر میکنند!!!

        موافقم 48
        مخالفم 25
        1. Dark Knight

          ۹ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (451 ديدگاه)

          قدرتمند ترین خانواده دنیا ، خانواده روتشیلد هستن که بر طبق شایعات بیش تر از ۳ تریلیون دلار ( یعنی ۱۰ برابر تولید ناخالص ایران ) ثروت دارن ولی تو هیچ جایی گفته نشده که سهمی صنعت ماشین دارن ! پس الکی توطئه درست نکن 😂

          موافقم 21
          مخالفم 16
        2. سامان

          ۹ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (6 ديدگاه)

          اخه این حرفا چیه دنیا سرمایه داری براساس سود و بازار آزاد میچرخه یه عده که نشستن نمیزارن چرا نزارن اگه سود بکنه یه درصد شک ندارن اگه تولید نشده صدها دلیل میتونه داشته باشه تورخدا ما ایرانیا چرا اینقد به جای اینکه دنبال دلایل واقعی باشیم تئوری توطئه دوس داریم

          موافقم 13
          مخالفم 9
        3. مجید

          ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (165 ديدگاه)

          اگه توطئه‌ای هم باشه باید برعکس به نفع آمریکا باشه چون الکی نمیاد مافیا خودش رو تو خونه‌ی خودش ضعیف‌تر کنه، مثل دادگاه اپل و سامسونگ که سر سامسونگ رو بریدن.

          مطمئنا کادیلاک می‌تونست چنین چالش عظیمی ایجاد کنه و مرسدس بنز و بنتلی و رولز‌رویس هم جواب درخوری براش پیدا میکردن تو کمتر از ۲ سال.

          فراری و لامبو سابقشون خیلی بیشتر از حدیه که به این راحتیا اوت بشن، داری درباره‌ی الگوی‌ سوپر اسپرت‌های آمریکایی حرف میزنی، مخصوصا فراری که جایگاه ثابت و مشخصی داره.

          موافقم 2
          مخالفم 3
    2. MehdiTurbo

      ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1973 ديدگاه)

      طرح های عالیشون تولید نمیشه
      طرح های عالی در حال تولید متوقف میشه
      بازار خودرو بی روح میشه
      تولید نشدن این و متوقف شدن خیلی از تولیدی ها هیچ توجیحی نداره جز دمنافع دستای پشت پرده که مربوط به به شرکت برند خاص نیستن

      موافقم 29
      مخالفم 6
      1. پیام

        ۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1582 ديدگاه)

        اصلا از عالی هم عالی تره

        موافقم 19
        مخالفم 6
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۹ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          این عالیه !!!
          پیام
          این عالیه رو در بابِ این میگم که هیچگاه فکر نمیکردم جز لگن کره‌ای ، خودروهای دیگر رو ببینی ولی مثل اینکه داری عوض میشه و این یک قدم رو به جلو هست ، باریکلا ، ادامه بده ، تو میتونی دوباره برگردی به این دنیا👌👏👏!!!

          موافقم 9
          مخالفم 23
    3. NAVID@@98

      ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (311 ديدگاه)

      مثل فراری و لامبورگینی که در اسپرت سازی و سوپر کار سفره بقیه را جمع کردند چه هرکی توافق کرده باشند چه مثل الان که توافقی در کار نباشه فراری و لامبورگینی مرسدس بنز و فورد و پورشه سفره بقیه را جمع کردند چه توافقی کرده باشند چه مثل الان توافقی در کار نباشه 😘

      این کادیلاک هم اگر بخواهد سفره بقیه را جمع می‌کنه
      🆙🅰️🥇🏆💯👑😍و البته جمع کرده هم حساب کنید با برتری در هر چیز مگر رقابایشان که همون سطح بالا های درجه یک اروپایی و یا آمریکایی بتوانند رقیبش بشوند که آن هم به سبب سطح بالا و درجه یک بودشان هست و برترییشان در هر چیز این را میدانیم🆙🅰️🥇🏆💯👑😍

      موافقم 18
      مخالفم 4
  2. javad-bmw

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    طراحای کادیلاک تو یه اتاق نشسته بودن که یکیشون میگه: یه چیزی بسازیم همه رو دیووونه کنه؟
    نتیجه = سی یل
    واقعاً زیباست،واقعاً

    موافقم 40
    مخالفم 5
    1. ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3271 ديدگاه)

      دارک شد
      حتما داشتن یه کاری میکردن

      موافقم 2
      مخالفم 28
      1. ۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (3271 ديدگاه)

        فکر میکنم ماشین رو با اب طراحی کردن روی کاغذ مشکی عجیبه🤔🤔

        موافقم 0
        مخالفم 21
        1. ۹ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (3271 ديدگاه)

          عجیبه ۶ نفر هم حاضر بودن در صحنه ولی حرفمو کذب اعلام میکنن

          موافقم 2
          مخالفم 5
        2. مصطفی

          ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          تماشا کردن این عروسک خالی از لطف نیست

          موافقم 6
          مخالفم 1
  3. یوسف

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    حیف که تولید نشد… خیلی با عظمت و با شکوه به نظر می آد

    موافقم 24
    مخالفم 5
  4. سالار فصل

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (367 ديدگاه)

    اگر با دیدن تصویر بوی چرم و چوب خورد به مشامت ، بکوب لایکو

    موافقم 42
    مخالفم 7
    1. ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3271 ديدگاه)

      من سرما خوردم بو به مشامم نمیخوره

      موافقم 2
      مخالفم 10
  5. مجتبی .

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    کاش حداقل به تعداد محدود میساختن. این مقدار ازکیفیت وزیبایی حیفه که دیگه دیده نشه.

    موافقم 22
    مخالفم 4
  6. رامتین

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3051 ديدگاه)

    از بغل طراحی فوق العاده ای داره.

    موافقم 20
    مخالفم 4
  7. Dark Knight

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    فعلا با سلستیک نشون داده از تولید ماشین بالا ۲۰۰ هزار دلار ترسی نداره پس بعید نیست که تو آینده برای جذب بیشتر مشتری ها به محصولات برقی یه کروک با همین استایل ولی تمام الکتریکی بسازه

    موافقم 17
    مخالفم 4
  8. ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    قیافش هم خنده داره هم خوشگله این دو با هم ترکیب شده توسط کادیلاک

    موافقم 2
    مخالفم 24
  9. javad-bmw

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    دوستان این لینک رو هم‌ مطالعه کنید،جالبه.
    سی یل هم داخلشون هست

    https://www.pedal.ir/cadillac/the-road-to-celestiq-a-look-back-at-cadillacs-previous-ultra-luxury-concepts/

    نگاهی به کانسپت‌های فوق لوکسی که کادیلاک را به سلستیک رساندند.

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3271 ديدگاه)

      فقط قیافه هاشونو شبیه اونا هستن که صبح جمعه با پیکان وانت پشت بلندگو میان مردمو از خواب بیدار می‌کنن 😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 21
    2. javad-bmw

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (128 ديدگاه)

      برای معرفی مقاله های دیگه هم دیسلایک میزنید.
      دقیقا فازتون چیه؟
      هر جا هر لینکی رو میبینید، میرید باز میکنید همه کامنت هارو دیسلایک میکنید،میرید🤦

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Amir_h

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خیلی ناراحت کننده است که کادیلاک بهترین کانسپت هارو می‌سازه ولی هیچ موقع اراده ای برای تولیدشون نمیکنه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  11. جرمی کلارکسون

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    کادیلاک چه شاهکاری هایی داشته

    موافقم 13
    مخالفم 3
  12. ابوالفضل

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    همین الان از سلستیک قشنگتره
    کاملا برازنده رقابت با بنتلی و رولزرویس بوده
    همین الان اینو بجای اون تولید کنن به نفع شوم هست

    موافقم 18
    مخالفم 3
  13. مازیار

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    یادمه خیلی شیفته این مدل شده بودم

    موافقم 11
    مخالفم 2
  14. -امیرعلی

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اگر نظر منو بخواید،کادیلاک اگه زرنگ باشه میتونه همینو بیاره رو خط تولید یه تغییرات ریزی هم بده بهش و با عنوان یه ماشین سوپر لوکس بدش بیرون مطمئنم میترکونه.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  15. BMW

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    واقعا خاص و قشنگه حیف 🥲🥲

    موافقم 5
    مخالفم 1
  16. مهدی صاحبی

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    قدرت و اقتدار و فناوری و…همه چیز آمریکا. بعد آلمان الباقی کشورها پشم پشم پشم پشم

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      اگه اینجوری آلمان و براچی چسبوند به آمریکا 😂. اگه کامل بخوایم بگیم اول آمریکا بعد آلمان بعد ژاپن بعد کره

      موافقم 0
      مخالفم 1
  17. امیر علی

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    کادیلاک این کانسپت ها رو برای تولید نمیسازه!

    صرفاً برای دیده شدن و الهام گرفتن برای طراحی نسل جدید خودروهاش میسازه.

    یکی طراحی میکنه، تا چند سال از همون کپی می‌کنه، همین.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  18. alirezamt211

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    واقعا شاهکار
    کاشکی تولید میشد
    طراحی انگار بین اون ماشینای قدیمی کادیلاک و جدیدا گیر کرده
    عاشقشم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  19. Taha Ayoobi

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    بسیار زیبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. اشكان

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یک بخش که چیزی در موردش ندیدم کمربندهای ایمنی عقبش هست که واقعا عجیب و خاص هست . اولین دفعه که یک تصویر از این ماشین دیدم حدود ۷-۸ سال قبل کل نت رو شخم زدم تا چندتا تصویر با کیفیت پیدا کردم . عالیه طراحیش و آدم رو به یاد زمان عظمت کادیلاک میندازه .

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا