کرایسلر

پلیموت GTX همی 1969، ماسل کار کمیاب و ناشناخته

پلیموث GTX تنها به مدت پنج سال تولید شد و هرچند به‌اندازهٔ دیگر ماسل کارهای آمریکایی شناخته‌شده نیست اما با قوی‌ترین موتورهای کرایسلر عرضه می‌شد.

پلیموث GTX در اواخر سال ۱۹۶۶ با مدل ۱۹۶۷ به‌عنوان نسخه‌ای لوکس‌تر از مدل بلوِدر دودر (Belvedere) معرفی شد و خیلی زود به ماسل کار جنتلمن‌ها شهرت یافت. هرچند این خودرو به‌اندازهٔ دوج چارجر شناخته‌شده نیست اما با قوی‌ترین پیشرانه‌های کرایسلر ارائه می‌شد. GTX به‌صورت استاندارد با پیشرانهٔ عظیم ۷.۲ لیتری V8 عرضه می‌شد اما کسانی که بیش از ۳۷۵ اسب بخار قدرت می‌خواستند می‌توانستند موتور ۷ لیتری همی را با ۴۲۵ اسب بخار قدرت سفارش دهند.

در سال ۱۹۷۰ نیز پلیموث نسخه‌ای از پیشرانهٔ ۷.۲ لیتری را هم با کاربراتور شش دهنه ارائه کرد که ۳۹۰ اسب بخار قدرت داشت. GTX اما برخلاف برادران پلت‌فرم مشترک خود یعنی بلودر و رودرانر، عمر کوتاهی داشت و تنها پنج سال به بازار عرضه شد زیرا از اواخر سال ۱۹۷۱ کرایسلر حذف تدریجی پیشرانه‌های پرفورمنس بالای خود را آغاز کرد. همچنین GTX خودروی چندان محبوبی هم نبود و درحالی‌که رودرانر در سال اول عرضه به بازار ۴۳,۲۹۵ دستگاه فروخت، فروش GTX در پنج سال حدود ۵۵ هزار دستگاه بود.

این ماشین در سال ۱۹۶۸ با فروش ۱۷,۹۱۴ دستگاه موفق‌ترین سال خود را تجربه کرد درحالی‌که در سال ۱۹۷۱ تنها ۲,۹۴۲ دستگاه فروخت. دراین‌بین، مدل‌های همی GTX بسیار کمیاب هستند زیرا از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ تنها ۱,۵۲۶ دستگاه GTX با موتور همی ساخته شد. از این تعداد، ۷۳۳ دستگاه فقط در سال ۱۹۶۷ تولید شد اما در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ فروش مدل‌های همی به زیر ۱۰۰ دستگاه کاهش یافت. به‌طور دقیق‌تر، پلیموث در سال ۱۹۷۰ تعداد ۷۶ دستگاه و در سال ۱۹۷۱ فقط ۳۲ دستگاه GTX با موتور همی تولید کرد.

خودرویی که در اینجا می‌بینید، یک GTX همی مدل ۱۹۶۹ است که خودروی بسیار کمیابی محسوب می‌شود زیرا در این سال تنها ۲۲۴ دستگاه GTX با این موتور قدرتمند ساخته شد. همچنین این یکی از ۲۰۸ دستگاهی است که در ایالات‌متحده فروخته شد زیرا ۱۶ دستگاه دیگر راهی کانادا شدند. علاوه بر این، GTX آبی‌رنگ داستان ما یکی از ۱۹۷ دستگاه مدل هاردتاپ و یکی از ۹۸ دستگاه مجهز به گیربکس چهار سرعتهٔ دستی محسوب می‌شود. این خودرو همچنین خیلی خوب بازسازی شده و در داخل و بیرون کاملاً بی‌نقص است.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این GTX رنگ جذاب و کمیاب آن است که با سقف وینیلی مشکی و تودوزی تمام مشکی همراه است؛ اما خودرویی تا این حد کمیاب و با این ویژگی‌های منحصربه‌فرد قطعاً ارزان نخواهد بود و این پلیموث GTX مدل ۱۹۶۹ بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    اون رینگ های magnum منو کشته😍

    موافقم 38
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      شاهکاره این ماشین
      یکی از بهترینها بود و خوشبختانه یدونه کروکش ایران هست و داره بازسازی میشه
      ماشالاه امریکن کارز

      موافقم 35
      مخالفم 10
      1. Amir

        ۱ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (168 ديدگاه)

        خیلی خوب بوده ولی هیچ کی نمیخریده جمعش کردن

        موافقم 5
        مخالفم 5
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    به چه خفنه

    موافقم 12
    مخالفم 0
  3. Amir.P

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    کاش سالم میموند و باز سازی نمیشد

    موافقم 6
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا