مردِ سایه‌ها! اولین تجربه رانندگی با آئودی R8 V10
مردِ سایه‌ها! اولین تجربه رانندگی با آئودی R8 V10

مردِ سایه‌ها! اولین تجربه رانندگی با آئودی R8 V10

یک اسب بخار به تنهایی چقدر می‌ارزد؟ طبق گفته‌ی آئودی حدود 295 دلار! علم ریاضی این‌گونه می‌گوید: آئودی 191150 دلار را برای R8 V10 Plus با 610 اسب بخار طلب می‌کند درحالی‌که R8 V10 معمولی و 540 اسب بخاری 164150 دلار قیمت دارد، پس شاهد اختلاف 27 هزار دلاری هستیم. از طرفی V10 پلاس به ترمزهای کربن سرامیک 9900 دلاری مجهز است درحالی‌که V10 معمولی با سیستم تعلیق مگنتیک استاندارد آئودی عرضه می‌شود و به عنوان آپشن 3660 دلاری در سایر بازارها مطرح است اما در مدل‌های V10 پلاس مخصوص آمریکا در دسترس نیست؛ بنابراین، با توجه به این اعداد و ارقام، باید 20700 دلار برای 70 اسب بخار اضافه پرداخت. یا به عبارتی 295.71 دلار به ازای هر اسب بخار!

2017 Audi R8 V10
2017 Audi R8 V10

معامله‌ی خوبی است؟ البته که پاسخ مثبت است؛ اما R8 V10 معمولی در کجای داستان قرار دارد؟ آیا این سوپرکاری است که تقدیرش طوری رقم خورده تا در سایه‌ی برادر سریع‌تر، سبک‌تر و تیزتر خود قرار بگیرد؟ درواقع نه. اگر R8 V10 پلاس یک خودروی اسپورت کامل باشد، R8 V10 معمولی گرن توریسموی بیشتری است. هنوز هم سریع است، هنوز هم غرش کاریزماتیک پیشرانه‌ی 10 سیلندر را دارد و هنوز هم جذابیت زیادی دارد؛ اما اندکی آرام‌تر و ریلکس‌تر از همزاد خود است.

2017 Audi R8 V10 Plus
2017 Audi R8 V10 Plus

طبق اعداد و ارقام آئودی،R8 V10 در بحث شتاب صفر تا 96 کیلومتر 3 دهم ثانیه کندتر از V10 پلاس است و در برابر حداکثر سرعت 330 کیلومتری برادر قوی‌تر، با حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. با هر مقیاس قابل‌اندازه‌گیری که حساب بکنیم،R8 V10 بسیار سریع است و تنها بعضی ضروریات V10 پلاس را ندارد.

2017 Audi R8 V10 Plus
2017 Audi R8 V10 Plus

این خودرو تنها 70 اسب بخار و 20 نیوتون متر گشتاور کمتر ندارد. تفاوت بزرگ در گیربکس و ضرایب آن است. در مقایسه با V10 پلاس، برادر معمولی نسبت‌های تعویض دنده‌ی بسیار متفاوتی دارد. با این ضرایب متفاوت،V10 در سرعت‌های بالا و بزرگراه‌ها مصرف سوخت کمتری را نشان می‌دهد.
سیستم تعلیق مگنتیک آئودی بین دو حالت راحت و اسپورت تغییر می‌کند. برای اولین بار حالت رانندگی آئودی در R8 وجود دارد و امکان انتخاب حالت‌های راحت، اتو، دینامیک و انفرادی را برای پدال گاز، گیربکس و سیستم تعلیق فراهم می‌نماید. البته V10 معمولی حالت پیست موجود در پلاس را به همراه ندارد.

2017 Audi R8 V10
2017 Audi R8 V10

حتی با تغییر همه‌ی حالت به وضعیت اسپورت،V10 به‌طور قابل‌توجهی خونسرد و آرام احساس می‌شود، حتی در راه‌های نسبتاً ناهموار و جایی که کیفیت رانندگی هرگز در اندازه‌ی 911 احساس نمی‌شود. بازخورد زیادی از سیستم فرمان به دست نمی‌آید و قطعاً در حد استانداردهای 911 یا جگوار اف تایپ نیست اما پاسخ قابل‌توجه‌تری نسبت به R8 معمولی مخصوصاً در هنگام دور زدن‌ها وجود دارد.

2017 Audi R8 V10
2017 Audi R8 V10

پیشرانه‌ی 10 سیلندر 5.2 لیتری تنفس طبیعی این خودرو در محدوده‌ی وسیعی از دور موتور قدرتمند ظاهر شده و به شما این اجازه را می‌دهد تا به تعادلی مناسب بین پدال گاز و پیچ پیش رو دست یابید و با باز شدن راه به سرعت پدال را تا انتها بفشارید. در زمانه‌ای که بسیاری از سازندگان خودروهای اسپورت مجبور شده‌اند به دلایل آلایندگی به پیشرانه‌های کم‌حجم و توربو دار روی بیاورند، وجود این پیشرانه غنیمتی است. در حقیقت، این R8 به همراه پسرعموی خود یعنی لامبورگینی اوراکان، ممکن است که یکی از آخرین خودروهای اسپورت پیشرانه در وسط با این مشخصات باشند. این پیشرانه‌ی 10 سیلندر به‌هیچ‌وجه در نسل آینده‌ی R8 دیده نخواهد شد.

2017 Audi R8 V10
قابلیت رانندگی آسان آئودی R8 با راحتی برگرفته شده از سیستم صوتی 550 واتی بنگ اند اولوفسن ترکیب شده و به این موارد باید صفحه‌نمایش کاکپیت مجازی 12.3 اینچی را نیز اضافه نمود؛ اما با وجود آن پیشرانه که به‌صورت طولی در پشت شانه‌های شما واقع‌شده و همچنین وجود دیفرانسیل و میل‌لنگ در اطراف مچ پایتان، فضای زیادی برای حمل اشیا وجود ندارد. مسئله‌ای نیست، R8 V10 هنوز هم یک گرن توریسموی بزرگ است. خودروی با ارزشی که با آن می‌توان قاره‌ها را پیمود. فقط یادتان باشد که چراغ‌ها را روشن کنید.

2017-Audi-R8-V10-Plus-interior
مشخصات آئودی R8 V10
قیمت پایه: 164150 دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در وسط، چهارچرخ محرک،2 سرنشینه،2 در کوپه
پیشرانه: 5.2 لیتری/540 اسب بخار قدرت/539 نیوتون متر گشتاور/10 سیلندر 40 سوپاپ
گیربکس: 7 سرعته ی اتوماتیک توئین کلاچ
طول/عرض/ارتفاع: 4.42/1.94/1.23 متر
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3.5 ثانیه (تخمینی)
مصرف سوخت EPA شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 16.8/10.7/13.8 لیتر در هر صد کیلومتر


منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

19 دیدگاه

  1. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    164150 دلار میشه 558110000 تومان میشه
    شتاب خوبی داره
    قدرت موتورش عالیه
    رخ و طراحی خودرو هم زیباست
    قیمتش هم برای پولداران عالیه

    پاسخ
    1. ارش
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      به نظر بنده حقیر اگه ائودی میخواد ماشین کوپه اسپرت تر بسازه به نظرم باید چراخ های جلوی ماشین رو خشن تر کنه.واقعا اینR8 خوبه ولی کاش چراخ های جلوشو خشن تر میکرد

      پاسخ
  2. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    مصرف سوختش هم با این قدرت و حجم موتور خیلی خوبه

    پاسخ
  3. علي
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    در اینکه ماشین فوق العاده و خاصیه شکی نیست و همچین ماشین مورد علاقه من . ولی من بودم با این مبلغ یدونه مرسدس S ٢٠١۶ صفر میگرفتم و ی دونه پورشه ٩١١ توربو یا پانامرا .البته این نظر شخصیه من بود .

    پاسخ
    1. Parvaz
      سوابق: (118 دیدگاه) ,

      ام ۶ یا آلپینا بی ۱۲ هم صفر تا صد ۳ ثانیه رو داره با ۶۰۰ تسب بخار… قیمتشم ۸۰ هزارتا کمتر از این هستش… فقط یک عاشق آئودی همچین هزینه ای واسه این ماشین میکنه !!!

      پاسخ
      1. Parvaz
        سوابق: (118 دیدگاه) ,

        تصحیح میکنم آلپینا بی ۶، ۱۲۳هزار دلار هستش، با شرمندگی فراوان

        پاسخ
      2. بهروز
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        پسر گلم! آخه بی ام و m6 اینقدر فازی که این ماشین به آدم میده رو میده؟ اونم با 8 سیلندر؟ فقط تیپ ظاهرش ادمو مست میکنه…

        پاسخ
    2. ghost
      سوابق: (42 دیدگاه) ,

      چه جوری حساب کردی؟دقیقا؟ این ماشینایی که گفته ارزونترین تریمشون زیر 90.000 دلار نیس

      پاسخ
      1. علي
        سوابق: (902 دیدگاه) ,

        بنز اس ٩٢٠٠٠$ اون یکی ها هم ۶٠٠٠٠ تا ٧٠٠٠٠$ میتونی بخری

        پاسخ
  4. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    ظاهرش خیلی عالیه
    باطنش هم نسبت به این قیمت مناسبه
    ولی بازم باید فعلا افسوس بخوریم!

    پاسخ
  5. سعید
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    آقا با دل مردم بازی کنید
    بذارین دلمون به پراید و پژو خوش باشه

    پاسخ
  6. سینا
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    من با این پول یه 570s یا یه vantage می گرفتم در ضمن استون مارتین خیلی ارزونتر از این با یه موتورV12

    پاسخ
  7. Pagani
    سوابق: (318 دیدگاه) ,

    با این که کوروت 06 فوق العاده ست.
    اینم میخوام! توی آلمانی ها آئودی رو خیلی دوست دارم مخصوصا صدای موتورش!!

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4288 دیدگاه) ,

    یکی از قشنگ ترین طراحی های آئودی رو داره.

    پاسخ
  9. محمد حسین
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    واقعا طراحی بهبود یافته ای داره , خصوصا از نمای نیمرخ و سه رخ عقب؛اما طراحی جلوی مدل قبلی خیلی جذاب تر بود……

    پاسخ
  10. sina.d
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    این که ماشین خوبیه و مهندسی المانی پشتشه شکی نیست ولی با این قیمت در کل فقط بدرد بچه پول دارا میخوره تا باهاش پز بدن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.