آستون مارتین

نگاهی دیگر به آستون مارتین ویراژ

قدرت، زیبایی، روح. چند خودرو را می شناسید که در هنگام روشن شدن این سه واژه را مقابل چشمان شما پدیدار کند؟ من یک خودرو را می شناسم. آستون مارتین ویراژ

2012 aston martin virage volante
۲۰۱۲ Aston martin virage volante
خودرویی با بدنه ای از جنس آلومینیوم سبک وزن و پلت فرمی از جنس کامپوزیت و البته دانستن این مطلب خالی از لطف نمی باشد که این پلت فرم اولین بار در سال ۲۰۰۴ در آستون DB9 استفاده شده بود.

Aston Martin Virage 1989-2000
Aston Martin Virage 1989-2000
جلو پنجره ای ساخته شده از پنج پره که یاد آور مدل ONE-77 می باشد. دیفیوزر عقب هم رنگ با بدنه و مثل تمام مدل های اخیر آستون از ال ای دی برای چراغ های روز و راهنماها نیز استفاده شده است. ویراژ در دو مدل کوپه و والانته (روباز) که در زبان ایتالیایی به معنی پرواز کردن است عرضه می شود.

2012 aston martin virage engine
۲۰۱۲ aston martin virage engine
موتور این ماشین از به هم متصل شدن دو موتور سه لیتری فورد که با دست نیز این پروسه به انجام می رسد ساخته شده است. از مشخصات فنی این موتور می توان به تولید ۴۹۰ اسب بخار و ۴۲۰ پوند فیت گشتاور اشاره کرد که قادر است در ۴.۶ ثانیه مدل کوپه را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر برساند قابل ذکر است که همین موتور در مدل DBS 510 و در ۲ مدل RAPIDE و DB9 470 اسب بخار تولید میکند. ویراژ از گیربکسی ۶ سرعته که قابلیت تعویض اتوماتیک و یا تعویض دستی از روی فرمان را دارد سود.
می برد.
وظیفه متوقف کردن وزن ۱۷۸۴ کیلوگرمی این خودرو را دیسک های سرامیکی که به صورت استاندارد نیز بر روی این خودرو نصب شده اند عهده دار می باشد می توان گفت تنها راه برای توقف سریعتر ویراژ برخورد با تنه درخت است.
ویراژ از سیستم تعلیق مستقل دوگانه و دمپر های اداپتیو که به صورت مستقل در هر چهار گوشه عمل می کند برخوردار میباشد ADS که مخفف سیستم تعلیق فوق می باشد دارای سنسور هایی است که سطح جاده را در هر لحظه مورد ارزیابی قرار میدهد و سپس با مقایسه اطلاعات فوق با سرعت سنج، فرمان، پدال گاز و ترمز بهترین حالت رانندگی را در هر گوشه به صورت کاملاً مستقل تنظیم می کند و البته آستون بر این نکته تاکید می کند که این سیستم طوری تنظیم و برنامه ریزی شده که با ماهیت ویراژ که همانا یک اسپرت جی تی بودن است کاملاً هماهنگ می باشد.

ولی واقعاً چند نفر از ما خوانندگان این مقاله و شاید بهتر باشد که این گونه بگویم چند نفر از خریداران خودرو به این گونه اطلاعات ریز توجه میکنند یا برای آن ها اهمیت دارد یا اصلا اطلاعاتی دربارهٔ ADS یا حتی تعریف گشتاور دارند شاید تنها نکته ای که کمی توجه آن ها را به خود جلب کند اسب بخار خودرو باشد که آن هم به دلیل این است که این مقدار را در مقایسه با خودروهای دیگر قرار میدهند و خوب می توانند از توان سریع حرکت کردن خودروی خود ایده ای بدست آورند. پس اگر شما هم با من موافق هستید این اجازه را به من بدهید تا ویراژ و یا بهتر بگویم آستون را برایتان از منظری دیگر بنگرم.
آستون مارتین هیچ زمان در تاریخ خود مثل رقبای ایتالیایی اش از موتور های بسیار قوی و یا هندلینگی بی نظیر برخوردار نبوده و یا حتی حداکثر سرعتی برابر آن ها نداشته و نکته ای دیگر و آن اینکه آیا تا به حال تصویر.

مدلهای حال حاضر آستون مارتین
مدلهای حال حاضر آستون مارتین
مدل های مختلف آستون (مدل های کنونی) را کنار هم گذاشته اید؟ من این کار را کرده ام. انگار همه یک شکل هستند!
حال برسیم به ویراژ با قیمتی برابر ۲۰۹.۹۹۵ دلار یعنی دقیقاً بین قیمت دو مدل DB9 (187.000 دلار) DBS (271.660 دلار) و همان جور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردم توان این خودرو نیز دقیقاً در میانه این دو مدل جای می گیرد پس پر واضح است که ویراژ به این دلیل تولید شده که فاصلهٔ بین دو مدل قبلی کمپانی را هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ توان پر کند و یا به زبان ساده تر بازاریابی.

واما اینجانب به عنوان نگارندهٔ این مقاله به هیچ عنوان علاقه ای به خودروهایی که با هدف پر کردن فاصله بین محصولات یک خودرو ساز دارد ندارم. مصداق بارز این مسئله در گذشته پورشه کیمن است که البته برای نداشتن این علاقه دلایل کاملاً محکمه پسندی نیز دارم. این گونه خودرو ها با صدایی بلند بر سر ما فریاد میزنند که ما می توانستیم بهتر باشیم و سازندگان ما میدانستند که چگونه ما را بهتر بسازند ولی این کار را نکردند چون ان وقت ما بهتر از برادر بزرگتر می شدیم که برادر بزرگتر ویراژ. دی بی ناین و کیمن ۹۱۱ می باشد.
ولی نمی دانم چرا نمی توانم در مورد ویراژ این نداشتن علاقه را ابراز دارم و یا حتی بگویم چرا ویراژ به اندازهٔ فراری یا لامبو قدرت ندارد و به اندازهٔ آن ها سریع حرکت نمی کند.
فهمیدم.
آستون آقای خاص خودرو های جهان از گذشته تا به امروز است. برای نمونه به این فکر کنید که دور شمار موتور شما بر عکس همهٔ ماشین ها از راست به چپ بالا رود و یا پدال شیفتر های پشت فرمان جای اینکه از آلومینیوم و یا یک فلز نا مرغوب دیگر ساخته شده باشد از چرم و منیزیم ساخته شده باشند یا حتی برای زدن کوک های چرم صندلی شما کار خانه از ماهرترین دوزنده ها استفاده کرده باشد.

وای خدایا چقدر این چیزها با حال (COOL) هستند. گفتم با حال یا همان کول بیایید بنشینیم و ببینیم که این واژهٔ فرنگی به چه معناست. با استفاده از تعریفی ساده می توان بیان کرد کول بودن یک خودرو به این معنی است که وقتی شما سوار بر آن خودرو هستید در مواجه با افراد دیگر آنها چه حرفی پشت سر ماشین شما و حتی خود شما می زنند اگر این صحبت ها (جدا از بحث سرعت و هندلینگ) خوب باشد شما سوار بر ماشین کولی هستید پس یادتان باشد که خودروی شما تأثیر بسیار زیادی در قضاوت افراد از خود شما هم دارد.
کول بودن یک خودرو می تواند به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد مانند زیبایی آن جذابیت، موتور قوی، صدای زیبا یا حتی قیمت زیاد ولی به نظر نگارنده مهم ترین عامل همانا افرادی هستند که از گذشته بر صندلی این خودرو ها تکیه زده بوده اند.

سوپر اسپرت های ایتالیایی با وجود این که به عنوان یک خودرو بسیار اغوا کننده هستند ولی عموماً در نمونه های جدید کول نیستند چون ماشین مورد علاقهٔ فوتبالسیت ها هستند و متاسفانه فوتبالیست ها افراد کولی نیستند.

2012 aston martin virage volante2012-aston-martin-virage-volante-interior

رنج روور هم مبتلا به همین بیماری یعنی علاقهٔ فوتبالیستی می باشد تا آنجا که به آن حتی رنج رونی هم میگویند چون وین رونی مهاجم منچستر یونایتد این خودرو را دوست دارد.
حال آستون در طرف دیگر کول ترین خودروی دنیا شاید به این دلیل که ماشین محبوب جیمز باند بوده یا پرنس ویلیام در روز عروسی اش سوار بر آستون DB6 آبی (متعلق به پرنس چارلز پدرش) به همراه همسرش کیت برای مردم دست تکان می دادند.

prince william wedding
prince william wedding
ولی هر چه باشد این جمله معروف اینجا تعبیر میشود که شما در آستون بهتر دیده می شوید. و کلام آخر از الرش بز رییس آستون کافی که همهٔ ماشین های ما شکل آستون هستند اگر با شکل آن (طراحی بیرونی مخصوصاً) مشکل دارید به دنبال خودروی دیگری بگردید.

گردآوری و ترجمه: فرزاد پاک نژاد شیرازی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Amin

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    زیبا و خشنه ولی موتورش نسبت به قیمتش جا داره بهترشه. ولی نسبت به ایران خیلی بهتره ما با 85 میلیون مگان سوار میشیم اونا با210 هزار دلار استون مارتینو و هزارتا ماشین لوکس دیگه که لوله اگزوزشون به ماشینا ی ایران می ارزه. امیدوارم دولت بعدی به این موضوع توجه کنه.آمین!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aryamehr

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (187 ديدگاه)

      در دولتهای قبلی به این مساله توجه شده نمیبینید ماشینهای ایران رو مثلا طراحی مال گاری 20 تا 30 سال قبل که اسمش رو گذاشتن ماشین هی هم تولید میکنن و الان همین گاری ها آرزوی خیلی هاست این پیشرفت نیست؟در دولت بعد صد در صد بهتر میشه امیدوار باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. slr722

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      به خدا دیوانه کنندس این ماشین…

      نگاش میکنی عاشقش میشی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (195 ديدگاه)

    با وجود اینکه طرفدار ماشین های انگلیسی یا خاص! نیستم ولی طراحی آستون رو همیشه تحسین می کنم، چون درش همیشه یه احساس وقار و شکوه وجود داره.

    در ضمن در مورد مدل های mid-range باید بگم که با اصل مثال (پورشه کیمن) و اینکه اینها میتونستند بهتر از برادر زرگتر خود باشند موافقم اما با توجیهی که در ادامه آورده شده مخالفم.
    تمام خصوصیاتی که در مورد ویراژ ذکر شده( به عنوان عامل خودداری نویسنده از ابراز عدم علاقه) در مدل های بالای استون هم موجود هستند… و در واقع ویراژ یک مدل ضعیفتر و ارزانتر بر مبنای db9 هست.
    اما پورشه کیمن همزمان با قرار داشتن در جایگاه میانی، تفاوت های اساسی با 911 داره. از جمله mid-engine بودن که اونو از ویژگی مخصوص 911 ها (rear-engine) جدا میکنه و در واقع تجربه رانندگیی متفاوت به شما ارائه میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. HOOMAN

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من که خیلی دوسش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sajjad

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    تفاوت استون مارتینو تو چند سال با تفاوت پراید در این10 سال رو مقایسه کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. moein

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (890 ديدگاه)

    این مدل واقعا محشره
    خیلی خوشم میاد از استیلش
    یه جور حس غرور رو انگار میخواد به رخ بکشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اشکان

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    پدال عزیز اگه میشه از اولین مدل پراید تا هم اکنون که داره تولید میشه ، عکس بذارید تا ببینیم که توی این صنعت چقد از دنیا عقبیم.ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهنام

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    عاشق این طراحی داشبورد استون مارتینم.داشبوردش محشره :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. كسري

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    استون مارتین روبایدتحسین کردامامشخص نیست چرا0تا100این مدل نسبت به رقیباش مثل لامبورگینی_مرسدس بنزSLSAMGپایین تره
    حتی رولزرویزکه یه ماشین سلطنتی هستش 0تا100ش 4ثانیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    فوق العاده و قشنگه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. هوزان

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    استون مارتین خوبه یا بنتلی؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مسعود

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راستش من طراحی ظاهری برند های بریتانیایی رو میپسندم ولی با این که ادعای اصلالت برند های بریتانیایی گوش فلک رو کر کرده ، وقتی در مورد خودروهای ساخته شده تحقیق میکنم آخرش به دلم نمیچسبن و به ندرت خودروئی مثل ONE-77 ساخته میشه و اغلب خودروهای بریتانیایی گرونتر از ارزش واقعی بنظر میرسند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا