سرانجام استلویو، اولین SUV آلفارومئو در لس‌آنجلس رونمایی شد

آلفارومئو مدت‌زمانی طولانی نقشهٔ ساخت یک SUV را در سر می‌پروراند تا جایی که در سال 2003 کانسپتی را با نام Kamal معرفی کرد؛ اما این SUV کانسپت هیچ‌گاه به تولید نرسید. ولی این پایان ماجرای SUV آلفارومئو نبود چراکه این شرکت در سال‌های اخیر مجدداً تصمیم به ساخت یک SUV گرفت و این بار مسئله کاملاً جدی بود. مدت‌ها بود که از این SUV ایتالیایی خبرهایی می‌شنیدیم و تصاویر جاسوسی فراوانی هم از آن انتشار یافت. همچنین مشخص شد که نام آن استلویو (Stelvio) خواهد بود.

alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_27

حال سرانجام آلفارومئو پس از مدت‌ها انتظار اولین SUV تولیدی خود را در نمایشگاه لس‌آنجلس رسماً رونمایی کرده و به جمع بلندقامتان پیوست. البته آلفارومئو در این نمایشگاه مدل اسپرت و قدرتمند استلویو را که مانند سدان جولیا پسوند Quadrifoglio را به همراه نام خود دارد معرفی کرده است درحالی‌که کراس‌اوور جدید این شرکت ایتالیایی بر روی همان پلت‌فرم سدان جولیا ساخته شده است.

alfa_romeo-stelvio_quadrifoglio-2018-1024-09

بهترین توصیف طراحی خارجی استلویو را فقط با دو کلمه می‌توان ارائه کرد: جولیا SUV؛ چراکه طراحی استلویو بسیار به سدان جولیا شباهت دارد و کاملاً آشنا به نظر می‌رسد اما این بدان معنی نیست که آلفارومئو استلویو طراحی هیجان‌انگیزی ندارد. همچنین داخل کابین نیز تا حد زیادی به جولیا شباهت دارد که در نسخهٔ Quadrifoglio دارای ویژگی‌هایی چون صندلی‌های تنگ و دربرگیرندهٔ بدن، دوخت قرمز، تریم فیبر کربنی و دیگر ویژگی‌های اسپرت است. ویژگی‌هایی که از یک SUV که موتور آن ریشه در فراری دارد انتظار می‌رود.

alfa_romeo-stelvio_quadrifoglio-2018-1024-0b

در بخش بیرونی، همان‌طور که اشاره شد استلویو به‌شدت وام‌دار جولیا است. درنتیجه در نسخهٔ Quadrifoglio شاهد چراغ‌های جلوی مشابه جولیا، جلوپنجرهٔ سنتی مثلثی آلفا و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر هستیم. از دیگر ویژگی‌های برجستهٔ طراحی نسخهٔ پرچم‌دار Quadrifoglio نیز می‌توان به گلگیرهای بزرگ‌تر جلو و عقب، اسپویلر عقب، یک دیفیوزر مشکی‌رنگ در عقب و چهار سر اگزوز اشاره کرد.

alfa_romeo-stelvio_quadrifoglio-2018-1024-08

اما مهم‌ترین بخش استلویو قلب تپندهٔ آن است. نسخهٔ Quadrifoglio این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 بای‌توربو است که 505 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور دارد؛ یعنی همان موتور ساخت فراری که در جولیا Quadrifoglio استفاده شده است. نیروی عظیم این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند که دنده‌ها را تنها در 100 میلی‌ثانیه تعویض می‌کند. دیفرانسیل عقب استلویو نیز مجهز به مبدل گشتاور است که وعدهٔ ارائهٔ هندلینگی عالی را در تمامی شرایط داده است.

alfa_romeo-stelvio_quadrifoglio-2018-1024-10

از دیگر ویژگی‌های خاص نسخهٔ Q (مخفف Quadrifoglio) استلویو نیز می‌توان سیستم تعلیق اسپرت و رینگ‌های بزرگ‌تر را نام برد درحالی‌که خریداران می‌توانند مجموعه‌ای از ارتقائات مانند ترمزهای کربن سرامیکی برمبو، صندلی‌های فیبر کربنی ریکارو و سیستم صوتی 900 واتی هارمن کاردون با 14 بلندگو را از لیست آپشن‌های استلویو سفارش دهند.

alfa_romeo-stelvio_quadrifo

در بحث عملکرد نیز درحالی‌که جولیا Q در تنها 3.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد اما استلویو Q به دلیل وزن بیشتر به یک‌دهم ثانیه زمان بیشتری برای این کار احتیاج دارد. این اختلاف در حداکثر سرعت دو خودرو نیز وجود دارد به‌گونه‌ای که جولیا Q توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 307 کیلومتر در ساعت را دارد درحالی‌که برادر قدبلندش قادر به رسیدن به حداکثر 285 کیلومتر در ساعت است. آلفارومئو برای این کراس‌اوور سیستم کنترل‌کنندهٔ شاسی یا DNA را ارائه کرده است که میزان قدرت دریافتی هر چرخ را تنظیم می‌کند. همچنین سه حالت رانندگی طبیعی، پویا و پیشرفته برای تمامی مدل‌ها وجود دارد درحالی‌که نسخهٔ Q مجهز به یک حالت اضافه بنام مسابقه است.

اما در کنار نسخهٔ عملکردی Q، آلفارومئو دو نسخهٔ دیگر با نام‌های پایه و Ti را هم برای استلویو ارائه کرده است. این دو مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو با 280 اسب بخار قدرت و 415 نیوتن متر گشتاور هستند. این موتور به‌اندازه‌ای توان دارد که استلویو را به حداکثر سرعت مناسب 230 کیلومتر در ساعت برساند. انتظار می‌رود شتاب صفر تا 96 کیلومتر این مدل 5.4 ثانیه باشد. در این مدل هم همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک وظیفهٔ انتقال نیرو را بر عهده دارد. همچنین صرف‌نظر از تیپ خودرو، تمامی مدل‌های استلویو به‌صورت استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک Q4 آلفارومئو مجهز هستند.

alfa_romeo-stelvio_quadrifoglio-2018-1024-03

تیپ پایهٔ این SUV ایتالیایی مجهز به رینگ‌های 18 اینچی است اما کسانی که مایل به خرید تیپ Ti باشند مالک رینگ‌های 19 اینچی و دیگر تجهیزات اضافی مانند تریم چوب واقعی، یک صفحه‌نمایش 8.8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی (بجای نمونهٔ 6.5 اینچی نسخهٔ پایه) و پکیج سفارشی Lusso خواهند شد. تجهیزاتی از قبیل کروز کنترل تطبیقی، سیستم شناسایی نقاط کور، سیستم هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و سنسورهای پارک جلو نیز از ویژگی‌های ایمنی سفارشی این خودرو هستند.

اما آلفارومئو با معرفی استلویو Q ادعاهای جسورانه‌ای مطرح کرده است. این شرکت ایتالیایی گفته است که استلویو Q سریع‌ترین SUV در پیست نوربرگ‌رینگ خواهد بود. رئیس آلفارومئو «Reid Bigland» گفته است که داده‌های شبیه‌سازی نشان داده‌اند که استلویو Q قادر است یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در حدود 7 دقیقه و 59 ثانیه طی کند که در این صورت سریع‌تر از پوشه کاین توربو S خواهد بود. اما این خودرو در بازار رقابت مستقیمی با پورشه ماکان توربو، مرسدس بنز GLC63 AMG و آئودی SQ5 خواهد داشت. آلفا ادعا نموده که این خودرو برای به چالش کشیدن خودروهای اسپرت دو در بدون قربانی کردن ویژگی‌هایی که از یک کراس‌اوور انتظار می‌رود طراحی شده است و درنتیجه ترکیب کاملی از عملکرد بالا، قابلیت و طراحی ایتالیایی را ارائه می‌کند.

alfa_romeo-stelvio_quadrifoglio-2018-1024-0a
هنوز قیمت مدل‌های مختلف استلویو از سوی آلفارومئو اعلام نشده است اما می‌توان پیش‌بینی کرد که این خودرو قیمت بیشتری از سدان جولیا خواهد داشت. این بدان معنا است که قیمت استلویو Q به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از قیمت 65 هزار دلاری جولیا Q خواهد بود. انتظار می‌رود آلفارومئو استلویو از اواسط سال آینده در بازار ایالات‌متحده عرضه گردد.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

26 دیدگاه

  1. mehdi
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    عجب چیزیه…..هم زیباست هم با قدرت و جذبه…حالا میشه گفت یک آلفا واقعی که می تونه با هندلینگ و کیفیت آلمانی رقابت کنه و حتی بهتر باشه

    پاسخ
  2. mehdi
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    اگه آلفا روی رینگاش تعصب نداشت ورینگ دیگه استفاده میکرد الان شاسی خشکل تر میشد به نظرم….

    پاسخ
  3. amirali
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    واقعا شاهکاره از هر لحاظ،,طراحی بیرون,و داخل،فنی…..
    دوست داشتنیه.امیدوارم ایرانم بیاد

    پاسخ
  4. ايمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واى بسیار زیباست! من بى صبرانه منتظر ورود جولیا هستم! اگه این شاسى بلند هم وارد ایران بشه،بازار خودرو رو تو ایران تغییر میده الفارومئو.با اینهمه تنوع جذاب

    پاسخ
  5. mehdi
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    سبک چراق های عقب الفا و مازراتی شبیه هم شده

    پاسخ
  6. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این اگر بیاد ایران که احتمالش هم کم نیست600 تومنی میشه قیمتش

    پاسخ
  7. H.taaj
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    اصلا تعریف suv انگار برای بعضی خودروسازا فرق میکنه ، الان این تقریبا ارتفاعش با سمند یکیه ولی suv هست !! البته کاری به کارایی و خوف بودنش ندارم کیه که ندونه این ماشین چه دنیاییه ! ولی در کل اگه اینجوریه الان ال نود هم suv محسوب میشه دیگه !!!

    پاسخ
  8. Omid622
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    واقعا داخلش چنگی به دل نمی زنه
    این چه داشبوردیه

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل محمد
    محمد
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    آلفیستا… این ماشین مظهر شکوه و عظمت و زیبایی هست بخدا هیچ کم و کاستی نداره درود به طراح و سازنده هاش…

    پاسخ
  10. امید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    به به،واقعا به به
    خیلی عاشق الفارومئو هستم و همچنین منتظر جولیتا جدید هستم که فکر کنم خیلی عالی باشه

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل Alireza.GT86
    Alireza.GT86
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    چراغای جلوش چقدر شبیه تویوتا gt86 !!
    ماشین خوبیه همونطور که از آلفا انتظار میره

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4302 دیدگاه) ,

    واقعا عالیه، دیگه یه ماشین چی میخواد.

    پاسخ
  13. بنتلی
    سوابق: (1027 دیدگاه) ,

    روز های خوش آلفا تو راهه…چقد زبان طراحی جدیدش فوق العادس…ب نظرم آلفا آئودی فیات کرایسلره…امیدوارم فروش بیشتر آلفا در کنار فروش زیاد و محبوبیت جیپ باعث بشه مشکلات مالی فیات کرایسلرو تا حدودی برطرف بشه

    پاسخ
  14. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    بنتلی جان با این سیاستی که فیات برای آلفا در نظر گرفته به نظر نمیرسه آینده ی درخشانی برای اون رقم بخوره!
    چند سالی هست که گروه فیات ، کرایسلر با هم ادغام شدن ولی متاسفانه به جای کار بر روی اشتراکات زمانشون را صرف خودرو های با پرفورمنس بالا برای آلفا میکنند در حالی که بازار این نوع خودروها در حال حاضر بی برو برگرد دست آلمانی هاست و سالهای سال این شرایط پابرجا خواهد ماند و از زیرمجموعه های فیات فقط مزراتی میتونه با شرایطی که داره درصدی از این بازار را کسب کنه که اونهم با سیاست های فیات بسیار کند عمل میکنه.
    جولیا ، استلویو و 4c و پروژه های بعدی فقط به کوچک شدن و ضعیف شدن این برند و در نهایت عدم سوددهی آلفا کمک میکنه و دست آخر واگذاری آلفا به یک شرکت دیگه.
    مثلا شرکت هایی چون مزدا و سوبارو به خاطر تولید پایین از توان مالی چندانی در قیاس با بزرگان برخوردار نیستند ولی با همین محدودیت به خوبی میتونن از پس شرایط بر بیان و رشد کنند ولی این مدیر فیات که چندین سال موفق را سپری کرده و با تجربه تر شده در این سالهای اخیر قدم های خوبی بر نداشته.
    دیروز هم از دست تشکیلات فرمول یک فراری حسابی شاکی شده و با اینکه بیشترین هزینه را بین تمامی تیم ها دارا بوده(450 میلیون دلار) ولی نتیجه ای نگرفته و دستور کاهش هزینه هارو صادر کرده.

    پاسخ
    1. Elemento
      سوابق: (3673 دیدگاه) ,

      قبول دارم.
      واقعا نمیدونم مارچیونه میخواد چکار بکنه !
      صرف نظر از دیزل گیت ، به نظر من فولکس واگن یا تویوتا اگر آلفا یا کرایسلر یا مزراتی رو خریده بودن الان این شرکت ها وضع خیلی بهتری داشتن.
      .
      پتانسیلی که آلفا داره به نظر من در حد آئودی هست. آلفا هم ارز BMW میتونست رقابت کنه.
      پتانسیل مزراتی اندازه ی Bently یا Aston Martin هست. اما نصف بنتلی رشد نکرده.
      تولید مدل های داج هم که متوقف شده و قصد معرفی نسل بعد چارجر و چلنجر تا 5 سال دیگه رو ندارن.
      .
      خدا رو شکر لامبورگینی دست الفا نیافتاد
      Fiat فقط شرکت ها رو حروم میکنه.

      پاسخ
      1. Elemento
        سوابق: (3673 دیدگاه) ,

        .
        فیات = استاد عقب نگه داشتن زیر مجموعه ها

        اصلا دوست ندارم هیچ شرکتی زیر مجموعه ی فیات باشه !!
        مخصوصا فراری ، مزراتی ، داج ، آلفا رومئو.

        فیات لانچیا رو ورشکست کرد.

        پاسخ
      2. بنتلی
        سوابق: (1027 دیدگاه) ,

        مجید جان تا جایی ک اطلاع دارم نسل فعلی چارجر و چلنجر تا 2020تولید میشه…نسل جدیدش بعد 2020 میاد…اتفاقا منم سر همین موضوع خییلی ناراحت شدم چون چارجر و چلنجر همین الانشم 6 و 8 سال از معرفی نسل فعلیشون میگذره…از طرفی رقبای چلنجر ینی موستانگ و کامارو خیلی بروز ترن و نسل جدیدشون تازه معرفی شده…با این تصمیمشون درمورد چلنجر و چارجر کاملا از تولید نسل جدید وایپر دوس داشتنی هم نا امید شدم…خبر بدتر اینکه نسل جدید سدان محبوب و پر ابهت کرایسلر 300دیگه تولید نمیشه…فکرشو بکن ازون شرکت معروف و با عظمت فقط یه ون باقی مونده!!!…این خیییلی بده!

        پاسخ
    2. بنتلی
      سوابق: (1027 دیدگاه) ,

      بهزاد جان نظرتون محترمه ولب من زیاد باهاتون موافق نیستم…ب نظرم تمرکز مازراتی و آلفا روی کلاس محبوب کراس اوور ها حرکت مثبتی بوده و باعث افزایش فروش و سوددهی میشه…از طرفی سدان دوس داشتنی جولیا هم مستعد فروش بالایی هس…امیدوارم مشکلشون تا حدودی بر طرف بشه تا خبر های بهتری از زیرمجموعه های معروفش بشنویم

      پاسخ
  15. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    این الفا ماشیناش مثل نقاشی میمونن اصلات و زیبایی وحشتناکی دارن

    پاسخ
  16. erfan
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    وقتی موتورش ساخت خودش نیست یعنی باید بره و بر نگرده….
    واقعا جالب نیس اتاق معمولی بدنه معمولی اونوقت موتور فراری خخخ

    پاسخ
  17. Pooyanalfa
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوستانی که از فیات انتقاد میکنند،لطفا برن سایت های خارجی سر بزنن،ببینن سرجیو مارچیونه با برنامه احیا آلفارومیو چکار کرده،با همین یه مدله جولیا آنقدر جایزه گرفتند،بالاترین ایمنی خودرو که تاکنون بدست آمده با 98درصد برای سرنشین بزرگسال،بهترین پلت فرم سال 2016،از لحاظ فروش هم،در عرض 4 ماه جاگوار که شکست داده،رسیده به چند قدمی آیودی،بااینکه هنوز تو بریتانیا وآمریکا عرضه نشده،ومطمین باشید تا سال دیگه بنز وب ام و راهم شکست میده،مزراتی هم هیچ وقت از بنتلی عقب تر نبوده ،نیست ،حداقل مزراتی هنوز تو میهن خودشه،مثل بنتلی جاگوار دیگر خودروسازا انگلیس ،ورشکست نشده ،که بفروشنش به آلمان دشمن دیرینش،جاگوارم که به هند،درمجموع بهتره به فکر خودمون باشیم،فیات کار خودشا بلده،فعل خواستن را سریع صرف میکنند،ما نمیدونم با این پراید پژو های قدیمی چکار کنم،من اگه میرفتم ایرانخودرو همین جولیا را می آوردم ایران با قیمت بدون گمرکی میفروختم،تا حداقل آنقدر کشته ندیم تو جاده ها

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.