پنج راه ارزان‌قیمت برای افزایش توان خودرو

معمولاً خودروها پس از طی مسافت‌ها و سال‌های متمادی افت شدیدی در توان پیدا می‌کنند. تعویض به موقع روغن موتور و نگه‌داری صحیح از موتور خودرو تا حد زیادی می‌تواند از افت شدید کارایی خودرو جلوگیری به عمل آورد. برای اینکه بتوانید در سربالایی‌ها و مواقع اضطراری کم نیاورید حتماً نیازی به خودرویی پیشرفته و گران قیمت ندارید. با به‌کارگیری توصیه‌های ذیل می‌توانید از خودروی خود به خوبی روز اول خود استفاده کنید.

1994_honda_accord_ex
در ادامه به پنج روش ساده و ارزان قیمت جهت بازیابی یا افزایش توان خودرو اشاره می‌کنیم.

5. هوای خنک ورودی

front-mount-intercooler
این اولین توصیه هر شخص دانا جهت افزایش توان خودرو است. ایده این کار از اینجا نشئت می‌گیرد که هوای سرد دارای چگالی بالاتری است (تراکم مولکولی بیشتری دارد) در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد سیلندر می‌شود تا با سوخت ترکیب شود. در نهایت باعث می‌شود که احتراق سریع‌تر اتفاق افتد و این بدان معنا است که توان بیشتری را می‌توانیم از موتور بگیریم. در واقعیت می‌توانیم به افزایش 5 تا 7 اسب بخاری خودرو در ازای ورود هوای خنک به داخل موتور اشاره کنیم.
البته یکی از فاکتورها هوای ورودی موتور است. اگر در مناطق سردسیر ساکن هستید باید به فکر تأمین کردن عوامل بعدی تأثیر گذار بر روی توان خودروی خود باشید.

4. اگزوز خروجی:

High-Flow Exhaust
عدم وجود اگزوز (برداشتن منبع، تغییر غیر اصولی آن و از این قبیل) می‌تواند بسیار بر روی عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. این بدان معنا است که شما مسیر لوله از کاتالیست موجود در لوله اگزوز تا انتهای خودرو در صندوق عقب را مستقیم نموده‌اید. به گفته Jeff Zurschmeide نویسنده کتاب “هندبوک افزایش عملکردهای کوچک جدید” این کار می‌تواند کل سیستم را دچار مشکل کند. افزایش تعداد اگزوزها می‌تواند گازهای خروجی حاصل از احتراق را بیشتر به سمت بیرون انتقال دهد. با خارج کردن هر چه بیشتر گازهای حاصل از احتراق، فضای بیشتری برای مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق باقی می‌ماند و این خود باعث افزایش توان موتور می‌شود.

3. استفاده از کاتالیست با جریان بالا

E60-exhaust
وقتی که کارخانه برای اولین بار مبدل کاتالیست را بر روی خودروها سوار می‌کند، قصد ندارد تا عملکرد خودرو را با این کار افزایش دهد بلکه می‌خواهد هوای تنفسی ما تمیز باقی بماند. نزدیک به یک دهه طول کشید تا کاتالیست ها پیشرفت داشته باشند. اگر خودروهای دهه 80 تا 90 میلادی را در اختیار دارید خیلی شانس آورده‌اید که می‌توانید از سربالایی‌ها جان سالم به در ببرید!!. با تعویض کاتالیست های کهنه و قدیمی با مدل‌های جدید High-Flow می‌توانید تغییر را حتی زیر پدال گازتان متوجه شوید. البته با توجه به اینکه این کار غیرقانونی است، غیرعلمی هم هست که در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نمایید. تحت هیچ شرایطی در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نکنید.

2. حقه تایر

450px-Toe-in_example_5_degrees_positive
می‌خواهید باور بکنید یا نه، ولی ترفند بسیار جالبی در تایرها وجود دارد تا بتوانید قابلیتهای خودروی خود را افرایش دهید. با از بین بردن زاویه Toe-in که کارخانه برای خودرو مدنظر گرفته است و چرخهای جلو اندکی با زاویه نسبت به هم قرار می‌گیرند، و موازی کردن دقیق جهت چرخش آن‌ها در مسیرهای مستقیم، اندکی بهبود را شاهد خواهید بود. افزودن تایرهای فاق کوتاه نیز می‌تواند باعث بهبود شتاب گردد اما در عین حال سرعت‌سنج خودروی‌تان را به اشتباه خواهد انداخت. البته با تعویض رینگ خود با یک نمونه کم‌وزن آن می‌توانید بر عملکرد خودروی خود تأثیر بسزایی بگذارید. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم می‌تواند خودروی شما را سبک کند، البته یقیناً جیب شما را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد!

1. ریفلش کردن

Reflash ECU
با reFlash کردن برنامه ECU خودروی خود، زمان‌بندی سوپاپ‌ها، مخلوط سوخت و هوا و دیگر ورودی‌های اسب بخار خودروی شما تغییر خواهد کرد. از مزایای ReFlash کردن به جزء افزایش توان خودرو می‌توان به امکان غیرفعال کردن آن برای از بین نرفتن گارانتی ذکر کرد.
با حضور توربوشارژ و سوپرشارژ بر روی خودرو، ReFlash کردن می‌تواند به موتور خودرو را واقعاً تقویت کند و در موتورهای با تنفس طبیعی این میزان تأثیر ممکن است تنها نیم اسب بخار باشد!

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

234 دیدگاه

  1. محمد رضا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    لطفا جواب بدین من منتظرم ممنون

    پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. کجا باید ریفلش کنم؟
    یه سوال دیگه، کولر جون ماشین میگیره، دلکو قوی تر میخوام برای سمند. چی بگیرم که بهش بخوره؟ زانتیایی میخوره؟اصلا دلکو قوی تر بذارم یا msd بذارم بهتره؟

    پاسخ
  3. ehsan shiri
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خسته نباشین من یه 206 تیپ5خریدم اگه بخوام شتابش بیشتربشه بایدچکارکنم؟برااگزوزاسپورت باید انباری عقب دربیارم؟؟؟

    پاسخ
  4. شهاب
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام اگه میشه راجب درست کردن ضرایب دنده اتومات ماکسیما هم راهنمایی کنید.ماکسیما اتومات دور موتور رو تا 6000 حداکثر بیشتر نمیبره ولی این دور چیزی نیست که حداکثر قدرت ماکسیما رو نشون بده.متاسفانه حالت دستی هم نداره پس فقط مجبور هستی به نگاه کردن عکس العمل خود ماشین.اتومات توی دنده 3 و 4 واقعا شتاب و قدرتش کم میشه و اصلا نمیشه با نمونه دنده دستی مقایسه اش کرد.

    پاسخ
    1. Ali
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز بیشترین گشتاور و قدرت موتور خودرو در 5500 دور میباشد و دور موتور بالا تر فقط اصطحلاک را بالا میبره

      پاسخ
  5. سلمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    وقتی توی متن اینجوری یه سوتی پیدا بشه دیگه نمیشه به بقیه متن اعتناد کرد، اخه افزایش تعداد خروجی اگزوز چه ربطی به خروج بیشتر گاز احتراق داره، هرکی این متن و نوشته سواد مهندسی نداره، چون قطر خروجی اصلی اگزور تغیر نکرده پس دبی گاز خروجی همچنان ثابت هست، و فقط با این کار همان میزان گاز خروجی و به 2 تیکه تقسیم کردید و هیچ اثری روی میزان گاز خروجی نداره

    پاسخ
    1. هاوان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اولا :شما که سواد مهندسی دارید باید بدونین که دبی ربطی به هوا نداره و مال سیالاتی مثل آب هستش.هوا رو با واحدی بنام پاسکال و عامیانه بار می سنجن
      دوما:کاملا مرتبطه.انشعاب از لوله اصلی باعث خروج بیشتر گاز میشه.دوکانال خیلی سریعتر از یک کانال تخلیه میشن.
      سوما.:وجود دومنبع (منابع کاتالیز و انباره اگزوز که در سیستم های جدید f1 اجباری شده)باعث کشش و مکش بیشترگاز میشه که ربطی به بیرون آمدن گاز از موتور نداره.
      چهارما: اگه به فرض محال فرمایش شما درست باشه پمپ های باد که یک لوله 1/2 خروجی دارند با معجزه کار میکنن نه با علم.
      خواهشا فکر کنین و حرف بزنین و جو گیر نشید که سریع سوتی بگیرید

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        عجب!!!! که دبی ربطی به هوا نداره ! آقای مهندسسسس! میشه تعریف دبی رو به ما هم بفرمایید!؟ لطفا شما خودتون اطلاعاتتونو کلا ریفرش و اپدیت کنین!
        اولا دبی میزان جرم (یا حجم) عبوری یک سیال در واحد سطح و در یک ثانیه هستش (Kg/s)
        و تا جایی که من اطلاع دارم هر گازی خودش سیال حساب میشه! و این درست نیست که بگیم لفظ سیال فقط در مورد مایعات درسته!
        دوما اون واحد هایی که فرمودین( پاسکال و بار) واحد فشار سیال هستن که کوچکترین ربطی به دبی سیال( و البته موضوع مورد بحث) ندارن!
        ثالثا فرموده دوستمون سلمان کاملا درسته! اگه بخوایم با تغییر سیستم اگزوز کاری واسه افزایش توان موتور کرده باشیم، راهش اینه که قطر لوله اصلی اگزوز رو( بعد از موتور) بیشتر کنیم! و این قطر(افزایش یافته) تا اخر اگزوز تقریبا ثابت بمونه! که تازه این خودش هم حدی داره و اگه قطر خیلی بیشتر از قطر خروجی منیفولد باشه، بدلیل افت سرعت و افزایش فشار در نقطه اتصال ، ممکنه جریان برگشتی ایجاد بشه که بازم توان موتور رو پایین میاره!
        در پایان اینو بگم که چیزی که در متن گفته شده درست نیست و افزایش تعداد انشعاب بدون افزایش قطر لوله اصلی هیچ تاثیری روی خروج بهتر گازها ( افزایش توان موتور) نداره! چون بقول دوستمون سلمان خان دبی ثابته ! و همونطور که میدونیم دبی رابطه مستقیم داره با قطر لوله جریان!

        پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بله میشه توربو شارژ وصل کرد ولی این کار باید رو اصول باشه چون وقتی توربو به موتور اضافه بشه بایستی سوخت زیاد بشه چون مقدار هوای زیادی وارد محفظه احتراق میشه این یعنی انفجار بزرگ تر از قبل در محفظه احتراق باید محفظه احتراق استحکامش طوری باشه که تحمل این فشارو داشته باشه همین طور پیستون ها نیز باید تقویت بشه سوپاپ دود هم چون فشار زیادی جهت خروج گاز های داغ بهش میاره باید تقویت بشه از نظر الیاژ

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت همه دوستان.الان بهترین روش برای تقویت اتومبیل ها بهبود مسیر ورود هوا و خروج دود هست.برای این کار لازمه که از کیت ها مکش هوا یا به اصطلاح خرطومی که قطر دهانه بیشتر نسبت به نمونه فابریک دارن به همراه فیلتر هوا های اسپرت مثل k&n استفاده شود.برای بهبود خروج دود هم لازمه تا از هدرز استفاده شود….

    پاسخ
  8. محمدحمزه
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام من کیت فیدرز یا نمونه دیگش بنام سایکلون روپیشنهاد میکنم.خودم روی ماشینم امتحان کردم راضی هستم

    پاسخ
  9. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من یه زانتیا دارم مدل 86
    تاحالا تغییر خاصی داخلش انجام ندادم
    تو همین مسافرت اخر حدود یک ماه پیش با 5 سرنشین و صندوق پر راحت سر بالایی های هراز و همچنین قسمت کولی کوش (نزدیک شیراز تو مسیر برگشت) رو راحت با دنده 5 و دور موتور بالاتر میرفت فکر کنم تا دور بر 160 یا بیشتر میرفت یادم نیست
    حالا بنظرت اگه این تغییرات رو توش بدم چی میشه 🙂
    ولی خدایی ماشینیه که تو سربالایی ها ضایت نمیکنه که من خودم تجربه پارس سمند و پژو 405 رو داشتم ولی زانتیا یه چیز دیگس حیف که تولیدش متوقف شد
    برخلاف دیدی هم که تو جامعه پیدا کرده واقعا نمیدونم از کجا این حرف هارو اوردن که پر مصرفه واقعا کم مصرفه از بنزین معمولی استفاده میکنم تو جاده 6.3 تو شهر 8.9 میسوزنه که بنظرم برای یه موتور 2000 خیلی مصرف خوبی

    پاسخ
  10. محمدرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام خدمت دوستان
    من یک رانا دارم مدل ۹۳
    ۱_ وقتی ماشین رو روشن میکنم توشهری استفاده میکنم بعد خاموش میکنم بعد ازچنددقیقه دوباره روشن میکنم آمپر آبش میاد بالا نزدیک خط قرمز بعد زودهم میاد پایین ولی ماشین کپ میکنه مخصوصا موقع حرکت با یک یا دو
    هیچکس تشخیص نداد که علتش چی هست
    کلاچش هم خیلی بالا ول میکنه و اکثر اوقات میلرزه خواهشن راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    1. عباس
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام.باتوجه به این امرمهم که کلا کشورما ازلحاظ تولیدخودرودست دوخودروساز(ایرانخودرو وسایپا)داره تامین میشه وایمنی هم درحدپایینی قرارداره پس جایی براسرعت وتقویت نیست.

      پاسخ
    2. صادق
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      شوک یا همون کپ کردن بخاطر استپره باید با دستگاه تست بشه اما بالا رفتن امپر میشه از اتصال منفی باشه باید قطعات مربوط تست یشه رله فن فیوز ها جنت و ……

      پاسخ
  11. ابوذرالیاسی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام من یه لیفا
    ن ایکس ۶۰ دارم میخواستم ببینم کسی میتونه راهنمایی کنه که برای تقویت موتورش چیکارمیتونم بکنم

    پاسخ
  12. یاسی گوله ژن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام سورن ۸ سوپاپ دارم
    چند روزی میشه خریدم ماشین دست خانوم بوده خیلی اروم رونده خیلی لشه
    دیسکو صفحه زانتیا انداختم روش شمع سوزنی توویوتا کمریم گذاشتم فیلتر اسپورتم گذاشتم و کامپیوترشم رفرش کردم
    شتابو سرعتش خیلی فرق کرد
    گفتم ببینم اگه کار دیگه یی پیشنهاد دارید حتما لطف کنین راهنماییم کنین با حدود قیمتاش

    پاسخ
    1. حسین طاهر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سورن 8 سوپاپ ؟ یعنی موتور معمولی؟ منم یه سمند 95 دارم راه نمی ره ؟ صدای موتورشم خیلی زیاده. می تونی راهنماییم کنی؟

      پاسخ
  13. ساسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یه پژو 405دوگانه مدل 94دارم کشش نداره نمیدونم چرا رفیقم پشتش نشست گفت پژو باید دنده یک کلتو بزنه به صندلی این کشش نداره
    ماشین تا حالا بیشتر 140نرفتم خواستم بدونم اگه باهاش سرعت برم نفس ماشین باز میشه

    پاسخ
    1. حسين
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      کاتالیزگرتو حتماً چک کن. این مشکل رو من داشتم. عوض کردم کاتالیزگر اگزوز رو و درست شد.
      البته میتونى به مل برس دارى که باز هم بیستر شتاب بهت بده
      یه فیلتر اسپرت هم بزار. از این رو به اون رو میشه

      پاسخ
  14. مصطفی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خدمت دوستان من امسال یه پژو چهارصد ک مدلش هشتادو چهاره رو تعمیر کل کردم ـ و از سرسیلند تا میلنگ و بوش پستان سر سیلند و …. ولی الان بیشتر از صدو سی تا نمیره یعنی پدالو تا ته فشار میدی یچیزی تو مایه های خفه شدنه کم میکنی سرعت ثابته بیشتر پدال فشار میدی خفه میشه

    پاسخ
  15. بهمن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه دوستان.
    من 206 صندوق دار( V8) دارم آدرسی دارین که برم تقویت کنم با تشکر.

    پاسخ
  16. محمدرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام خسته نباشید من علاقه زیادی به ماشین های قدیمی دارم میخواستم ببینم میشه موتور های ماشین شورولت کاپریس ، کادیلاک سویل ،شورولت ال اس رو عوض کرد یا چقدر از قطعات ماشین میشه عوض کرد و چه نوع موتوری برای این ماشین ها مناسب که قدرت شون هم افزایش پیدا کنه ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
  17. محمدرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام خسته نباشید من علاقه زیادی به ماشین های قدیمی دارم میخواستم ببینم میشه موتور های ماشین شورولت کاپریس ، کادیلاک سویل ،شورولت ال اس رو عوض کرد یا چقدر از قطعات ماشین میشه عوض کرد و چه نوع موتوری برای این ماشین ها مناسب که قدرت شون هم افزایش پیدا کنه و هزینه اش چقدر میشه ممنون میشم جواب بدید.؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.