اولین درسی که یک معلم رانندگی باید آموزش دهد، نکات اساسی مربوط به ایمنی در رانندگی است و یکی از نخستین موارد، طرز نشستن است. طریقه نشستن روی صندلی راننده، آنقدر ساده و ابتدایی است که بعد از چند سال فراموش میکنیم که این کار چقدر اهمیت دارد و میتواند در ایمنی راننده نقش داشته باشد. اول از همه، هنگام نشستن، باید کاملاً احساس راحتی کرد؛ گردن و پشت باید تکیهگاه کاملاً مناسبی داشته باشند. این کار باعث میشود تا ضمن اینکه این بخشهای بدن در هنگام تصادف، از آسیب در امان باشند، از مشکلات فیزیکی بدن در طولانیمدت نیز اجتناب شود. تعداد زیادی از رانندگان وجود دارند که به دلیل تکیه ندادن و راحت نبودن در صندلی، پس از چند دقیقه احساس ناراحتی و درد در ناحیه پشت میکنند. هنگام رانندگی، عضلات بدن باید در وضعیت نرمال باشند. فشار و درد ناشی از جمع کردن عضلات در محل کار نیز پیش از این مشخص شده و در هنگام رانندگی نیز میتواند میتواند چنین نتایجی داشته باشد. در ادامه به چند نمونه از تکنیکهایی اشاره میشود که میتواند در کاهش دردهای گردن و پشت رانندگان مؤثر باشند.
برای ایمنی بیشتر در جاده، یکی از موارد اساسی، دید مناسب راننده از جاده است؛ به این معنی که راننده با توجه به آینهها و همچنین نمای روبرو، از کلیه وقایع اطراف خودرو، آگاه باشد. وقتی که زمان زیادی در روز صرف رانندگی میشود، اهمیت این موضوع میتواند خود را بهتر نشان دهد. برای تنظیم صندلی، بهتر است که ابتدا صندلی را در بدترین وضعیت ممکن، یعنی پایینترین نقطه قرار داد و آرامآرام، آن را به بهترین نقطه ممکن رساند. این وضعیت باید به گونهای باشد که برای دید اطراف، نیاز به کشیده شدن گردن پیدا نکنید. پرهیز از فشار و جمعکردن عضلاتپاها باید به گونهای قرار گیرند که کمترین فشار در ناحیه ران ایجاد شود و همچنین، کشیدگی در عضله پشت ساق پا ایجاد نشود. پاها باید تا حدّ ممکن در وضعیت ۹۰ درجه باشند و از بدن باز نشده نباشند؛ ضمن اینکه، پاها باید به راحتی بتوانند به پدالها برسند و نیازی به جمع کردن و کشیده شدن بیش از حدّ عضلات نباشد. همچنین برای ارتباط دستها با چرخ فرمان نیز باید همین شرایط برقرار باشد. دستها نباید خیلی دور یا خیلی نزدیک به چرخ فرمان باشند. اگر به مدت زیادی با دستهای نزدیک به فرمان و جمعشده، رانندگی کنید، این کار باعث ایجاد فشار در ماهیچهها و شانه و آرنج و سپس عضلات گردن شده و در هنگام بروز تصادف، میتواند شدت جراحات را افزایش دهد. دستها ضمن این که باید حالت افقی داشته باشند، باید در وضعیت راحتی قرار بگیرند. آینهها و موارد دیگر
آینهها باید دید مناسبی را برای شما از اطراف خودرو ایجاد کنند و به همین خاطر، با توجه به وضعیت صندلی راننده، باید تنظیم شوند. تنظیم آینهها نیز به گونهای است که کمترین فشار و کشیدگی برای دیدن اطراف برای راننده ایجاد شود. تنها همین تنظیم مناسب آینهها کافی است تا در مسافرتهای طولانی، چشمها کمتر دچار خستگی شوند. برای ایمنی بیشتر در سفر، بهتر است هر چند وقت یکبار، تنظیم آینهها، دوباره انجام شود. نکته دیگر این است که با عجله وارد خودرو نشوید؛ اول داخل صندلی نشسته و سپس پاها را به سمت داخل بچرخانید. هنگام خارج شدن نیز اول پاها را خارج کنید و سپس بدن را بیرون ببرید. قبل و بعد از رانندگی، اجسام و لوازم سنگین، بلند نکنید؛ چند دقیقه به بدن خود استراحت دهید و با کمی کش و قوس، فشار را از بدنتان خارج کنید. وضعیت مناسب بدن در هنگام رانندگی باعث کاهش صدمات ناشی از رانندگیهای طولانیمدت شده و همچنین، میتواند باعث کاهش آسیبها در هنگام بروز تصادف شود؛ تنها نیاز به صرف کمی وقت، برای بهتر نشستن و برخی تنظیمات است.
حمید
۲۲ آذر ۱۳۹۲توجه کنید تو عکس دوم … باید موهاتون کوتاه باشه ، موی بلند غلطه پشت فرمون!!!!
فرهاد
۲۲ آذر ۱۳۹۲در حالت صحیح مَرده هم باید نیشتون باز باشه اگه نباشه به کمر فشار میاد.
(:
WindyCat
۲۳ آذر ۱۳۹۲عکس دوم سمت راستیه کجاش صحیحه… لامصب اینقدر فرمونو نزدیک گرفته که جا واسه باز شدن ایربگ(کیسه هوا) نذاشته!!!
سینا
۲۲ آذر ۱۳۹۲آفرین پدال، خوبه بازم مطالب آموزشی بذار از هر چیزی بهتره!!!
مخ خودرو
۲۱ مهر ۱۳۹۳تو پراید هم میشه اینطوری نشست
شهاب
۲۲ آذر ۱۳۹۲صندلی خوب , ماشین خوب , ارگونومی رعایت شده و… توی صحیح نشستن خیلی تاثیر داره
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲پدال مطلب قشنگی گذاشتی!!!!!!!
km
۲۲ آذر ۱۳۹۲مهم
(مخصوص خانم ها).
شاید یاد گرفتید دوبله پارک کنید یا ماشین رو متاسفانه به فنا ندید…
PEUGEOT
۲۲ آذر ۱۳۹۲باسلام
دوستان نظراتون خیلی باحال بود
خیلی حال کردم و خندیدم
P E U G E O T
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲الان MAHSA میاد بهت یه چیزی می گه ها!!!!!!
یه پسل باهوش
۲۲ آذر ۱۳۹۲جدیدا تو روستای ما که مد شده پشت فرمون دراز می کشن
می گن کلاس داره
طلفکا می خوان پشت پراید حس جنسیس کوپه بگیرن
محسن.د
۲۲ آذر ۱۳۹۲تو یه پراید نشستم، یارو انقد صندلی رو خوابونده بود،وقتی میشستی توش فقط سقفو میدیدی! تازه موقع پیاده شدن حتما باید یکی کمکت میکرد!!!
PEUGEOT
۲۲ آذر ۱۳۹۲باسلام
محسن خیلی جوکی
P E U G E O T
محسن.د
۲۲ آذر ۱۳۹۲فقط واسه خنده نگفتم!!!
احسان
۲۲ آذر ۱۳۹۲سلام . دقیقا منم دیدم بعضیا اینطوری میشینن. یعنی اگه میتونستم همونجا خفه اش میکردم.چیه باو.صندلی رو خوابونده انگار داره تو تخت خواب FH رانندگی میکنه ! :|
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲برای منم همچین چیزی پیش اومده!!!!!!!!
ali
۲۲ آذر ۱۳۹۲1 بی ام و مثل اون خانم به منم بدین بخدا دیگه مثل آدم می شینم پشت فرمون.
PRC
۲۲ آذر ۱۳۹۲بی ام و یا مثل اون خانم؟
محسن 2afm
۲۲ آذر ۱۳۹۲خدا اگه شانس میداد حتما اسمامون شمس ا… بود
محسن 2afm
۲۲ آذر ۱۳۹۲من با نظر دوستان موافقم ولی خوب کیفیت حرف اولو تو همه چیز میزنه
امین
۲۲ آذر ۱۳۹۲اگه ماشینامون ماشین و صندلیاشون استاندارد باشن
ما هم بطور استاندارد روش میشینیم
آخه ما اگه بخوایم سرمون رو به پشت سریه صندلی تکیه بدیم ( تو ماشینای ایرانی ) که فقط میتونیم سقفو ببینیم
آخه چی تو این ماشینا درسته که ما درست بشینیم توش
اه اعصابم خورد شد!
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲درست می گی!!!!!!
مجتبی
۲۲ آذر ۱۳۹۲ما که بلدیم درست بشینیم،خودروسازا بلد نیستن صندلی مناسب درست کنن!!!
صندلی پژو و سمند که کلا وقتی میشینی میوفتی تو چاه،تو پراید هم که انگاری به تخته فنر تکیه دادی،ولی انصافا صندلی 206 صد محکمیه در برابر فشار،انگار نه انگار که توش ابر هم استفاده شده!!!
تیبا و دنا هم که دیگه حرفی برای گفتن باقی نمیذارن…
هرکی فقط 1بار رو صندلی ماشینای سنگین نشسته باشه(حتی قدیمیاش)،به خدا صندلی سواری های ایران براش مثل سنگ میمونه…
جواد
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ال نودو جا گذاشتی
سارا
۲۲ آذر ۱۳۹۲کاش به جای “صحیح” و “غلط” مینوشتید “درست” و “نادرست”
مسی
۲۲ آذر ۱۳۹۲پراید که دیگه این حرف ها رو نداره …
هر طور که بشینی … کمرت میشکنه!!!
مسی
۲۲ آذر ۱۳۹۲راستی … وانت جدید زامیاد رو دیدین … صدای تراکتور میده !!!
احمد.ف
۲۴ آذر ۱۳۹۲ورداشتن نیسان گاوی رو بزک کردن، خیلی جوکه
حمزه
۲۲ آذر ۱۳۹۲ممنون. مفید بود. چشم. بازم مقاله های آموزشیه کاربردی بذارید
نا شناس
۲۲ آذر ۱۳۹۲اگه سایپا پراید ما رو بده کا 4 ماه تاخیر داره قول میدم به طور صحیح میشینم پشت فرمون!!!
اسی 2160
۲۲ آذر ۱۳۹۲آینامه راهنمایی رانندگی خیلی کتابش سخت شده هرکی امتحان میده 3 4 بار می افته
مسی
۲۲ آذر ۱۳۹۲با این قیمتهای نجومی که ماشینها دارن …
دیگه انگیزه گرفتن گواهینامه نمونده
من خودم 10 سال پیش گواهینامه گرفتم … چند وقت پیش به جای اینکه برم تمدیدش کنم … آتیشش زدم و خیال خودم رو راحت کردم … وقتی پول ندارم ماشین بخرم … گواهینامه میخوام چیکار …
جلال
۲۳ آذر ۱۳۹۲سلام
مسی جان شما که این همه درآمد داری برای چی باید بنالی؟
با اون قراردادی که بارئال بتی که دیگه مشکل پول نداری!!!!
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲پولشو خوردن!!!!!!!
جلال
۲۳ آذر ۱۳۹۲سلام
یه بار سوار تاکسی شدم ماشینه پیکان بود با لاستیک پهن و رینگای سیمی وسانروفو تودوزی چرمی و…
و اونقد هم کمکهاشو خابونده بود که سالینS7 به اندازه اون نزدیک به زمین نبود!
خلاصه طرف به حساب خودش پیکان عشقی داشت
اما وقتی از روی دست انداز رد میشد هر بار حدودا 50 سانتی متر ما به بالا پرتاب میکرد!
تا رسیدیم مقصد نزدیک بود هرچی خودم بالا بیارم!
توصیه من به شما دوستان اینه که خاستین تاکسی سوار شین حواستون باشه سوار پیکان عشقی نشین!
رضا
۲۳ آذر ۱۳۹۲فقط تصور کنین: ارگونومی پراید!!!!
یا مثلا ارگونومی وانت پیکان یا وانت نیسان!!!!!
کسی تا حالا پشت نیسان وانت(آبی) نشسته؟
جواد
۱۰ اسفند ۱۳۹۳نه ولی دیدم یکی داشت چرم داشبوردو از لای دندوناش پاک می کرد…
ایران
۲۳ آذر ۱۳۹۲روی صندلی های مزخرف ماشین های مزخرف ساخت داخل هر شکلی که بشینی بازم احساس ناراحتی می کنی.
elahe1949
۲۳ آذر ۱۳۹۲بسیار عالی
امین
۲۳ آذر ۱۳۹۲والا ما که همه جوره تو این ماتشینای ساخت داخل راحت نیستیم ماشین خارجی رو که به خواب هم نمی بینیم
نخود آش
۲۳ آذر ۱۳۹۲باور کنید هر کار کردم نتونستم با صندلی ال 90 ارتباط برقرار کنم. الان دو ساله.
ahmad
۲۳ آذر ۱۳۹۲حالا دیگه همه مشکلامون در رابطه با خودرو حل شده مونده طرز نشستنمون این مطالب تو کشورایی که از همه لحاظ به سلامتی مردمشون اهمیت میدن به درد مبخوره نه کشور ما که 20000هزار نفر قربانی کیفیت پایین خودرو ها وجادها میشن.به هر حال ممنون پدال جان
اسی 2160
۲۴ آذر ۱۳۹۲مسی تو خیلی کار اشتباهی کردی گواهی نامت رو اتیش زدی نا امید با ید نشی تو زندگی
اسی 2160
۲۴ آذر ۱۳۹۲اگه تو زندگی نا امید باشی به هیچا نمیرسی
hero
۲۴ آذر ۱۳۹۲با تشکر از پدال
عالی بود
علیرصا
۲۲ اسفند ۱۳۹۲ما ایرانی ها زمانی متوجه میشم صندلی ماشینمون خوب تنظییم شده که گوشیglxمون راحت از جیبمون در بیاد!!!!
secad
۱۸ فروردین ۱۳۹۳اتاق پراید و پیکان از اولش هم درست نبوده هر کارش کنی برای خیلی ها مشکل نشستن وجود داره . مثلا پیکان دنده های 1 و 3 خیلی عمودی میخوره اگر صندلی عقب بکشی دستت نمیرسه اگر هم جلو بکشی ساق پا به داشبورد میخوره و پراید هم یک بار باهاش تصادف کنی میفهمی چقدر پایه صندلی مزخرفه . سپاس از این مطلب.
هوشنگ
۱۰ مرداد ۱۳۹۳نحوه صحیح نشستن پشت وانت پیکان رو با رسم شکل توضیح بدین لطفا !
GT-R'
۲۱ فروردین ۱۳۹۴باید18ساله باشی و15 سال پیکان داشته باشی تا قدر حداقل راحتی بقیه ماشینآرو بدونی و بفهمی زندگی چقد می تونه سگ بشه پاچه تو بگیری.
کاش یه ماشین جز پیکان داشتیم صندلی هم نمی خواست
mohammad
۲۹ فروردین ۱۳۹۴من یه بار با پراید تصادف کردم صندلیاش عینه این سرسره های شهر بازی عمل میکنه خداروشکر کردم بعدش که
حداقل فرمون بود گرفته بودمش مثله این کارتون ها این ور اونور میخوردم…بسی شاد شدم از زنده موندن ولی اینقد به شیشه بغلم کله زده بودم حجمش دو برابر شده بود:) خوشبختانه شیشه ها رو دودی کرده بودم تیکه تیکه نشد وگرنه الان روحم داشت کامنت میذاشت:))
پدال جان درمورد شیشه های دودی و مزیتشون مقاله بزار…شدیدا مفیده …
hero
۱۶ خرداد ۱۳۹۴من دوست دارم پشت فرمون این پامو رو اون پام بزارم!!!!!
میشه؟!