آموزشمقالات

علت روغن ریزی گیربکس خودرو چیست؟

در این مقاله مهم‌ترین علت روغن ریزی گیربکس وسایل نقلیه را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

گیربکس جزو حیاتی‌ترین اجزای فنی وسایل نقلیه محسوب می‌شود. گیربکس قطعه‌ای مکانیکی است که به انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌ها با استفاده از نسبت‌های دنده متفاوت کمک می‌کند. این قطعه معمولاً بین پیشرانه و چرخ‌ها نصب می‌شود و از چندین چرخ‌دنده، شفت و یاتاقان تشکیل شده است. گیربکس از طریق کلاچ به میل‌لنگ پیشرانه وصل است و همین قطعه باعث می‌شود پیشرانه و گیربکس در زمان تعویض دنده‌ها به‌صورت موقتی غیر درگیر شوند. هدف اصلی گیربکس رساندن میزان مناسبی از قدرت و گشتاور به چرخ‌ها در سرعت‌های متفاوت است تا خودرو بهترین عملکرد را داشته باشد.

با توجه به موارد فوق واضح است که گیربکس نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌ها دارد؛ اما اکثر رانندگان تجربه نشتی روغن گیربکس را داشته‌اند و شاید برخی افراد نیز به آن اهمیت چندانی نمی‌دهند ولی مالکان وسایل نقلیه باید با مشاهده کوچک‌ترین نشتی در روغن گیربکس نسبت به عیب‌یابی و رفع آن اقدام نمایند. جهت آشنایی با بیشتر با علت روغن ریزی گیربکس خودرو حتماً ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

علت روغن ریزی گیربکس خودرو چیست؟

قبل از آنکه به علت روغن ریزی گیربکس خودرو بپردازیم بهتر است اندکی درباره اهمیت روغن گیربکس صحبت کنیم. وظیفه اصلی روغن گیربکس روان کاری قطعات و حفاظت از قطعات داخلی در برابر حرارت و اصطکاک است. درصورتی‌که نشتی روغن گیربکس وجود داشته باشد تأثیر منفی زیادی روی عملکرد گیربکس به وجود خواهد آمد و حتی احتمال آسیب دیدن شدید آن وجود دارد. با این مقدمه کوتاه به مهم‌ترین عوامل روغن ریزی گیربکس خودرو اشاره می‌کنیم:

  • آب‌بندی شکسته شده

فشار هیدرولیک داخل گیربکس‌های اتوماتیک با استفاده از متریال آب‌بندی مختلفی حفظ می‌شود؛ اما با گذشت زمان این آب‌بندی و مهروموم داخلی گیربکس مستهلک شده و شکسته می‌شود. چنین موضوعی زمانی رخ می‌دهد که قطعات دائماً در معرض گرما و دمای بسیار بالا باشند. همچنین شکستگی آب‌بندی گیربکس می‌تواند زمانی رخ دهد که روغن گیربکس زیادی در داخل آن وجود داشته باشد؛ بنابراین اگر علت روغن ریزی گیربکس به این خاطر باشد شاید نیازمند اعزام خودرو به تعمیرگاه جهت بررسی بیشتر باشید. البته مکانیک در اکثر مواقع این نشتی را از آب‌بندی شفت ورودی یا خروجی می‌دانند. مکانیک همچنین می‌تواند قطعاتی همچون حسگرها، کارتل گیربکس، شفت و… را برای بررسی منشأ نشتی بررسی نماید.

  • کارتل گیربکس و پیچ تخلیه

کارتل گیربکس یا پیچ تخلیه قطعه‌ای بادوام و مقاوم است که با گذشت زمان استهلاک خواهد داشت. البته احتمال آسیب دیدن این بخش بسیار بالاست زیرا همواره در معرض گردوغبار، آلودگی و ذرات ریز است و حتی در زمان راننده نیز احتمال برخورد سنگ با آن وجود دارد. درصورتی‌که کارتل گیربکس سوراخ شود روغن ریزی رخ خواهد داد. همچنین علت دیگر روغن ریزی گیربکس می‌تواند به دلیل جدا شدن پیچ تخلیه باشد. درصورتی‌که مسیری خشن را طی کنید یا از روی صخره‌ها بگذرید و چنین اتفاقی رخ دهد روغن گیربکس سریع تخلیه خواهد شد. رانندگان با رخ دادن چنین اتفاقی سریعاً متوجه نشتی روغن گیربکس می‌شوند. البته زمانی که سوراخ‌ها کوچک‌تر باشند روغن به مرور تخلیه خواهد شد. هرچند اگر در زمان تعویض روغن گیربکس، مکانیک پیچ تخلیه را کاملاً سفت نکرده باشد نشتی روغن از کناره‌های آن وجود خواهد داشت؛ بنابراین زمانی که اقدام به تعویض روغن می‌کنید حتماً چنین موردی را بررسی نمایید.

  • خرابی واشر کارتل گیربکس

این واشر یکی از اجزای مهم گیربکس به شمار می‌رود و احتمال خرابی آن به دلیل نصب نادرست وجود دارد. همچنین اگر واشر در معرض دمای بالا قرار گیرد تا در ساختار گیربکس عیبی وجود داشته باشد احتمال خرابی آن بالا خواهد بود. به‌هرحال خرابی واشر یاد شده منجر به نشتی روغن گیربکس خواهد شد. شایان ذکر است قیمت این واشر نسبتاً پایین و نصب آن راحت است و بنابراین درصورتی‌که منشأ نشتی از آن باشد سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

  • لوله سوخت سوراخ یا خراب

اکثر لوله‌های روغن گیربکس از آلومینیوم یا فولاد بادوام ساخته می‌شوند اما به دلیل گرمای زیاد و سنگ‌های داخل جاده احتمال آسیب دیدنشان وجود دارد. درصورتی‌که لوله‌ها شکسته یا سوراخ شوند نشتی روغن گیربکس رخ خواهد داد.

  • نشتی مبدل گشتاور

روغن گیربکس از طریق مبدل گشتاور به تمامی اجزای گیربکس راه پیدا می‌کند. البته اگر مبدل گشتاور خراب شود یا هرگونه آسیبی به پمپ گشتاور وارد شود نشتی روغن گیربکس پدیدار خواهد شد. این مشکل بزرگی به شمار می‌رود و تعمیر آن پیچیده و هزینه‌بر است بنابراین باید به دقت مراقب اجزای مختلف گیربکس به ویژه مبدل گشتاور بود.

  • آسیب دیدن کف خودرو

از جمله عوامل دیگری که باعث نشتی روغن گیربکس می‌شوند می‌توان به آسیب دیدن کف خودرو به ویژه گیربکس در زمان عبور از مسیرهای ناهموار اشاره کرد. در این حالت آسیب وارد شده باعث تخلیه سریع روغن خواهد شد و به گیربکس آسیب خواهد زد.

  • داغ شدن جعبه‌دنده

درصورتی‌که از روغن بی‌کیفیت استفاده شود یا اینکه روغن گیربکس در فواصل منظم تعویض نگردد امکان نشتی از بین مهروموم گیربکس وجود خواهد داشت. این امر منجر به داغ شدن قطعات داخلی و در نهایت آسیب شدید گیربکس می‌شود.

  • نشتی روغن گیربکس در اثر پاره شدن واشرهای مهروموم کننده محفظه

همان‌طور که گفتیم اجزای گوناگون گیربکس با استفاده از واشرهای مخصوصی مهروموم و آب‌بندی می‌شوند تا از نفوذ آلودگی‌ها و ذرات مختلف به داخل گیربکس و همچنین نشتی روغن به بیرون جلوگیری شود؛ اما با گذشت زمان و وجود حرارت بالا این واشرها و درزگیرها مستهلک شده و کیفیت خود را از دست می‌دهند و در نهایت پاره می‌شوند که این امر منجر به نشتی روغن گیربکس خواهد شد.

چگونه از گیربکس خودرو مراقبت کنیم؟

با توجه به هزینه بالای تعمیر یا جایگزینی قطعات گیربکس باید نسبت به نگهداری آن حساس بود. به همین خاطر همواره میزان روغن گیربکس خودروی خود را بررسی کرده و شرایط کلی آن را نیز در نظر بگیرید. برای این کار می توانید مقاله روغن گیربکس خودرو را چگونه چک کنیم مطالعه بفرمایید. به یاد داشته باشید روغن گیربکس باکیفیت و خوب معمولاً بوی شیرینی دارد و رنگ آن صورتی مایل به قرمز است. البته روغن گیربکس برخی خودروها رنگ متفاوتی خواهد داشت. اگرچه هر خودروسازی دستورالعمل خاص خود را جهت تعویض روغن گیربکس دارد اما کارشناسان توصیه می‌کنند این روغن را هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

علت روغن ریزی گیربکس پراید

پراید از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند و احتمال نشتی روغن گیربکس آن وجود دارد. از جمله علل روغن ریزی گیربکس این خودرو می‌توان به داغ شدن گیربکس، سوراخ شدن کارتل گیربکس، شکستگی یا سوراخ شدن لوله‌های روغن و… اشاره کرد.

هزینه روغن ریزی گیربکس

نشتی روغن درصورتی‌که رفع نشود منجر به آسیب دیدن گیربکس خواهد شد. با توجه به نرخ نامه رسمی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال ۱۴۰۲ هزینه تعمیر کامل گیربکس پراید ۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال، ساینا ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ ریال، پارس ۹,۲۰۰,۰۰۰ ریال و ۲۰۶ حدود ۷,۵۰۰,۰۰۰ خواهد بود.

علت روغن ریزی گیربکس ۲۰۶

پژو ۲۰۶ در کشور ما با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شده است. از جمله علل روغن ریزی گیربکس این خودرو می‌توان به خرابی کاسه‌نمد گیربکس، وجود ترک در پوسته گیربکس و… اشاره کرد.

علت روغن ریزی گیربکس سمند

سمند با گیربکس ۵ سرعته دستی تولید شده است. روغن ریزی گیربکس این خودرو نیز دلایلی کم‌وبیش مشابه سایر خودروها دارد و شامل مواردی همچون خرابی واشر کارتل گیربکس، کاسه‌نمد گیربکس، عدم تعویض منظم روغن گیربکس و… خواهد بود.

علت روغن ریزی گیربکس ال ۹۰

ال ۹۰ یا تندر ۹۰ در کشور ما با دو گیربکس دستی و اتوماتیک تولید شده است. اگرچه کیفیت تولید این خودرو به‌طورکلی بالاتر از محصولات قدیمی موجود است اما وجود مشکلاتی همچون خرابی و استهلاک درزگیرهای گیربکس، خرابی پمپ انتقال روغن و عدم تعویض روغن گیربکس موجب نشتی روغن خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۲۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    امیدوارم خراب نشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. MK

    ۲۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    توعکس اول مقاله:گیربکسه خون اومده

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ۲۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3273 ديدگاه)

      😁😁😁😁😁😁

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. net

    ۲۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    روغن ریزی زیر ماشین خیلی بد هست بعضی وقتها تعمیرگاه هم ببری باز کمی روغن می ریزه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. رهگذر

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    کلا جنس ایرانی کاسه نمد که حاصل تلاش جوانان ایرانی هست باعث میشه فوقش دو ماه روغن ریزی نداشته باشید و از اون به بعد باید بهش عادت کنید

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. کاوش

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت شما
    ممنونم از مقاله خوبتون

    من یک پراید دارم که چند بار کاسه نمد گیربکس رو عوض کردم و قطعه اصلی هم انداختم
    متاسفانه بازم روغن گیربکس ازش بیرون میاد
    مکانیکا میگن فنر کاسه نمد ضعیفه
    فنر باید تقویت بشه بعد بسته بشه
    آخه مگه قطعات استاندارد نیستن که باید فنر تقویت بشه !
    یه مکانیک دیگه به کاسه نمد چسب زد گفت درست شد
    فرداش دوباره داشت روغن میداد
    من گیج شدم چیکار کنم
    لطفاً راهنمایی بفرمایید

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا