احتمالاً با عبارت کلاچ گرفتن و نیم کلاچ و دیسک و صفحه و… آشنا هستید اما در این نوشتار قصد داریم توصیههایی در رابطه با افزایش طول عمر این قطعات و همچنین کنار گذاشتن برخی عادات غلط در رابطه با استفاده از پدال کلاچ را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.
این عادت مشترک رانندههای تازهکار است اما گذاشتن پا روی کلاچ چیزی است که هرکسی میتواند در زمان رانندگی آن را انجام دهد. اصل پایهی کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار میتوانید به نرمی دندهها را تعویض کرده و مانع از خوردن دندهها به یکدیگر شوید.
اگرچه اینیک اصل پایه بوده اما زمانهایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمانهای شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم میخورد اما اگر میخواهید قدرت زیادی را بهیکباره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ میتواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد؛ و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیکها و ترمزها مصرفی هستند تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمیگیرند.
وضعیت دیگری که میتواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن میگذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ میدهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده بهطور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین این پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند اما باید از انجام آن دوری کنید.
یک دلیل برای قرار دادن پا روی کلاچ میتواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما زیادی به پدالها نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه میکنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابجا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.
بسیاری از خودروها دارای مکانهای استراحت پا هستند که این کار را آسانتر میکنند اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را میرانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده آل نیست اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری میکند.
یکی از نشانههای آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند میشود.
موقعیت بهتر رانندگی بهترین راه برای جلوگیری از قرار دادن متناوب پا روی کلاچ در خودرویی دستی است اما راه دیگر نیز خرید خودرویی با گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میباشد. با وجود یک پدال کمتر و فضای بیشتر برای پا شما هرگز نگران کاهش طول عمر قطعات کلاچ نخواهید بود و با هزینههای گران تعمیر کلاچ نیز روبرو نخواهید شد.
Pooya
۲۷ تیر ۱۳۹۶عاشق راه پیشنهادیه آخر مطلبم?
تو تهران و شهرای شلوغ که باید کلا پات رو کلاچ باشه وقت نمیشه بزاری کنار
سارا
۲۷ تیر ۱۳۹۶حق با شماست … والبته پا روی کلاج بمونه و دیسک و صفحه از بین بره بهتر از اینه که زانوت داغون بشه … به نظر من دنده دستی فقط برای مسابقات خوبه و استفاده های خاص مثل آفرود …. داخل شهر فقط اتومات
ahmad
۲۷ تیر ۱۳۹۶با نظر شما مخالفم! :)
رانندگی اتومات هیچوقت لذت راندن به معنای واقعی کلمه رو نداره و فقط برای رانندگی در ترافیک های شلوغ یک سواری راحت و خوب داره.
توی شهر اگر ترافیک بیش از حد نباشه، همچنان رانندگی با دنده دستی خیلی لذت بخش تر و جذاب تره واسه دوستداران واقعی دنیای اتومبیل…
حسین
۲۸ تیر ۱۳۹۶انشالله ی زمانی از گیربکس PDK پورشه با شیفتر پشت فرمون استفاده میکنی و میفهمی لذت چیه .
لذت اول رانندگی اول توی موتور و هندلینگه و بعد گیربکس
میخام چیکار روی ماشین ۱۶۰۰ دنده دستی باشه. ی اوتومات باشه ( زیر ۶ دنده نباشه)و راحت لذت ببری و خسته نشی
مهدی
۱۱ شهریور ۱۳۹۶بهترین ره برقی کردن کلاچ است
Hamid.Hellcat
۲۷ تیر ۱۳۹۶کار این چهار تا فنر روی دیسک صفحه دقیقا چیه؟
محمدامین
۲۷ تیر ۱۳۹۶فنر های روی کلاچ کارشون ارتعاش گیری هست
Khan
۲۷ تیر ۱۳۹۶تیترها کجا هستن، یهو وسط متن میره تو یه موضوع دیگه که این حالت فلان و ایکس. کدوم حالت مثلا؟
مطلب یه جوریه
محمد
۲۷ تیر ۱۳۹۶یاد مقاله های دوران دانش آموزی افتادم. چند تا مطلب بی ربط رو پشت سر هم کپی میکردیم صفحه ها رو پر کنیم یه چیزی در می اومد مثل متن بالا
مهمان
۲۸ تیر ۱۳۹۶لطفا پاتونو پشت پدال نذارید ، من یه مدت عادت داشتم این کارو می کردم ، چند بار یه هو مانع اومد جلوم و تا اومدم کلاج و ترمز رو فشار بدم پام پشت پدال گیر کرد ( با تاخیر 1 یا 2 ثانیه ای ) برای ترمز گیری مواجه شدم ، خصوصا این که تو سرپایینی با یه دنده سبک تر پای راستمو هم راحت دراز میکردم که کار اشتباهی بود…
امیرمحمد
۲۹ تیر ۱۳۹۶خو اینجوری ماشین خلاص میشه که هم ترمز هم کلاچ !!
ترمز کنید سرعتتون به حد دلخواه رسید کلاچ بگیرید !
شادی
۲۲ مهر ۱۳۹۷من چیکار کنم پام به کلاچ گیر نکنه .برا حرکت اول پامو عقب میزارم و گیر نمکنه اما در حین رانندگی ناخوداگاه پام جلو میره و گیر میکنه برا همین نمتونم راحت کلاجو ازاد کنم خیلی افتادم تو غصه