با پیشرفت تکنولوژی در خودروها شاهد بهبود ایمنی چنین محصولاتی هستیم و یکی از ویژگیهای مهم نصب شده در وسایل نقلیه نیز سیستم ترمز EBD است که حتماً نام آن را شنیدهاید؛ اما سیستم ترمز EBD چیست و چهکاری انجام میدهد؟ در این مقاله بخش آموزش پدال میخواهیم شما را با این تکنولوژی آشنا کنیم.
سیستم ترمز EBD چیست؟
سیستم ترمز EBD که مخفف عبارت توزیع الکترونیکی نیروی ترمز است بهصورت خودکار میزان نیروی اعمال شده به هر چرخ خودرو را بسته به شرایط جاده، سرعت خودرو، میزان بار موجود در آن و… تنظیم میکند تا کنترل هوشمندی روی توازن سیستم ترمز اعمال کند. این سیستم همیشه با سیستمهای ترمز ضد قفل یا ABS همراه می شود و میتواند فشار ترمز کمتر یا بیشتری را روی هر چرخ اعمال نماید تا به این ترتیب حداکثر قدرت توقف به همراه حفظ کنترل کلی روی خودرو به دست آید. معمولاً از آنجایی که بخش جلوی خودرو وزن بیشتری دارد بنابراین سیستم ترمز EBD فشار ترمز کمتری را به چرخهای عقب توزیع میکند تا چرخهای عقب قفل نشوند. در برخی سیستمها، EBD در زمان استفاده اولیه از ترمز و قبل از انتقال وزن به بخش جلوی خودرو نیروی بیشتری را روی چرخهای عقب بکار میبرد.
این سیستم ایمنی توانایی ترمز خودرو را بهینه میسازد و به همین خاطر شاهد بهبود کنترل خودرو و کاهش فاصله توقف آن در زمان حمل کامل سرنشینان و بار خواهیم بود. این تکنولوژی حداکثر راندمان ترمز گیری را در شرایط اضطراری فراهم میسازد تا خودرو عملکرد ایمنی داشته باشد. در چنین شرایطی حتی اگر راننده با تمام قدرت روی پدال ترمز فشار دهد خودروی فاقد EBD شاید نتواند در فاصله مطمئنی متوقف شود که این امر میتواند منجر به حادثه یا از دست رفتن کنترل خودرو شود. EBD با کنترل نیروی ترمز وارده به هر چرخ کار میکند. این هدف با استفاده از چندین زیر سیستم محقق می شود. حسگرهای سرعت اقدام به سنجش سرعت چرخ و خودرو و دور موتور میکنند.
EBD برای کاهش احتمال سر خوردن خودرو شاید زمانی بکار رود که سرعت چرخ با سرعت خودرو همخوانی ندارد. در این حالت حسگرهای سرعت با محاسبه احتمال از دست رفتن کنترل خودرو به دلیل وجود تفاوت بین سرعت چرخها و خودرو اقدام به ارتباطگیری با EBD خواهند کرد. واحد کنترل الکترونیکی خودرو دادههای تمامی حسگرهای سرعت را جمعآوری میکند و میتواند دستورات لازم جهت حفظ ایمنی خودرو را صادر کند. ماژولهای نیروی ترمز این اطلاعات را از ECU دریافت میکنند و سپس روغن ترمز از طریق لولهها راهی چرخها می شود و سیستم EBD نیز با تنظیم میزان فشار وارد شده به هر چرخ سبب بهبود کنترل خودرو می شود. سیستمهای توزیع الکترونیکی نیروی ترمز با پاسخ به فاکتورهای متنوعی همچون وزن چرخها، شرایط جاده و ترمزهای ناگهانی کار میکنند. توانایی اعمال فشار متفاوت روی هر چرخ جنبه مهم EBD به شمار میرود و همین موضوع بهطور قابلتوجهی عملکرد ترمز خودرو را بهبود میبخشد. در زمان کم فرمانی یا بیش فرمانی یا زمانی که کنترل خودرو از دست میرود سیستم ترمز EBD قادر است فشار ترمز ضروری برای حفظ حالت ایمنی خودرو را اعمال کند. پیچیدگی این تکنولوژی باعث می شود گاهی اوقات مشکلاتی را که حتی راننده از آنها آگاه نیست تشخیص دهد و قبل از ایجاد مشکل به آنها پاسخ دهد.
ارتباط EBD با دیگر تجهیزات ایمنی خودرو چگونه است؟
هدف از توسعه این سیستم پایداری خودرو در زمان ترمز گیری شدید است. EBD مشابه سیستم ترمز ضد قفل ABS و کنترل کشش عمل میکند و برای جلوگیری از قفل شدن چرخها طراحی شده است. زمانی که سیستم ترمز EBD از کار بیفتد سیستم ترمز عادی خودرو هنوز عملکرد اصلی خود را خواهد داشت و بنابراین اگر شما شاهد خرابی این سیستم باشید مشکلی در استفاده از خودرو نخواهید داشت اما باید در زمان ترمز گرفتن دقت بیشتری به خرج دهید.
تفاوت بین EBD و ABS در چیست؟
سیستم توزیع نیروی الکترونیکی ترمز را میتوان نسخه تکامل یافته از سیستم ترمز ضد قفل دانست. این تکنولوژی اعمال مقدار مناسبی از نیروی ترمز به هر چرخ را تضمین میکند تا به این ترتیب کنترل خودرو از دست نرود. اگرچه ABS باعث عدم قفل شدن چرخها در زمان ترمز گیری سنگین می شود اما EBD به دنبال تنظیم میزان درستی از فشار ترمز بر هر چرخ است تا علاوه بر قفل نشدن چرخها از ایمنی خودرو نیز اطمینان حاصل شود.
بخشهای مختلف سیستم ترمز EBD
این سیستم از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که در زیر به آنها اشاره می شود:
سنسورهای سرعت: خودروهای مجهز به EBD دارای سنسور سرعت در هر چرخ هستند. هر سنسور مسئول بررسی سرعت چرخ و ارسال اطلاعات آن به ECU است. در زمان گرفتن ترمز اگر سرعت خودرو بیشتر از سرعت چرخ باشد به معنی هرزگردی چرخ و سر خوردن خودرو از دست رفتن کنترل آن خواهد بود.
واحد کنترل الکترونیک: این واحد که با عبارت مشهور ECU نیز شناخته می شود دادهها را از سنسورهای سرعت دریافت میکند تا نسبت چرخش هر چرخ را تشخیص دهد و با سرعت خودرو مقایسه نماید. اگر سیستم لغزش چرخی را تشخیص دهد از ماژولهای نیروی ترمز برای اعمال نیروی مناسب جهت کاهش سرعت چرخ استفاده خواهد کرد تا سرعت خودرو کاهش یافته و نهایتاً کاملاً متوقف شود.
ماژولهای نیروی ترمز: سیستم ترمز EBD از ماژولهای نیروی ترمز برای اعمال نیروی ترمز روی هر چرخ استفاده میکند.
تفاوت EBD و ESP
تکنولوژی ESP که مخفف عبارت سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودروست به کنترل بهتر آن در هنگام عبور از پیچهای پرسرعت کمک میکند. این سیستم میتواند با استفاده از دادههای دریافتی از سنسورها انحراف خودرو از مسیر و عدم پایداری آن را به ECU اطلاع دهد. پس از تشخیص عدم پایداری است که ECU دستورات لازم جهت اعمال نیروی ترمز متناسب هر چرخ از طریق EBD را صادر میکند. به این ترتیب ESP و EBD را میتوان مکمل یکدیگر دانست.
خاصیت سیستم ترمز ABS و EBD
این دو تکنولوژی مکمل یکدیگر هستند هرچند EBD را میتوان نسخه تکامل یافته ABS دانست. سیستم ترمز EBD با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز در هر چرخ علاوه بر اینکه مانع قفل شدن چرخها می شود، به بهبود کنترل خودرو و کاهش فاصله توقف نیز کمک شایانی میکند.
خوب
۳۰ مرداد ۱۴۰۲پیشرفت فناوری واقعا لذت بخشه
الحمدلله ما هم پیشرفا های فنی زیادی داشتیم
تو مهندسی و پزشکی و نظامی
اونم دلیلش این بود که اصحاب این مشاغل
جهادی کار کردن
انگیزه جهادی داشتن
اما متاسفانه اقتصادی اینطوری نبود😑
به خاطر نفوذ دلال ها و لیبرال ها و نگاه سرمایه داری
اما به کوری چشم دشمنان ملت ایران
از همه مشکلات بیرون خواهیم رفت😎
انشاالله
محمود
۳۰ مرداد ۱۴۰۲اگه بقول شما اقتصاد ما دست لیبرال ها بود که باید نتیجهای مشابه همون کشورهای لیبرال میگرفتیم!
علوم و تجهیزات مهندسی، پزشکی و نظامی قابل معامله و خرید از غرب و شرقه ولی اقتصاد یک کشور و عدالت، خریدنی نیست؛ ساختنیه. ساختار درست و اصولی میخواد
مجتبی خانی
۳۰ مرداد ۱۴۰۲هرجا حرف از جهاد و جهادی شد، من تن و بدنم می لرزه، هرکی می خواد علم رو بزاره کنار از این واژگان استفاده می کنه
فرهاد
۳۰ مرداد ۱۴۰۲آره جان عمت !! فرغون سازان داخلی هر سال که میگذره دارن پسرفت میکنن ! الان هر چی لگن جدید که دارن به بازار عرضه میکنن ، همگی حلبی هستن و با مشت بزنی تو سقفشون سوراخ میشه ! پیشرفت زمان به وجود میاد که اعتقادات مزخرف امثال شما ها ( این انشالله انشالله گفتن ها ) از بین بره و با همه کشور های درست و حسابی و پیشرفته ارتباط دو طرفه برقرار کنیم 😒😒👎
فرامرز
۳۰ مرداد ۱۴۰۲***
با انشاالله و ماشاالله گفتن هیچی درست نمیشه و واسه درست کردن هرچیزی از اقتصاد و صنعت گرفته تا هرچیزی که فکرشو بکنی علم روز میخواد و همت کسی که این علم رو به کار بگیره و صفر تا صدش رو بذاره واسه پیشرفت مردم و کشورش
میلان
۳۰ مرداد ۱۴۰۲تمام کشورها به کمک هم میان تا پیشرفت کنن و شما تنهایی جهاد کردی ، با این صورتت
saeed
۳۱ مرداد ۱۴۰۲بله برادر عزیز کاملا حق با شماست
حقیقتا عملکرد دولت انقلابی که عصاره و چکیده نیروهای خالص انقلابی است گویای همه چیز هست.