خودروی ایمن؛ تست تصادف با دیرک

الگوی تصادفات در مناطق و جاده های گوناگون ، متفاوت است. اما در حدود یک چهارم از تصادفات به دنبال برخوردهای جانبی با یک جسم ثابت نظیر درخت یا تیر چراغ برق که قطر کمی دارد، رخ می دهد.

pole side impact test
pole side impact test

بسیاری از این نوع تصادفات هنگامی رخ می دهد که خودرو به علت انحراف از قسمت جانبی به یک مانعی مانند درخت یا یک ستون برخورد کند که منجر به آسیب های وخیم و حتی مرگباری می شود. جراحات بیشتر به دنبال آسیب وارده در ناحیه پنجره هاست که قسمت گیجگاهی (تمپورال) و نیمه فوقانی تنه را هدف قرار می دهد. در نتیجه کیسه هوای پرده ای که پیشتر درباره آن نوشتیم، بیشتر در این دسته از حوادث کارایی دارند.

برای این تست مدلی شبیه سازی می شود که طی آن خودرو بر روی صفحه ای متحرک با سرعت 29 کیلومتر بر ساعت به سمت مانعی سخت  با قطر کم (قطر 254 میلیمتر) سوق داده می شود. انجام این تست از سال 2009 اجباری شده است که در ابتدا هدف آن بررسی میزان حفاظت از سر بوده است، گرچه امروزه جراحات وارد به تنه و شکم هم به دنبال انجام این تست ارزیابی می شود.

pole side impact test-3
pole side impact crash

به علت نیروی زیادی که این دسته از ضربات به خودرو وارد می کنند، در صورت عدم حفاظت از سر در هنگام تصادف، جراحات سنگین و گاه جبران ناپذیری وارد می شود. چرا که ضربات این ناحیه از سر با توجه به ضخامت استخوان جمجمه در این منطقه و آناتومی عروق مغزی بسیار خطرناک است. بر اساس مدل های شبیه سازی شده به نظر می رسد که استفاده از کیسه هوا به منظور حفاظت از ناحیه سر و گردن ،علی رغم شدت ضربات ناشی از این نوع  تصادفات،  شانزده  تا پنجاه برابر از میزان جراحات و مرگ را  کاهش می دهد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

8 دیدگاه

  1. شهاب
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    چی بر سر فورد ماستنگ مک وان اومده!!!! ای با چه سرعت خورده تو درخت؟
    باید ب رانندش نوبل تصادف از بغل داد! (اگه زنده باشه)

    پاسخ
  2. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    رانندش میتونست پلاک عقبو بخونه 🙂

    پاسخ
  3. AMIR.55
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    این چیز برا از ما بهترونه به ما ربطی نداره .خدا خیرشون بده که به فکر جان مردم هستند و خدا خیر نده اونایی که به فکر جیب خود میباشند.

    پاسخ
  4. slr722
    سوابق: (1351 دیدگاه) ,

    یکی از ماشین های تو ایران براش سر دست میشکنن زانتیاست…

    اما این ماشین از لحاظ تست تصادف و ایمنی خیلی خیلی داغونه…

    بزرگترین مشکل این ماشین هم صندق عقبشه…

    پاسخ
  5. حسین(جاسم)
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    حیف از این ماشینا.

    پاسخ
  6. حسن
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    پدال عزيز قطبي يعني چي!! از شما بعيده. اصطلاحا به نوع Pole حالت تصادف با تير، تيرک يا تير چراغ برق مي گن.

    پاسخ
  7. مهیار
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    در اکثر کشور های دنیا هر چی زمان میگذره بیشتر به امنیت اهمیت میدن و پیشرفت های خوبی هم میکنن کاش ایران هم اینجوری بشه

    پاسخ
  8. میلاد. فقط المان.فقط بنز.
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.
    کسی میدونه اینجور تست ها چه موقعی وارد ایران میشه؟؟؟ یا بهتره بگم که مسئولان ما در این حد به فکر ما میفتند؟؟؟

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.