آموزشمقالات

تشخیص لنت ترمز اصل از تقلبی؛ بررسی کامل

از آنجایی که لنت ترمز نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد بنابراین تشخیص لنت ترمز اصل از تقلبی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال می‌خواهیم به نشانه‌های یک لنت ترمز اصلی و تفاوت‌های آن با نمونه تقلبی بپردازیم. همراه ما باشید.

سیستم ترمز از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که لنت ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. لنت‌های ترمز از جنس صفحات فولادی یا دیگر مواد همچون کربن کامپوزیت هستند که با فشرده شدن به دیسک ترمز باعث کاهش سرعت خودرو می‌شوند. لنت‌ها انرژی جنبشی ناشی از حرکت خودرو را با اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. در خودروهایی که به ترمز دیسکی مجهز هستند در هر چرخ، دو لنت ترمز نصب می‌شود. با توجه به اهمیتی که لنت‌های ترمز در زمینه ایمنی خودرو و سرنشینان دارند، مواد مورد استفاده برای تولید آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم در برابر گرمای بسیار بالای ناشی از اصطکاک با دیسک دوام بیاورند و هم در برابر شرایط محیطی گوناگون از جمله تماس با آب کارایی لازم را داشته باشند.

تشخیص اصل بودن یا نبودن لنت ترمز

برای تشخیص لنت اصلی از تقلبی نشانه‌هایی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید از مراکز معتبر

اولین قدم در تشخیص لنت اصلی خرید از مراکز معتبر و شناخته شده است. تا حد امکان سعی کنید لنت‌های ترمز خودروی خود را از فروشگاه‌های اصلی و نمایندگی تائید شده خودروسازان خریداری کنید تا بعداً بتوانید در صورت تقلبی بودن محصول پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

  • تفاوت قیمت قابل‌توجه

اگرچه این روش همیشگی نیست اما می‌تواند معیار خوبی برای تشخیص لنت ترمز اصلی از تقلبی باشد. درصورتی‌که فروشنده تخفیف قابل‌توجهی روی لنت ارائه می‌کند و یا اینکه قیمت آن با عرف بازار تفاوت زیادی دارد پس احتمال تقلبی بودن آن زیاد خواهد بود. با یک جست‌وجوی اینترنتی ساده می‌توانید قیمت‌های متوسط لنت‌های ترمز را به دست آورده و آن را با قیمت محصول انتخابی خود مقایسه کنید.

  • بسته‌بندی و ویژگی‌های امنیتی

بسیاری از قطعه سازان معتبر لنت‌های ترمز اصلی را با بسته‌بندی‌های شناخته شده و ویژگی‌های امنیتی تولید می‌کنند. برخی حتی دارای کدهای QR هستند و با اسکن آن‌ها می‌توان به اطلاعات محصول دست یابد. در زمان خرید لنت ترمز اگر نشانه‌های مشکوکی را روی جعبه آن دیدید بهتر است از خریدش صرف‌نظر کنید.

  • بررسی مشخصات سازنده

اگرچه خیلی از مالکان خودرو در زمان خرید خودرو به چنین چیزی توجه نمی‌کنند اما بهتر است با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی از میزان اعتبار سازنده لنت ترمز آگاه شوید. برخی شرکت‌های متفرقه که لنت ترمز تقلبی تولید می‌کنند اساساً هیچ نشانی اینترنتی ندارند و همین موضوع می‌تواند نشانه خوبی برای تشخیص لنت ترمز اصلی با تقلبی باشد.

  • شکل ظاهری و رنگ لنت ترمز

برای تشخیص لنت ترمز اصلی می‌توانید سطح آن را لمس کنید و مشخصات ظاهری آن را بررسی نمایید. در لنت‌های تقلبی به خاطر استفاده از مواد بی‌کیفیت شاهد سطح زبر و ناهموار خواهید بود اما در لنت‌های اصلی این‌گونه نیست. همچنین در پشت لنت‌های اصلی و باکیفیت رنگ‌های ویژه‌ای بکار می‌رود اما در لنت‌های فرعی چنین چیزی دیده نمی‌شود.

  • بررسی شیارهای روی لنت

شرکت‌های قطعه ساز در طراحی لنت‌های محصول خود از قالب‌های خاص با طراحی ویژه استفاده می‌کنند. یکی دیگر از روش‌های تشخیص لنت اصلی از تقلبی بررسی شیارهای خاص روی لنت‌هاست درصورتی‌که معمولاً لنت‌های تقلبی فاقد چنین ویژگی‌هایی هستند.

  • بررسی دوام و عملکرد لنت‌ها

این مرحله مربوط به زمانی است که از روی ظاهر لنت نتوانید اصلی یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. اگرچه طول عمر و عملکرد ترمز به سبک رانندگی و میزان استفاده از سیستم ترمز وابسته خواهد بود اما هنوز هم می‌توان از روی عملکرد لنت‌ها به اصلی بودن آن‌ها پی برد و فرا رسیدن زمان تعویض آنها می تواند بیانگر کیفیت لنت ها باشد. اگر استهلاک لنت‌ها و روتور بسیار زودتر از آنچه انتظار دارید رخ دهد پس لنت‌ها اصلی نخواهند بود. همچنین لنت‌های تقلبی باعث ایجاد شیار و خط و خش روی روتور یا دیسک ترمز می‌شوند و علاوه بر آن سر و صداهای زیادی را نیز به راه می‌اندازند.

احساس پدال ترمز نیز می‌تواند تفاوت بین لنت‌های ترمز اصلی و تقلبی را نشان دهد چراکه در زمان استفاده از لنت‌های تقلبی پدال ترمز خیلی سخت‌تر احساس خواهد شد و کیفیت ترمز گیری خودرو نیز متفاوت خواهد شد به ‌گونه‌ای که شاید در فاصله بیشتری خودرو متوقف شود. جدای از این موارد لنت‌های تقلبی می‌توانند زودتر از نمونه‌های اصلی داغ شوند که این موضوع با افت توان ترمز گیری خودرو خطرات ایمنی زیادی را در پی خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. *ALI*

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    ممنون که توضیح دادید قطعا این توضیحات به ما در آینده برای نگهداری ماشین کمک میکنه بعضی ماشین ها هم که لنت شون تموم میشه درست ترمز نمیگره و باعث تصادف میشه ترمز خیلی مهمه

    موافقم 56
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      لنت ترمز و گرفتگی آن به خیلی از عوامل دیگر هم مربوطه ، ولی در کل :
      یادم میاد اوستاها وقتی میخواستند ببینند لنتی خوبه یا نه ، دو تا لنت نو را به هم سایش میدادند و آروم فوت میکردند که اگر یه گرتی مانند گوگرد از اون بلند میشد و تو آفتاب اَکلیلی بود یعنی لنت خوبِ و غیر اون خوب نیست !

      اصلاً به برندها نگاه نکنید که اکثراً تقلبی شده و اتفاقاً شرکت‌های نوظهور ایرانی به سبب اینکه در رقابت فروش کم نیاورند ، کیفیت و قیمت مناسبی دارند و خودم به جای خارجی از ایرانی‌ها استفاده میکنم و بسیار هم راضی هستم !

      جالبه که اگر بخوام لنت اورجینال برای خودرواَم بگیرم میشه حدوداً ۳/۵ میلیون ولی الان سال‌هاست که هنوز با دیسک اورجینال ماشینم ، لنت ایرانی خوب میندازم با برندی نه چندان معروف و بسیار هم راضی هستم با قیمت حدودی ۶۰۰ هزار تومن !

      موافقم 25
      مخالفم 5
      1. *ALI*

        ۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (308 ديدگاه)

        ممنون که توضیح دادید واقعا انتخاب لنت خوب و باکیفیت سخته ممنون از شما دوست عزیز

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. محمد

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    به امیدی روزی که همه شرکت های معتبر تو ایران نمایندگی داشته باشند و بدون اینکه خودت مجبور باشی از اگزوز تا چراغ ماشین رو سررشته داشته باشی بری تو نمایندگی و با جنس اصلی و مهندسان مجرب ماشینت رو سرویس کنی

    موافقم 86
    مخالفم 5
    1. داریوش

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این قشنگ بود خدایی

      موافقم 19
      مخالفم 4
    2. mehran

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (65 ديدگاه)

      حرفت به دلم نشست

      موافقم 2
      مخالفم 0
    3. همایون

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز اون روز نمیاد چون مافیا اجازشو نمیده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. X

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    یکی هست توی شهر ما اورجینال وارد میکنه قیمت عمده هیچ جای ایران همچین لنت هایی پیدا نکردم حتی تهران

    موافقم 35
    مخالفم 13
  4. ram1500trx

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (182 ديدگاه)

    مفید بود سپاسگذار🙏

    موافقم 15
    مخالفم 4
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    مطلب مفیدی بود

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. امیر

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم تولید کننده لنتم الان مشتری فقط به قیمت پایین دقت می‌کنه تا کیفت

    موافقم 14
    مخالفم 20
    1. Hamed

      ۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      شمایی که دیسلایک زدی خودتو در نظر گرفتی که یا ماشین بازی یا حداقل به ماشینت اهمیت میدی که این مقاله رو خوندی، آدمایی که فقط بر اساس قیمت خرید میکنن کم نیستن، که البته معمولا هم تقصیر خودشون نیست چون شاید توانشو ندارن

      موافقم 3
      مخالفم 5
  7. فریبرز

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چی میشد شرکتهای معتبر تولید لنت درایران به مردم معرفی میشد،وشرکتهای بی کیفیت مجوزشون لغو میشد.

    موافقم 25
    مخالفم 0
  8. مجید

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه اینها که شرح داده بود الکیه بسته بندی برند فروشگاه معتبر قیمت همه اینها را میشه با کلاه برداری درست کرد تنها مشخصه لنت خوب اینه که براده اهن نداشته باشه لنت جلو افتاب بگیرید مقدار براده اهن دیده میشه لنت خوب توش براده برنج به رنگ زرد است من ۳۰ ساله مکانیک هستم

    موافقم 28
    مخالفم 5
  9. مجید

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه اینها که شرح داده بود الکیه بسته بندی برند فروشگاه معتبر قیمت همه اینها را میشه با کلاه برداری درست کرد تنها مشخصه لنت خوب اینه که براده اهن نداشته باشه لنت جلو افتاب بگیرید مقدار براده اهن دیده میشه لنت خوب توش براده برنج به رنگ زرد است من ۳۰ ساله مکانیک هستم

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. سپهری

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینا که همش کلی گوئی بود و چیز مشخصی تو این مطلب نبود که بدرد بخوره. ضمن اینکه برخی مطالبش اشتباه است. مثال درباره طول عمر لنت، لنت های تقلبی عمر خوبی دارند ولی باعث سایش دیسک ترمز میشوند. لنت باید طول عمرش متناسب باشه. زیادتر از حد معمول نشانه کیفیت پایین است.
    بهترین لنت، همین لنت‌های ایرانی است که شرکت مشخص و معتبر دارند و بهترین مارک های خارجی احتمال زیادی دارد که تقلبی و ساخت پاکستان باشد.

    موافقم 8
    مخالفم 4
  11. سهیل

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه چی به انصاف و مرام ومردونگی ربط داره

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. Hamed

      ۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      درسته ولی الان رو این مورد نمیشه حساب باز کرد، خودت باید بشناسی🙃

      موافقم 2
      مخالفم 0
  12. حمید

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام تجارما میرم جنس بی کیفیت وارد میکنن دولت هم برای ورود به کشور با اونها همکاری می‌کنه و دستور واردات میده مقصر اصلی دولته نه کسی دیگه باید جلوی جنس بی کیفیت رو بگیره تا مردم متضرر نشن

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. همایون

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا