تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)

نام پیکان برای تمامی ایرانیان کاملاً آشناست. خودرویی که چهل سال همدم ایرانیان بود. خودرویی که صنعت خودروسازی ایران با آن آغاز شد و در دوران جنگ با کمک آن از ورشکستگی نجات یافت. پیکان شریک تک‌تک خاطرات تلخ و شیرین ایرانیان بود و همچنان عاشقان فراوانی دارد. پیکانی که با سادگی و بی‌آلایشی خود بخشی از حافظه تاریخی میلیون‌ها ایرانی است و عشق محبتی در دل مردم ایجاد کرد که هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت. پیکان حق بزرگی بر صنعت خودروسازی و مردم ایران دارد. پیکان سالیان سال وسیله کسب درآمد میلیون‌ها ایرانی بود. میلیون‌ها ایرانی را بر سر کار برد و میلیون‌ها ایرانی با آن رانندگی آموختند. این رخش ایرانیان خود را با عواطف و احساسات چندین نسل گره‌زده و هرگز فراموش نخواهد شد. این اسطوره ایرانی تاریخچه پرفرازونشیبی دارد. چه در ایران، چه در سرزمین مادری‌اش انگلستان و چه در دیگر کشورهای دنیا. سرگذشتی که کمتر اتومبیلی در دنیا از آن برخوردار است.

Ikco-Paykan-1996-01

تاکنون مطالب فراوانی در رابطه با تاریخچهٔ پیکان به رشتهٔ تحریر درآمده اما هیچ‌کدام کامل نبوده‌اند چراکه سرگذشت و تاریخچهٔ این خودرو بسیار پیچیده است؛ بنابراین قصد داریم در پدال برای اولین بار تاریخچهٔ بسیار کاملی از پیکان را منتشر کنیم و اطلاعات و جزئیاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که تاکنون در هیچ رسانهٔ خودرویی بدین گونه مطرح نشده است. بااین‌حال همان‌طور که گفته شد تاریخچه و سرگذشت پیکان بسیار پیچیده و طولانی است چراکه در کشورهای مختلفی بانام‌ها و برندهای گوناگون عرضه‌شده است. به همین دلیل در چندین و چند قسمت به بیان تاریخچهٔ آن پرداخته و هر هفته یک قسمت را منتشر می‌کنیم. همان‌طور که میدانید، پیکان اصالتاً خودرویی انگلیسی و محصول گروه خودروسازی روتس انگلستان است؛ بنابراین در ابتدا نمونه‌های انگلیسی پیکان و نسخه‌های عرضه‌شده در کشورهای مختلف را معرفی کرده و سپس سراغ نسخهٔ ایرانی یا همان پیکان می‌رویم.

Paykan-38

آغاز ماجرای پیکان به انگلستان و گروه خودروسازی روتس بازمی‌گردد. این گروه که شش برند هیلمن، هامبر، سینگر، سانبیم، کومر و تالبوت را در اختیار داشت، در سال 1963 مدلی کوچک و موتورعقب بنام ایمپ (Imp) را بتولید رساند. این اتومبیل کوچکِ دودر به جهت کاهش هزینه‌ها با تغییراتی جزئی و بانام‌های گوناگون تحت برندهای زیرمجموعه گروه روتس به بازار عرضه شد و توانست به فروش خوبی دست یابد.

هیلمن ایمپ 1963
هیلمن ایمپ 1963

پس از موفقیت ایمپ، در همان سال (1963) روتس تصمیم به‌ ساخت مدلی بزرگ‌تر و با چهاردر گرفت تا با تکرار شیوه‌ای که در عرضه ایمپ به بازار در پیش‌گرفته بود یعنی ایجاد تغییرات جزئی و تولید در برندهای زیرمجموعه، بتواند موفقیت آن‌را را تکرار کند. بدین ترتیب پروژه ساخت چنین اتومبیلی که آرو (Arrow) نام گرفت در سال 1963 به رهبری پیتر وار آغاز شد.

روتس آرو

در ابتدا قرار بود آرو هم مانند ایمپ، خودرویی موتورعقب اما با ابعادی بزرگ‌تر باشد ولی این طرح کنار رفت و تصمیم بر این گرفته شد که آرو از شیوه متداول موتور جلو استفاده کند. کارها به‌سرعت پیش رفت و پس ساخت چندین پروتوتایپ با طراحی‌های گوناگون، در سال 1964 طرح نهایی آماده شد و برای تأیید به رؤیت مدیران روتس رسید. مدیران وقت روتس در 17 آوریل 1964 طرح نهایی آرو را تصویب نمودند تا هرچه سریع‌تر بتولید رسد. چراکه در آن دوران گروه روتس وضعیت خوبی نداشت و با مشکلات مالی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ اما برای انجام اصلاحات و آزمایشات، ساخت نمونۀ نهایی تا سال 1966 به طول انجامید.

پروتوتایپ روتس آرو و طراحی‌های گوناگون جلوپنجره و چراغ‌ها
پروتوتایپ روتس آرو و طراحی‌های گوناگون جلوپنجره و چراغ‌ها

سرانجام در اکتبر همان سال، دو دستگاه روتس آرو، یکی تحت برند هیلمن بانام هانتر و دیگری تحت برند سینگر و بانام ووگ در نمایشگاه اتومبیل 1966 لندن بنمایش درآمدند که سینگر ووگ با امکانات و تجهیزات بیشتر، مدلی لوکس‌تر بشمار می‌رفت. پس‌ازاین نمایش عمومی، آرو تحت چهار برند از مجموع شش برند متعلق به روتس، بانام‌هایی گوناگون و با دو موتور چهار سیلندر 1725 و 1496 سی‌سی بتولید رسید؛ اما عرضه آرو هم نتوانست وضعیت نابسامان گروه روتس را بهبود بخشد و این شرکت در سال 1967 در پی مشکلات شدید مالی به کرایسلر اروپا فروخته شد. هرچند کرایسلر نام گروه روتس را به کرایسلر انگلستان تغییر داد اما هیچ‌گونه تغییر و دخالتی در اتومبیل‌های تولیدی روتس اعمال نکرد و تمامی محصولات در همه برندها همانند سابق تولید می‌شدند. بدین ترتیب این تغییر مالکیت تأثیری در روند تولید مدل آرو هم نداشت و این اتومبیل همچنان در برندهای زیرمجموعه روتس بتولید می‌رسید که در ادامه به معرفی تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت.

هیلمن هانتر (قرمز) و سینگر ووگ (طوسی) در نمایشگاه لندن 1966
هیلمن هانتر (قرمز) و سینگر ووگ (طوسی) در نمایشگاه لندن 1966

هیلمن

هیلمن پرکارترین زیرمجموعۀ روتس درزمینهٔ تولید آرو بود به‌طوری‌که چندین مدل مختلف از آرو را بتولید رساند. حتی هیلمن برخلاف دیگر زیرمجموعه‌های روتس که از نام‌های محصولات سابق خود برای آرو استفاده کردند، نام جدید هانتر را برای آن انتخاب کرد و در سال 1966، آرو را با این نام عرضه نمود. سری اول هیلمن هانتر که با کد MK1 شناخته می‌شد، با دو چراغ گرد در جلو، زه‌های جانبی و تزئینات کرومی، پنل طوسی‌رنگی در عقب، قالپاق‌های بزرگ و موتور 1725 بتولید می‌رسید. این موتور با دو سطح قدرت 80 و 94 اسب بخار عرضه می‌شد که هیلمن هانتر مجهز به نمونه 80 اسب بخاری آن بود. نمونه 80 اسب بخاری دارای یک کاربراتور ساخت استرومبرگ و مدل 94 اسبی مجهز به دو کاربراتور استرومبرگ بود.

هیلمن هانتر MK1 مدل 1966
هیلمن هانتر MK1 مدل 1966

یک سال بعد در ژانویه 1967 هیلمن، آرو را بانام مینکس نیز بتولید رساند. هیلمن مینکس درواقع مدل ارزان‌تر هانتر بود که با تجهیزات کمتر، موتور 1496 با 64 اسب بخار قدرت، قالپاق‌های کوچک و دو چراغ گرد در جلو (همانند هانتر) عرضه می‌شد. البته برخلاف هانتر، نام مینکس جدید نبود و هیلمن از سال 1932 از این نام برای محصولات خود استفاده می‌کرد و درواقع آرو، نسل هفتم مینکس بشمار می‌رفت. در مینکس تزئینات کرومی و پنل عقب حذف‌شده بود.

هیلمن مینکس 1967
هیلمن مینکس 1967

در آوریل همین سال مدل استیشن آرو هم با هر دو نام هانتر و مینکس عرضه شد. تمامی آروهای تولیدی هیلمن (چه هانتر و چه مینکس) با داشبورد پلاستیکی تخت (که در ایران بانام داشبورد وانتی شناخته می‌شوند) تولید می‌شدند. موتور 1725 برای مدل استیشن مینکس نیز به‌صورت آپشن قابل سفارش بود.

هیلمن هانتر استیشن 1967
هیلمن هانتر استیشن 1967

 

ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

43 دیدگاه

  1. Amir Kral
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    (اگر از تکنولوژی بگذریم)ما ایرانیان عاشق این ماشینیم.یه حس خاصی تو ایرانیا ایجاد میکنه که وصف ناپذیره.همه ایرانی ها یه خاطره ای با پیکان دارن….
    واقعا یادش بخیر………………….

    پاسخ
    1. علي
      سوابق: (902 دیدگاه) ,

      پیکان یعنی قوطی کبریت رو چهار تا چرخ. هر چی بدبختی داریم از همین پیکان انگلیسی داریم . خدا نگذره از بانیان این ماشین که مثل بختک افتاد به جون ملت ما و تنوع و پیشرفتو برای سالیان سال از ما دور کرد و جز مصرف بالای سوخت و آلوده کردن شهر و از بین بردن نبوغ ملت هیچ چیز بدرد بخوری برامون نذاشت . من یادمه در کاپوتشو بالا میزدی انقد فضای خالی بین موتورش بود ، گربه میرفت اون تو زایمان میکرد با ١٠ تا بچشش سالیان سال زندگی میکردن.

      پاسخ
      1. هادی ۸ سیلندر
        سوابق: (170 دیدگاه) ,

        زمان خودش ۹۴ اسب قدرت یعنی رقابت با بنز بی ام و زمان خودش لوکس ترین ماشین اعراب بود مدیریت مشکل داشت تا ارتقا پیدا نکرد
        و اینکه نوستالژی هست شکی نیست هر چی بود از پراید بهتر بود

        پاسخ
    2. Developer
      سوابق: (116 دیدگاه) ,

      یه بیماری هم داریم به اسم نوستالژی پرستی! که باعث میشه طرف واس ماشین شصت سال پیش که عملا با گاری فرق نداره و ایمنیش از پالان الاغ کمتره ، چنان به به و چه چه کنه که آدم فکر میکنه از BMW M4 میزنه. بابا جان ما عاشق چی این گاری باید باشیم ؟ همین حرفاتونه که باعث میشه شرکتای دغل باز خودروساز یه ماشین رو شصت سال تولید کنن و هیچ خجالتی نکشن.
      واقعا متاسفم

      پاسخ
      1. tv
        سوابق: (199 دیدگاه) ,

        به قول جرمی طراح پیکان داده به سگش که براش این ماشینو طراحی کنه …

        پاسخ
  2. lmbx
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    خدا رحمت کند برادران خیامی رو که صنعت خودروکشور مدیون این خانواده هست.حتما زندگی نامه ان ها رو بخونید توش پر از درسه و میتونه الگو تمام جوانان باشه.حیف که ***

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1463 دیدگاه) ,

    باتشکر از امیر دهقان
    تا اینجا مطلب بسیار کاملی بود

    پیکان هیچ وقت نمیمیرد بلکه از ماشینی به ماشین دیگر تبدیل میشود
    تو فیلم قاتل زبده جیسون استاتهام کلی پیکان رونده میشد .
    ادم خجالت میکشه به اریسان نگاه کنه که موتور پیکان دهه 70 میلادی روش نصب شده

    یه نفر پیکان داشت که باهاش مسافرکشی میکرد اون زمان فروخت تو پاساژ ما یه مغازه خرید الان اون مغازه 400 میلیون تومن قیمتشه 😦😵

    پاسخ
    1. فقط انگلستان
      سوابق: (428 دیدگاه) ,

      پیکان قدرت موتورش کم بود امکانات خوبی نداشت شتاب و سرعت نهاییشم بد بود و خیلی مشکلات دیگه ولی برای یه ایرانی با توجه به اینکه قطعاتش خیلی ارزون بود خوب بود.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3673 دیدگاه) ,

        فقط قطعات ارزون نیست. همچین میگی سرعت و شتاب نهاییشم بد بود انگار نمیدونی داری در مورد نیم قرن قبل حرف میزنی. 50 سال پیش صنعت خودروسازی مگه چقدر پیشرفت کرده بود؟
        پیکان زمانی که به ایران وارد شد همزمان به استرالیا هم معرفی شد. محصول از مد افتاده و داغونی نبود که توایدش در اروپا 20 سال پبش تموم شده باشه مثل 405.
        در دهه ی 70 میلادی قدرت و شتابی که پیکان داشت برای یک ماشین شهری که برای عموم ساخته میشه بد نبود. بد نیست بدونی رکورد دار سرعت در دهه ی 70 لامبورگینی کانتاچ LP 400 بود با سقف سرعت 288 کیلومتر بر ساعت و 400 اسب بخار. در حالی که پیکان میتونست حداکثر به نصف این سرعت برسه.( مقایسه ی پیکان با لامبورگینی در دهه ی 70 مثل این میمونه که الان پراید رو با بوگاتی مقایسه کنیم! ) قدرتش هم 70 اسب بخار بود. محض اطلاعت اون موقع پورشه 911 قدرتی برابر با 153 اسب بخار داشت.
        از طرفی کیفیت پیکان اون موقع 10 برابر پراید ها و تیبا های الان بود و این واقعا جای تاسف داره.

        از آقای امیر دهقان هم تشکر میکنم. واقعا جای مطلب کامل و دقیقی (مثل این گزارش) در سایت پدال خالی بود…

        پاسخ
        1. فقط انگلستان
          سوابق: (428 دیدگاه) ,

          مجیدجان در زمان پیکان ماشین هایی مثل شورلت و کادیلاک و … هم وجود داشتن که خیلی قدرتمندتر از پیکان بودن.

        2. تصویر پروفایل امیر دهقان
          امیر دهقان
          سوابق: (131 دیدگاه) ,

          ممنون از لطف شما
          خوشحالم که این مطلب مورد توجه قرار گرفت. جمعۀ هر هفته منتظر قسمت‌های بعدی تاریخچۀ پیکان باشید.

        3. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3673 دیدگاه) ,

          خواهش میکنم آقای دهقان عزیز.
          شما از نویسنده های خیلی خوب و صمیمی پدال هستین. مقاله هایی که شما مینویسین رو خیلی با علاقه میخونم و واقعا لذت میبرم. تبریک منو پذیرا باشید.ان شا الله تا هفته ی دیگه اگه عمری بود حتما قسمت دوم این مقاله رو خواهم خوند.

        4. کورش
          سوابق: (21 دیدگاه) ,

          دوباره مقاله رو بخون وقتی که پیکان رو آوردند ایران چندسالی از تولیدش در انگلستان می گذشت و سالها بعداز اون هم در ایران ساخته شد. اما 405 در زمان ورودش به ایران خودروی روز بود و در زمان خودش خودروی سال اروپا شد. در اون زمان با توجه به روابطی که با غرب بود و شرایط زمان خودش , بهترین وقت برای ورود فناوری و سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ برای ساخت خودرو بود اما بغیر از مونتاژ کردن کاری دیگه ای صورت داده نشد. این روند متاسفانه تا الان هم ادامه داره

      2. امير
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        بازم پیکان از پراید خیلی بهتره حداقل میدونستیم بدنه اش از قوطی های روغن 10کیلویی نیست-وخیلی ها باهاش خاطره خوش دارند-ولی همه با پراید خاطره بددارند چون مثل عزراییل جون آدما رو میگیره. پرچم پیکان بالاست

        پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    یه پیکان کرمی مدل 63داشتیم.ازسال 76 تا92 دست مابود اصلا موتورش روتعمیر نکردیم ولی خیلی سرزنده بود فک کنم موتورش انگلیسی بود.خیلی باهاش خاطره دارم.

    پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    مطلب زیبایی بود برا من نوستالژی داشت
    این پیکان اگه هر دو سه سال فیس لیفت میشد الان زیبا تَر از سوناتا داشت تولید میشد

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (198 دیدگاه) ,

      آی گفتی
      آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآی گفتی

      الان برند بود واسه خودش

      پاسخ
  6. امیرحسین
    سوابق: (324 دیدگاه) ,

    توجه کردین که دهه شصت از موتور 1725 سی سی قدرتی معادل 94 اسب میگیرن ولی موتور پیکان ایرانیزه شده هنوز نتوانسته به این عدد برسه
    متاسفانه مارگارت تاچر با وضع سیاست هایی که به نفع طبقه سرمایه دار بود صنایع انگلیس رو نابود کرد

    پاسخ
  7. مجتبی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ممنون از این مقاله خوب.
    امیدوارم با همین قدرت ادامه پیدا کنه.

    پاسخ
  8. ali
    سوابق: (1280 دیدگاه) ,

    فقط پیکان جوانان اونم زرد رنگش خیلی خوشکله

    پاسخ
  9. سعید
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    این ماشین سرآغاز بدبختی و فلاکت صنعت خودرو ما بود هیچ نکته مثبتی نداشت، از ابتدا با کلی اشکالات ساختاری همراه بود و باید تولیدش قبل از انقلاب توی ایران متوقف میشد، کسایی که میگن تکنولوژی ۵۰ سال پیش همینه توجه کنن که در همون زمان و در دوران طلایی پژو مدلای ۴۰۴ و ۵۰۴ رو تولید می کرد که میتونستن برای مونتاژ توی ایران انتخاب بشن ولی …

    پاسخ
  10. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    از نویسنده خواهش می‌کنم در اخرین قسمت، با نمودار درختی هم تاریخچه کلی پیکان از انگلیس تا استرالیا و ایران را نشان دهد.

    پاسخ
  11. A4
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    لکسوس LFA مجید هیچ‌وقت کادیلاک و شورلت آمریکایی رو با هیلمن انگلیسی مقایسه نکن . قیمت و تاریخچه و کیفیت کادیلاک و شورولت اون سال ها خیلی بیشتر از این بوده که با پیکان مقایسه شه.

    پاسخ
  12. عام پوری
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    یه ماشین آشغال بدرد نخور ولی (مورد احترام)♥

    پاسخ
  13. ساسان.م
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    به زودی 405 رکورد پیکان رو هم میزنه

    پاسخ
  14. Genius
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    تو دوره و زمونه خودش حرفهای زیادی واسه گفتن داشته و اگر نگیم ماشین روز اروپا بوده لااقل چیزی مثل پژو و فیات هایی بوده که این روزها از گوشه و کنار اخبار مختلفی درخصوص ورودشان به ایران به گوش میرسه اما با یه تفاوت کلیدی و اون اینکه اولا ایران ناسیونال در آن سالها که تازه از صفر شروع کرده بود چاره ای بجز شراکت با کمپانیهای نه چندان مشهور و اقدام به مونتاژ محصولات اونها نداشت تا بتونه از این طریق آهسته آهسته پله های ترقی رو طی کنه در ضمن قیمت نهایی این خودرو در ایران معادل بود با حقوق شش ماه تا یک سال یک کارمند میان رتبه و این یعنی تحقق حقیقی شعار “هر ایرانی یک پیکان” اما این روزها ماشین های هم رده پیکان در سال 2016 آنچنان قیمت های نجومی یافته اند که فکر تملک آنها توسط قشر مستضعف حقوق بگیر و غیر دلال مآب جامعه تقریبا از ذهن خلق الله رخت بربسته است!!
    پلن تحقیق و توسعه صنایع خودروسازی ایران در ابتدا آنچنان صحیح چیده شده بود که از شراکت با مرسدس و جنرال موتورز گرفته تا خرید امتیاز محصولات روتس موتورز همگی در سبد استراتژیهای صنعت خودروسازی نوپای ایران دیده میشود لیکن حوادث غیرمترقبه سالهای بعد کشتی این صنعت را اینچنین به گل نشانده که هیچکس امیدی به تحرک آن ندارد

    پاسخ
  15. moriteza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فکر کنم اعداد قدرت موتور رو اشتباه تایپ کردید، موتور 1725 ، 94 یا 80 اسب بخار برای اون موقع؟؟؟؟ در ضمن تا جایی یادم میاد قدرت موتور پیکان با موتور 172، حدود 64 یا 74 اسب بود، دقیق یادم نیست. ولی 90 تا نبود، حتی پیکان جوانان با دوتا کاربراتور انقدر نبود….شایدم من اشتباه می کنم.

    پاسخ
  16. sina zx
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    با عرض سلام و خسته نباشید:
    یک چند تا عکس از پروژه ارو و فیس لیفت ها و چند سایت که بتواند شما را در این رابطه کمک کند دارم که می توانم خدمتتان ارائه دهم.
    من خودم هم پیش تر اطلاعاتی پیرو این مطلب جمع آوری کردم.
    باتشکر از این مطلب تان

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امیر دهقان
      امیر دهقان
      سوابق: (131 دیدگاه) ,

      سپاس فراوان از لطف و محبت شما
      با کمال میل از پیشنهاد شما استقبال میکنم. در صورت تمایل هر اطلاعاتی که در زمینۀ پیکان و روتس آرو دارید را میتونین به ایمیل من ارسال کنین تا در تکمیل مطلب ازشون استفاده کنم.
      AmirZ28@Hotmail.com

      پاسخ
  17. حسین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    در زمان خودش بد نبوده ، ماشین لوکسی هم نبوده که بخواد با شورلت و پورشه مقایسه بشه ، یک ماشین برای طبقه متوسط شهری با درآمد متوسط ، زمانی هم که وارد ایران شد قرار بر این نبود که تا قیامت تولید بشه اگه عقب ماندگی صنعت خودرو رو در ایران به گردن پیکان و خیامی ها بگذاریم جفایی بزرگ کردیم ، اتفاقا ورود پیکان به صنایع مادر ایران باعث پیشرفت صنعتی در اون دوران شد و قطعا اگر همون روند ادامه داشت الان ایران یکی از برترین تولید کنندگان خودرو ( وسایر کالاهای صنعتی ) در دنیا بود .
    ضمن اینکه اندکی بعد ماشینهای لوکس نظیر شورلت و بیوک و کادیلاک مونتاژ داخل هم برای طبقه مرفه تر جامعه بعنوان ماشینهای لوکس تولید شدند و خیلی هم موفق بودند .
    از نویسنده محترم مقاله هم تشکر میکنم .

    پاسخ
  18. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    بعداز50سال هنوز داره تواین *** تولید میشه!!!!!

    پاسخ
  19. Shahab
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یه کلام اشغال موتور ۲۰۶ با حجم ۱۶۰۰ نیرویی معادل ۱۰۸ اسب بخار تولید میکنه اونوقت موتور اریسان با حجم ۱۷۰۰ نیروی ۸۶ اسب .یکی نیست بگه شما که ادعاتون میشه موتور tu5 بومی سازی کردید چرا رو تمام محصولات تون نمذارید لا اقل روی سواری هاتون؟!

    پاسخ
  20. خسرو پرویز
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ

    پاسخ
  21. خسرو پرویزخان
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
    زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان

    پاسخ
  22. Alireza
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    نمی دونم ما ایرانیا از چیه این هیلمن هانتر(پیکان)خشومون میاد این نه ایرو دینامیکی داره نه قدرتی انگار سه تا جعبس یکی برای قرار گرفتن پیشرانه یکی برا مثلا نشستن مسافر و یه جعبه هم برای بار.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.