ایران خودرودنده عقب

تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دهم)

در قسمت قبلی مطلب تاریخچهٔ پیکان به تغییرات مختلف پیکان‌های تولید ایران پرداختیم و به سال ۱۳۵۱ و اولین فیس‌لیفت پیکان رسیدیم. بااین‌حال موردی از قسمت‌های قبلی جامانده بود که در اینجا بیان می‌کنیم. در سال ۱۳۴۹ برادران خیامی تصمیم گرفتند سالگرد تولد یا در اصل آغاز مونتاژ پیکان را جشن بگیرند. دو برادر قصد داشتند برای جشن تولد چهارسالگی پیکان آهنگی ساخته و آن‌را در جشن با گروه کُر اجرا کنند. آن‌ها برای این کار به آهنگ‌ساز مشهور و حرفه‌ای یعنی انوشیروان روحانی مراجعه کردند. سپس ترانه‌ای هم توسط مرحوم پرویز خطیبی سروده شد و انوشیروان روحانی آهنگ را ساخته و ضبط نمود و روی ترانه گذاشت. بدین ترتیب آهنگ معروف «تولد، تولد تولدت مبارک» که تا به امروز در جشن تولدها استفاده می‌شود، برای اولین بار برای تولد پیکان ساخته شد. سرانجام جشن تولد چهارسالگی پیکان برگزار شد. در این جشن کیکی بزرگ با چهار شمع روی آن ساخته شده و یک پیکان دولوکس مدل ۱۳۴۹ در میان آن قرار گرفته بود. آهنگ مذکور هم برای اولین بار در این مراسم با گروه کر اجرا گردید.

happy-birdsday-paykan

در سوی دیگر پس از افزایش تولید پیکان در اوایل دههٔ ۵۰ شمسی و استقبال زیاد از آن، موجب شده بود که پیکان‌های فروخته شده به‌مرور با ایرادات و خراب‌هایی مواجه شوند و مالکین برای رفع نقص به کارخانه مراجعه کنند. رفته‌رفته به جهت افزایش فروش پیکان، مراجعات خریداران هم بیشتر می‌شد به همین دلیل برادران خیامی تصمیم گرفتند بخش مجزایی را جهت تعمیرات و خدمات پس از فروش پیکان ایجاد کنند. بدین ترتیب تکه زمینی خریداری کرده، تعمیرگاه‌ها را در آن تأسیس نموده و تجهیزات موردنیاز را در آن نصب کردند. بدین ترتیب اولین تعمیرگاه مجاز و خدمات پس از فروش ایران‌ناسیونال برای پیکان تأسیس شد. بعدها این نمایندگی‌ها افزایش یافت و در دیگر نقاط تهران هم تأسیس شد.

تعمیرگاه مجاز و خدمات پس از فروش ایران‌ناسیونال
تعمیرگاه مجاز و خدمات پس از فروش ایران‌ناسیونال

همچنین دو برادر قصد داشتند به‌مرور قطعات بیشتری از پیکان را در ایران تولید کرده و وابستگی به شرکت مادر را کاهش دهند. به همین دلیل کارگاه‌هایی جهت تولید قطعات تأسیس شده بود و برادران خیامی قصد داشتند تا سال ۱۳۵۹-۱۳۶۰ کلیهٔ قطعات پیکان را در ایران تولید کنند که البته این امر با وقوع انقلاب محقق نشد. در سوی دیگر به دلیل افزایش تیراژ پیکان، دو برادر تصمیم گرفتند جهت افزایش هرچه بیشتر تولیدات و فعالیت‌های شرکت، بخش اتوبوس و مینی‌بوس سازی را از بخش سواری سازی جدا کنند. بدین ترتیب زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در روبروی کارخانه خریداری کرده و تصمیم گرفته شد که خط تولید اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در همان کارخانهٔ قبلی بماند و خط تولید پیکان به کارخانهٔ جدید انتقال پیدا کند. سرانجام کارخانهٔ دوم آماده شد و تولیدات ایران‌ناسیونال افزایش یافت به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۵۳ تولید پیکان به ۴۷ هزار دستگاه در سال رسید و علاوه بر آن ۷۳۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس هم تولید شد؛ و اما ادامهٔ ماجرای تغییرات پیکان:

در سال ۱۳۵۲ مدل جوانان در بخش بیرونی تغییر عمده‌ای را تجربه کرد و آن ارائهٔ طرح چهار چراغ گرد جلوی معروف جوانان بود چراکه همان‌طور که در قسمت قبلی گفته شد تا پیش‌ازاین جوانان با همان چراغ‌های جلوی خربزه‌ای و بعداً مربعی پیکان‌های معمولی تولید می‌شد و ازلحاظ ظاهری تمایز چندانی با آن‌ها نداشت. به همین دلیل ایران‌ناسیونال تصمیم گرفت جهت تمایز جوانان با پیکان‌های معمولی، ظاهر آن‌را تغییر داده و با چهار چراغ گرد در جلو عرضه کند. البته این طرح توسط خود ایران‌ناسیونال ارائه نشده بود بلکه از هیلمن هانتر GLS گرفته شده بود. همان‌طور که در قسمت‌های ابتدایی این سری مطالب گفتیم، هانتر GLS قدرتمندترین مدل هانتر بود که یک سال قبل از سال ۱۳۵۲ یعنی در سال ۱۹۷۲ توسط هیلمن معرفی شده بود. این مدل مجهز به همان موتور ۱۷۲۵ بود که توسط هولبای تقویت شده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت و از طرح جدید چهار چراغ گرد استفاده می‌کرد.

هیلمن هانتر GLS
هیلمن هانتر GLS

بدین ترتیب ایران‌ناسیونال تصمیم گرفت از طراحی هانتر GLS در مدل جوانان خود استفاده کند که درنهایت منجر به عرضهٔ جوانان جدید با چهار چراغ گرد در سال ۱۳۵۲ شد. البته جوانان فقط از طراحی هانتر GLS استفاده می‌کرد و ازلحاظ فنی و موتور مشابه هانتر GT با موتور ۱۷۲۵ دو کاربرات ۹۴ اسب بخاری بود. درواقع پیکان جوانان‌های سال ۱۳۵۲ به بعد، هیلمن هانتر GT بودند با ظاهر هانتر GLS. این سری اول جوانان‌های جدید مانند دیگر مدل‌های پیکان از همان سپرهای شمشیری استفاده می‌کردند. همچنین در کنار جوانان چهار چراغ، همچنان در تیراژ محدودتری جوانان با همان چراغ‌های مربعی هم تولید می‌شد. بدین ترتیب جوانان به خودروی بسیار محبوبی تبدیل شد و بروبیایی برای خود پیدا کرد. به دلیل شباهت جوانان چهار چراغ به ب‌ام‌و، کسانی که پول خرید ب‌ام‌و نداشتند جوانان می‌خریدند که هم اسپرت و جدید بود و هم قدرتمند (۹۴ اسب بخار).

پیکان جوانان 1352
پیکان جوانان ۱۳۵۲

در سال ۱۳۵۴ نیز دولت ایران تصمیم گرفت به‌صورت مستقل از ایران‌ناسیونال تعداد ۲۰ هزار دستگاه مدل اونجر را از هیلمن خریداری کرده و در ایران عرضه کند. در این حال همه منتظر اعتراض برداران خیامی بودند چراکه هیلمن اونجر به رقیبی برای پیکان تبدیل می‌شد؛ اما چون دولت نمی‌توانست روند فروش اونجرها را خود شخصاً اداره کند، فروش کلیهٔ آن‌ها را به ایران‌ناسیونال واگذار کرد. بدین ترتیب خدمات پس از فروش را هم ایران‌ناسیونال به عهده گرفت چراکه در آن سال‌ها تعمیرگاه‌های مجازی در سراسر کشور داشت. نهایتاً اونجرها به بازار عرضه شدند و به دلیل اینکه به‌صورت وارداتی عرضه می‌شدند و ساخت انگلستان بودند، کیفیت بالاتری از پیکان‌های ساخت ایران داشتند و به همین دلیل با استقبال مواجه شدند. هیلمن اونجر در دو مدل کوپه دودر و سدان چهاردر و با قیمت ۳۰ هزار تومان به بازار عرضه شد. اونجرهای عرضه شده در ایران مجهز به موتور چهار سیلندر ۱۶۰۰ سی‌سی بودند که ۷۰ اسب بخار قدرت داشت. موتوری که بعدها روی پیکان هم نصب شد.

هیلمن اونجر
هیلمن اونجر

بازگردیم به پیکان. در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) هیلمن بار دیگر هانتر را فیس‌لیفت کرده و هانتر MK4 را به بازار عرضه کرد که تغییراتی در جلوپنجره و سپرهای آن اعمال شده بود؛ اما ایران‌ناسیونال مانند قبل بلافاصله این تغییرات را در مدل‌های تولیدی خود اعمال نکرد به‌گونه‌ای که پیکان همچنان با همان جلوپنجرهٔ قدیمی و سپرهای شمشیری تا سال ۱۳۵۵ تولید شد تا اینکه در این سال فقط سپرهای آن به نمونه‌های جدیدی تغییر یافت؛ اما این سپرها که می‌توان آن‌ها را سپرهای مکعبی نامید طراحی خود ایران‌ناسیونال بودند و با سپرهای جدید هانتر که در سال ۱۹۷۴ ارائه شده بودند تفاوت داشتند؛ بنابراین این سپرها صرفاً خاص پیکان‌های تولید ایران است. این سپرهای جدید برای همهٔ مدل‌های پیکان شامل دولوکس، کار، وانت و استیشن ارائه شدند.

پیکان دولوکس 1355
پیکان دولوکس ۱۳۵۵
پیکان جوانان 1355
پیکان جوانان ۱۳۵۵

اما کمی هم به مدل کار بپردازیم. همان‌طور که در قسمت قبلی گفته شد، در سال ۱۳۵۱ که پیکان فیس‌لیفت شد و با چراغ‌های جدید مربعی ارائه گردید، این چراغ‌ها در مدل کار استفاده نشده و این مدل همچنان با همان چراغ‌های قدیمی خربزه‌ای تولید شد. بدین ترتیب در همین سال ۱۳۵۵ هم هرچند سپرهای آن مثل دولوکس به نمونه‌های جدید مکعبی تغییر یافت اما هنوز هم با همان چراغ‌های خربزه‌ای قدیمی تولید می‌شد که ظاهر آن‌ها را با مدل دولوکس متفاوت می‌کرد. پیکان کار تا پایان تولیدش در سال ۱۳۵۸ همچنان با همین چراغ‌های خربزه‌ای قدیمی تولید می‌شد و مدل وانت هم به همین ترتیب همچنان با همان چراغ‌های گرد تولید می‌شد.

پیکان کار 1355
پیکان کار ۱۳۵۵
پیکان وانت 1355
پیکان وانت ۱۳۵۵

خب بازگردیم به مدل دولوکس. سرانجام ایران‌ناسیونال در سال ۱۳۵۶ تغییرات هیلمن هانتر MK4 را در پیکان ایجاد نمود و مدل جدیدی را به بازار عرضه کرد. این مدل دارای جلوپنجرهٔ جدید و بزرگ‌تری بود، تمامی زه‌های کرومی آن به رنگ مشکی درآمده بودند و پانل فلزی راه‌راهی هم به قسمت عقب آن اضافه شده بود.

پیکان دولوکس 1356
پیکان دولوکس ۱۳۵۶
پیکان استیشن 1356
پیکان استیشن ۱۳۵۶

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    قسمت دهم یا ابو الفضل
    این تا کی ادامه داره
    911 هم این قدر تاریخچه ش طولانی نبود ….

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. افشین

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (80 ديدگاه)

      تشکر میکنم از زحمات نویسنده گرامی ..
      اما قراره تا کی این تاریخچه (شایدم تاریخ!) ادامه داشته باشه..

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. حسن

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (8 ديدگاه)

      هر وقت تاریخچه پیکان را در این سایت مطالعه می کنم از همان ابتدای مطلب فکرم می رود سمت کامنت های هموطنان شریف و عزیز که ذیل این مطلب را مزین به ادبیات تحقیر و توهین سازندگان پیکان نگون بخت می کنند . همه با زبان کنایه می نالند که اهای آقای خیامی می مردی برای ما ما بنز یا بی ام و می ساختی . مرده شورت را ببرند با این ماشین ساختنت . تو نمی دانی که ما ملتی هستیم که در حد اعراب سعودی کار می کنیم . اما خواهان رفاهی در حد ممالک اروپای هستیم . بیچاره مرحوم خیامی اگر می دانست قرار است یک جماعت مهندس در مورد محصولی که با خون دل به این مملکت اورد و بنای تولیدش را گذاشت اینگونه اظهار فضل کنند. قطعا مانند امثال کوروش منصوری یا رضوانی سنگ بنای کارخانه اش را می برد در ممالک اروپا و آمریکا می گذاشت و تا عمر داشت همانند این دو از ایرانی بودن فقط نام و نشانش را بروز می داد.

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. Automobili Lamborghini Official

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (55 ديدگاه)

    ممنونم از آقای دهقان عزیز… از بهترین نویسنده های مجموعه ی پدال هستید.
    گردآوری این همه اطلاعات حتما زحمت زیادی داشته و تلاش بسیاری صورت گرفته.
    یک محقق و فرد آشنا به پژوهش کاملا زحمت کشیده شده رو حس میکنه.
    تا حالا مقاله ای اینقدر کامل و جامع در مورد هیچ اتومبیلی در هیچ سایتی ندیدم.
    واقعا به شما خسته نباشید عرض میکنم.
    به خاطر حس امانت و صداقت در نقل وقایع تشکر میکنم.
    منتظر قسمت های بعدی این مقاله هستم.
    به نظر من جدا از خوب یا بد، پیکان با پورشه 911 قابل قیاس نیست. پیکان را میشه با فولکس واگن بیتل ، فورد مدل T مقایسه کرد. شالوده ی صنعت خودروی یک کشور روی این اتومبیل ها بنا شده و نقش مهمی در خودروسازی ما داشته.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (685 ديدگاه)

      خیلی از لطفتون ممنونم

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Automobili Lamborghini Official

        ۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (55 ديدگاه)

        خواهش میکنم.
        صرفا حس کردم نیاز هست که تشکر کنم.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. علی

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (80 ديدگاه)

      وقتی تولید یه ماشین 30 40 سال روی خط باشه بایدم256 تا مقاله ازش در بیاد.میشه دقیقا توضیح بدید منظورتون کدوم صنعت خودروسازی هست که پیکان شالودش باشه؟ نکنه سمند و تیبا را میگید. بعضی از دوستان با چنان افتخاری از پیکان صحبت می کنند که منا متقاعد میکنه چرا دارند یه شاسی بلند چینیای 100 میلیون میکنند تو پاچمون تازه خوشحالم هستیم. از ماست که بر ماست.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Automobili Lamborghini Official

        ۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (55 ديدگاه)

        سلام
        تولید یک خودرو برای 40 سال هیچ ربطی به خود این خودرو ندارد.
        نیسان جونیور نزدیک به نیم قرن هست در ایران تولید میشه. مقصر نیسان و مدل جونیور هست؟!؟!
        اینکه شاسی بلند چینی در پاچه ی شما میشه چه ربطی به پیکان داره دقیقا ؟!؟
        منم ازین بابت به شدت ناراحتم.
        تاسف آوره که مباحث را اینطور با هم قاطی میکنید.
        7

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

          ۷ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          عزیزم من از شوخی گفتم 911
          داشم فکردی من 911 رو با پیکان مقایسه کردم یعنی دمت گرم
          به فنامون دادی …..

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. علی

          ۷ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (80 ديدگاه)

          ای کاش به جای تاسف خوردن جواب منا میداید. ولی من جواب شما را میدم. ربطش به اینه وقتی همچین ملت کم توقعی داریم که از پیکان به عنوان یه نقطه زرین یاد میکنند بایدم انتظار داشت سردمداران تولید و واردات خودرو مردما چپاول کنند. میدونید چیه اصلا حق با شماست. همچنان ببالید به این شالوده ی خودرو سازی پر افتخار کشور و همچنان منتظر پراید های جدید باشید و انشا ال.. 50 سال دیگه آقای دهقان یه مقاله جامع 500 قسمتی از پراید تهیه میکنند و دوستان لذت میبرند.

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. هیچ کس

        ۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (8 ديدگاه)

        آقای مهندس !! این یه مقاله در ممورد یک خودروی معمولی هست که قریب 40 سال در این مملکت تولید شده عده زیادی هستند که می خواهند بدانند این محصول از کجا آمده و چه سرگذشتی داشته . نمی دانم کجای این مطلب از محصول پیکان تعریف و تمجید شده که حضرتعالی اینگونه بر آشفته شده ای . احیانا جز آن دسته ای هستی که فقط اهل غر زدن به هر چیزی هستند . پیشنهاد می کنم اگر از حال روز محصولات داخلی کفرت بالا آمده تشریف ببرید وبسایت ایران خودرو و سایپا و در بخش ارتباط با ما و هر آنچه فریاد داری بر سر آنها بزنی . اینجا محل آموزش و آگاهی هست . اشتباه آمده ای .

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. علی

          ۸ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (68 ديدگاه)

          آقای دکتر!! دقت کرده باشید من از مقاله خرده نگرفتم اتفاقا خیلی دقیق ، کامل و بی انتها هستش.کامنت من در جواب اون دوستی بود که از پیکان به عنوان سنگ بنای خودروسازی کشور یاد کردند و من خواستم بدونم دقیقا کدوم صنعت مد نظرشون بود. یه اصل ساده ام هست که میگه تا تقاضا هست عرضه هم هست. پس مقصر تولید پیکان برای 40 سال خود مردم بودند که هرسال با تغییر جلو پنجره میرفتند واسش صف میکشیدند. پس اگه من برم سایپا یا هرجای دیگه چه فایده ای داره وقتی مشکل خودمون هستیم. شما اشتباه فهمیدی من درست اومدم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
      3. امير

        ۱۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما از پیکان چی میدونید ؟ بله پیکان هاى بعد ار ۶٠ اشغال شدند بعد از مصادره کارخانه ایران ناسیونال و دادن ان به بنجل ها ، که از جهت برف پاک کن این ماشین میشه فهمید که چقدر اینکاره بودن فقط اسم پیکان رو خراب کردند ، اما قبل از سال ۶٠ که پیکان ها موتور انگلیسى بودند خیلى فرق دارند با مدل بالاهاى بى ارزش و ایرانى، و از نظر من فقط اونها پیکان هستند ، شما هم شرط میبندم اگر یک پیکان ۴٨ از نزدیک ببینید دوست دارید برید و باهاش یه دور بزنید ، ماشین دیگه عتیقه شده عزیز یه ذره دور و برت رو نگاه کنى میبینى الان همون ماشین قیمت یک شاسى بلند رو داره ، داشبورد چوبى که پیکان داشته ندیدم به خوبیش??????

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. كاپيتاليسم

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    با تشکر از اقای دهقان
    مثل همیشه عالی بود
    فقط جسارتا اگر منابع رو هم ذکر کنید نور علی نور میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. حميد

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    حالت نوستالژی داره
    البته سی هزار تؤمن اون زمان خیلی بوده من یادمه بابای من تو همون سالها یک خونه دیگه داشتیم فروخت پنجاه هزار تومن خیلی شفاف یادمه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. امیر دهقان

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (685 ديدگاه)

    در پاسخ به نظرات برخی دوستان باید گفت که وضعیت نابسامان صنعت خودروسازی حال حاضر ایران به هیچ عنوان ربطی به پیکان ندارد. پیکان اتفاقاً برای شروع شرکت نوپایی مثل ایران ناسیونال خودروی مناسبی بود و حتی چند سال بعد و با پیشرفت شرکت، برادران خیامی قصد جایگزینی آنرا با پژو 305 داشتند اما متاسفانه با وقوع انقلاب و دولتی شدن ایران خودرو این امر محقق نشد. وضعیت کنونی صنعت خودروسازی ایران فقط و فقط نتیجۀ سوء مدیریت و حمایت همه جانبۀ دولت از خودروسازان داخلی است و ربطی به پیکان و پراید و یا پژو 405 ندارد.
    اما در مورد طولانی شدن سری مطالب تاریخچۀ پیکان هدف من نگارش تاریخچه ای بسیار کامل از این خودرو و بیان کلیۀ تحولات دوران تولید آن بود اما گویا برخی دوستان از این شیوه ناراضی هستند. به همین دلیل در قسمت آینده بدون پرداختن به جزئیات، مطلب تاریخچۀ پیکان را پایان خواهم داد.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. کورش

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (90 ديدگاه)

      ضمن تشکر از زحمت شما در انتشار این مقالات، سئوالم این است که مگر با جایگزین شدن پژو 305 با پیکان چه اتفاقی برای خودرو سازی این کشور می افتاد که بقول شما ( متاسفانه با وقوع انقلاب ) نیافتاد. الان پژو 405 عملا جایگزین پیکان شده، آیا اثری بر خودروسازی ما داشته؟ اگر انقلاب اتفاق نمی افتاد و پژو 305 که چه عرض کنم ، بنز 280 هم جایگزین پیکان می شد با وجود این شیوه مدیریتی حاکم بر صنایع کشور از آن موقع تاکنون، هیچ اثر خاصی بر صنعت خودروسازی نداشت.

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. امیر دهقان

        ۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (685 ديدگاه)

        منظور من از بیان این مطلب این است که خیامی ها همواره در فکر پیشرفت و توسعه شرکت بودند و زمانی که هنوز ۱۰ سال از تولید پیکان نمیگذشت به فکر جایگزینی آن بودند
        بنابراین چه بسا اگر ایران ناسیونال تحت مالکیت خصوصی و مدیریت برادران خیامی باقی میماند به سرعت پیشرفت میکرد و همگام با پیشرفت صنعت خودروسازی جهانی خودروهای جدیدی را تولید میکردند و حتی امکان ساخت خودروهای ملی (منظور برند ملی است) روی پلت فرمهای خودروسازان معتبر وجود داشت.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. کورش

          ۷ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (90 ديدگاه)

          حتی امکان ساخت خودروهای ملی (منظور برند ملی است) روی پلت فرمهای خودروسازان معتبر وجود داشت / کاری با خوب یا بد بودنش ندارم اما این کار با ساختن سمند بر روی پلت فرم 405 انجام شد

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. امیر دهقان

          ۸ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (685 ديدگاه)

          شما از گفته های من برداشت سطحی و موردی میکنین. من کلی حرف میزنم. منظورم اینه که این اتفاق (ساخت برند ملی روی پلت‌فرم معتبر جهانی) میتونست چند ده سال زودتر از سمند اتفاق بیفته و رفته رفته تعداد خودروهای ملی بیشتر بشه و نهایتاً به ساخت پلت‌فرم داخلی منجر بشه. دقیقاً مثل کاری که هیوندای کرد. این شرکت اولین محصولش خودرویی بنام پونی بود که روی پلت‌فرم خودروی انگلیسی موریس مارینا ساخته شد، موتور و گیربکسش از میتسوبیشی بود و بعضی قطعاتش هم از فورد کورتینا عاریه گرفته شده بود. هیوندای از این ماشین چهل تیکه شروع کرد و به جایگاهی که الان میبینیم دست پیدا کرده. ایران ناسیونال هم دقیقاً میتونست همین مسیر رو طی کنه. میشد ماشین‌های جدید برای مونتاژ و تولید آورد و روی پلت فرم اونها خودروهای ملی ساخت (که حتی خیامی‌ها برنامۀ این کار رو هم داشتن). میشد با خودروسازان معتبر جهانی همکاری کرد و از دانش اونها استفاده کرد. لازمۀ تمامی اینها خصوصی موندن شرکت و مدیریت صحیح بود که متاسفانه هرگز اتفاق نیفتاد.

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. دوستدار اتوموبیل

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      آقای دهقان من عضو شدم تا فقط این رو بگم لطفا ادامه تاریخچه رو بزارین و اصلا به حرف های دیگران که نظرشون منفی گوش نکنید

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. volvo fh

        ۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (242 ديدگاه)

        آقای دهقان لطفا با جزییات ادامه بدین,کاری را که با زحمت چندین ماه است شروع کردین,حیفه که نیمه کاره بمونه خیلیامون با پیکان رانندگی یاد گرفتیم وباهاش خاطره داریم.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. سعید د

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11 ديدگاه)

      لطفا ناامید نشوید و تاریخچه را بطور کامل به پایان برسانید . زحمت شما و تصاویری که درج میکنید قابل ستایش است . البته تصاویر بسیار زیبای دیگری هم هست که جاداشت گذاشته میشد …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Elemento

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تاریخچه رو کامل کنید.
      چه 1 قسمت چه 10 قسمت.
      ممنون😊
      به هر حرفی که نباید گوش داد.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    5. Fidelity

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام آقای دهقان عزیز شما کاری رو که شروع کردین، دقیق و با جزییات کامل ادامه بدید من خواننده خاموشم ولی فقط خواستم بگم با حرفهای دیگران خودتونو ناراحت نکنید، متاسفانه ما ایرانیها خیلی عجول هستیم که این در همه کارهامون ( از جمله رانندگی) نمود پیدا کرده و فعلا کاریش نمیشه کرد موفق باشید و خیلی ممنونم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. کورش

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (90 ديدگاه)

      صحبت من این است که با وجود شیوه مدیریتی که در کشور وجود داشته و دارد، بخش خصوصی به تنهایی قادر به معجزه نبوده و نیست. ساخت خودروی سیناد ( که به نظر من اولین خودروی ملی ایران است ) را به یاد بیاورید. و یا همین شرکت زاگرس خودرو که خصوصی هم بود، الان کجا هستند؟ برادران خیامی هم هیچ کاری نمی توانستند بکنند. تقصیر وقوع انقلاب نیاندازید.

      موافقم 0
      مخالفم 1
    7. نوید جهرمی

      ۱۲ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3680 ديدگاه)

      امیرجان ، ابتدا از زحماتت تشکر میکنم. متأسفانه یه عده از دوستان حق مطلبو دریافت نکردن و شاید باعث رنجش شدن. قبل ترها بارها گفته شده بود اگر زندگی نامه برادران خیامی بیان بشه نکات بسیاری دستگیر دوستان میشه.
      این سری مقالات پیکان کامل ترین نمونه کارشده تا به امروزه که شک ندارم مرارت زیادی براش کشیدی.به خصوص که حاصل کارخودتونه و صرفا ترجمه ای نیست. دوستان شاید لازم باشه دوباره برن بخونن چرا پیکان وارد ایران شد و با چه تفکری جناب خیامی به مونتاژ و تولید این خودرو پرداخت.
      امیدوارم همچنان دلسرد نشده باشی و به کارت ادامه بدی.
      مجموعه ی آخری هم میتونی به بررسی و مقایسه پیکان با نمونه مشابه بپردازه یا اگر برادران خیامی با چشم اندازی که داشتن باقی مونده بودن آیا میتونستن در جهان حرفی برای گفتن داشته باشن یا صرفاً یه مونتاژکننده ی محلی باقی میموندن.
      یه سوال هم داشتم این که آیا دسترسی به جناب خیامی داری؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Bavaria

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    یه پیکان جوانان زرد قناری دو کاربراتوره،با صندلی های چرم که روش علامت GT حک شده،گاز بدی فقط از صداش لذت ببری☺

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ONE MAN ARMY

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    عددا تو این متن بسیار جالبند
    “هانتر GLS قدرتمندترین مدل هانتر بود که یک سال قبل از سال 1352 یعنی در سال 1972 توسط هیلمن معرفی شده بود. این مدل مجهز به همان موتور 1725 بود که توسط هولبای تقویت شده و 110 اسب بخار قدرت داشت ”
    نسبت به زمان خودش واقعا موتور خوبی بوده
    برای قیاس موتور xu7 با فناوری بالاتر و حجم بالاترhp99 خروجی داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسین

    ۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2805 ديدگاه)

    اولا حیف ک کوتاه بود، خیلی تو ذوقم خورد!هر چند خیلی این کار زحمت داره و معلومه با وسواس تحقیق شده تا درست باشد!دست نویسنده رو ب گرمی می‌فشارم.
    دوما چقدر حیف ک موتور جوانان رو همون ۱۱۰ اسبی نزاشتن!
    سوما چرا من مدل اونجر کوپه هیچ وقت تو خیابون ها ندیدم؟?
    چهارما ، چرا موتور ۱۶۰۰ بعد ها روی پیکان ابدی شد؟
    و چرا وقتی ارتقاش دادن که شد ۱۷۰۰ و ohv2 , نیومدن مثل وانت مزدا ۱۲ سوپاپ اش کنن یا کلا ۱۶ سوپاپش کنن؟
    و در اخر از اقای نویسنده سوال دارم ک موتور های ۱۱۰ اسبی gls تو ایران هست و اگه میشه تو یکی از قسمت ها راجب نحوه تیونینگ فنی پیکان توضیح مفصل بدید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (685 ديدگاه)

      کلاً هیلمن اونجر در تعداد نسبتاً کمی در بازار ایران عرضه شد و چون ایرانیان بیشتر به خودروهای چهاردر و خانوادگی علاقه داشتند بیشتر نسخۀ سدان آن فروش رفت اما نسخۀ دودر یا کوپۀ آن هم در ایران عرضه شده است.
      در رابطه با اینکه چرا موتور 1600 اونجر روی پیکان قرار گرفت در قسمت‍های بعدی توضیحات مفصلی خواهم داد.
      سیستم سوپاپ‌های موتور 1600 سی سی پیکان از نوع OHV است. در این نوع موتورها، میل بادامک بجای قرار گیری در روی موتور، در قسمت پایینی و کنار موتور قرار دارد و از طریق اسپُک‌های کشیده‌ای سوپاپ‌ها را باز و بسته میکند. به همین دلیل موتورهای OHV فقط بصورت دو سوپاپ در هر سیلندر تولید میشوند و امکان افزایش تعداد سوپاپ‌ها در آنها وجود ندارد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (2805 ديدگاه)

        ممنون

        موافقم 1
        مخالفم 0
  9. nima

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    دوست عزیز جناب دهقان شما طبق روال و برنامه ریزی خودتون پیش برید و هرچند قسمت دیگه هم باشه ما میخونیم و لذت میبریم.لطفا یهو جمعش نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا ادامه بدین و تاریخچه بقیه ماشین هایی که در ایران تولید شدن رو بگین مثل پارس سمند و… با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسین

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2805 ديدگاه)

    ایا امکان انژکتوری کردن پیکان های ۱۶۰۰ قدیمی هست؟
    چجوری؟
    هزینش چقدره؟
    ایا ب خودرو های کاربرات هم معاینه فنی میدهند؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. خسرو پرویز ( شهرامشاه )

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
    زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال 1348 در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور 1725cc ولی قدرتش را نوشته 68.5 اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت 68.5 اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل 1346 و 1347 دارای قدرت 61.5 اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش 1598cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران 69 اسب بخار بوده و در انژکتوری 71 اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد
    در هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت 78 اسب بخار و گشتاور 117 نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای اچ 120 باشه دارای قدرت 110 اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر 45 نسبت به پیکان جوانان که وبر 40 بوده
    دیگر عامل دور موتور 5300 دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که 5200 دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY h120 که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیر مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش 110 اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت 110 اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا 1800 یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو 405 و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع 110 اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر 2000CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی 110 اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم 2 بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیت یک هواپیما انگار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. پیکان 1725cc

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    با درود بر تمامی خوانندگان
    من با توجه به نوشته ها و نگارشهایی که میفرستین با توجه به موافقتها و مخالفتهایی که دارم و به تمامی عقاید شما احترام میگزارم
    با پاسخ به متن چی بودیم و چی شدیم بعضیها شوربختانه و یا خوشبختانه تکرار میکنند و پاسخی به آقا حسین عزیزم اینکه اگه بدون جانبداری از دوره ایی مطالعه گسترده کنیم ایران قبل از انقلاب کشاورزیش رو به نابودی بود و یک کشاورز با توجه به تورم منفی و ارزانی محصولات کشاورزی و زجر و تلاش بی نتیجه قشر کشاورز و روستایی و عشایر متاسفانه با وجود کیفیت بالای صنعت آن زمان قشر روستایی که 85 درصد جمعیت ایران رو تشکیل میداد بیشترشان محروم از ماشینی مثل ژیان و اپل و 180 و استودبیکر بود …. هر کی کراواتی دائمی بر روی یقه اش داشت و تیمسارها و بچه هایشان و…بود از دوچرخه به بالا داشتند ولی قشر کارمند تا سالهای 1380 آرزوی موتور باسل و هوندا و کاواساکی 100 داشتند تا یک دفعه در دهه 1380 بحث جمع آوری خودروهای فرسوده شد و خودروهایی مثل پراید و آردی و سمند با تیراژ بالا با استفاده از ذوب فولاد و آهن قراضه ها افزایش یافت و کم کم تمام ملت صاحب همین خودروهایی که همه الان ازشان سیر شده اند شد
    هر کشوری سه بازو برای خودش دارد صنعت کشاورزی و خدمات
    متاسفانه الان صنعتمان کیفیت رو پایین آورده اند و کمیت را بالا برده اند
    کشاورزی هم به جای ارگانیک بودن به سمت کود شیمیایی و مرغهای 20 روزه هورمونی و غذاهای غیر طبیعی شده
    خدمات هم چون دست افراد توشه بعضیها از فرصت استفاده کرده و به جای آبادکرد و ساخت میهن عزیزمان دزدی و ….. میکنند
    کشورهای صنعتی فقط صنعتشان رشد نکرده بلکه روستاهایشان هم صنعتی شده یک روستایی به خود اجازه نمیدهد بیایید و در شهر چند خانه بخرد و به اجاره دهد و …
    ما باید فرهنگمان و کشورمان را صنعتی و مدرن کنیم و کمی بر روی شعور خود فشار بیاوریم و دست در دست هم دهیم به مهر و میهن خویش را کنیم آباد هیچگاه فرهنگ غلطی را با مهاجرت حمل نکنیم مثلا” یک شهری فرهنگ بیکاری و دست در جیب خود را وارد روستا نکند و یک روستایی فرهنگ خشونت و حسادت و غیره را با خود حمل نکند
    ما باید زمینه اسکان شهریها در شهر و روستاییان را در روستا فراهم کنیم روستاییان عزیز و شهریهای عزیز هر دو دارای فرهنگهای خوبی هستند که باید در جهت صنعتی شدن روستاها و صنعتی شدن شهرها باشه
    ما باید دانش تولید داشته باشیم و نه مونتاژی که در هر دوره به نفع یک عده بوده
    زنده باد پیکان و بیوآیک و جیپ و خودرو ملی در آینده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حسین

    ۱۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2805 ديدگاه)

    اقای دهقان عزیز،
    منتظر قسمت یازدهم هستیم، فقط خواهشا طولانی تر باشه!
    کاش دو روز در هفته مطلب رو بزارید!
    منتظر دلایل انتخاب موتور ۱۶۰۰ ، عدم عرضه نوع ۱۱۰ اسبی ، عدم افزایش چشمگیر قدرت موتور بعد از ارتقا به ۱۷۰۰ سی سی هستم و همچنین انواع گیربکس های نصب شده روی پیکان و تاثیرشون! و همچنین راه های ارتقا پیکان های ۱۶۰۰ و کلی سوال ک تو ذهنم هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسام

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (32 ديدگاه)

    واقعا از خوندن این سری مقالات لذت میبرم
    سپاسگزارم از اطلاعات خوبتان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ARGOS

    ۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین پیکان ،پیکان موتور تخت بود
    دولوکس شاتون می زد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا