تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت نهم)

در قسمت‌های قبلی این سری مطالب به بیان زندگی‌نامهٔ برادران خیامی و سپس تاریخچهٔ کامل تأسیس شرکت ایران‌ناسیونال پرداختیم و تا به آنجا رسیدیم که احمد خیامی پس از بازدید از کارخانجات خودروسازی معتبر و مشهور دنیا، سرانجام خودروی آرو محصول گروه خودروسازی روتس انگلستان را جهت مونتاژ در ایران انتخاب کرد. پس از انعقاد قرارداد با این شرکت، خطوط تولید آرو به‌سرعت نصب شدند و نام ایرانی پیکان برای آن انتخاب شد. درنهایت در تاریخ 26 اردیبهشت بخش سواری‌سازی کارخانهٔ ایران‌ناسیونال با حضور مقامات عالی‌رتبهٔ کشور افتتاح شد. حال از این قسمت به انواع مختلف پیکان‌های تولیدشده در ایران پرداخته و تغییرات و فراز و نشیب‌های تاریخ آن‌را بیان خواهیم پرداخت.

paykan-2

احمد خیامی در بین مدل‌های تولیدی گوناگون برندهای مختلف گروه روتس، مدل هیلمن هانتر را جهت تولید در ایران انتخاب کرد چراکه تولیدات هیلمن ارزان‌ترین مدل‌های خانوادهٔ آرو بودند. البته همان‌طور که در قسمت اول گفته شد، در سال 1967 مقارن با 1346 شمسی هیلمن، آرو را در دو مدل مینکس و هانتر تولید می‌کرد. مینکس مدلی ارزان‌تر و با موتور ضعیف‌تر 1496 سی‌سی و هانتر مدلی لوکس‌تر با موتور 1725 سی‌سی بود که احمد خیامی مدل هانتر را برگزید. در سال اول تولید پیکان در ایران یعنی سال 1346، این خودرو در یک مدل و با دو جلوپنجرهٔ مختلف تولید می‌شد. یکی چراغ‌های گرد مشابه هیلمن هانتر 1966 و 1967 و دیگری با جلوپنجرهٔ مدل‌های تولید سینگر و چراغ‌های موسوم به خربزه‌ای. البته مدل دوم همان هیلمن هانتر بود فقط جلوپنجره‌ای مشابه مدل تولیدی سینگر داشت و ازلحاظ سطح تجهیزات تفاوتی با هانتر نداشت. هردوی این مدل‌ها دارای سپرهای شمشیری کوتاه و داشبورد پلاستیکی تخت موسوم به داشبورد وانتی و موتور 1725 سی‌سی بودند.

سری اول پیکان با چراغ‌های گرد
سری‌های اولیۀ پیکان با چراغ‌های گرد
سری‌های اولیۀ پیکان با چراغ‌های خربزه‌ای و جلوپنجرۀ سینگری
سری اول پیکان با چراغ‌های خربزه‌ای و جلوپنجرۀ سینگری

اما یک سال بعد یعنی در سال 1347 (1968) همزمان با فیس‌لیفت هانتر توسط هیلمن و عرضهٔ هانتر MK2، ایران‌ناسیونال هم تغییرات هیلمن را در مدل‌های تولید خود اعمال نمود. بدین ترتیب در این سال مدلی جدید بنام پیکان دولوکس عرضه شد که مجهز به چراغ‌های خربزه‌ای، جلوپنجرهٔ جدید، زه‌ها و تزئینات کرومی و سپرهای شمشیری بلند (مشابه هامبر سپرتر) بود. همچنین داشبورد هم از نمونهٔ پلاستیکی به نسخهٔ زیبا و دوست‌داشتنی چوبی تغییر پیدا کرد؛ اما مدل قبلی نیز همچنان با همان طراحی قبلی و با سطح تجهیزات کمتر و با نام پیکان کار عرضه می‌شد. بدین ترتیب در سال 1947 دو مدل پیکان با نام‌های دولوکس و کار تولید می‌شد که کار مدل ارزان‌قیمت و پایه و دولوکس مدل گران‌تر و لوکس‌تر محسوب می‌شد. البته در سال 1348 تولید نمونه‌های چراغ گرد پیکان کار متوقف شد و فقط با چراغ‌های خربزه‌ای و دو جلوپنجرهٔ سینگری و هیلمنی (مشابه مدل دولوکس) تولید شد. به همین دلیل امروزه پیکان‌های چراغ گرد بسیار کمیاب بوده و قیمت‌های بالایی دارند.

پیکان دولوکس 1347
پیکان دولوکس 1347
پیکان کار 1347
پیکان کار 1347

در سال 1348 نسخهٔ وانت پیکان به درخواست ایران‌ناسیونال و صرفاً جهت تولید در ایران توسط روتس طراحی شده و در ایران تولید گردید. البته وانت پیکان همچنان با همان چراغ‌های گرد اولیه و همین‌طور داشبورد پلاستیکی تخت و سپرهای شمشیری کوتاه مشکی‌رنگ عرضه می‌شد. روند تنوع مدل‌های پیکان همچنان ادامه داشت و در سال 1349 نیز پیکان دولوکس اتوماتیک به بازار عرضه شد. این مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک 3 سرعته بود و با رنگ‌های متالیک، تجهیزات بیشتر و موتور قوی‌تر 73 اسب بخاری تولید می‌شد و لوکس‌ترین و گران‌ترین مدل پیکان محسوب به شمار می‌رفت.

پیکان وانت 1348
پیکان وانت 1348
پیکان اتوماتیک 1349
پیکان اتوماتیک 1349

همچنین رفته‌رفته روند ارائهٔ تجهیزات و تزئینات بیشتر برای مدل دولوکس هم ادامه داشت و در این سال‌ها پیکان دولوکس با تزئینات کامل و فراوان کرومی مانند رکاب، پانل عقب، زه‌ها و… و همچنین قالپاق‌های موسوم به خورشیدی عرضه می‌شد. سپس چندی بعد در سال 1350 پیکان تاکسی هم به تولیدات اضافه شد و تعداد مدل‌ها به مجموعاً پنج نمونه افزایش یافت. پیکان تاکسی مشابه مدل کار با سطح تجهیزات کم و جلوپنجرهٔ سینگری تولید می‌شد و به جهت تمایز آن‌ها از یکدیگر، ازآن‌پس مدل کار فقط با جلوپنجرهٔ هیلمنی تولید شد و جلوپنجرهٔ سینگری فقط به پیکان تاکسی اختصاص یافت. البته برخلاف پیکان کار، پیکان تاکسی مجهز به داشبورد چوبی بود.

پیکان دولوکس 1350
پیکان دولوکس 1350
پیکان تاکسی 1350
پیکان تاکسی 1350

اما جذاب‌ترین مدل پیکان در سال 1350 معرفی شد یعنی پیکان جوانان. در اوایل دههٔ 50 شمسی از یک‌سو محبوبیت و فروش پیکان بسیار بالا بود و از سوی دیگر خودروهای وارداتی گران‌قیمتی مثل ب‌ام‌و 2002 هم به بازار خودروی ایران عرضه شده بودند که البته اکثر اقشار جامعه توانایی خرید آن‌ها را نداشتند. به همین دلیل ایران‌ناسیونال تصمیم گرفت نسخه‌ای اسپرت و قدرتمندتر از پیکان را تولید کند تا کسانی که خواهان خودروهای اسپرت وارداتی گران‌قیمت هستند اما توان خرید آن‌ها را ندارند را به‌سوی خود جذب کند. بدین ترتیب تصمیم گرفته شد که مدل قوی‌تری هانتر GT که در سال 1970 توسط هیلمن در انگلستان معرفی شده بود در ایران هم تولید شود. نام این مدل جدید در ایران پیکان جوانان گذاشته شد. در سال‌های اول ظاهر جوانان مشابه هانتر GT هیلمن بود و تفاوتی با دیگر مدل‌های پیکان نداشت؛ یعنی با همان چراغ‌های خربزه‌ای معمولی و جلوپنجرهٔ هیلمنی تولید می‌شد البته جهت افزودن به جنبهٔ اسپرتی در جوانان، مشابه هیلمن GT زه‌های کرومی بدنه با خطوط رنگی جایگزین شده و رینگ‌های اسپرت رواستایل نیز برای آن ارائه شد. همچنین چندی بعد جهت تمایز بیشتر جوانان با مدل دولوکس، جلوپنجرهٔ آن تغییر کرده و از جلوپنجرهٔ جدید و منحصربه‌فردی در آن استفاده شد.

سری‌های اولیۀ پیکان جوانان سال 1350 با ظاهری مشابه مدل دولوکس
سری‌های اولیۀ پیکان جوانان سال 1350 با ظاهری مشابه مدل دولوکس

اما مهم‌ترین بخش جوانان موتور آن بود یعنی جایی که مجهز به نسخهٔ قدرتمندتر موتور 1725 سی‌سی با سر سیلندر آلومینیومی و دو کاربراتور شده بود که 94 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این قدرت برای آن زمان و برای خودرویی مثل پیکان کاملاً مناسب بود و شتاب صفرتاصد 13 ثانیه‌ای را برای جوانان فراهم می‌کرد. شتابی که حتی از برخی از خودروهای فعلی ساخت ایران هم بیشتر است؛ اما موارد اختصاصی پیکان جوانان به همین‌جا ختم نمی‌شد چراکه ایران‌ناسیونال برای هرچه اسپرت‌تر نشان دادن جوانان آن‌را مجهز به صندلی‌های بلند، داشبورد متفاوت با دورسنج موتور و نشانگرهای دیگر، رنگ‌های اختصاصی بدنه، دریچهٔ مصنوعی روی کاپوت و لاستیک‌های رادیال کرده بود. پیکان جوانان خودروی اسپرت مناسبی برای آن سال‌ها و شرکت نوپایی مثل ایران‌ناسیونال محسوب می‌شد و به مدل بسیار محبوبی تبدیل شد. البته جوانان گران‌ترین نسخهٔ پیکان بشمار می‌رفت. بدین ترتیب در سال 1350 شش مدل مختلف پیکان دولوکس، کار، تاکسی، وانت، اتوماتیک و جوانان توسط ایران‌ناسیونال تولید می‌شد.

پیکان جوانان با جلوپنجرۀ متفاوت
پیکان جوانان با جلوپنجرۀ متفاوت

سپس در سال 1972 (1351) هیلمن فیس‌لیفت دوم خود را بر روی هانتر انجام داد و هانتر MK3 را به بازار عرضه کرد که تغییراتی در داخل و خارج آن ایجاد شده بود. به همین دلیل ایران‌ناسیونال هم این تغییرات را در مدل‌های تولیدی خود اعمال کرده و در سال 1351 پیکان‌های جدیدی را روانهٔ بازار کرد. در این فیس‌لیفت چراغ‌های جلو تغییر کرده و به نمونه‌های مربعی تبدیل شدند، جلوپنجره تغییر کرد و داشبورد چوبی مدل‌های قبلی هم با نمونهٔ پلاستیکی جدید موسوم به دوقلو جایگزین شد. در مدل جوانان هم چراغ‌ها از خربزه‌ای به مربعی تغییر یافتند و خطوط روی بدنه و دریچهٔ روی کاپوت آن‌ها حذف شد ولی جلوپنجره تغییری نکرد؛ این تغییرات اما در مدل‌های کار و وانت انجام نگرفت همچنان مثل قبل با داشبورد پلاستیکی تخت و چراغ‌های قدیمی (گرد در وانت و خربزه‌ای در کار) تولید می‌شدند. در همین سال مدل استیشن هم به تولیدات اضافه شد و مجموع مدل‌های مختلف پیکان را به هفت نسخه رساند. پیکان استیشن در اصل همان هیلمن هانتر استیشن بود که توسط ایران‌ناسیونال در ایران تولیدی گردید و ازلحاظ ظاهری هم مشابه پیکان‌های جدید فیس‌لیفت شده بود.

پیکان دولوکس جدید 1351
پیکان دولوکس جدید 1351
پیکان جوانان جدید 1351
پیکان جوانان جدید 1351

ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

35 دیدگاه

  1. حميد
    سوابق: (867 دیدگاه) ,

    باز خوبه اون زمان تا فیس عوض شده ایران خودرو هم فیس جدید رو تولید کرده

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3640 دیدگاه) ,

      .
      اصلا خوب نیست که بعد از 50 سال هنوز نتونستیم یک ماشین باکیفیت و خاطرجمع با شتاب زیر 10 ثانیه تولید کنیم.
      شرکت هایی که قدمتشون به زور به 10 سال میرسه الان دارن به شتاب های 5 ثانیه ای میرسن.

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1155 دیدگاه) ,

        هر وقت فرهنگمون درست شد،بقیه چیز ها هم درست میشه!
        مثلا در پاسخ کامنت اول،کامنت نامربوط نزاریم ک کامنت ما بالا باشه! بعدم فکر کنیم زرنگ ایم!

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3640 دیدگاه) ,

          .
          ایشون از دوستان من هستن.
          جدیدا در پدال این کار رو انجام میدیم.
          منم همین کار رو میکنم.
          یک جور ” سلام رفیق حواسم فهمیدم اینجایی ” تعبیر میشه .
          .
          وقتی من این کامنت رو گذاشتم ساعت حدود 10.30 بود.
          این صفحه همش 2 کامنت داشت. شاید حتی یکی… دقیق یادم نیست.
          .
          فرقی برام نمیکرد کجا پیام بدم.
          همچین میگی انگار 20 کامنت در صفحه بوده من اومدم زیر کامنت اول reply زدم
          میتونستم اول کامنتم یک جمله در رابطه با کامنت حمید بنویسم تا شما چیزی نداشته باشی بگی.
          .
          .
          شما خیلی از من زرنگ تری . من در مقابل شما عددی نیستم.
          همین که با هوش بالا و مثال زدنی تونستی فکر من رو بخونی خیلیه …
          تبریک میگم بهت
          خیلی مواظب خودت باش .

  2. تصویر پروفایل Mohammadreza
    Mohammadreza
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    کلا ایرانی جماعت تو کار تغییر چراغو داشبرد و ساخت مدل وانت، سابقه‌ی درخشانی داره. من فکر میکردم الان اینطوری شدن اما ظاهرا …

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1155 دیدگاه) ,

      ملتی بودیم ک عده کمی شون می‌تونستن پیکان بخرن و خیلی خیلی کم بی‌ام‌وه ۲۰۰۲ طبق متن!

      پاسخ
      1. mojtabaaston
        سوابق: (156 دیدگاه) ,

        اون پیکانی که اون زمان ما تولید میکردیم از خیلی ماشین ساز های جهان بهتر بود
        اما الان چی
        ماشینی میسازیم که مطمئنا بعد چند سال برای خنداندن مردم در فیلم مستربین ازش استفاده خواهند کرد
        و ضمنا
        تو که میگی عده کمی میتونستن پیکان بخرن
        پیکان یک خودروی لوکس حساب میشد
        به نظرت الان چند نفر میتونن خودروی لوکس بخرند؟
        هر چند کلا اشتباهه میگی عده کمی میتونستن
        چون وضع مردم خیلی بهتر از الان بود
        چی بودیم
        چی شدیم

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1155 دیدگاه) ,

          والا طبق همین سری های قبل همین مقاله پیکان ماشین خیلی خاصی ک ارزو بقیه شرکت ها باشه نبود و کارخونش ورشکست شد! نه مثل بعضی خودرو ها ک باعث نجات کارخونه ها از ورشکستگی شدن!
          دوما هم پیکان لوکس نبود،برای قشر محدود متوسط بود،کادیلاک سویل و …لوکس بودن.
          حالا شما ببین چند درصد قشر متوسط ماشین دارن،اون موقع چقدر!
          ماشین هم ک از قاجار پاش ب ایران رسیده بود و اختراع جدیدی نبود!
          ببین چی بودیم؟
          چی شدیم!

        2. كوروش
          سوابق: (320 دیدگاه) ,

          خیلی وضعیت مردم بهتر بود 😐 این ازون حرفا بودا ٨ درصد مردم ماشین داشتند همین پیکان براشون ارزو دست نیافتنی بود
          الان اوضاع خوب نیست دلیل نمی شه که بگید اون موقع همه میلیونر بودند

        3. Genius
          سوابق: (158 دیدگاه) ,

          نمیدونم چرا دوستان فکر میکنند منظور از این میگویند “چه بودیم و چه شدیم!”این است که آن روزگاران ایران بهشت مجسم روی زمین بوده نه دوست عزیز!!همه ما نیک میدانیم نه تنها آنموقع بلکه همیشه ممالک با کم و کاستیهایی نیز مواجه بوده اند یا باصطلاح”گل بی خار خداست”ولی بحث سر این است آن موقع پیکانی را مونتاژ میکردیم که به هر حال خودروی نسبتا روز دنیا بوده و حتی کمپانی کرایسلر دستی در مهندسی آن داشته ولی امروز هیچ بارقه امیدی در این صنعت منحط مونتاژکاری چهارچرخه در ایران به چشم نمیخورد و گویی در تونل زمان گیر افتاده و از سی سال پیش تا به امروز جز دستکاری چراغ و سپر و جلو داشبرد هیچ دستاورد دیگری بخود ندیده است!!مضاف بر این میگوییم آنموقع هم همه میلیونر نبودند و گروهی از ابتیاع همین پیکان محروم ، ولی نمیگوییم آن گروه از چه طبقه اجتماعی بوده اند و آنان که دستشان به دهانشان میرسیده از کدامین تیره؟!درد اساسی امروز جامعه ما که صدای همه را درآورده این نیست که سطح رفاه عمومی با توجه به پیشرفت غیرقابل تصور تکنولوژی و بهداشت افزایش یافته زیرا این اصلا قیاسی مع الفارق است آخر اصل فضا و اینترنت را چه به چهل سال پیش(!)بلکه صحبت این است چرا آنانی که بی هنرترند مرفه ترند و بالعکس…!

        4. حسین
          سوابق: (1155 دیدگاه) ,

          ما عادت داریم کسی ک پولدار هست رو بگیم یا دزد هست، یا بی عرضه!
          ملاک ما هستیم ک دزد نیستیم و خیلی هم سخت کوش هستیم!

          یک خودرو ک بخاطر مصرف سوختش و امکاناتش و شکلش هم نتونست رقابت کنه و کارخونش رو ورشکست کرد،خیلی ب روز بوده!
          با قیمت ۴۰ هزار تومن و حقوق ۴۰۰ تومن یک کارمند وزارت بهداری که خیلی کم بود جمعیت قشر کارمند ها ک جامعه متوسط رو تشکیل میدادن!،چقدر طول میکشید تا این ماشین رو بخرن؟

  3. آرین
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    بسیار زیبا و خاطره انگیز…
    با تشکر از اقای دهقان

    پاسخ
  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    نه قسمت در مورد پیکان…

    پاسخ
  5. فرامرز
    سوابق: (741 دیدگاه) ,

    درسته که با ورود هیلمن بجای خودروسازهای مطرح قیمت مناسب بازار ایران بوده اما اگه دقت کنیم میبینیم که بجای اینکه ازخودروسازان مطرح ارتقای فنی و پلتفرم رو یاد بگیریم از هیلمن فیس لیفت های بی ارزش رو یاد گرفتیم و در نهایت علیرغم خیرخواهی برادران خیامی این تصمیمشون اشتباه بود.

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1155 دیدگاه) ,

      خود کارخونه روتوس نمی‌تونسته باتوجه ب هزینه ها پلتفرم عوض کنه،اون وقت انتظار از برادران خیامی داشتی؟

      پاسخ
  6. ونوم
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    اون پیکان تاکسی در حالت عادی ردیف عقب مینشستی زانوها میرفت تو صورت تازه بعضی راننده ها صندلی رو میدادن عقبتر بعد با سیم محکم میکردن وقتی مینشیتم توش نمیشد پیاده بشم گیر میکردم ( از پشت صندلی های جلو سیم رد میکردن نمیدونم چی میگن به اون )

    پاسخ
  7. ونوم
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    اقای دهقان با تشکر از شما میترسم عمرمون به انتهای مطالب پیکان قد نده تو رو خدا ده قسمتی جمعش کن خیلی داره تخصصی میشه جلو پنجره ی سینگری چراغ خربزه ای چراغ مکعبی چراغ مربعی چراغ گرد ……

    پاسخ
    1. كوروش
      سوابق: (320 دیدگاه) ,

      نه جدا خیلی خوبه این مقاله توی کل پدال تکه
      دم اقاق دهقان گرم

      پاسخ
  8. حامد
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    از تولد ایرانخودرو تا انقلاب که میشه 11 سال نزدیک 8 ورژن پیکان برای سلیقه های مختلف تولید شده که نشون میده به فکر جیب مردم بودن.
    اما بعد از انقلاب و تا سال 1382 که تولید پیکان متوقف شد(25سال) فقط 3 مدل بهش اضافه شد…

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1155 دیدگاه) ,

      البته جنگ بود،بعدشم رو افزایش تولید کار کردن،بعدش هم رو سمند!
      (ک کاش ب جای سمند و کار روی پلتفرم ۴۰۵ ،ی انتخاب بهتر میکردن!پلتفرمی بهتر از جهت ایمنی، ب روزتر و سبک تر ،در ابعاد ال ۹۰ و با قابلیت استفاده در چند نوع خودرو مثل سواری،وانت،کراس و…)

      پاسخ
  9. hamid3x
    سوابق: (182 دیدگاه) ,

    مطمئنا صنعتی شدن زمان بر است،ما شروع حرکتمون خوب و با شتاب بود اما با شروع تحریم ها و تغییر نگاه و نگرش سیاسی اقتصادی د رصنعت و،این فرایند وارد یه لوپ بی نهایت شد طوری که تابع پیشرفت صنعت مون همیشه با شتابی کمتر از گسترش صنعت روز دنیاست،این یعنی که ما هنوز در حال صنعتی شدن هستیم و خدا میدونه کی میخواد صنعتی بشیم،مونتاژ و کپی برداری و نداشتن برند داخلی هم ادامه خواهد داشت تا وقتی که نگرش سیاسی و ….. از رو صنعت مون برداشته بشه

    پاسخ
  10. حسین
    سوابق: (1155 دیدگاه) ,

    پیکان وانت تو استرالیا یا افریقای جنوبی هم عرضه شد؟
    تو متن نوشته ب سفارش ایران طراحی شده،اونجا چی اقای نویسنده؟
    کاش سه شنبه ها هم مطلب رو ادامه بدید چون خیلی خوبه و جالب!
    موفق باشید و سرزنده!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امیر دهقان
      امیر دهقان
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      در مورد پیکان وانت در آفریقای جنوبی اگه قسمت‌های قبلی مطلب رو خونده باشین متوجه می‌شین که وانت عرضه شده در آفریقا با وانت پیکان ایران متفاوت بود و در آفریقا با نام دوج هاسکی و با موتور پژو عرضه میشد. همچنین نسخۀ وانت آرو در آفریقا در سال 1975 (1354) عرضه شد یعنی چندین سال بعد از عرضۀ وانت پیکان در ایران و ممکنه براساس پیکان وانت ایران ساخته شده باشه.
      در مورد استرالیا هم همون وانت‌های تولید ایران بصورت فرمون راست و در تعدادی محدود در این کشور عرضه شد و حتی نوشتۀ ایران‌خودرو روی درِ عقب پیکان وانت‌های استرالیا دیده می‌شه بنابراین برای اولین بار ساخت نسخۀ وانت روتس آرو یا همون پیکان با درخواست ایران‌ناسیونال ساخته شد.

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1155 دیدگاه) ,

        ممنون بابت پاسخ،
        نمونه های افریقای جنوبی از چ موتوری بهره می‌برد و ایا ۱.۵ کابین بود؟
        چرا برای اسایش بیشتر راننده،درخواست نشد وانت ۱.۵ کابین طراحی شود؟

        پاسخ
      2. حسین
        سوابق: (1155 دیدگاه) ,

        قسمت ۵ام رو دوباره نگاه کردم،
        یادم رفته بود اونجا گفته بودید راجب افریقا جنوبی.
        ستون b پهن تر
        و موتور ۱۷۲۵!
        فنی هم قوی تر از وانت ما بود ؟
        از لحاظ حمل بار چی؟
        کاش مال ما هم ستون بی بزرگتری داشت!
        موتور ۲۰۰۰ پژو هم روش نصب شد؟
        چرا از موتور خود پیکان ک ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت استفاده نشد؟
        ببخشید اینقدر سوال دارم.
        اگه میشه راجب انواع گیربکس های بکار رفته در پیکان،تفاوت هاشون و تفاوت در شتاب و میزان قدرت ماشین با توجه ب گیربکس هم توضیح بدید.
        بازم ممنون و خسته نباشید

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل امیر دهقان
          امیر دهقان
          سوابق: (132 دیدگاه) ,

          با عرض پوزش در قسمت پنجم به اشتباه موتور دوج هاسکی موتور 1725 انگلیسی ذکر شده بود که اصلاح شد.
          اما همونطور که تو قسمت پنجم گفته شد تو آفریقای جنوبی یه شرکت محلی به اسم استنلی موتور اقدام به مونتاژ روتس آرو یا همون پیکان میکرد. همچنین این شرکت به تولید محصولات پژو مثل مدل 404 هم می‌پرداخت. بنابراین به خاطر کاهش هزینه ها تصمیم گرفته شد که برای پیکان بجای موتور اصلی انگلیسی از موتورهای پژو استفاده بشه. بدین ترتیب روی مدل وانت یا همون دوج هاسکی هم موتورهای 1.6 لیتری و 2 لیتری پژو نصب شد.
          اما موتور 1725 پیکان در نمونه های تقویت شدۀ هولبای که فقط مخصوص مدلهای اسپرت بود 110 اسب بخار قدرت داشت و نمونه های معمولی تک کاربرات سه سطح قدرت 68، 73 و 80 اسب بخار داشتند که پیکان ایران محهز به ضعیفترین نمونه بود. روی پیکان وانت هم از سال 1348 تا 1354 همون موتور 1725 با 68 اسب بخار قدرت نصب میشد. موتور 1.6 لیتری پژو که روی وانت دوج هاسکی نصب میشد هم دقیقاً 68 اسب بخار قدرت داشت اما موتور 2 لیتری پژو 93 اسب بخار قدرت داشت که این نمونه از وانت‌های تولید ایران قوی‌تر بود.

        2. حسین
          سوابق: (1155 دیدگاه) ,

          ممنون از پاسخ اتون.

  11. سعید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ولی اینکه با انجام تغییرات در نسخه های اصلی کارخانه، ایران ناسیونال به سرعت اون تغییرات رو اعمال کرده قابل تقدیره. نه الان که بعد از بیست نسل تغییر همچنان خودرویی با ظاهر قدیمی و بدون هر نوع فیست لیفت به خورد ما داده میشه

    پاسخ
  12. Genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    اگه با همین فرمون میرفتیم جلو شک نکنید امروز جایی ایستاده بودیم که حالا کره جنوبی ایستاده است هرچند شاید اندکی پایین تر آخر ایرانی ، ایرانی است و همت و تلاش و وجدان کاری چشم بادامیها را ندارد اما بهرحال اثر وضعی همنشینی با بزرگان اهل فن یقینا در ما نیز کارگر می افتاد و امروز بمراتب از حالا صنعتی تر و پیشرفته تر بودیم اما افسوس و صدافسوس که احساس بر عقل فائق آمد و این شد سرنوشت محتوم ما…!!

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1155 دیدگاه) ,

      اگه همین الان ما هم روزی ۸ساعت مفید کار کنیم مثل اونا و وقتی میرسیم خونه،بی هوش شیم ، از اونا هم بهتر میشیم!

      پاسخ
  13. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    مثل اینکه تاریخچه خیلی عظیمی داره.

    پاسخ
  14. خسرو پرویز ( شهرامشاه )
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    با درود بر تمامی خوانندگان
    من با توجه به نوشته ها و نگارشهایی که میفرستین با توجه به موافقتها و مخالفتهایی که دارم و به تمامی عقاید شما احترام میگزارم
    با پاسخ به متن چی بودیم و چی شدیم بعضیها شوربختانه و یا خوشبختانه تکرار میکنند و پاسخی به آقا حسین عزیزم اینکه اگه بدون جانبداری از دوره ایی مطالعه گسترده کنیم ایران قبل از انقلاب کشاورزیش رو به نابودی بود و یک کشاورز با توجه به تورم منفی و ارزانی محصولات کشاورزی و زجر و تلاش بی نتیجه قشر کشاورز و روستایی و عشایر متاسفانه با وجود کیفیت بالای صنعت آن زمان قشر روستایی که 85 درصد جمعیت ایران رو تشکیل میداد بیشترشان محروم از ماشینی مثل ژیان و اپل و 180 و استودبیکر بود …. هر کی کراواتی دائمی و…بود از دوچرخه به بالا داشت قشر کارمند هم تا سالهای 1380 آرزوی موتور باسل و هوندا و کاواساکی 100 داشت تا یک دفعه در دهه 1380 بحث جمع آوری خودروهای فرسوده شد و خودروهایی مثل پراید و آردی و سمند با تیراژ بالا با استفاده از ذوب فولاد و آهن قراضه ها افزایش یافت و کم کم تمام ملت صاحب همین خودروهایی که همه الان ازشان سیر شده اند شد
    هر کشوری سه بازو برای خودش دارد صنعت کشاورزی و خدمات
    متاسفانه الان صنعتمان کیفیت رو پایین آورده اند و کمیت را بالا برده اند
    کشاورزی هم به جای ارگانیک بودن به سمت کود شیمیایی و مرغهای 20 روزه هورمونی و غذاهای غیر طبیعی شده
    خدمات هم چون دست افراد توشه بعضیها از فرصت استفاده کرده و به جای آبادکرد و ساخت میهن عزیزمان دزدی و ….. میکنند
    کشورهای صنعتی فقط صنعتشان رشد نکرده بلکه روستاهایشان هم صنعتی شده یک روستایی به خود اجازه نمیدهد بیایید و در شهر چند خانه بخرد و به اجاره دهد و …
    ما باید فرهنگمان و کشورمان را صنعتی و مدرن کنیم و کمی بر روی شعور خود فشار بیاوریم و دست در دست هم دهیم به مهر و میهن خویش را کنیم آباد هیچگاه فرهنگ غلطی را با مهاجرت حمل نکنیم مثلا” یک شهری فرهنگ بیکاری و دست در جیب خود را وارد روستا نکند و یک روستایی فرهنگ خشونت و حسادت و غیره را با خود حمل نکند
    ما باید زمینه اسکان شهریها در شهر و روستاییان را در روستا فراهم کنیم روستاییان عزیز و شهریهای عزیز هر دو دارای فرهنگهای خوبی هستند که باید در جهت صنعتی شدن روستاها و صنعتی شدن شهرها باشه
    ما باید دانش تولید داشته باشیم و نه مونتاژی که در هر دوره به نفع یک عده بوده
    زنده باد پیکان و بیوآیک و جیپ و خودرو ملی در آینده

    پاسخ
  15. خسرو پرویز ( شهرامشاه )
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
    زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال 1348 در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور 1725cc ولی قدرتش را نوشته 68.5 اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت 68.5 اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل 1346 و 1347 دارای قدرت 61.5 اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش 1598cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران 69 اسب بخار بوده و در انژکتوری 71 اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد
    در هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت 78 اسب بخار و گشتاور 117 نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای اچ 120 باشه دارای قدرت 110 اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر 45 نسبت به پیکان جوانان که وبر 40 بوده
    دیگر عامل دور موتور 5300 دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که 5200 دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY h120 که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیر مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش 110 اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت 110 اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا 1800 یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو 405 و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع 110 اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر 2000CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی 110 اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم 2 بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیت یک هواپیما انگار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.