ایران خودروسایپاهفته نامه

دنا پلاس و کوییک، نهایت توانایی صنعت خودروسازی ایران!

سال ۱۳۹۵ هم با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید. سالی که اتفاقات ناگوار زیادی را به همراه داشت و کام بسیاری از هم‌وطنانمان را تلخ نمود. بااین‌حال در این سال در صنعت خودروسازی ایران دو اتفاق نسبتاً قابل‌توجه روی داد که آن معرفی دو خودروی جدید دنا پلاس و کوییک از بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا بود. خودروهایی که می‌توان آن‌ها را نهایت توانایی صنعت خودروسازی ایران با حدود نیم‌قرن سابقه دانست! ایران‌خودرو و سایپا سعی کرده‌اند در این خودروهای جدید آنچه در توان دارند را ارائه کنند به‌گونه‌ای که برخی ویژگی‌ها برای اولین بار در تاریخ خودروسازی ایران در این دو ماشین ارائه شده‌اند.

dena-plus-quick

ابتدا با دنا پلاس آغاز می‌کنیم. خودرویی که در اصل نسخۀ فیس‌لیفت و بهسازی شده از دنای معمولی است و عمده تغییرات در پروفیل جانبی آن انجام گرفته است؛ اما غیرازاین، برای اولین بار در تاریخ نیم‌قرنی صنعت خودروسازی ایران، دنا پلاس مجهز به سانروف و ایربگ‌های جانبی شده است. در سوی دیگر کوییک قرار دارد که آن‌هم در اصل نسخۀ هاچبک ساینا یا نسخۀ فیس‌لیفت شدۀ تیبا ۲ محسوب می‌شود که با اضافه کردن قطعاتی به بدنۀ آن، نمایی کراس مانند به خود گرفته است. سایپا هم در کوییک مانند ایران‌خودرو اولین‌هایی را ارائه کرده است که عبارت‌اند از فرمان برقی (در نمونۀ اتوماتیک)، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای.

هرچند این ویژگی‌های جدید و به‌طورکلی خودروهای دنا پلاس و کوییک را می‌توان حرکت‌های مثبتی در صنعت خودروسازی ایران دانست اما وقتی با نگاهی ریزبینانه‌تر به بررسی ریشه‌ها و اصل‌ و نسب این دو ماشینِ به‌اصطلاح جدیدِ ایرانی می‌پردازیم، هنوز هم به دو خودروی تاریخی و ماندگار در صنعت خودروسازی ایران یعنی پژو ۴۰۵ و کیا پراید می‌رسیم! خودروهایی که اکثر تغییرات و حرکات خودروسازی ایران به آن‌ها بازمی‌گردد. پس بهتر است ابتدا مروری داشته باشیم بر روند تبدیل پژو ۴۰۵ به دنا پلاس و کیا پراید به کوییک.

در سال ۱۳۶۹ تولید پژو ۴۰۵ که آن زمان خودروی بروز و مدرنی بود توسط ایران‌خودرو آغاز شد. سپس در سال ۱۳۷۹ اولین خودروی به‌اصطلاح ملی ایران بنام سمند بر اساس پلت‌فرم ۴۰۵ ساخته شد. پس‌ازاین در سال ۱۳۸۶ سمند اولین فیس‌لیفت عمده خود را تجربه کرده و با نام سورن معرفی شد و بعدازآن بازهم با انجام فیس‌لیفت کلی‌تری بر روی سمند یا سورن، خودروی جدیدی بنام دنا متولد شد و حالا هم چندی است که فیس‌لیفت دنا با نام دنا پلاس رونمایی شده است.

ikco

حال بپردازیم به سایپا. این سازندۀ ایرانی نیز در ابتدای دهه ۷۰ شمسی ابتدا واردات و سپس تولید کیا پراید را آغاز نمود که ریشه آن به مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا بازمی‌گردد. سایپا نیز چند سال پس از ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۷ نخستین خودروی ملی خود را با نام تیبا و بر اساس پلت‌فرم پراید معرفی نمود. چندی بعد نسخهٔ هاچبک تیبا با نام تیبا ۲ معرفی شد و بعدازآن نیز تیبا فیس‌لیفتی کلی را تجربه کرده و با نام ساینا رونمایی گردید. حالا نیز با تلفیق ساینا و تیبا ۲، خودروی جدید کوییک شکل گرفته است.

saipa

بنابراین همان‌طور که گفته شد، مشخص است که ریشه‌های دنا پلاس و کوییک به‌عنوان پرچم‌داران صنعت خودروسازی ایران همچنان به خودروهای منسوخ‌شده و از رده خارج پژو ۴۰۵ و کیا پراید برمی‌گردد. به همین دلیل در این رابطه سؤالاتی مطرح می‌شود که چند مورد از آن‌ها را در اینجا ذکر می‌کنیم. هرچند تلاش‌های خودروسازان ایرانی در راستای حرکت مطابق رویهٔ جهانی و ارائه مواردی چون پیشرانه توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک، ایربگ‌های جانبی، سانروف و سیستم KeyLess را می‌توان قابل‌تحسین دانست اما این موارد که جزء بدیهیات صنعت خودروسازی دنیا هستند چقدر ارزش مانور دادن و تبلیغات دارند؟ بدتر از این، چرا باید برای چنین مواردی مبالغ گزافی از مصرف‌کننده ایرانی مطالبه کرد آن‌هم در خودروهایی که شجره‌نامهٔ آن‌ها به خودروهای ربع قرن پیش بازمی‌گردد؟

از طرف دیگر، مگر این پلت‌فرم‌های کهنه چقدر ظرفیت فیس‌لیفت و بهسازی دارند که سازندگان داخلی دست از سر آن‌ها برنمی‌دارند؟ در کجای دنیا بر اساس یک پلت‌فرم چندین و چند خودروی مختلف و فیس‌لیفت‌های گوناگون هر بار با نامی جدید و قیمتی بالاتر ساخته و عرضه می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال در همین خودروهای موردبحث ما، آیا اضافه شدن سانروف و ایربگ‌های جانبی به همراه تغییراتی در پروفیل جانبی دنا پلاس ارزش شش میلیون تومان قیمت بیشتر نسبت به دنای معمولی را دارد؟ یا چرا باید با ایجاد تغییراتی ظاهری و اضافه نمودن چند آپشن ساده در کوییک که در کیفیت و طول عمر آن‌ها نیز تردید وجود دارد حداقل هفت میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا ۲ را از مصرف‌کننده بینوای ایرانی مطالبه کرد؟ آیا توانایی صنعت خودروسازی ایران پس از نیم‌قرن سابقه صرفاً به ساخت خودروهایی چندتکه بر اساس پلت‌فرم‌های قدیمی و اضافه نمودن چند آپشن خلاصه می‌شود؟ و چندین و چند سؤال دیگر که در اینجا مجال طرح آن‌ها نیست.

بنابراین به‌عنوان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری این مطلب می‌توان گفت تا زمانی که خودروسازان بزرگ داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا پلت‌فرم‌های مدرنی را برای ساخت محصولات جدید خود بکار نگرفته و خودروهای ذاتاً مدرنی را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه نکنند، این حرکات و معرفی خودروهایی چون دنا پلاس و کوییک ارزش چندانی ندارد. پس پیشنهاد ما به اهالی جاده مخصوص این است که خواهشاً در دورانی که تکنولوژی به سرعت نور در حال پیشرفت است، از این پلت‌فرم‌های کهنه و از رده خارج دست کشیده و به پیوند عاطفی طولانی خود با پژو ۴۰۵ و کیا پراید پایان دهید. سپس نه استفاده از جدیدترین پلت‌فرم‌های جهانی بلکه لااقل با استفاده از پلت‌فرم‌های یک نسل قبل خودروسازان معتبر دنیا، محصولات جدیدی لایق شأن خریداران ایرانی را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنید تا شاید از این سیل نارضایتی‌ها و انتقادات مردم ایران علیه شما کاسته شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahin

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      واقعا هم گریه داره.من ترجیح میدادم کلا صنعت خودروی ایران به مونتاژ تبدیل بشه.مثل همون روزا که داشتیم مزدا و بنز و میتسوبیشی مونتاژ میکردیم و اگه با همون فرمون اومده بود جلو الان ب ام و تویوتا و نیسان هم تو ایران تولید یا مونتاژ میشدن.قرار نیست همه کشورهای دنیا ماشین تولید کنن.بزارین اون ۴-۵ تا کشوری که این کاره هستن تولید کنن و بقیه هم استفاده کنن.امریکا ایتالیا آلمان ژاپن کره .ماشینای همین ۵ تارو ما فقط مونتاژ کنیم خوشبخت ترین ایرانی های تاریخ خواهیم بود

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. عطا

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (186 ديدگاه)

        یعنی اینا لایق شان ایرانی هاس؟
        خاک تو سر من… حاضرم با یک چهارم پول این اشغالا یه دوچرخه 10 میلیونی بخرم که خیلی از اینا بهتره.. بابا خجالت بکشید ابروی ایرانو بردین. یه زمان همه بی ام و میروندن و پیکان ( که پیکان هم اون زمان ماشین خوبی بود) اما حالا ….
        بعد هم میگن از محصول ایرانی خرید کنید. اینهمه سال خرید کردیم سرمون کلاه گذاشتن بسه. حق الناس حالیشون نمیشه…
        این حرفا هم که به بالا دستا نمیرسه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. آریا

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (80 ديدگاه)

        شاهین عزیز فکر کردی صنعت خودروی ما مونتاژی نیست؟؟!!!
        دنا پلاس: پلت فرم 405 موتور طراحی FEV و طراحی بدنه و داشبورد هم شرکت های خارجی انجام دادن
        الان هم صنعت خودروی ما مثل قبل مونتاژیه ولی مونتاژ خودروهای از رده خارج و بی کیفیت با سود های کلان تو جیب آقایون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. Delport

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (73 ديدگاه)

        ینیااا.حالا نقد میکنید درست نقد نکنید.نمیگیم کره بده ولی چه ربطی داره میچسبونیش به غولای خودرو سازی برادره من.مثلا انگلیسو ول کردی میگی کره ه ه.اخه کره؟؟؟فرانسرو ول کردی میگی کره؟جدا کره؟تا وقتی منتقدایه صنعت خودرومون اینجوری باشنو کیا و هیوندا تو ذهنشون غول خودرو سازی باشه مطما باشید خودرو سازامونم از دنا و این اخری چیه اسمش کوئیکه کوییده بالا تر نتوان رفت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ASTON MARTIN

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      خب معلومه که ارزش خرید نداره
      کوییک خوده پرایده که داره با چهار تا آپشنی که زیر 60000 هزار کیلومتر خراب میشن با قیمت سه برابری عرضه میشه
      مقصر مردمن که میخرن.. حداقل دست دوم بخرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        اخه استون مارتین نمیدونی این سانروف قراره چه کولاکی تو بازار بکنه صف های طولانی و خرید بازار سیاه دنا پلاس رو پیش بینی میکنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mehran nikfar

          ۴ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (178 ديدگاه)

          ونوم عزیز این دوتا خودرو نصف بیشتر فروششون تو شهرستانها ست.البته هدف کارخونه هم دقیقا همینه.بعنوان مثال توی شهرای کوچیک خراسان که من دارم از نزدیک میبینم این دوتا ماشین از نظر مردم خوب و امروزی هستن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. حسام

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    به نظر من این دو خودرو ساز توانایی تولید خودروهایی به مراتب بهتری رو دارن اما، تا زمانی که ما برای این محصولات سر و دست میشکنیم همین آش هست و همین کاسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (4471 ديدگاه)

      دیس لایک هارو برم…
      هیچ وقت تعداد لایک و دیس لایک نشون دهنده درستی یا غلطی کامنت نیست!
      یعنی اون 8 نفری که دیس دادن مثل میلیون ها نفر دیگه تو جامعه میمونن که سر خودشونو کردن تو برف و ***!!!!

      بگذریم..

      من و خیلی های دیگه هم مثل شما بر این باوریم که صنعت خودروسازی ایران ماشین هایی خیلی بهتر از این حرف ها میتونه بزنه…
      موتور توربو و گیریبکس اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت awd یه چیز کاملا بدیهی شده که خیلی ساده میشه به اون دسترسی داشت….
      اگه یه مهندس ایرانی تونسته تو کارگاه خودش یه ماکت واقعی لامبورگینی اونتادور بسازه , پس توی کارخونه ی ایران خودرو با کلی مهندس و تیم طراحی و…. حتی با کپی کاری و الهام گرفتن از ماشین های دیکگه میشه یه ماشین با کیفیت خوب و درحد رقابت با کیا و لیفان و.. ساخت!!!!

      ولی به قول شما وقتی واسه این آشغالا سر و دست میشکونیم چرررررا اینا باید ماشین جدید بسازن؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        کسی واسه این آشغالا سر و دست نمیشکنه. مطمئناْ ایران خودرو اگه بتونه با هزینه ی تولید ۴۰۵ مرسدس تولید کنه و ۲۰۰ میلیون بفروشه میفروشه! نمیتونن. کدوم مهندس و طراح؟ مهندس و طراحی که سی ساله نشسته مفت خوری کرده چی تولید کنه؟ نه انگیزه اش رو داره نه سوادش رو و …! مردم پراید میخرن چون انتخاب دیگه ای ندارن. مگه حمل و نقل عمومیمون بهتر از خودروسازیمونه؟ تنها چاره اینه که گمرک رو صفر کنن و واردات خودروهای دست دوم رو آزاد کنن تا هیچکی دنبال دنا و تیبا و … نره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Matoun

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (17 ديدگاه)

      اتفاقا ایشون راست میگن شرکت ها ناچارن این ماشین ها رو بساز چون خودتون فکر کنین اگه این شرکت ها یک سوپر اسپرت با ۵۰۰ اسب قدرت و شتاب ۳ ثانیه ای هم بزنن قیمت رو هم حدود ۵۰۰ میلیون بدن شرط میبندم مردم میگن چرا ماشین ایرانی بخریم به جاش میرن بنز و بی ام و میخرن اینجوری این شرکت ها که ورشکست میشن اگه راست میگین کدوم یک از شما ماشین های لوکس و سوپر اسپرت ایرانی رو میخرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. دانیال

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (148 ديدگاه)

        لوکس و سوپر اسپرت؟
        اینا یه خودروی ارزون قیمت و کم استهلاک رو منتاژ کنن و قیمتش رو دولا پهنا حساب نکنن سوپر اسپرت پیش کش.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علی علی

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (6 ديدگاه)

        عزیز دل من کی میگه بیان سوپر اسپرت و خودروی لوکس تولید کنن حرف اینجاست بهتره بگم درد اینجاست که حتی چین هم نشدیم که در فاصله ی چند چهار-پنج سال خودش رو داره میرسونه به کره جنوبی

        آقا ما اونتادور و نیسان GT-R یا ویرون نمیخواییم که لا اقل خودروی با کیفیت و مدرن و با تنوع زیاد بدن دست مردم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Kian

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این عکس طراحی داخل کوییک که از داشبوردشه واقعن حاله آدمو خراب میکنه
    اصن حرفی برای گفتن نیست
    وقتی واردات بستست
    وقتی از تعداد کمی برند خارجی فقط تعداد مدل محدودی خودرو آن هم با هزینه گزاف وارد میشه نباید انتظار یک بازار رقابتی داشت تو کشور
    خودروسازی مثه سایپا وقتی میدونه که میتونه همون ماشین مزخرفشو با ٣٠ تومن ب خورد مردم بده با خودش میگه اینا که همش فروخته میشه من چرا بیام هزینه کنم و ارتقا بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (6811 ديدگاه)

      Kian جون داداش 30 تومن کجا بود
      40 میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!40 میلیون میخواد کوییک رو بفروشه
      من نمیدونم اخه رو چه حساب این قیمت رو گذاشتن
      الان با 40 میلیون میشه یدونه تویوتا کمری مدل2006-2007 خرید حالا یه کم بالاتر یا پایین تر مقدار پولش فرق نداره مهم اینکه هم قیمت یدونه کوییک صفر هست ولی اون کجا و این کجا؟؟؟؟
      شما دوستان الان 40 میلیون داشتید کمری 2007 روپا دست دوم میخریدید یا کوییک صفر کیلومتر؟؟؟؟
      اصلا این جور حساب کنید
      یدونه کمری 2007 رو میخرید به عنوان مثال 30 تومن و 10 تومن هم خرجش میکنید(که عمرا اینقدر خرجش بشه) و مثل یه ماشین صفر براتون میشه و کار میکنه و هم قیمت اون کوییک اشغال هم میشه پولی رو که خرجش کردید یعنی 40 میلیون
      البته من قیمت دقیق کمری 2007 رو نمیدونم و حدودی گفتم بهتون
      با 40 تومن خیلی گزینه های خوب دست دوم هست برا خرید
      دوستان با چشم باز خرید کنید لطفا و پولی رو که با زحمت در اوردین خرج خرید این اشغالها نکنید
      من خودم 40 میلیون داشتم یدونه کاپریس بروگهام ls مدل 1990 فوق تمییز میخریدم و عشق دنیا و اخرت هم میکردم با کلی اپشن و امکانات و جذبه ای که این ماشین داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. silver

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (226 ديدگاه)

        علی نوا جان حرفت کاملا درسته
        ولی مشکل از جایی شروع میشه که خیلی از مردم بارایراد های فنی ماشین آشنایی ندارند (یعنی فنی نیستند و سر در نمیارند)
        بر فرض مثال بالا نرفتن شیشه ماشین یا یه صدای پولی تسمه سفت کن براشون بزرگترین کابوس میشه و فکر میکنن این صدای اضافه مشکل جدی هست و جرات استفاده از ماشین رو ندارن. عده ای هم هستن که از خرج و تعمیرکار فراری هستن و ماشین صفر میگیرن و در کمال ناباوری با همون ایرادات مواجه میشن ولی تحت پوشش گارانتی و در بعضی مواقع دریافت خدمات بدون کوچکترین عزت و احترام!!!!!!!!!
        شخصا منم تا الان دوام آوردم همین روشی که گفتی رو پیش گرفتم تا آب به آسیاب دشمنان شماره ۱ ملت نریزم ولی اونی که اطلاعات فنی نداره از من و شمام محدودیت انتخابش بیشتره متاسفانه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۴ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (6811 ديدگاه)

          silver عزیز
          درسته حرف شما و متاسفانه فنی نبودن خیلی افراد که ماشین دارن موجب این میشه که به قول شما حتی بالا نرفتن شیشه ماشین هم بشه براشون کابوس
          راننده های قدیمی یه خوبی که داشتن این بود که فنی بودن و همیشه یدست اچار و پیچ گوشتی تو ماشین داشتن اما رانندهای الان بجا اچار و پیچ گوشتی تو ماشین عروسک دارن که میزارن تاقچه عقب ماشیناشون البته قبول دارم که ماشینهای جدید پیچیده تر هستن تا ماشینهای قدیمی اما خیلی وقتها ایراداتی که در ماشین هست یه چیز خیلی معمولی شاید باشه که یه فرد دست به اچار راحت حلش کنه
          اما به قول دوستمون silver ماشینهای صفر ساخت داخل از همون لحظه ی اول شما رو با امداد خودرو . تو خیابون موندن . وقت و بی وقت رفتن به نمایندگی و تعمریگاه و ……… اشنا میکنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Hj

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (83 ديدگاه)

        دوست امریکایی باز من حرف شما کاملا متینِ! اما فک نکنم کمری ۴٠ میلیون باشه شما احتمالا منظورت یاریس هستش البته یاریس ٢٠٠٧ هم خیلی بهتر از این اشغالایه داخل هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرامرز

          ۴ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1595 ديدگاه)

          آره ارزونترین کمری ۲۰۰۷ تو سایت باما بالای ۶۰ میلیون هست که اون هم به نظر من انقدر دووندنش که چیزی ازش نمونده.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. (ali (CHEVY NOVA

          ۵ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (6811 ديدگاه)

          Hj
          داداش شرمنده بله اشتباهی اسم کمری رو اوردم منظورم یاریس بود که چرخش به کل سایپا کوییک میارزه البته بازم بگم قیمت یاریس رو حدودی گفتم 40 تومن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. سهيل

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    بالاخره به تکنولوژی سانروف رسیدیم ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (ali (CHEVY NOVA

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    عجب توانایی دارن ایران خودرو و سایپا!!!!!!!!
    حالا شاید بپرسین توانایی در چی؟؟؟؟ بهتون میگم توانایی در ساختن اشغال ترین و مسخره ترین ماشینهای دنیا که حوصله ی ادم رو سر میبرن
    2 تا ماشین ساختن یکی از اون یکی مزخرف تر
    باز دنا بهتر تا اون سایپا کوییک مسخره که معلوم نیست اصلا چی هست
    هر چند هر 2 تا ماشین رو مفت هم به من بدن نمیخوام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      علی جون قول میدم توانایی ساختن اینا رو هم ندارن یادمه قبلا میگفتن خودروی تمام ایرانی وقتی تحریم شدیم فقط داشبورد و لاستیکشو میساختن و تولید ماشین نصف شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودروی داخلی

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (47 ديدگاه)

    با سلام و عرض تبریک سال نو خدمت تمام دوستان
    باز هم همان جمله از فیلم ابد و یک روز به فکرم میرسه
    خدایا منو گاو کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امین

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (821 ديدگاه)

    سایپا اگه اس کلاس هم مونتاژ کنه تهش پراید میشه.
    اینا بلد نیستن ۴ تا تیکه رو رو هم بذارن، فرمان برقی دادن!!!!
    همین مونده که وسط رانندگی فرمون ماشین قفل بشه.

    پرچمداران صنعت خودرومون بعد از ۳۰_۴۰ سال . آبروریزیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. آبين

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این دو خودرو ساز بر اساس شعار خلایق هرچه لایق حودرو تحویل مردم میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آریا

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (80 ديدگاه)

      آبین عزیز چرا میگی خلایق هر چه لایق
      لیاقت مردم ایران بهتریناس ولی خودرو سازای ما دولتین و رقیب تو بازار ندارن
      دنا پلاس اتومات محال زیر 50 میلیون بیاد که میشه بیشتر از 13 هزار دلار! با این پول تو آمریکا میشه مدل پایه فیستا یا اسپارک یا یاریس خرید ولی تو این ایران دولت با تعرفه هاش نمیزاره.
      تقصیر دولته نه مردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. یوسف

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (743 ديدگاه)

    اگر این جماعت دغدغه پیشرفت داشتن میتونستن برن امتیاز پلتفرم نسل قبل یه خودروساز معتبر (پنج شیش سال از عمرش گذشته باشه نه بیست سال) رو بخرن که انعطاف و ایمنی بالایی داشته باشه بعدش با کمک یه استودیوی طراحی معتبر یک زبان طراحی به روز و اقتصادی تعریف میکردن و روی این پلتفرم منعطف بدنه های مختلف مثل سدان، هاچ بک، استیشن. وانت، کراس اوور و … پیاده میکردن. باور کنید این کار از بهسازی و تغییر پلتفرم های از رده خارج که دیگه ظرفیت به روز رسانی و ایمن سازی ندارن پیچیدگی فنی کمتری داره و سرمایه گذاری خیلی عظیمی هم نمیخواد. ولی هر کسی هم جاشون باشه نمیکنه این کارو چون پول خودش داره میدوه دنبالشون چه کاریه خودشونو خسته کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ahmad

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    ولله تا زمانی که این خودرو سازا سرشون به چاه نفت وصله و مدیریت دولتی و مطلقا غیر حرفه ای و غیر رقابتی دارن، هیچ امیدی به اصلاح شدنشون نیست!
    (البته دولت هم هیچوقت راضی نخواهد شد از این بنگاه پر سود دست بکشه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كوروش

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      دقیقا دو خودروساز ذاتا ورشکسته که عمدتا با تراول مالی پنهان و سیاست های *** مدیریتی شرایطی رو دارند که فقط با قیمت های نجومی و کمک های نجومی دولتی می توانند سرپا بمانند و با سوء استفاده از اسم تولید داخلی پدر مردم رو در اوردند
      مگر ما توی ایران تولید کننده داخلی نداریم !!!
      مگر اینها اشتغال ایجاد نمی کنند !!!!
      مگر کیفیت بعضی از اینها انقدر بالا نیست که حتی به اروپا صادر هم می کنند (ایران پتک و توربو تک و مپنا ……) پس چرا حمایت ها فقط به نور چشمی دولت سرازیر می شود !!!
      این دو تولید کننده فقط جیب دولت ها رو از نقدینگی پر و پدر ملت رو درمی اورند حالا دولت x باشه یا y به حال ما هیچ فرقی نمی کند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. farshid omidfar

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (72 ديدگاه)

    همیشه دوست داشتم کسی که طراحی های سایپا رو برای ماشینای جدید تایید میکنه رو از نزدیک ببینم 6 بار با تریلی از روش رد شم یعنی خداوکیلی تف تو اون سلیقش تنها نکته ی نسبتا مثبت بین این دو تا ماشین طراحی تا حدودی قابل قبول برای دناس سایپا کوییک رو از اوردن اسمش هم آدم شرمنده میشه چه برسه به اینکه بری بخری و بگی 40 میلیون پولشو دادی. تو رو خدا ماشین دست دوم خارجی بخرید ولی اینارو نخرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. john

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (214 ديدگاه)

    چرا اون کاپوتای لعنتیشونو نمیبندید آخه؟?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. reza-a

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (427 ديدگاه)

    باور کنین تا وقتی دولت تو خودرو سازی هست نهایت پیشرفت همینه چون قانون دست خودشونه و انحصار برای خودشون درست میکنن آخرش اینه وقتی به مدیر عامل یکی از این شرکت ها میگن این ماشین ها غیر قابل قبولن میگن کیفیت این ماشین ها رو میبریم بالا خب کل ماشین غیر قابل قبوله نباید به کیفیت ماشین ها اعتراض کرد باید به دولتی بودن این صنعت اعتراض کرد تو کدوم کشوری که این صنعت خصوصی هست همچین اعتراض هایی وجود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. reza-a

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (427 ديدگاه)

    از سایت پدال یک درخواست دارم اگر مشه مقاله ای در مورد همه خودرو هایی که ساخت ایران هستند یعنی از نظر حقوقی توسط ایران ساخته شده و با برند داخلی عرضه شده مثل سمند تیبا پی کی سیناد و… تهیه کنید اینطور میشه راه طی شده خودروسازی داخل رو دید
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASA

      ۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      بزار خیالتو راحت کنم
      هیچ ماشینی تا حالا تماما ایرانی نبوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. reza-a

        ۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (427 ديدگاه)

        درسته تقریبا همه ماشین های ایرانی بر اساس ماشین های دیگه ساخته شده و بیشتر تغیراتشون توسط شرکت های خارجی انجام شده شاید ایرانی ترین ماشین سیناد باشه که شاسیش به سفارش ایران طراحی شده ولی خب تا جایی که من میدونم تا حالا همچین مطلبی نوشته نشده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. پرسپولیس

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    روزگاری خودروهای های رده بالادست سازسفارشی میان رده ازهرنوع سلیقه ای درکشورپربودصدبرابرکشورکوبا که به خاطرسیاست بسته بودن وتحریم که هنوزخودروهای سال 1950سوارمیشوندداشتیم یعنی جزوپنج کشورمرفه ازبابت خودروآنتیک مقداری خارج شدومقداری هم براثرناآگاهی نابودومقداری هم به خاطراینکه فضای خودروخوب میشودنابودکردیم متاسفانه خودروسازهااسقامت بیشتری کردن با لگن سازیشان ازاین طرف بهترین خودروهای قدیمی نابودشدکه هرکدام ارزش تمام دوخودروسازراداشت حالا فیس لیف آشغال زدن شاهکارکردن هزینه این زنده کردن پلت فرم قدیمی بیشترازهزینه پلت فرم به روز هست برداشتن تحریم اینجورچیزهابه نفع صنعت خودرونبوده ونیست چون روزبه روز اوضاع خودروبدترمیشودسال84تا92هم خوب بودحداقل واردات گرانقیمت باتعرفه بالا جای شکرش باقی بودکه رنگ و رخی به جاده هادادکه شایدبه این زودی ها تکرارنشودبه خاطر405لگن پرایدفرغون سمندصندوق نیسان گاوی استادچپ کردن ودیگر آشغالها جای ماامروزکشورهای حاشیه خلیج پارس گرفتن ماهم خواندن مقاله ومجله جدل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Sardar

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    برای اولین بار در جهان و کل تاریخ
    ماشین اتوماتیک با کی لس و مانیتور و چند آپشن دیگه اما شیشه در عقبش دستی هست??
    مهدیار اون طبلو بیار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. یاسین

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    به خدا همه تقصیر گردن اون کسیه که گفت خودروسازی داخلی باید انحصار دولتی بشه اگه خودروسازی دولتی نبود هیچوقت انقدر عوارض تعریف نمیکردن که باعث بشه انقدر ماشین های وارداتی گرون بشن
    اگه خودروسازی دولتی نبود خودروسازها نمیتونستن اینطوری با وجود ممنوعیت قطعی از طرف سازمان استاندارد در مورد تولید پراید و 405 بازم به تولید ادامه بدن
    اگه خودروسازی دولتی نبود شرکتهای بزرگ مشکلات کمتری داشتن برای اینکه بیان و داخل سرمایه گذاری کنن
    اگه خودرو سازی دولتی نبودبازار رو جوری مهندسی نمیکردن که هیچ ماشینی از نظر قیمتی تو سگمنت ماشین های داخلی نیان خب معلومه تیمی که تنها بره تو زمین و رقیب نداشته باشه سه هیچ برندس
    و هزار و یک اگه دیگه که فکر میکنم تا ابد در حد رویا میمونن بخدا بجای حمایت از این خودرو سازهای داخلی که فقط دارن پول نفت رو حروم میکنن به خودرو سازهای خصوصی بها میدادن الان مردم ما ماشین های ایمن و مدرن با قیمت خوب سوار میشدن و بازار سالمیو داشتیم نه بازاری که توش دنا که در اصل تکنولوژی مال یک قرن پیشو داره با چهارتا اپشن نمایشی 50 میلیون میفروشه و هیوندای سانتافه که تو کل دنیا ماشین طبقه متوسطه اینجا 250 میلیون قیمت میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حمیدرضا

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تا وقتی انحصار وجود داره و تولید کننده هرچی بسازه مردم مجبورن بخرن این وضعیت وجود خواهد داشت الویت تغییر در رقابت هست ما کلا دوست داریم برا همه مدیر بازی در بیاریم فولکس و تویوتا به ایران نمیان چون حاضر نیست مدیریت رو به ما واگذار کنن چون میدونن ما اسم برندشون رو خراب میکنیم مثل کاری که با پژو وسیتروئن کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. کارال

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (91 ديدگاه)

    یک آبرو ریزی دیگر در صنعت خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. MjM

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (721 ديدگاه)

    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Amir.dp

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    این جمله منو کشت :(هرچند تلاش‌های خودروسازان ایرانی در راستای حرکت مطابق رویهٔ جهانی و ارائه مواردی چون پیشرانه توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک، ایربگ‌های جانبی، سانروف و سیستم KeyLess را می‌توان قابل‌تحسین دانست .)
    راستا ،حرکت ؟؟!!!!!! اینا مگه حرکت رو به جلو هم دارند تا مطابق رویه جهانی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محسن

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دنا به نظرم خوبه شما را نمیدونم . اما کوییک قاتل حرفه ای همچون پرایده خواهش میکنم به جای این قاتل سی میلیونی جدید سمند se با 28 تومن بخرید یا سمند دست دوم با بیست تومن بخرید به خدا حداقل یه ذره ایمن تره برای جان خودتون ارزش قائل بشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saj

      ۲۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سمند یک ستاره دارد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. ایرانی

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    با نهایت تأسف….

    دیگه هیچی نمیشه گفت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Mehdi

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (110 ديدگاه)

    ههه
    تو مملکت عزیزمون اسم (صنعت) خودروسازی که میاد وسط آدم خندش میگیره
    کدوم صنعت آخه؟؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سارا

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سود خودروسازان وطنی توی این کاراست.مردم هم میخرن چون ناچارن و حق انتخاب هم ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Erfan

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    این خودرو سازا وقتی میبینن مردم مث…. میریزن و پرایدو پژو رو هنوز میخرن میگن دیگه چه نیازی به ماشین جدیدتر هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. امره Emrah

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (66 ديدگاه)

    واقعا دلم میخواد قیافه یه کوییک سوارو از نزدیک تماشا کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. Milad.H

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    امیر دهقان، من 1 ساله تمام مطالب این سایتو بخاطر علاقه ی شخصی که به خودرو دارم میخونم. اما وقتی میدیدم که دوستان واقعا در بحث خودرو و صنعتش چیره دستو ماهرن، به خودم اجازه ندادم حتی ی نظر خشکو سطحی بدم. تا اینکه امرو دلو زدم به دریا و نظر دادم. میخواستم بگم این متنت بی نظیر بود. منی که دارم به درجه ی تنفر در حیطه خودرو و خودرو سازی در ایران می رسم، این متن خیلی بم چسبید. خسته نباشی پهلوون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (695 ديدگاه)

      خیلی خیلی از لطف و محبت شما ممنونم، وظیفه بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. msg313

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کشور ما حدود 50 ساله وارد صنعت خودرو سازی شده و کشور چین کمتر از 17 سال .
    پیشرفت چین قابل اندازه گیری نیست. ولی کارخانه های ما هنوز ماشین هایی با تکنولوژی 30 سال قبل تولید می کنن با قیمت خیلی زیاد که ارزش خرید خیلی خیلی کمی داره . میگن 15 سال اینده نمی تونن پیشرفت خودروی چین محاسبه کنن ( شماره 1 دنیا در تمامی زمینه ها میشه ) . برای خودروی ما هم معلومه دیگه اخرش فیس لیفت دنا و کوییک هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Sami

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (24 ديدگاه)

    دوس دارم ببینم کی اینارو طراحی میکنه.با ماشین از روش رد شم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا