گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)

نمایشگاه‌های خودرو در سراسر جهان مکانی برای معرفی و عرضه جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصولات و تکنولوژی‌های خودرویی و طرح‌های مفهومی هستند. اما در کشور ما این قضیه اندکی متفاوت است و معمولاً نمایشگاه‌های خودرو مکانی جهت عرضه و فروش محصولات نه‌چندان جدید هستند که در بین آن‌ها تک و توک خودروهای جدیدی دیده می‌شود و بخش اعظم جذابیت این نمایشگاه‌ها برای مردم فروش‌های ویژه و شرایط خاص نمایشگاهی است.

چهاردهمین نمایشگاه خودروی مشهد
چهاردهمین نمایشگاه خودروی مشهد

در این میان نمایشگاه خودروی مشهد که بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی کشور محسوب می‌شود، وارد پانزدهمین فصل از حیات خود شده است. این نمایشگاه که هر ساله در اواخر مرداد یا اوایل شهریور ماه برگزار می‌شود، به دلیل حضور پرشمار علاقه‌مندان و فعالان صنعت خودرو، مکان مناسبی برای حضور خودروسازان و واردکنندگان به‌حساب می‌آید تا به‌وسیله آن، آخرین محصولات و خدمات خود را برای علاقه‌مندان به نمایش بگذارند.

در این نمایشگاه که در تاریخ 26 مردادماه سال جاری توسط آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، حضور خودروسازان داخلی بسیار پررنگ بود. با این وجود، واردکنندگان حضوری ضعیف و نه‌چندان قدرتمند داشتند. به‌عنوان‌مثال از بین برندهای ژاپنی فقط سوبارو و از بین برندهای کره‌ای فقط سانگ یانگ در این نمایشگاه حضور داشتند و خبر چندانی از برندهای اروپایی نبود. اما در بین خودروسازان داخلی رقابتی داغ برای عرضه خودروهای چینی جریان داشت و در واقع می‌توان گفت که رقابت اصلی در نمایشگاه بین خودروهای چینی بود. مسئله‌ای که می‌تواند به‌خوبی تصویر آینده بازار و صنعت خودرو ما را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ترسیم کند.

به همین مناسبت برآن شدیم تا با حضور در نمایشگاه، سلسله گزارش‌هایی را به‌طور اختصاصی برای خوانندگان محترم سایت پدال تهیه و ارسال کنیم، باشد که مورد پسند خوانندگان قرار گیرد.

به پاس کسوت، گزارش خود را از بزرگ‌ترین خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو آغاز می‌کنیم. ایران‌خودرو که در نمایشگاه در سالن فردوسی جا خوش کرده و با در اختیار گرفتن درهای اصلی سالن، صدای غرفه داران قطعه ساز که در همین سالن حضور داشتند را در آورده بود، یک سورپرایز برای مراجعان داشت. سورپرایز ایران‌خودرو برای مراجعان رونمایی از خودروی هایما S7 بود. برند هایما یکی از زیرمجموعه‌های گروه چینی فاو است که ید طولایی در ساخت خودروهای SUV و MPV دارد. S7 شاسی‌بلند کامپکت هایما است که مونتاژ آن در سایت ایران‌خودرو خراسان آغاز شده و قرار است به‌زودی فروش آن آغاز گردد. این خودرو در دو نوع 5 دنده اتوماتیک و 5 دنده دستی مونتاژ شده و برای هرکدام دو تیپ پایه و فول آپشن در نظر گرفته شده است. قوای پیشرانه این خودرو یک موتور 2 لیتری است که توانایی تولید 150 اسب‌بخار و 180 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. میانگین مصرف این خودرو در سیکل ترکیبی 8.1 برای مدل دنده‌ای و 8.8 برای مدل اتوماتیک است. این خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو است و مجهز به سیستم‌های ایمنی ESP/BAS/TCS/ABS و ترمزهای تمام دیسکی است. از نظر امکانات رفاهی نیز این خودرو دارای تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ آلومینیومی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی مجهز به مانیتور 8 اینچی لمسی، TPMS، چراغ‌های روشنایی روز، سانروف، سیستم استارت بدون کلید، کروز کنترل (فقط مدل اتوماتیک) و رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی برای مدل اتوماتیک 16 اینچی آلومینیومی برای مدل دنده‌ای است.


ایران‌خودرو هنوز در مورد قیمت و شرایط فروش این خودرو خبری منتشر نکرده است. اما به نظر می‌رسد که با توجه به امکانات زیاد و برند خوب، این خودرو در صورت قیمت‌گذاری صحیح شانس بسیاری برای موفقیت در بازار خواهد داشت. به نظر می‌رسد که پس از این که حضور چینی‌ها در بازار ایران با برندهای درجه دومی مانند لیفان و چری آغاز شد، اکنون زمان آن رسیده که حضور آن‌ها با برندهای معتبرتر و باسابقه‌تر (و البته گران‌تری) مانند فاو و هایما در بازار ما تثبیت گردد. علاوه بر این حضور چینی‌ها در بزرگ‌ترین خودروساز ما نشان از این دارد که این خودروها کاملاً از سوی خودروسازان و مسئولان پذیرفته شده‌اند و در حال حاضر رقابت اصلی بر سر این است که کدام خودروساز چینی‌های بهتری را به بازار عرضه خواهد کرد.


اما با وجود رونمایی از S7، بیشترین حجم مخاطبان غرفه ایران‌خودرو مربوط به رنو کپچر می‌شد. رنو کپچر که مدتی است فروش آن آغاز شده و در سه مرحله فروش، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است، برای تحویل در بهمن‌ماه پیش‌فروش می‌شد. این خودرو در حال حاضر به‌صورت وارداتی به بازار عرضه می‌شود با داشتن ظاهری شیک و اسپرت، نیامده جای خود را در دل مخاطبان باز کرده است. البته باید توجه داشته باشید که این خودرو در کلاس مینی کراس‌اوورها طبقه‌بندی می‌شود و از نظر ابعاد فقط اندکی از پژو 206 بزرگ‌تر است. برگ برنده این خودرو در حال حاضر ظاهر جذاب، امکانات خوب و کیفیت اروپایی آن است. هرچند که با داشتن موتور توربوشارژ باید مراقبت‌های بیشتری برای آن در نظر گرفته شود. قیمت این خودرو در حال حاضر 105 میلیون تومان است و حواله‌های 65 میلیون تومانی مراحل قبلی آن با قیمت‌های بسیار بالاتری در سایت‌ها و بازار به فروش می‌رسند که نشان از حباب قیمتی آن دارد.


در غرفه ایران‌خودرو دو عدد خودروی آریسان نیز وجود داشت که جایگزین وانت پیکان محبوب و قدیمی شده است. این خودرو نیز که در مراحل قبلی ثبت‌نام فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است به‌زودی در خیابان‌های کشور مشاهده خواهد شد.


خودروی دنا نیز در این نمایشگاه حضور داشت. اما با توجه به این که چند ماهی از حضور آن در خیابان‌ها می‌گذرد، چندان تازگی برای مخاطبان نداشت.

dena
در بخش ایران‌خودرو دیزل نیز سورپرایز ایران‌خودرو حضور مجدد بنز آکسور بود. در کنار آن کشنده فوتون نیز قرار داشت و تا به نوعی زمینه مقایسه بین تکنولوژی چین و آلمان فراهم گردد. داخل سالن نیز پیکاپ فوتون با قیمت 95 میلیون تومان و مینی‌بوس آریان با قیمت 115 میلیون تومان و ون وانا (محصول فورلند چین) با قیمت 85 میلیون تومان خودنمایی می‌کردند.


ادامه دارد…
گزارش و تصاویر:مهندس علیرضا رحیقی

  1. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
  2. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت
  3. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو
  4. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
  5. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد می‌شود!
  6. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کره‌ای
  7. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
  8. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
  9. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
  10. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

33 دیدگاه

  1. حسين
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون، منتظر گزارش های بیشتر و توضیح درباره محصولات جدید هستیم!

    پاسخ
    1. حسين
      سوابق: (1163 دیدگاه) ,

      ما منتظر اخبار نمایشگاه هستیم!
      اخبار خودرو های تیوولی و هایماs7 و … تا اخبار وانت آریسان و یاشار!
      راستی عاقبت «پویا خودرو گرمسار» چی شد؟ ماشین هاش رو دوباره پلاک می‌کنن؟
      خدمات نوین سایپا یدک چی‌بوده؟
      نمایندگی سواری ولوو در ایران چی گفته؟
      چینی ها برای ماندن چی کار کردن؟
      محصولات جدید مدیران خودرو چی هس؟
      قیمت محصولات کرمان خودرو زیاد شده؟
      شایعاتی هم در نمایشگاه مشهد هست؟

      پاسخ
    2. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      داداش توضیح بیشتر میخای واسه چی؟ من رفتم نمایشگاه. کلا بهترین ماشین اونجا رنو کیچر و یه کامیون بنز(این بنز به کل نمایشگاه میارزید!)بود. سر جمع 10-12 تا ماشین تو نمایشگاه بود.بقیه نمایشگاه غرفه های تار عنکبوت بسته ی لوازم یدکی بود.

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل Mamas
    Mamas
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    بسیار عالی ممنون از زحمات شما ، امروز تصمیم داشتم برم نمایشگاه اما ظاهرا خبری نیست مثل هر سال … پارسال یه اسکالا کروک بود خیلی حال کردم باش ۱۸۰ می دادن

    پاسخ
  3. سجاد
    سوابق: (203 دیدگاه) ,

    عجب … پس مشهد نمایشگاه بوده !!! من خودم مشهدم ولی اصن خبر نداشتم !!
    البته پارسالم همین حوالی بودش که یه نمایشگاه تو مشهد برگزار شد ؛ من خودم نرفتم اما دوستام که رفته بودند ، میگفتند خوب شد که نمیومدی .. وقتت ارزشمند تر بود !!!
    از دم همه برند های زیر پله ای (!) و ماشینای چینی که حتی یه بارم اسمشون رو نشنیدیم اونجا هست تا دلتون بخواد ( که در این گزارش هم موجوده )
    دریغ از یه ماشین با کیفیت و خفن .. حالا آمریکایی و انگلیسی و آلمانی نه … حداقل ماشینای ژاپنی ، یا حتی کره ای هم اونجا نیستش …
    ولی درست میشه …
    ایشالا همه چی رو به راه میشه
    مرسی از آقای رحیقی عزیز

    پاسخ
    1. Mahdi
      سوابق: (63 دیدگاه) ,

      اتفاقا من امروز اونجا بودم
      ولی بازم همون بهتر که نیومدی! 😀
      بهترین ماشینایی که دیده میشد دوتا سوبارو لگاسی و فارستر بود!
      نمایشگاه چینی ها بود انگار…

      پاسخ
      1. Xman
        سوابق: (546 دیدگاه) ,

        کل نمایشگاه برای این چینیا بود! 3-4 تا ماشین سایپا زده بود اونم با کمک چینیا. واقعا برای خودمون متاسفم !

        پاسخ
  4. امیر.عارف
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    نمیدونم شاید مردم ما به ماشین مثل نون شب احتیاج دارن که با وجود وضعیت نا مناسب خودرو استقبال گرمی میکنند . من که ماشین صفر ایرانی نمیخرم

    پاسخ
  5. Mehrbod
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    از بین برند های اروپایی ، برند MG حضور داشت ولی نویسنده محترم یا تمامی غرفه ها را ندیده است یا مانند عوام ، خودروهای این شرکت را از آن برند ام جی بریتانیا نمی داند و یا تفاوت مفهوم برند و مالکیت معنوی و سرمایه گذاری را نمی داند .
    به هر حال از گزارش پر باری نیست و شامل اطلاعات معمولی است و کشف و شهودی در آن نیست که جذاب باشد .

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (102 دیدگاه) ,

      این قسمت اول گزارش بوده، ایشاالله در قسمتهای بعدی گزارشهای تکمیلی میرسه

      پاسخ
  6. Armin
    سوابق: (337 دیدگاه) ,

    نمایشگاهو توروخدا ،،، سطح بالاترین ماشینش سوزوکی با تکنولوژی ١٠ سال پیشه

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      با تشکر از علیرضا عزیز
      این پیگیری و گزارشات نمایشگاه خودرو واقعا جاش تو پدال خالی بود
      سپاسگزارم

      پاسخ
  7. حمید
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    خوبه دیگه. این همه نمایشگاه تو این دو سه هفته داریم دیگه ماشین باز ها چی میخوان؟! چند روز دیگه هم نمایشگاه فرانکفورته،مهمترین رقیب نمایشگاه مشهدB-)

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل Hamid...Audi
    Hamid...Audi
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    حضور پر رنگ چینی ها در بزرگ ترین نمایشگاه خودروی ایران!
    به کجا داریم میریم؟!!!!!!!!!!

    پاسخ
  9. وحید
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    خجالتم خوب چیزیه اما انگار نمی کشن
    مردم چی فرض کردن اسمشم گذاشتن نمایشگاه بین المللی

    پاسخ
  10. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    نمایش بهترین آشغالهای چینی بروز ترین عقب ماندگی های دنیا به به آخه اینا چیه یه مشت آشغال شما رو به ایران اسمه بین المللی و از روش بردارین تا آبرومون بیشتر نرفت

    پاسخ
  11. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    مسخره اس !
    و یه عده آدم که پا میشن میرن خزعبلات ایران خودرو را می بینن…
    هنوزم وقتی پیش فروش کپچر شروع شد ، بعضی ها دست و پاشون شروع کرد به لرزیدن و پس از درنگی کوتاه ، دوییییییدن اسم نوشتن !
    انگار دیگه دست خودشون نیس ! 35 سال اینجوری بار اومدن
    هنوزم فکر میکنن الان ثبت نام نکنن ، از دست شون رفته….
    ما ( ( دوستان پدال ، و کمپین نه به خودروی صفر)) با کی آ میخوایم بریم سیزده به در…………………………………….

    پاسخ
    1. Maysam..laferrari
      سوابق: (215 دیدگاه) ,

      حق داری :)) نه وقتشو دارم نه حوصلشو که بشینم اخبار نمایشگاهی با این شدت تچرت رو دنبال کنم بیخیال البته ممنون از نویسنده :/

      پاسخ
  12. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقا لطفا از این شاسی بلند ام جی یک گزارش بدید.خیلی ممنون.

    پاسخ
  13. محمدرضا♥BMW♥
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    کاش برند های دیگه ای هم بود و مثلا پرشیا خودرو-ستاره ایران-معین موتور و…غرفه داشتن.
    پدال جان لطفا از MG GS یه گزارش تهیه کنید و یه بررسی کلی با ذکر نکات مثبت و منفی داشته باشید.
    ممنون و موفق باشید.

    پاسخ
  14. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    دوستان من رو ببخشید اما تو عکس دنا به فاصله بین جلو پنجره و کاپوت دنا توجه کنید .
    همشون همینجوری هستن حتی سمندهای قدیمی هم این مشکل رو ندارن به هر حال پس رفت رو به چشم میبینیم ایران خودرو با این همه قدمت حتی یک تجربه از مونتاژ کردن هم کسب نکرده.
    ضمن اینکه اگه یه خارجی بیاد ببینه سوزوکی ویتارا 10 سال پیش توی نمایشگاه ماشین iran motor show هست په حسسی بهش دست میده؟

    پاسخ
  15. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    این، واقعا عظیم ترین نمایشگاهی است که یک نفر میتونه بازدید کنه. خیلی ایول داره.

    پاسخ
  16. saeed
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام بچه ها من تو اهواز زندگی میکنم ( منطقه ازاد )سه روز پیش تو یه نمایشگاه دو مدل ائودی دیدم اولی یهA1بود با180اسب بخار مدل atteracrion میگفت 115میلیون ودومی یه ائودیA3 بود 120 اسب بخار میگفت 107 میلیون.واقعا هر دوتاشون محشر بودن طوری که من نشستم رو صندلی فقط ده دقیقه نگاشون کردم اخه اولین بار بود میدیدمشون و میخوام برم اونA3 بخرم اما دوستم میگه اینا تو ایران یه مشکل دارن اونم پیدا نشدن قطعاتشون حالا چکار کنم از خیر ائودی بگذرم و برم ماشین کرهای بگیرم یا اونا رو که خیلی انصافا با کلاسن بگیرم لطفا نظر بدید

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid...Audi
      Hamid...Audi
      سوابق: (281 دیدگاه) ,

      سلام سعید جان
      اول میخواستم بگم که Audi A1 تو چهار مدل 1 لیتری ، 1.4 لیتری ،1.4 لیتری پریمیوم و 1.6 دیزل که به ترتیب 95 ، 125 ، 150 ، و 116 اسب بخار قدرت دارن و Audi S1 دو لیتری 231 اسب بخار قدرت داره مراقب باش که بهت نندازن 😀
      و در مورد حرف دوستت باید بگم که راست میگه…توی اتومبیل های لوکس حرف اول تو رو سواری و راحتی و کیفیت میزنه(نظر شخصی) ولی تو ایران به خاطر تعداد کمش یا قطعاتش گیر نمیاد یا به سختی و با قیمت های نجومی گیر میاد.
      درسته که تا چندین سال نیازی به تعمیر یا تعویض قطعات پیدا نمیکنی ولی اگر میتونی از امارات وارد کنی یا با کمبودش بسازی من توصیه میکنم بگیری و ازش لذت ببری…
      اگر هم برات سخته کمبود قطعات هم کلاسای بی ام دبلیو و مرسدس بنز هم جایگزین های خوبی هستن.
      در آخر بگم که اگر آئودی خریدی به یاد من یه بوق بزن باهاش 😀

      پاسخ
      1. ارمان
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        سعید جان الان واسه مزدا 3 پلاک ایران هم هیچی پیدا نمیشه منطقه ازاد اینجا ( رشت) که یه سری هستن 3هفته ای اینتورا میارن با این حال تا خدای نکرده تصادف نکنی هیچ خطری تهدیدت نمیکنه الان به اعتقاد بنده audi a3 با موتور 1.8 توربو و 180 اسب بخار گزینه بسیار خوبی توی خرید منطقه ازاد هست البته جای سر نشین عقب خیلی باز نیست , امید وارم این ماشین رو خریده و اول از همه خودتون لذتش رو ببرید و دوم اینکه اگه پولتون اماده است به خرید کادنزا منتهی نشه :)) دیدم میگمااا .

        پاسخ
  17. رضا
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    این رنو کپچر رو من خیلی پسند کردم ،‌ یه نیم شاسی با موتور1200 سی سی
    قدرت 120 اسب بخار…………… توجه خیلی ها رو جلب کرده بود

    پاسخ
  18. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    موندم اونایی که رفتن میرن که چیو ببینن یه مشت آشغال بنجل و چقدر وقت اضافی دارن من که چشمم آب نمیخوره این مملکت به جایی برسه مثل کسی که کاری نکرده انتظار دستمزد داره نمیدونم شاید من اشتباه میکنم

    پاسخ
  19. صادق
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان به نمایشگاه خودرو کشور چین در مشهد خوش آمدید

    پاسخ
  20. حمیدقاین
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    از 83 تا الان94
    باز هم آکسور!!!
    عجب پیشرفتی داشتیم در9 سال!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  21. abolfazl
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    سلام
    خودرو سازی ما سه مشکل عمده دارد:
    1.محصول متنوع ندارد اقای خودرو ساز تنوع ، نه تغییر مدل چراغ ها ،طراحی با جوانان خلاق و مشابه مدل های بروز دنیا
    2.کیفیت مناسب در مقابل قیمت پرداختی و با قیمت مشابه ماشین خا رجی ندارد اقای خودرو ساز میگی تحریم نمیشه رقابت کرد درست باید برای 20 تلاش کنی تا 15 بگیری نه بخوای قبول بشی با 10 که اوضاع بشه این
    من خودم به شخصه حاضرم 10 تا 15 میلیون برای حمایت تولید داخلی و اقتصاد کمک کنم نه ماشین هیوندای i40در منطقه ازاد خودمون با پلاک منطقه 88میلیون که مسلما قیمت کارخانه ایش پایین تره ولی با پلاک ایران160میلیون تازه کارخانه ای و تحویل 30 روزه
    اگه میخواید مردم ماشیناتونو بخرند باید رقابت کنید ماشین در حد النترا بزنید با قیمت 60 تا 70 که منطقه ازادش 57 فول ابشنه
    ماشینی طراحی کنید مثل مدل های 2000تا 2006 با قیمت های 30تا 40 تومن
    بخدا مردم وام میگیرند بجای پرایدو پژو بخرند حداقل میدونند ماشین سوارند
    3.عدم توجه به سلیقه مردم
    اگر به این موضوع توجه نشود باید بجای خودروی داخلی از کشور چین حمایت کنیم
    مثل جک و جیلی که ماشین های با کیفیتی هستند و قیمت پایین دارند که اگر نمونه بی امکانات وارد بازار کنند و قیمت پایین مسلما قیمتی تا 30میلیون می توند داشته باشد
    ***در آخر باید بگویم دیگر شعار بست است ما ضد انقلاب نیستیم فقط دیگر تا شما قدمی برای سربلندی کشور بر ندارید تا خودرویی در حد ماشین های دنیا نسازید توقع خرید و حمایت نداشته باشید و ما مردم دیگر ماشین نمی خریم با این شرایط فکر کنم چین به حفظ جون ما بیشتر اهمیت می دهد***

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.