ایستگاه خبر

خودروسازان ایرانی در انتظار چند هزار میلیارد کمک دولت!

طی یک ماه اخیر بحث پرداخت مبلغ هزار میلیارد تومان کمک بصورت وام یا بلاعوض به هر یک از دو خودروساز بزرگ ایرانی داغ بود. استدلال خودروسازان، کمبود نقدینگی بر اثر افزایش نرخ ارز و تحریمها است. از سوی دیگر کاهش تولید نیز از یک سو فشار مضاعفی را بر قطعه سازان و تامین کنندگان وارد کرده و از سوی دیگر راه و دلیل چانه زنی مدیران این صنعت با مسئولان دولتی برای دریافت این کمک بزرگ شده است.

صنایع خودروسازی ایران
دیروز رییس کمیسیون صنایع مجلس از اختصاص دو هزار میلیارد تومان وام به صنعت خودرو برای ارتقای کیفی محصولات، آن هم به صورت بلاعوض خبر داد. اگر این اتفاق عظیم روی دهد، باید یکی از بزرگترین باج گیری های تاریخ صنعت خود را در کمال بی عدالتی و در شرایطی که بسیاری از صنایع دیگر نیاز بیشتری به چنین کمک هایی دارند، شاهد باشیم.
احمد توکلی عضو ناظر بر مصوبات شورای پول و اعتبار در مورد اختصاص وام هزار میلیاردی به خودروسازان گفته است که “آنها استدلال کردند که به دلیل تحریم و افزایش قیمت ارز، صنعت دچار کمبود سرمایه در گردش است و اگر به فوریت به کمک خودروسازان نشتابیم، آنان قادر به پرداخت بدهی‌های خود به قطعه سازان نخواهند بود و زمینه‌های کاهش اشتغال فراهم می‌‌آید. بحث از کل تولید صنعتی، کشاورزی و خدمات آغاز، ولی به دو خودروساز ختم شد.”
جالب اینجاست که خودروسازانی که پیشاپیش و قبل از تولید و حتی تامین قطعه، پول آن را از مشتری دریافت کرده اند، چرا باید دچار کمبود نقدینگی شوند؟ آیا اکنون خودروها زیر قیمت تمام شده به فروش می رسند؟ یا اینکه پول دریافتی از مشتریان، به خارج از صنعت خودرو راه می یابد؟
دکتر توکلی در بند دوم گزارش خود به ابعاد تصمیم شورای پول و اعتبار پرداخته و گفته که چرا در شرایط فعلی صنعت کشور قرار است فقط به خودروسازان پول بدهند؟
وی تاکید کرده در اقتصاد بازار، بنگاه‌های بزرگ، به ویژه بانک‌ها، به دلیل اندازه خویش یا پیوندهای بین بخشی با اجزای دیگر اقتصاد، وضعیتی پیدا می‌‌کنند که بنا بر فرض، اگر شکست بخورند، آثار منفی گسترده بر جای می‌‌گذارند، به همین دلیل، توقعی وجود دارد که دولت‌ها در موقع شکست وارد میدان شوند و مانع شکست آنان شوند.
ولی نکته مهم این است که کمک دولت به آنها در این مواقع از کیسه اقتصاد ملی (مالیات دهندگان، منابع نفتی، منابع محدود بانک‌های دولتی…) پرداخت می‌‌شود، در نتیجه از هزاران مورد واجب باید چشم پوشید، تا منابع برای یکی دو بنگاه بزرگ (سایر خودروسازان کوچکتر نیز نسبت به این تبعیض اعتراض کرده اند و خواستار دریافت چنین کمکهایی می باشند) فراهم شود. همین ویژگی صاحبان بنگاه‌های بزرگ مزبور را خاطر جمع می‌‌کند که بدون حساسیت کافی به بهره‌وری، نگران شکست نباشند.

احمد توکلی
احمد توکلی
توکلی این طور ادامه داده که خودروسازان همواره از امتیازات ویژه برخوردار بوده‌اند مانند بازار حفاظت شده، ارز ترجیحی، تخصیص اعتبارات جدید به رغم داشتن بدهی معوق و مشابه آنها. در واقع همواره یارانه ویژه‌ای از اقتصاد ملی به آنها تزریق شده است. در عین حال آزادی عمل آنها در قیمت گذاری نیز، با بنگاه‌های دیگر قابل مقایسه نیست. علت دیگر این وضعیت، نفوذی است که صاحبان این دو بنگاه دارند. همه جا هستند، صدایشان در دولت، مجلس، کمیسیون‌ها، نزد روسا و وزارتخانه‌ها به خوبی شنیده می‌‌شود، قدرت لابی هر یک از این دو، شاید بیش از جمع صنعت باشد.
آنها حتی پشت در شورای پول و اعتبار هم هستند و حتی پس از اخذ تصمیم مورد نظر، وقتی برای تماس تلفنی از سالن خارج شدم، دیدم که مدیرعامل یکی از این دو بنگاه، در حال چانه زنی پس از تصمیم با وزیر بود! وی همچنین پرداخت پول به خودروسازان را تورم‌زا دانسته و گفته که طبق بسته سیاستی بانک مرکزی، نباید به این دو خودروساز (ایران خودرو و سایپا) وام داده شود چون بدهی معوق دارند.

توکلی اما در بخش دیگری از گزارش خود انتقاد کرده که چرا خودروسازان از راه‌های دیگر تأمین نقدینگی نکردند؟
وی گفته که در مجمع عمومی سالانه سال ۱۳۹۰ سهامداران ایران خودرو گزارش شد که ۱۰۴ درصد اهداف تولیدی سال محقق شده است. به هر سهم ۳۳۸ ریال سود می‌‌رسید که ۶۸ درصد آن یعنی برای هر سهم ۲۳ تومان توزیع شد. سود خالص سایپا در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۵۲۲ میلیارد تومان بود، یعنی بالای ۴۷ درصد رشد. سایپا نیمی از بازار خودرو را در اختیار دارد و رتبه سوم در ۱۰۰ شرکت ایرانی را دارد. سایپا به ازای هر سهم ۴۰ تومان سود تقسیم کرد. وقتی کاسبی در معرض کمبود سرمایه در گردش قرار می‌‌گیرد نباید دست به جیب کند و از سود پیشین خویش سرمایه تأمین کند؟
وی ادامه داده که راه دیگر این دو خودروساز فروش دارایی بود. ایران خودرو مالک ۳۲.۵ درصد سهام بانک پارسیان است! چرا در این وضعیت که سرمایه در گردش ندارد، آن را ملزم نمی‌کند سهامش را عرضه کند تا هم قانون رعایت شده باشد، هم این تصمیم غلط گرفته نشود؟

واکنش ها به گزارش توکلی
در این مورد دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به دخالت‌های دولت در صنعت خودرو، خطاب به توکلی می‌‌گوید: شما که نگران تورم‌زا بودن دادن وام به خودروسازان هستید و از اصول اقتصاد می‌‌گویید، چرا وقتی دولت در قیمت‌گذاری خودروها دخالت می‌‌کند، سکوت اختیار کرده و حرفی نمی‌زنید؟ احمد نعمت‌بخش می‌افزاید: یکی از دلایل کمبود نقدینگی خودروسازان، سقف اعتباری در نظر گرفته شده برای لیزینگ‌ها از سوی بانک مرکزی است که سبب شده ما خود تأمین اعتبار کنیم، پس چرا از این موضوع انتقاد نمی‌کنید؟

احمد نعمت بخش
احمد نعمت بخش
وی در واکنش به تبعیض‌آمیز بودن پرداخت وام به خودروسازان نیز تاکید می‌کند که ما حق قیمت‌گذاری محصولاتمان را نداریم و این همه کالا در کشور گران شده و کسی چیزی نمی‌گوید، اما وقتی به خودرو می‌رسد صدای همه بلند می‌شود، آقای توکلی این تبعیض نیست؟
گفته‌های نعمت بخش را دبیر انجمن قطعه سازان نیز تایید کرده و می‌گوید: قرار است ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف تولید شود و وقتی تولید رشد کند، قیمت‌ها پایین خواهد آمد و از جنبه‌ای باید گفت که این خود سیاستی ضد تورمی است. ساسان قربانی تاکید می‌کند: مگر وقتی آمریکایی‌ها به خودروسازان بزرگ خود وام دادند، بعداً جامعه آمریکا دچار تورم شد؟ نتیجه آن چیزی جز بازگشت جنرال موتورز و کرایسلر به عرصه تولید و بازار نبود.
اظهارات این دو مسوول صنعت خودرو در حالی است که سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی کشور با پرداخت مشروط وام به خودروسازان موافق است.
وی می‌گوید: باید ابتدا از خودروسازان پرسید که با اموال غیر مولد خود چه کرده اید و چه خواهید کرد؟ باید از آنها پرسید آیا به جز پول گرفتن از دولت، راه‌های دیگر را هم امتحان کرده و می‌کنند؟ اگر پاسخی به این پرسش‌ها داده شد و حق باز هم با خودروسازان بود، باید به آنها وام داد.

سعید لیلاز
سعید لیلاز
لیلاز ادامه می‌دهد: دولت وقتی ادعا می‌کند که در مقابل تحریم‌ها از صنایع خود حمایت می‌کند، پس حالا باید پای حرفش بایستد. این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید می‌کند که خودروسازان باید از روش‌هایی مانند پیش فروش و عرضه اوراق مشارکت برای تأمین نقدینگی خود استفاده کنند.
به گفته لیلاز، فضای اقتصادی کشور به گونه‌ای است که ممکن است هر تصمیم درستی، اشتباه به نظر آید و هر تصمیم اشتباهی، درست، بنابراین خیلی نمی‌توان به تصمیمات اتخاذ شده ایراد گرفت، چون فضا اجازه قضاوت صحیح را نمی‌دهد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. mmf66

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (68 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست متاسفنه نسل قبلی جوان های امروز که پدران و مادران ما هستند نتوانستند وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهند و امروز ما باید نتیجه ی کار آنها را ببینیم برای همین هست که در همه جا ما مشکل داریم
    حالا اگر ما هم راه آنها را برویم که نسل بعدی ما هم گرفتار خواهند بود ولی اگر اشتباهات آنها را درست کنیم نسل بعدی از زندگی لذت خواهد برد
    این جا هست که به ما میگن نسل سوخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Yashar

      ۹ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (294 ديدگاه)

      یه پیشنهاد بی شرمانه دیگر – بچه بیایین براشون گلریزان بگیریم… اینا خیلی بدبخت بیچاره شدن- ماشین سه میلیونی رو میدن 10 میلیون- کلی لابی بازی می کنن بدتر از مافیا همکه شدن- در ورود خودرو خارجی اخلال بوجود میارن تازه اگرهم وارد بشه توش دست دارن با قیمت چند برابر بیشتر از نرخ واقعیش- بعدشم میگن به من بیچاره ذلیل شده کمک کنید…” هی روتو برم سنگ پا”
      تعرفه واردات خودرو با عرض آزاد 110 درصده بعد جناب ایران خودرو می ره سوزوکی رو تو روز روشن وارد میکنه چند برابر قیمت میندازه به ملت! اسمشم می زارن حمایت از تولید داخل! دست خودم ایجوری نیستکه نتونم برم ماشین وارد کنم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Matin

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    خودروسازی که از دولت تن تن کمک بخواد به درد لای جرز دیوارم نمیخوره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Matin

      ۹ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (208 ديدگاه)

      تازگی ها هم یه تبلیغ دیدم که اصلا نمیتونم هضمش کنم.
      باباهه میاد تو خونه میگه دخترم امسال دوست داری مسافرت کجا بریم؟
      دختره میگه بابایی من از مسافرت میترسم.
      باباهه میگه واسه چی عزیزم؟
      دختر : آخه خیلی ها تو مسافرت کشته میشن
      … بابا :غصه نخور دخترم بابا فکر اونجاشم کرده
      بعد پرده رو کنار میزنه یه پراید پارکه.
      دختره :هورااااااااااا ااا
      بعدشم میگه سایپا مطمئن :|

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. شاهین

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    دو هزار میلیارد تومان وام به صنعت خودرو برای ارتقای کیفی محصولات :-D

    بدبخت شدیم رفت :-D با این حساب باید منتظر کاهش کیفیت محصولات :-D و افزایش قیمتها باشیم :-D

    عجب مملکتی داریم :-D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sunmartin

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    نمیدونم چرا درخواست 3 هزار ملیارد نکردن؟ شاید با عدد “3000” کمی مشکل دارن که ان شا اله با همت مسئولین دلسوز در آینده ای نزدیک بدست توانمند برادران …حل خواهد شد اجرکم عندله…مومئنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. جمال

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    پراید 3ملیونی رو میدن 11میلیون بعد در استانه ی ورشکستگی هم هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. amir

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    فکر میکنید اگر دولت از این دو خودرو ساز حمایت نمیکرد و این دو خودرو ساز دولتی نبودند تا الان تعطیل نشده بودند هیچ زمانی حمایت و بازار انحصاری خودروسازی داخلی وتعرفه واردات 110 درصد و حمایت بدون چون و چرا دولت از خودروساز ها قطع نمیشود به این خاطر که تمام کارکنان و مدیران این شرکت از افرادی با پارتی بالا و روابط و لابی قوی واز اعضای خانواده و … دولت و … در یک بازار انحصاری مافیایی هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. شاهین

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    به بهانه بیکار نشدن کارگران کارخانه :-D وام های بلاعوض میگیرن :-D

    این یعنی به اسم کارگران :-D ولی به کام خودشون :-D و به قیمت کاهش کیفیت :-D هرکاری میکنن :-D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد رضا

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (77 ديدگاه)

    حالا اگه چهار تا خودرو درست حسابی تولید می کردند آدم دلش نمی سوخت آخه واسه این آشغالهای که خودشون اسمشو گذاشتند ماشین ستمه کمک بلاعوض از بیت المال ( یعنی پول ما ملت بدبخت)بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mgh

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    جالب تر از همه اظهار نظر دبیر انجمن به اصطلاح خودروسازان کشوره که ایران خودرو و سایپا رو با جنرال متورز و کرایسلر مقایسه می کنه…..خنده داره….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ناصر

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خودرویی ها لیاقت این وام رو ندارند
    این وام باید به مستقیما به دست صنعت قطعه سازی برسه و خودرویی ها هم باید آرام آرام به طرف صنعت قطعه سازی خودمون (که زمانی در دنیا حرفی برای گفتن داشت) رو بیارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهران

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    این پول اول تا آخر میره تو جیب آقازاده ها و یه قرونش هم صرف پیشرفت نمیشه،مگه این اختلاسهای سه هزار میلیاردی رو که هر روز خبرش میاد ما انجام دادیم؟؟؟اختلاس و پوزخند به ریش مردم همینه دیگه.
    ما که نسلمون سوخت و رفت،حیف از جوونیمون.خدا به داد بچه هامون برسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهران

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    واقعا چقدر این لگن سازا بدبختن،اینهمه سال تعرفه گمرکی جونشونو خریده بود،وگرنه تا حالا صد تا کفن پوسونده بودن.
    آره کمک کنین بهشون،از بس مار خوردن اژدها شدن.بذار بزرگ تر بشن و بیشتر خون مردم رو بخورن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. N.I.M.A

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    اقا تو رو خدا یکى به دولت بگه کمک نکنه.ما خوشحال میشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sunmartin

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    مهران خان “ویران خودرو” و سایه بان دیگه حیا رو خوردن آبرو رو بالا آوردن ،33 ساله مبادی وررودی خودرو هارو بستن این چندین نوع خودرو هم که وارد میشه من و شما که نمتونیم بخریم چرا؟ به این خاطر که بازهم عواملین و برادران دلال وارد میکنند چرا من و شما نمیتونیم وارد کنیم؟؟چون نه این قدر پول داریم نه به جایی وابسته هستیم اینها همش بازیه که جیب مردم بی چاره رو خالی کنن ،متعجبم که این دور تسلسل کی تموم میشه؟بالاخره باید یه جایی وقتی این شرایط تغییر کنه البته زهی خیال باطل در جایی که پراید 28 ساله (_پراید از زمان تولید در شرکت فورد که با نام فورد فیستا تولید میشد) ویا خودرو من درآوردی و کپی شده (دیپلمات در چین) رئ به این قیمت های نجومی میتونن به ملت همیشه در صحنه قالب کنند چه تغییری چه صحبتی ؟ مدیر عاملان این دو شرکت مفت خور و مدیران زیر دستشون به کمتر از بی ام دبلیو و پورشه قانع نیست حالا هم که بازرا رو به قول خودشون(در جلسات هفتگی کمیته ارزیابی “ویران خودرو”) تشنه نگه داشتن ..تا 206 خودرویی که در سال 2013 دیگه تولید اون کاملا متوقف میشه رو به قیمت 22 ملیون پانصد بدن یه موقعی با این پول مگان 1600 میخریدیم یادتونه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حمید

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این طور که داره پیش میره قیمت خودرو های داخلی با وارداتی داره به هم نزدیک میشه و دیکه کسی به تولیدات داخل به دلیل کیفیت نامناسب توجهی نمیکنه امید واریم خودروهای وارداتی جای تولیدات داخل را بگیره و دیگه همه خودرو های خاجی با کیفیت مناسب را بگیرند و خدا کنه از شر این حقه بازها راحت بشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. alireZa

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    heeeeeeeeey
    چی بگیم آخه

    کمک بلاعوض چند میلیاردی
    خب حتما لازمه دیگه.شکماشون که سیر نمیشه
    ولی خداوکیلی میگم سودی که خودروسازای ایرانی میکنن و هیچ شرکتی تو دنیا نمیکنه

    ماشین 2-3 میلیونی رو 10-11 تومن میدن دست ملت

    ریو شده 22-23 تومن . کب باورش میشه…رانتیا 23 بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رضا

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الهی که از گلوشون پایین نره
    سرطان بشه و بیفته به جون خودشون و آقازاده های سوپر اسپرت سوارشون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهدی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (217 ديدگاه)

    دولتو مجبور میکنن وامو بده چون میگن ندی کلی کارگرو اخراج میکنیم اونوقت باید یه فکری بحال بیکاری کنی
    بعدشم ماشین سازی تعطیل … که عمرا بذاره … هر طور شده دولت ماشین تولید داخلو نگه میداره چون نبودشو یه ضعف میدونه
    حالا فکر کنید تولید کننده ماشین نباشیم ، اونوقت تحریم ماشینم شیم یا به قیمت چند برابر بدن به ایران ( دیگه تعرفه گمرکم بماند ) اونوقت میبینید که بدتر ضرر میکنیم
    خودروسازا اینو میدونن و به نفعشون دارن استفاده میکنن
    دیگه باید با این اوضاع ساخت …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. 11

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سمند رو می فرسته کشورهای دیگه 7 تومن
    (اونم چه سمندی ) بعد اینجا 18 تومن .
    موتور 405 رو می زنه رو پارس می فروشه 20 تومن.
    206 هم که الان شده 25 تومن …
    آخرشم در حال ورشکستگی
    خدا نفرینتون کنه ..

    معلوم نیست این پولا کجا می رن ؟

    شاید یه اختلاصی چیزی شده تو … خودرو .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (31 ديدگاه)

      تو عراق پرشیا برای تاکسیشون زیاده بعد قیمتش اونجا 10 تومنه یارو عراقیه فحش میدا به ایران میگفت آشغال همش خراب خراب….اونجا با 15 تومن میشد شورلت تاکسی گرفت…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. ایرج

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    پول مردم رو حیف میل میکنن دیوانهها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. پرويز

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    توی یه برنامه تلویزیونی مدیر عامل ایران خودرو اظهار کرد که در صورت ورشکستکی ایران خودرو 40هزار نفر بیکار میشوند و فرداش سردار مومنی اعلام کرد که در صورتیکه خودروها در ایران همه دارای کیفیتی معادل کمری باشند کشته های حوادث رانندگی به کمتر از یک دهم خواهد رسید.به نظر شما بیکاری 40هزار نفر بهتره یا کشته شدن سالیانه 30 هزار نفر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. کیهان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (112 ديدگاه)

    رو که نیست…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. kaka

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من اون بالا یک چیز رو نفهمیدم می گن قیمت ازاد کنن حالا اگر قیمت ازاد کنن قیمت پراید مسلا چقدر می شه 15 یا20.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. احسان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    تعطیل شن بهتر ازینه که آشغال بسازن بدن بیرون که

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. بنده خدا

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.فکر مردن یکی از عزیزان ادم رو دیوونه میکنه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. vahid

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    تموم صنعتا نابود شدن،تولید داخل نابود شد،کشاورزی پودرشد،یادش بخیر ی زمونی ایران 40درصد سهام شرکت جیپ رو داشت،کارش مونتاز خودروهای آمریکایی و به روز بود با کیفت عااااالی،اما حالا وانت چینی میارن آرم ایران خودرو میچسبونن میگن اینست خودروی ملی!قیمتشم که دیگه یاخدا……
    پراید میسازن 4اسب بخار قدرتشو میبرن بالا بجای کشش بالاتر مصرفش فقط بیشتر میشه و قیمتش!!واقعا کارشونو بلدنا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سعيد

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه ماشینی که نساختن پولشو می گیرن
    تمام فشارهای پر مصرفی ماشینهای داخلی رو از مردم می گیرند ماشیناشونو بهینه که نمی کنند
    بازار انحصاری هر قیمتی هم می فروشند
    به عراق پارس و می دن 10 تومان ما 20 می خریم
    هنوز وامهای آنچنانی هم می گیرندو پس نمی دهند دوباره تقاضای وامهای آنجنانی می کنند .
    تو مجلس هم ازشون دفاع می شه چراغهای عقب و جلو 206 و با کاپوت جلو عوض می کنند می شه خودروی ملی
    به نظر شما این با اختلاس 3000 میلیاردی فرق داره
    فرقش اینجاس اون لو رفت دیگه نمی شد از اون بخورن ولی این پروژه جای خوردن داره می خورن اختلاسشم رو نمی کنند
    این مملکت هیچوقت رشد نمی کنه با این همه معادن و ثروت پسر رئیس جمهور کره اختلاس کوچکی می کنه اعدامش می کنند اینجا میلیاردی می خورن هیچی به هیچی ماشینی که نمونشو تو نمایندگی نمی زارن ببینی پیش فروش می کنند از یک سال قبل بعد از یک سال می گن بفرمائید این هم ماشین شما قیافش تو عکس مثل مگان وقتی می یاد تو بازار یک قوطی بی سر و ته
    خدایا کی به فریاد این مردم می رسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مهران

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    خدا رفتگان زلزله آذربایجان رو بیامرزه،همه مردم کمک کردن تا کمی از درد این مردم عزیز کم بشه ولی یه مطلبی رو که از یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی کشور شنیدم خیلی تآمل برانگیز و تاسف بار بود:توی حادثه زلزله آذربایجان حدود سیصد و خورده ای نفر از عزیزانمون رحمت خدا رفتن که میشه معادل تعداد کشته های حدود چهار روز تصادفات جاده ای در ایران!!!!!
    یعنی ما هر چهار پنج روز بر اثر تصادفات جاده ای همین تعداد افراد توی کشور کشته میدیم و آقایون ککشون هم نمی گزه!دوست عزیز:نظر شما چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. taliya

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با عرض ادب واحترام
    دوستان یه نکته ای که ما خیلی کم بهش توجه میکنیم کیفیت قطعات خودرو سازهای داخلی ، کی ماشین داخلی خرید (ایران خودرو و سایپا) از روز اول براش خرج نکرد میدونین این شرکتها چه سود هنگفتی از فروش لوازم یدکی به خاطر زود مستهلک شدن قطعات میکنن ، خودشون را با خودرو ساز آمریکایی مقایسه میکنن برین گارانتی جنرال متور و کرایسلر رو ببینین ؟؟؟؟؟؟ روی زیادی هم هدیه ای که خدا به اینا داد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Mustang Shelby

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (82 ديدگاه)

    اونوقت میگن سال 1404 صنعت خودرو سازی بکجا میرسه فقط به این اقایون نادون بگم که شماها تو 1300 موندین وای به سال 1404 که به کجا میرسین در کل میخوام بگم 1300 دریابین 1404 پیشکشتون میخواین مثل خودرو سازهای خارجی که از الان به فکر 3 سال بعد هستن شماهام میخواین بگین ما هم از الان به فکر سال 1404 هستیم اقایون پیاده بشین با هم بقیه راه بریم تند نرین اهسته پیوسته برین هروقت هزار 300 تموم کردین اونوقت میتونین به فکر سال 1404 باشین نه الان که نه به دار نه به باره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا