ایستگاه خبر

بازار آشفته وارداتی ها تحت تاثیر نوسانات ارز

با افزایش کاذب قیمت ارز نرخ خودروهای وارداتی تحت‌الشعاع قرار گرفت و حباب‌گونه بالا رفت و البته این موضوع برای خودروهایی که از ماه‌ها پیش وارد کشور شده بودند نیز صدق کرد.
برخی از نمایشگاه‌داران در این مدت دست از فروش کشیدند تا وضعیت بازار ارز مشخص شود و با ثبات یافتن آن نسبت به قیمت‌گذاری مجدد خودروها اقدام و یا حتی قیمت‌ها را مانند سابق منطقی کنند، اما نمایشگاه‌دارانی هم بودند که به تب افزایش قیمت ارز افزودند و قیمت خودروهای خارجی را از ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادند و افراد زیادی هم بودند که شرایط فعلی را برای خرید ترجیح دادند و اعتقاد داشتند که قیمت ارز باز هم بالاتر خواهد رفت و برای آنکه متضرر نشوند خرید در شرایط کاذب را در اولویت قرار دادند.

اما در این مدت و البته شیطنت برخی از رسانه‌ها و این‌که ایران به علت تحریم بانک مرکزی با معضل ارز روبه‌رو شده است قیمت ارز را تا هزار و ۸۰۰ تومان بالا بردند، ولی از روز گذشته با تنزل قیمت ارز به حدود هزار و ۵۰۰ تومان ثابت شد که رشد قیمت نرخ ارز کاملاً حباب گونه بوده و پیش‌بینی‌ها مبنی بر این‌که مردم، خودروهای وارداتی را گران نخرند درست بوده است. نکته مهم در بازار خودروهای وارداتی این است که خودروهای عرضه شده در نمایشگاه مدت‌ها پیش و با نرخ ارز تقریباً منطقی وارد شده بود اما متأسفانه این اتفاق سبب شد تا برخی سودجویان با فرصت طلبی‌های تکراری‌شان بازار خودرو را به هم بزنند.

حسین اردوخانی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره وضعیت فعلی بازارهای خودروهای وارداتی گفت: بازار خودرو به علت نوسانات قیمت ارز کساد است و جریان معاملات بشدت کاهش یافته است. وی افزود: اکنون عرضه خودروهای وارداتی زیاد است اما خوشبختانه مردم در خرید خودرو تعلل کرده‌اند تا بازار خودرو ثابت شود. وی با توصیه این‌که مردم نباید در خرید خودروهای خارجی عجله کنند، اذعان داشت: قیمت دلار به صورت کاذب افزایش یافته است و نباید در چنین شرایطی خرید داشت. با این اوصاف نمایشگاه‌داران و مردم باید چند روزی صبر کنند تا قیمت‌ها به روال سابق خود بازگردد و حباب ایجاد شده برطرف شود.
وی تأکید کرد: افزایش قیمت خودروهای وارداتی صحت ندارد و قیمت‌ها تا ۲۰‌درصد از سوی نمایشگاه‌داران گران شده است. فقط برخی از نمایشگاه‌داران بدون مجوز از وضعیت موجود سوءاستفاده کردند و به قیمت‌ها افزودند.
وی با انتقاد از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو گفت: شرکت‌های واردکننده، عرضه خودرو‌ها را کم کرده‌اند تا قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد. متأسفانه این شرکت‌ها قصد اخلال در بازار را دارند اما با همکاری سازمان حمایت قرار شده وضعیت بازار اصلاح شود.
اردوخانی تصریح کرد: اگر واردکنندگان خودروهای خود را به بازار عرضه کنند، ضمن گرفته شدن التهاب بازار، قیمت‌ها پائین‌می‌آید. وی در ادامه در مورد مشکلات ثبت سفارش واردات خودرو گفت: ۴ هزار ثبت سفارش داده شد اما متأسفانه شرکت‌ها به جای واردات خودرو، مجوز واردات را به افراد سودجو سپردند و آنها از کشورهای یونان، ترکیه، قبرس و عراق خودروهای کارکرده وارد و به جای خودرو صفر کیلومتر به مردم عرضه کردند، از همین رو فعلاً ثبت سفارش این خودروها متوقف شده است.وی با بیان این‌که فروش مجوز واردات، غیر قانونی است، گفت: عدم تعهد شرکت‌های وارد‌کننده سبب شد تا پای خودروهای کارکرده به‌بازار ایران باز شود.
وی خبر داد تا پایان سال قیمت خودروهای وارداتی ارزان‌تر خواهد شد و قیمت ارز نمی‌تواند بازار این بخش را به هم بریزد چرا که سازمان حمایت با همکاری نمایشگاه‌داران قصد کنترل بازار و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها را دارد. اردوخانی با بیان این‌که خریداران نباید برای خرید خودروهای خارجی عجله کنند، تأکید کرد: بزودی بازار از خودروهای وارداتی اشباع خواهد شد و این امر از قیمت‌ها می‌کاهد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران یادآور شد: برندهایی چون هیوندای و تویوتا موظف هستند طی مدت ۱۵ روز خودرو مورد تقاضا را به مشتریان تحویل دهند اما آنها به دلیل بالا رفتن قیمت ارز قیمت قطعی را اعلام نمی‌کنند و می‌گویند درزمان تحویل قیمت خودرو اعلام می‌شود. چنین امری خلاف قانون و به منزله زیر سؤال بردن حقوق مصرف‌کنندگان است. محمود رنجبرفر یکی از کارشناسان بازار در مورد خودروهای وارداتی گفت: نمایشگاه‌داران خرید و فروش خودرو را متوقف کردند تا بازار ارز به ثبات نسبی برسد. نمایشگاه‌داران برای جلوگیری از ضرر و زیان به‌چنین اقدامی دست زدند.

وی افزود: اگر اکنون نمایشگاه‌داران خودروهای خود را بفروشند، برای واردات باید قیمت بالاتری را بپردازند لذا تعلل آنها در فروش منطقی است.
وی با بیان این‌که اگر نرخ ارز پائین بیاید، قیمت خودروهای خارجی ۲۰‌تا ۳۰‌درصد ارزان خواهد شد، گفت: پیش‌بینی ما این است که بزودی بازار آرام می‌شود. به‌هر حال طی چند روز اخیر قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت و برخی درصدد استفاده از این آب گل‌آلود هستند اما در فکر تغییر و تحول قیمت خودروهای خارجی، خودروهای ساخت داخل روزهای آرامی را سپری می‌کنند و قیمت‌ها افزایش نیافته است.

واردکنندگان به احتکار خودرو روی آورده‌اند
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ادامه داد: واردکنندگان خودرو در اقدامی غیرقانونی، خودروها را در انبارها دپو کرده و از عرضه آن به بازار خودداری می‌کنند. اردوخانی افزود: از سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌خواهیم با محتکران برخورد کنند. وی خاطرنشان کرد: در چند هفته اخیر با تشدید نوسانات نرخ ارز، شرکت‌های واردکننده خودرو به احتکار محصولات به امید رشد قیمت آن روی آورده‌اند، به همین دلیل بازار خودروهای وارداتی نیز دچار نوسانات شدیدی شده است. اردوخانی با بیان این‌که تنها راهکار حل این وضعیت، عرضه عادی محصولات به بازار از سوی واردکنندگان است، تصریح کرد: خودروهای وارداتی به دلیل آن‌که از گمرک ترخیص شده و آماده شماره‌گذاری و تحویل به مشتری هستند، نباید به امید رشد نرخ ارز در انبارها دپو شوند، اما در شرایطی که واردکنندگان به احتکار و دپو محصولات در انبارهای خود روی آورده‌اند، از سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌خواهیم با بازرسی انبارها با متخلفان برخورد کنند. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های واردکننده‌ای که خودرو را چند ماه پیش با نرخ روز ارز خریداری کرده‌اند، دلیلی ندارد به امید رشد نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها از عرضه آن به بازار خودداری کنند. این اقدام معنایی جز کسب سود نامشروع به بهای ضربه زدن به آرامش بازار ندارد.
به گفته وی چنانچه واردکنندگان خودرو را به صورت عادی وارد بازار کنند، نوسان و تنش از بازار خودروهای وارداتی رفع خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا