چالش‌های خرید خودرو در ایران

برای بیشتر مردم دنیا، خرید خودرو فرآیندی لذت‌بخش به‌شمار می‌رود و معمولاً با کمترین حاشیه به انجام می‌رسد، اما در ایران، ماجرایی پرحاشیه و دردسرساز است. چه آنکه ایرانی‌ها باید از هفت‌خوان رستم بگذرند تا خودرو ثبت‌نامی‌شان را تحویل بگیرند.

فروش خودرو
جدای از اینکه تنوع چندانی در بازار خودرو ایران وجود ندارد و کیفیت نیز از سطح قابل‌قبول و رضایت بخشی برخوردار نیست و قیمت‌ها هم بالا هستند، موضوع مهم دیگر، نحوه پیش‌فروش و تحویل همین خودروهای کم تنوع و کم‌کیفیت و گران است. به عبارت بهتر، خودروسازان کشور نه‌تنها نتوانسته‌اند به لحاظ کمی و کیفی، تولیدات مناسبی داشته باشند؛ بلکه در پروسه فروش نیز رضایت عمومی را به دست نیاورده‌اند. در حال حاضر بسیاری از مشتریان ایرانی نسبت به شکل و شمایل پیش‌فروش و قیمت و تحویل خودروهای داخلی معترض هستند و اعتقاد دارند که خودروسازان در حق آن‌ها اجحاف می‌کنند. مشخص نبودن قیمت نهایی خودرو، تحویل ندادن خودروهای ثبت‌نامی در موعد مقرر و افزایش قیمت خودروها به بهانه استانداردهایی مانند کیسه هوا و یورو 4، از جمله مواردی هستند که مشتریان ایرانی همواره به خصوص طی دو سال گذشته (همزمان با افت تولید و رشد قیمت خودروهای تولید داخل) نسبت به آن‌ها گله و شکایت داشته‌اند.

تیبا
به عبارت بهتر، ایرانی‌ها در شرایطی اقدام به پیش خرید خودرو می‌کنند که نه زمان تحویل خودرو ثبت‌نامی‌شان قطعی است و نه قیمت آن؛ از همین رو است که گاهی باید مدت‌ها بابت دریافت خودرو خود انتظار کشیده و دست آخر نیز آن را با قیمتی بیش از آنچه تصور می‌کردند، تحویل بگیرند.

رانا
اولین مسئله‌ای که مشتریان ایرانی در پروسه خرید خودرو با آن مواجه‌اند، مشخص نبودن قیمت است، به‌نحوی که خودروسازان به آن‌ها نمی‌گویند محصول ثبت‌نامی را با چه قیمتی تحویل خواهند داد. توجیه خودروسازان در قبال چنین رفتاری این است که می‌خواهند خودروها را به قیمت روز (قیمتی که همواره صعودی است) تحویل دهند و این یعنی مشتریان مجبورند خودرو خود را گران‌تر از زمان ثبت‌نام آن، تحویل بگیرند. این در حالی است که گاهی چندین میلیون تومان به قیمت خودروهای ثبت‌نامی اضافه می‌شود و مشتریان توان پرداخت این مابه‌التفاوت را ندارند. از طرفی، مشتریان با توجه به قدرت خرید و به اصطلاح با نگاه به وضع جیبشان، اقدام به پیش‌خرید خودرو می‌کنند، اما خودروسازان با اعلام دیر هنگام قیمت نهایی خودروها، تمام برنامه ریزی و ذهنیت آن‌ها را به هم می‌ریزند، تا جایی که حتی ممکن است از دریافت خودرو خود منصرف شوند.

سایپا
به‌عنوان مثال، یک کارمند عادی با توجه به میزان حقوق دریافتی و سرمایه‌اش اقدام به پیش خرید خودرو می‌کند و وقتی ناگهان حداقل دو سه میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می‌شود، این کارمند یا باید قرض گرفته و از سایر هزینه‌هایش بزند، یا اینکه کلاً از دریافت خودرو ثبت‌نامی‌اش انصراف دهد.

دیگر مسئله‌ای که مشتریان ایرانی در خرید خودرو باید با آن دست و پنجه نرم کنند، قطعی نبودن زمان تحول خودروهاست. هرچند در فاکتور فروش بازه زمانی تحویل خودروهای ثبت‌نامی درج می‌شود؛ اما مشتریان معمولاً موفق به دریافت خودرو خود در آن تاریخ نمی‌شوند و این کار برای خودروسازان، عادی و تبدیل به رویه شده است.

اوضاع به شکلی است که بیشتر مشتریان از همان زمان ثبت‌نام این واقعیت را می‌پذیرند که خودرویشان را در موعد مقرر دریافت نخواهند کرد و گاهی مجبورند چند ماه تأخیر را نیز به جان بخرند. این موضوع نیز به نوبه خود، مشتریان را سردرگم می‌کند و حتی باعث به هم خوردن برنامه‌ها ریزی‌هایشان می‌شود.

افزایش قیمت خودرو
به‌عنوان مثال، برخی مردم برای مسافرت‌های نوروزی و به امید سفر با خودرو شخصی، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند، اما خودروسازان گاهی با تحویل ندادن محصولات ثبت‌نامی، کل برنامه آن‌ها را به هم می‌ریزند. جدای از قطعی نبودن قیمت و زمان تحویل، مشتریان ایرانی با مسئله‌ای دیگر به نام «افزایش قیمت به‌دلیل ارتقای استاندارد خودروها» نیز روبه‌رویند و باید گرانی حاصل از این ماجرا را تحمل کنند. آن‌هایی که به تازگی دعوت‌نامه تحویل خودرو برایشان ارسال شده، احتمالاً با افزایش قیمت چند میلیونی روبه‌رو و از این موضوع گله‌مندند، گله‌ای که به‌حق است، اما ظاهراً کسی پاسخی قانع‌کننده برایش ندارد. ماجرا از این قرار است که در دعوت‌نامه‌های ارسالی، چند میلیون تومان بابت استانداردهای یورو 4 و کیسه هوا به قیمت خودروهای ثبت‌نامی اضافه شده و مشتریان چاره‌ای جز پرداخت این هزینه اضافی ندارند. حالا این پرسش برای مردم پیش آمده که مگر یورو 4 و کیسه هوا و امثال این‌ها، جزو موارد استاندارد نیستند؛ پس چرا خودروسازان آن‌ها را به چشم آپشن می‌بینند و بابتشان چند میلیون تومان روی قیمت خودرو می‌کشند؟ به‌عنوان مثال، سایپا به تازگی دو میلیون و 200 هزار تومان به بهانه استاندارد یورو 4 به قیمت محصولات پیش‌فروش شده‌‌اش اضافه کرده‌ که این موضوع برای مردم قابل‌ پذیرش نیست. وقتی این مسائل و چالش‌ها را در کنار هم می‌گذاریم، متوجه می‌شویم خرید خودرو در ایران تا چه حد پروسه دشواری است و نه تنها معمولاً لذتی ندارد؛ بلکه حواشی و دردسرهایش سبب ناخشنودی و عذاب مردم می‌شود و طبعاً تا زمانی که خودروسازان رفتار خود را اصلاح نکنند، این «عذاب» کماکان ادامه خواهد داشت. با این حال گویا فروش خودرو بدون اعلام زمان تحویل و قیمت قطعی و همچنین افزایش قیمت به بهانه ارتقای استاندارد، برای خودروسازان به رویه تبدیل شده و دیگر شکلی عادی و طبیعی به خود گرفته است؛ زیرا نه اقدامی برای اصلاح آن انجام می‌دهند و نه با پاسخ‌هایی منطقی و عاری از توجیه و بهانه، مشتریان را قانع می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به نوع برخورد خودروسازان با مشتریان، نمی‌توان صنعت خودرو را صنعتی «مشتری‌مدار» به‌حساب آورد، به‌نحوی که به‌نظر می‌رسد «مشتری» در اولویت برنامه‌های شرکت‌های خودروساز داخلی نیست. در واقع به‌نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی به همین روند معیوب خو گرفته و وقتی می‌بینند مردم در هر شرایطی و با همه دشواری‌ها، خودرو می‌خرند، اقدام چندانی در راستای اصلاح رفتار خود انجام نمی‌دهند و از طرفی، مشتریان نیز ظاهراً به این اوضاع عادت کرده‌اند. کارشناسان ریشه این ماجرا را در انحصاری بودن بازار خودرو ایران و نبود رقبایی جدی برای خودروسازان بزرگ کشور دانسته و تاکید دارند که این «بی‌رقیبی» اصلی‌ترین دلیل برخوردهای نامناسب با مشتریان است. به گفته آن‌ها، هرچند شرکت‌های خصوصی نیز در صنعت خودرو کشور فعالیت داشته و روی کاغذ بیش از 20 خودروساز در ایران فعالیت دارند، اما توان همه آن‌ها روی هم به اندازه سه خودروساز بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) نیست و بنابراین در این بازار، رقابت معنایی ندارد و حرف اول و آخر را همان سه خودروساز مذکور می‌زنند. این در حالی است که اگر شرکت‌های بزرگ خارجی در ایران حضور داشتند و روش‌های نوین فروش را به اجرا می‌گذاشتند (روش‌هایی که مبنای آن مشتری‌مداری است)، خودروسازان داخلی نمی‌توانستند محصولات خود را هر وقت که خواستند و با هر قیمتی تحویل مردم بدهند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

88 دیدگاه

  1. امير علي
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    اي کاش به کاري که در آن تخصص نداريم اصرار نورزيم . کار را بايد به کاردان سپرد . در برنامه مناظره هفته گذشته نماينده خودروسازان در پايان براي توجيه قيمت هاي خودرو آن را با قيمت سکه مقايسه کرد !! اقاي مدير قيمت طلا در بازار جهاني تعيين مي شود اگر اهن پاره توليد شما در بازار جهاني قيمت گذاري شود حتي به قيمت اهن کهنه نزديک هم نخواهد بود . در کمال بي شرمي و پر رويي فرمودند تنها 3 درصد از کشته شدگان حوادث رانندگي به دليل نقص فني بوده . مردک کاش يکي از همين 3 درصد تو و خانواده تو بودند . مدير عامل تويوتا به دليل نقص فني برخي خودروهاي توليد شده در برابر دوربين هاي تلوزيوني تعظيم کرد و عذر خواهي کرد . متاسفم که اين افراد نام ايراني بودن را يدک مي کشند .

    پاسخ
  2. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    ما در ایران چالش نداریم. . . .!

    وای اون رانا چیه با قالپالق بردن تو این نمایشگاه روسیه! ! !

    پاسخ
  3. ASTON MARTin
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    اگه بخواییم در این باره نظره در خوری بدیم تایید نمیشه پس دیه ناچاریم سکوت کنیمو به زبون درازی اون پراید نگاه کنیم!
    یه به قول احمد بد جایی افتادیم 😐

    پاسخ
  4. ناصر5509
    سوابق: (201 دیدگاه) ,

    من سال 91 تیبای صفر خریدم خیلی ماشین آشغالی بود خدا نهلت کنه این خودرو ساز های حروم خور رو…..؟

    پاسخ
  5. کیان
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    ظرفیتی که یک‌ساعته پُر شد و مردمی که موفق به ثبت‌نام خودرو نشدند…
    خبرگزاری تسنیم: هم‌زمان با آغاز دور جدید فروش محصولات ایران خودرو از دیروز در سایت‌ فروش مانند دفعات قبل مردم با مشکلاتی در ثبت‌نام مواجه‌ شدند و در همان ساعت ابتدایی، ظرفیت ثبت‌نام پُر شد یا به‌دلیل اخلال در سایت امکان ثبت‌نام فراهم نشد.
    http://www.tasnimnews.com/Home/Single/367025

    پاسخ
  6. ahmad
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه. به تصویر خودرو های ایرانی در نمایشگاه خارجی نگاه کنید. مردم حتی حاظر نیستن یه نگاه به محصولات ایران بندازن! همه دارن یه سمت دیگه نگاه میکنن!

    پاسخ
  7. بهزاد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    خرم آنروز که ازین منزل ویران بروم
    راحت جان طلبم وز پی پیکان بروم
    ——-

    پاسخ
  8. مرتضی
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    توی کشورما
    این مانیستیم که خودرو میخریم بلکه خودرو به مافروخته میشه وبعدش خودرو مارو میخره وباید هی بدوییم دنبال رفع عیب های فابریکش
    باز هم میگم صنعت خودرو ی ما بزرگترین ظلمیه که تو این 30 سال به ما شده امیدوارم مسئولین از این خواب خرگوشی بیرون بیان ویکم به فکر آرزوهای جوانان که داره تبدیل به عقده میشه باشن

    پاسخ
  9. کروت
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    پدال، یک خبر هم خبرگزاری فارس در همین مورد گذاشته که بسیار جامع هم هست و در چند خبر گزاری دیگر هم نقل قول شده. آن خبر را هم لطفا بگذارید و به مردم اطلاع دهید که تا جایی که ممکن هست این اخبار را به دیگر مردم انتقال بدهند. شاید پس از سالیان دراز صدای مردم شنیده شد.

    پاسخ
  10. مهرداد
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    مطالب پدال كاملا صحيح است . بك پرايد ١١١ خريدم كه قرار بود مرداد ٩٢ تحويل شود كه در اسفند ماه با كلى مشكل و إشكالات فنى زيادى انرا تحويل دادند
    جالب اينكه در ديماه كليه تخلفات سايپا را به وزير صنعت و معدن نوشتم كه انها هم بدون هيچگونه اظهار نظر و باز خواستى عين نامه را به سايپا ارسال و انها فقط بدروغ جواب دادند در بهمن اتومبيل تحويل شده و وزارت صنعت و معدن هم عينا بدون هيچگونه نظرى برايم ارسال نمودند . اينهم نتيجه شكايت بمراجع ايران!?
    خانه از پايبست ويران است و دروغ و ريا نهادينه شده است

    پاسخ
  11. کاربر 62
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    دوستان بیاید واقع بین باشیم
    از ماست که بر ماست

    اگر مردم تولیدات داخلی را تحریم میکردند و برای مدتی خرید نمیکردند همه چیز درست میشد
    و یا اگر واقعا دولت به فکر مردم بود و به مردم کمی احترام میگذاشت و جلوی این حرام خواران را میگرفت
    همه چیز درست میشد

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      بسم حق

      من با همه نظر ها موافقم
      و اصلا قصد دفاع از دولت و صنعت خودرو سازی را ندارم
      اما میخوام کمی این مشلکل و علت اون رو بیشتر باز کنم
      ایران خودرو و سایپا دو منبع درامد خوب برای دولت هستند
      پس فکر تعطیلی این دو شرکت تقریبا کمی دور از واقعه
      اما در مورد تغییر روند تولید
      در حال حاضر هم این دو شرکت فقط سر پان
      و حتی سود کافی برای خودشون هم ندارن
      و اگه تولیدشون کمی کمتر هم بشه
      تقریبا میشه گفت با ضرر باید کار کنن تا فقط رو پا بمونن
      حال حتی تغییر خط تولید یکی از همین محصولات برای این دو شرکت به محصولی بهتر کاری بی فایده بنظر میرسه که نه تنها در میزان فروششون بی تاثیره
      بلکه به علت ایجاد خط تولید جدید هزینه های بالایی رو هم رو دسشتون میذاره
      میدونین چرا میگم تاثیری در فروششون نمیذاره
      هر محصول جایگزینی بیاد قاعدتا باید از 206 بهتر باشه
      در نتیجه هزینه تولید بالاتری داره و بالطبع فروش کمتری و به همراه داره
      .
      .
      و اما سوال اصلی
      چرا هزینه تولید خودرو اینهمه در ایران بالا و فرایندی با حداقل سوده ؟؟
      جواب ساده و راحته
      تیروی بالای کار در این صنعت
      تو کدوم کشور دنیا برای تولید میزان مشابهی از تولیدات صنعت خوردو
      به این میزان کارگر و کارمند وجود داره ؟

      صنعت کشور ما مشکلاتی بنیادین زیادی از این دست داره
      مسولینم که همش در فکرن با ایجاد شغل های کاذب و پاره وقت
      امار اشتغال رو بالا ببرن !!!

      پاسخ
  12. کیهان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تو رو خدا گیج شدم..یکی راهنماییم کنه که تو رنج70ای75یا پایین تر بهترین انتخب برای من چیه..ماشین خانواده.

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      بسم حق

      من بودم مزدا 3 دست دوم میخریدم 🙂
      من اسمشو ماشین خانواده میذارم
      اگه برات فضای کم صندلی عقب و کمک فنرهای خشک اسپرتش زیاد مطرح نباشه

      پاسخ
  13. mustang
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه همه از کیفیت وگرانی ماشینا مینالن ولی موقع پیش فروش اولین نفراتی هستند که ثبت نام میکنند.خوب نخرید یا اعتصاب کنید تا شاید شاید یه اتفاقی تو این صنعت تو ایران مضخرف بیوفته.

    پاسخ
  14. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام.شما که منو ترسوندین!!!!!!!!!!!! من یه 111نوشتم (پیش فروش) قراره ابان93 تحویل بدن اینجوری که شما میگید من بیچاره شدم یعنی کی تحویل میدن باچه قیمتی!!!!!!!!!!

    پاسخ
  15. mostafa
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    به نظر شما نوشتن این مطالب تاثیری هم داره؟؟؟؟
    از دو سال پیش تا حالا همه این چیزا رو می دونستن ولی پارس از 17 میلیون رسید به 42 میلیون!
    مردم هم غر زدن و خریدن.
    طرف بنزین سرطان زا رو چند سال تولید می کرد اصلا به روی خودش هم نمی آورد کسی هم اعتراض نمی کرد.
    ول کنید بذارید این ملت تا می تونن تو بدبختی شون بیشتر غرق بشن.
    لیاقت ما بیشتر از این نیست. هر چی سرمون بیاد حقمونه. تا وقتی خودمون به همدیگه رحم نمی کنیم انتظار داریم کی بهمون رحم کنه؟؟!

    پاسخ
  16. AMIMAN
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    خدا میدونه این انحصار لگن سازی برای آقایون چه سود بی پایانی رو داره که حاضرن حتی نا رضایتی و تحریم مردم رو هم به جونشون بخرن !!!
    لعنت به هرچی دزد و قاتل مردمه !

    پاسخ
  17. دلدار
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    سلام،سعيد آقا،گزينه مناسب با حدود ٧٠ ميليون جيلي امگراند است. بررسي بيشترش را به خودت مي سپارم،

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.