چراغ سبز به خودروسازان آمریکایی

پس از اولین توافق هسته‌ای در دو سال گذشته برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو از علاقه شرکت‌های خودروساز آمریکایی به همکاری با خودروسازان داخلی سخن گفتند. موضوعی که همچنان بازگو می‌شود. اما منظور چه شرکت‌هایی هستند و حضور آنها به چه شکل خواهد بود.

خودروهای جدید شورولت
خودروهای جدید شورولت

در حال حاضر از بین جنرال موتورز و فورد و کرایسلر، بیشتر نام جنرال موتورز به گوش می‌رسد. شرکتی که به‌سختی از دوران رکود و ورشکستگی فاصله گرفته و پس از واگذاری تعدادی از زیرمجموعه‌هایش و با حمایت‌های دولتی، توانسته جان تازه ای بگیرد. اما همین شرکت، هولدن استرالیا، ساب سوئد، پونتیاک آمریکا و شرکت‌های دیگری را تا آستانه ورشکستگی پیش برد و یا آنها را واگذار نمود. محصولات این شرکت نیز به‌جز مدل‌های خاص اسپرت و معدود خودروهای دیگر نظیر شورولت اسپارک و کروز، در بازار ایران آتیه ای چندان درخشان نخواهند داشت. شاید فورد با مدیریت بهتر و مدل‌های ارزان‌قیمت بیشتر، بتواند برنامه بهتری برای بازار ایران ارائه دهد. حضور تسلا نیز که در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی تهران شایعه شده بود، نمی‌تواند مورد توجه مشتریان عامه قرار گیرد.

شورولت اسپارک 2015
شورولت اسپارک 2015

محمدرضا نجفی من، عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان و شورای سیاست‌گذاری خودرو دراین‌باره می‌گوید:

هر حضوری که باعث ارتقای تکنیک و مجهز شدن خودروسازان ایرانی به تکنولوژی روز شود، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد و ایران از آن استقبال می‌کند، این در حالی است که قراردادها باید به سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات بینجامد.

در هر صورت، اولین پیش‌فرض چنین رویدادی، تمایل خود این شرکت‌ها برای حضور در بازار ایران و یا مشارکت با خودروسازان داخلی است که تنها از طریق ایجاد مشوق‌های کافی و ایجاد چشم‌اندازی بلندمدت و همراه با منفعت دوطرفه قابل دستیابی است.

فورد فیستا 2015
فورد فیستا 2015

البته به گفته نجفی منش:

آمریکایی‌ها برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده‌اند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافق‌نامه تبدیل شوند و به بازار ایران ورود کنند، اما هم‌اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزه‌کاری‌های آن، در یک زمان مناسب‌تر اطلاع‌رسانی شود.

34 دیدگاه

  1. صابر
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    به به. امیدواریم هرچه زودتر رقابت با پراید151 و آریسان و پادرا در مقابل جنرال موتورز شاهد باشیم.

    پاسخ
        1. سجاد
          سوابق: (126 دیدگاه) ,

          این اسمش همکاری نیست ، همدستیه!
          چون خودروسازی در ایران صنعت نیست ، کلاهبرداریه . . .

  2. مسعود
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    امکانش خیلی کم هست به نظرم.
    از اونجایی که دم به دیقه علیه ایران بیانیه صادر میشه اگر هم بیاد محکوم به شکست هست.میشه مثل وضعیت رنو با پژو.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل B.M.W...M4
      B.M.W...M4
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      آمریکا همیشه اقتصاد خودشو بالا نگه داشته ونمی خواد که کسی جلوشو بگیره اگر

      آمریکایی ها بتونن به ایران صادر کنن آمریکا جلوی همه چیز می ایستد تا صادراتش به ایران

      قطع نشه و همچنان باقی بمونه.

      به قول خودمون اتو می خواد تا با قطع صادرات ایران زمین بخورد و مردم با بحران مالی

      مواجه بشن.

      پاسخ
      1. حامد
        سوابق: (9 دیدگاه) ,

        دوست عزیز بازار کشور فقرزده ایران فکر میکنید چه اهمیتی واسه غول های امریکایی و ژاپنی میتونه داشته باشه که بیان واسش لابی کنند؟!!

        پاسخ
  3. GT-R'
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    اگه بشه…..وااااای….خدای من.
    اون وقت جفت کلیه هامو میفروشم تا یه Z06 بخرم.
    البته اگه قانون بی معنی و بی اساس 2500ccرو بردارن!

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      دوستم کلیه های مبارک خودت که هیچی بری 50 تا کلیه ی دیگه هم بفروشی باز هم به پول z06 نمیرسی.قیمتش تقریبا میشه 600-700 ملیون تومن.خیال باطله که بتونی مث پژو تو ایران شورلت بخری.به جرات میتونم بگم که شورلت اسپارک که آشغال ترین ماشین شورلت هستش تو ایران 70-80 ملیون قیمت داره.درست مثل مزدا 2 .بازار خودروی ایرانه دیگه.چه انتظاری داری ازش؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
        K.MAK.MISEL
        سوابق: (2635 دیدگاه) ,

        خخخخخ
        اگر بیاد
        این مذاکراتم بگیر نگیر داره،معلوم نیست چی بشه

        پاسخ
  4. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودروی داخلی
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    اگه بشه چی میشه.به نظر من همون اتفاقی که درمورد خرید و فروش سیم کارت تلفن همراه به وجود اومد باید در صنعت خودرو هم بوجود بیاد .زیاد دور نیست همین 13 یا 14 سال پیش من نوعی میرفتم یه سیم کارت همراه اول ثبت نام میکردم 500 هزار تومن بعد که بعد از چند ماه اون رو تحویل میگرفتم حد اقل دو برابر قیمت میفروختم حالا اگه شمارش از اون شماره قشنگها بود که چه بهتر .حال اینکه از دوستان که در خارج از ایران زندگی میکردن میشنیدیم که در بلاد آنور آب سیم کارت مجانیه یا قیمتش با یه ساندویچ برابری میکنه .بعد شاهد این بودیم که همین اتفاق تو همینجا هم افتاد بعد از اینکه یه سری اشخاص و یه سری مردم سود های آنچنانی بردن بازار سیم کارت بالاخره به قرار واقعی خودش برگشت . در مورد بازار خودرو در ایران هم همینطوره باید به روال واقعی خودش برگرده نظر شما چیه دوست عزیز من؟

    پاسخ
    1. حسن نقی خانی
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      من با نظر شما مخالفم چون این مقایسه کاملا غلطه.ببینید اگه فروش سیم کارت به قیمت پایین و ارزون خودش زمینه ساز یه سود خیلی بزرگ تر برای اپراتور میشه منظورم هزینه های ماهانه اون سیم کارته
      ولی در مورد خودرو داستان فرق داره چون اصل هزینه موقع خرید پرداخت میشه و سودش به قدری زیاده که هیچ آدم عاقلی چشم روش نمیبنده و ترجیح میده همچنان همین مسیرو ادامه بده

      پاسخ
      1. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودروی داخلی
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        دوست عزیز من منظورم از مثال سیم کارت سیر تحول یه کالا از حالت غیر منطقی به شرایط منطقی بود من منظورم اینه که قیمت خودرو هم باید منطقی بشه نگاه ما باید نسبت به خودرو از یه کالای سرمایه ای به یه کالای مصرفی تغییر کنه

        پاسخ
    2. پ.ب
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      کاملا درست گفتی، وقتی انحصار شکسته بشه دیگه ویران خودرو یا به خودش میاد، یا جمع میکنه میره . در هر سه حالت به نفع مردمه.
      حالت سومی در کار نیست. یعنی هست من جرات گفتنشو ندارم، آگه داشتم پدال نمیزاشتش.

      پاسخ
    3. حامد
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      متاسفانه در مورد خودرو چون قاچاقش خیلی سخت هست قضیه فرق میکنه و دولت حسابی رو گمرک واردات خودرو حساب باز کرده، تقریبا تنها کالایی هست که احتمال قاچاقش نزدیک به صفره( ولی صفر نیست)

      پاسخ
  5. momo
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    وای چی میشه !!
    فکر کن جا تویوتا هیوندا و کیا شاهده کامارو و موستانگ خواهیم بود 3>

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2635 دیدگاه) ,

      حالا خوبه شما تویوتا هیوندا کیا میبینی
      واه واه واه مردم از بس که پراید دیدم تو خیابون
      بس که مردم قدرت خریدشون پایینه

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل ALL CARS
    ALL CARS
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    خدا کنه فقط به خودروسازان امریکایی مثل همین جنرال موتورز بسنده نکنن و از خودروسازان اروپایی و ژاپنی وکره ی هم استفاده کنند تا مردم بتونن با هر سطح در آمدی خودرویی مناسب تهیه کنن وخدا کنه با قیمتی واقعی تر وحداقل به میزان بسیار کمی اختلاف نسبت به قیمت جهانی ارائه بشن

    پاسخ
  7. camaro
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    کاش قطعات تیونینگ استاندارد و ارزون بیاد تو بازار من به همون کامار ۶٩ راضیم

    پاسخ
  8. amir
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    سلام به همه زیاد دلتون خوش نکنین دوستان اگه هم وارد ایران بشن با قیمت های نجومی که بهشون میدن به جز عده ای خاص هیچ کس دیگه نمیتونه بخره همین پراید هم تا چند سال دیگه ارزوی حداقل 90درصد ایرانی ها میشه با این وضع افزایش قیمت

    پاسخ
  9. Junior
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    چند روز پیش یه مصاحبه در همین رابطه از یکی از مسئولین که اسمشو نمیدونم از تی وی پخش شد. طرف گفت ما برای ورود خودروهای امریکایی 7 تا شرط داریم، لحنش یه جوری منو یاد 7 خان رستم انداخت ، یعنی خیلی روش حساب نکنیم مردم.
    من نمیدونم چطور برای آشغالای چینی هیچ شرط یا پیش شرطی نمیذارن و گونی گونی ماشین چینی وارد میشه، ولی برای خودروهای با کیفیت اروپایی و امریکایی شرط میذرارن اونم 7تا!
    7 شرط = 7 خان رستم.

    پاسخ
  10. Archi Khan
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    جالبه هنوز ماشین های امریکایی نرسیده دوستان شروع کردن به پیشگویی !

    ” محصولات این شرکت نیز به‌جز مدل‌های خاص اسپرت و معدود خودروهای دیگر نظیر شورولت اسپارک و کروز، در بازار ایران آتیه ای چندان درخشان نخواهند داشت. ”
    حالا اینا چرا هول برداشتن ! الله اعلم

    پاسخ
  11. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    مشکل چیه؟ مردم راضی.طرف امریکایی راضی.سرمایه گذارای داخلی راضی.پس کی ناراضی؟امان از دست ایدئولوژی!!!

    پاسخ
  12. روح الله
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ینی میشه داج چارجرو با موتور 3.6 لیتری و 300 اسب بخار و صفر تاصد 4.7 ثانیه و دنده اتومات و 8 کیسه هوا فقط با «20 هزار دلار» تو ایران سوار شد؟؟؟
    وای خدای من!!!

    پاسخ
  13. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    شروط طرف ایرانی برای ورودشرکت های مطرح آمریکایی و آلمانی و ژاپنی و کره ای
    1)باید پلت فرم مشترک تهیه کنید
    2)همان سودی که از جانب فروش تیبا و رانا و دنا و ساینا و پایا و آریس و پراید و مشتغات 405 و پیکان به جیب ما واریز میشد کما فی السابق بما بدید (مدیر عامل ویران خودرو و سایه بان)
    3)در فکر تغییر پلت فرم زرت و زرت و مدل های جدید سال به سال نباشید یک مدل حداقل 40 سال تولید کنید
    4)به کشور دوست و برادر عزیز و مظهر امید و متانت و امنیت “عراق”به یک چهارم قیمت داخلی صادرات و به سوریه و کشورهای آفریقایی هرساله رایگان صادرات داشته باشیم
    5)طوری باشد که کیفیت همه ساله پایین تر از سال قبل باشد که مردم یک وقت بفکر کیفیت و آپشن های بهتر نیوفتند
    6)قیمت گذاری جهانی نباشد بلکه اینجا ایران است و ما قیمت میگذاریم با افزایش قیمت دلار 3 برابر قیمت ها افزایش یابد و با نصف شدن قیمت ارز و از جمله دلار قیمت ها 15 درصد افزایش یابد یعنی در هر صورت افزایش داشته باشیم
    7)سعی شود همه با هم با همکاری و بدور از حاشیه سازی بجای قطعات نامرغوب خارجی از قطعات مرغوب و یکبار مصرف چینی استفاده کنیم که چرخ کارخانه و قطعه فروش و تعمیرکار هم بچرخد
    ……………………………………………………………شروط ها برای طرف چینی :
    برای کشور دوست و برادر چین شرط خاصی نیست یعنی ملالی نیست جز دوری و دلتنگی برای اسامی جدید تسه تسه یانگ ،میتئوندرا،چانگبال،و هابال وبال..
    لطفا این اسامی طوری انتخاب شوند که فرهنگ مردم آنرا بپذیرد مانند چری و جک ..این چند شرط را رعایت کنید هر خودرویی خواستید تولید کنید عزیزان ..

    پاسخ
  14. Aventador
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقا هنوز که نه به داره و نه به باره…. هر روز ایرانی یه چیزی برای بیانیه سوئیس میگن و آمریکایی یه چیز دیگه..عمرا توافق بشه

    پاسخ
  15. hero
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    چی میگین شما؟!
    اولا اینکه به تازگی سایت های اینترنتی خودروسازای آمریکایی بروی کاربران ایرانی بسته شده ( همین الان امتحان کنید)
    و باید از فیلتر شکن استفاده کرد! ( دقیقا مانند سایت انویدیا)
    دوم اینکه ما همین الان هم کپی ماشینای آمریکایی رو داریم! هیوندای و کیا!
    ساخت کره هستن ولی از طراحی و تکنولوژی جمس و فورد استفاده میکنن.
    پس دیگه چه نیازی به حضور آمریکایی ها هست؟
    سوم اینکه با وجود ممنوعیت واردات بالای 2500 سی سی چه لذتی از وارد شدن
    یه ماشین آمریکایی 4 سیلندر میشه داشت؟
    چهارم اینکه با وجود اینهمه گاری چینی که هر روز مثل قارچ هم بیشتر میشن
    به نظر شما این مافیای واس ماس براحتی دست از سر مردم برمیداره و اجازه ورود برند های معروف غربی رو میده؟
    پنجم اینکه اگه هم بیاد طوری قیمت گذاری میشه که باز فقط همون قشر واس ماس
    بتونن بخرن!

    پاسخ
  16. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    دقیقا حق مطلب ادا کردی hero در حال حاضرم خودروهایی با سرمایه گذاری آمریکایی داریم و مورد تایید آمریکا کیا هیوندای و اینم درسته چینی های بی کیفیت مایانی ندارند

    پاسخ
  17. ashi
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    به نظر من که ماشین امریکایی با قیمت درست تو ایران نمیاد چون بالاخره بعضیا باید سود کنن یا نه? ولی با قیمت نجومی که هست. سفارش بده پول گمرکشم بده ، تحویل بگیر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.