آغاز عصر جدید برای اسمارت

شانزده سال از تولید نخستین خودروی اسمارت مرسدس به عنوان یک خودروی الگو برای زندگی مدرن شهری می‌گذرد. در طول این مدت دو نسل از اسمارت دو نفره فورتو و یک نسل از مدل چهار نفره فورفور معرفی شدند. حالا زمان برای یک رویش دوباره فرا رسیده است و اسمارت جامه ای تازه و روزآمد بر تن خواهد کرد.

2015 Smart ForTwo And ForFour
2015 Smart ForTwo And ForFour

اسمارتهای جدید روی پلتفرم کاملاً جدید نسل سوم رنو توئینگو ساخته می‌شوند در حالی که پلتفرم قبلی برگرفته از میتسوبیشی کلت ارتقا یافته بود.

smart fortwo 2014
smart fortwo 2014

این موضع باعث خواهد شد که اسمارت هزینه‌های تولید را کاهش داده و از روند زیان‌آور قبلی به سمت سودآوری حرکت کند.

2015 Smart ForTwo And ForFour
2015 Smart ForTwo And ForFour

طراحی نسل جدید اسمارت واقع‌گرایانه و مدرن به نظر می‌رسد. سبک بدنه با کشیدگی بیشتر قسمت جلویی و تمایز آن از نظر زاویه با شیشه و ستون‌های جلو، از حالت یک باکس به فرم یک و نیم باکس درآمده است. البته نمای جانبی با غلاف درها و سقف با رنگی متفاوت کاملاً مشابه نسل قبل می‌باشد. عناصری مثل دستگیره درب‌های سه گوش در اینجا هم به چشم می‌خورند. این موضوع باعث می‌شود که کسی اسمارت را با خودروی دیگری اشتباه نگیرد.

چراغ‌های بزرگ با لامپهای LED روزتاب کمی معمولی به نظر می‌رسند. در عوض جلوپنجره لانه‌زنبوری جلوه ای زیبا به قسمت جلوی خودرو داده است. چراغ‌های عقب نیز با لامپ‌های LED جلوه ای زیبا دارند. مقایسه رخ‌به‌رخ مدل جدید و قدیم، نشان از پختگی طراحی و رسیدن به بلوغ دارد.

2015 Smart ForTwo And ForFour Interior
2015 Smart ForTwo And ForFour Interior

طراحی داخلی در نگاه کلی، کمی نا امید کننده است. البته این طراحی مینی مال و ساده که بیشتر به مدلهای رنو شباهت دارد، در مقایسه با نسل قبل یک جهش به حساب می‌آید. لااقل در کیفیت مواد و تجهیزات و ارگونومی می‌توان رشد خوبی را دید. غربیلک فرمان بسیار زیبا و مدرن است. حتی نمایشگرهای دیجیتال داشبورد و کنسول هم جذاب هستند. تریم داخلی دو رنگ و شاد است. اسمارت از حداقل کلیدها و دکمه‌ها استفاده کرده است که گرایش و مد جدید طراحی کابین‌ها می‌باشد.

سه نوع تریم داخلی با سطوح تجهیزات مختلف را می‌توان برای اسمارت جدید انتخاب کرد. تجهیزاتی نظیر ورود بدون کلید، کروز کنترل، دماسنج خارجی، صفحه نمایش LCD، گرم‌کن صندلی‌ها، فرمان با کلیدهای چند منظوره روی آن و سیستم صوتی JBL نیز قابل سفارش می‌باشند. سقف خودرو می‌تواند به صورت معمولی، شیشه ای و یا پارچه ای بازشونده باشد. متاسفانه شیشه پنجره های عقب ثابت می باشد و پایین کشیده نمی شوند.

2015 Smart ForTwo
2015 Smart ForTwo

ابعاد سپر به سپر اسمارت نسبت به سابق تغییری نکرده است اما همچنان تمرکز روی استفاده از همه فضا به شکل مفید بوده است. هر دو مدل عرضی برابر با 1660 و ارتفاع 1550 میلی‌متر کاملاً مشابه به نظر می‌رسند اما طول مدل پنج درب 3490 و فاصله بین دو محور آن 2494 میلی‌متر است. مدل دو درب فورتو هم 2690 طول و فاصله 1873 میلی متر فاصله دو محور دارد.

بعلاوه در مدل فورفور، درب عقب با زاویه 85 درجه باز می‌شود که سهولت ورود و خروج سرنشینان را به همراه دارد. تکیه‌گاه صندلی‌های عقب تا شو می‌باشند که باعث می‌شود فضای صندوق بار از 185 لیتر تا 730 لیتر گسترش یابد. در حالی که در مدل دو درب باید به فضای 260 لیتری محفظه بار قناعت نمود.

نکته جالب در مورد اسمارت جدید، قرارگیری موتور آن در عقب می‌باشد. به همین دلیل هواکشهای کوچکی روی گلگیرهای عقب به چشم می خورند. دیفرانسیل نیز روی چرخ‌های عقب جای گرفته است. این کاملاً با آن چیزی که از یک خودروی کوچک شهری انتظار داریم، متفاوت است.

2015 Smart ForFour
2015 Smart ForFour

سیستم تعلیق اصلاح شده و فرمان الکتریکی جدید و فاصله بین دو محور کوتاه و وزن سبک، فرمان دادن به خودرو در فضاهای باریک و کوچک شهری بسیار آسان خواهد بود. قطر دایره چرخش اکنون به 6.95 متر کاهش یافته است. ایمنی این خودرو نیز نسبت به نسل قبل در یک جایگاه بالاتر خواهد بود.

2015 Smart ForFour
2015 Smart ForFour

در ابتدای ورود، برای اسمارت جدید، دو موتور سه سیلندر در نظر گرفته شده است. موتور 1.0 لیتری با تنفس طبیعی که 70 اسب بخار قدرت و 91 نیوتن متر گشتاور دارد و موتور توربوی 900 سی سی که 89 اسب بخار نیرو و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌نماید. البته چند ماه بعد، موتور پایه 59 اسبی نیز ارائه خواهد شد. مدل‌های الکتریکی یا حتی مدل قدرتمندتر برابوس هم به تدریج معرفی می‌شوند. انتقال نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی یا شش سرعته خودکار با امکان تعویض دستی و کلاچ دوگانه صورت می‌گیرد.

[jwplayer mediaid=”80455″]
قیمت اسمارت فورتو کمتر از 11 هزار یورو می‌باشد و البته مدل چهار در فورفور حدود 600 یورو گران تر خواهد بود. مدلهای کروکی نیز با تاخیر معرفی خواهند شد. [دانلود ویدئو]

30 دیدگاه

  1. احمدرضا فقط آلمان فقط بنز
    سوابق: (394 دیدگاه) ,

    خخیییییییلی قشنگ شده من اصلا از اسمارت خوشم نمیومد ولی الان عاشقشم به نظر من از تویتا aygo خیییلی بهتره

    پاسخ
    1. Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      آره دقیقاً
      حس میکنی شخصیت جالبی داره
      خیلی با مزه ست

      پاسخ
      1. هادی
        سوابق: (170 دیدگاه) ,

        یه شعر برای این ماشین سرودم لطفا گوش کنین
        مرا این همه خوشبختی محاله محاله تورو داشتن توی خوابو خیاله خیاله

        پاسخ
    2. مک میسل
      سوابق: (2630 دیدگاه) ,

      عالیه.بی شک ماشین جمع جور و خوبیه!ولی داخلش به نظرمن بچگونه طراحی شده ولی از اون بگذریم واقعا خوبه….

      پاسخ
      1. mory
        سوابق: (403 دیدگاه) ,

        آقا ما تهرانیم خیابون خاوران … یه نوک مدادیش رو بفرستید نه نه دوتاش کن
        چقدر داخلش خوشکله (به طرز بی رحمانه ای خوشکل طراحی شده)

        پاسخ
        1. mory
          سوابق: (403 دیدگاه) ,

          یه سوال یه سوال
          میدونید من وقتی ماشینی به کار آمدی و قشنگیه این میبینم
          به چه فکری میفتم؟
          مدیران ایران خودرو و سایپا چه ماشینایی سوار می شن؟
          هی یادم میرفت بپرسم

      2. qiasi206
        سوابق: (58 دیدگاه) ,

        منم موافقم داخلش بچگونه ست ولی ماشین خوبیه مخصوصا امکاناتش و مصرفش

        پاسخ
    3. انزو
      سوابق: (370 دیدگاه) ,

      از رقبای داخلی میشه به ماشین مینور اشاره کرد.

      پاسخ
      1. انزو
        سوابق: (370 دیدگاه) ,

        البته مینور قدرت وحشتناک 18 اسب بخاری رو در سینه نهفته داره!!!!!!ک این ماشین ک سهله میتونه رقیبی جدی واسه بوگاتی ویرون و کونیخزگ وان باشه!

        پاسخ
        1. خاوری مزراتی
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          حیف پدال ننوشته وزنش چقده؟

    4. ها؟!
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      سلام
      کسی میدونه حداکثر سرعتش حدودا چنده؟

      پاسخ
  2. yasin
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    من همیشه ازاین ماشین خوشم میود ولی این نسلش هم گوگولی مگولی شده.!!!

    پاسخ
  3. sky
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    ای کاش اینجور ماشینا تو ایرانم بودن برای توی شهر خیلی خوبن.

    پاسخ
  4. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    نسل قبلیش خیلی بهتر بود
    مدل 2015 خیلی بچگانه و عروسکی شده
    آدم روش نمیشه توش بشینه

    پاسخ
  5. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    شبیه به مینی مایر شده

    پاسخ
  6. VAHID JINPACHI
    سوابق: (860 دیدگاه) ,

    این چیه که بخوان کروکش رو بسازن؟

    پاسخ
  7. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    پدال فقط جهت اطلاع میگم که اسمارت ها الگویی برای خودرو های شهری برای اولین بار نبودن
    چون سال هاست در ژاپن از این کلاس خودرو فروش میره و خیلی هم طرفدار داره اونجا و چیز جدیدی نیست.
    در مورد اسمارت جدید
    مدل 4 نفرش اگه زیر 14 هزار تا تموم بشه عالی میشه

    پاسخ
  8. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    طراحی داخلیش خلاقانه است ، یک حرف تازه است

    پاسخ
  9. فواد
    سوابق: (272 دیدگاه) ,

    شبيه پيكانتو نيست؟ كلا از اين ماشينا خوشم نمياد.

    پدال عزيز لظفا در مورد gt 86 يه مطلب بذار.

    پاسخ
  10. عباس
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    تو ایران بیاد میتونه با پراید و تیبا رقابت کنه؟؟؟؟

    پاسخ
  11. فرزاد
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    دو درش دیگه زیادی جمع و جوره…4درش زیباتره!

    پاسخ
  12. هادی
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با پدال شیفتر و فرمان برقی سانروق رنگ نارنجی ساخت المان قیمت مشتی
    […]

    پاسخ
  13. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    خیلی عالیه . اینجوز ماشینا در این کلاس باید رنگ و وارنگ باشن .

    پاسخ
  14. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    بچه ها میدونستید که اسمارت جزو معدود ماشین هایی هست که میتونه در همه

    جای دنیا به صورت عرضی پارک کنه ؟؟؟؟؟

    پاسخ
  15. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    ماشین خوبیه میتونست تو ایران برای پیک موتوریا باشه تا کمتر دچار تصادف و مرگ بشن
    کلا به جای موتور میرفتن این ماشینای کم مصرف و ارزون رو میخریدن

    پاسخ
  16. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    اقتصادی و خوب بدرد خانم ها خیلی میخوره

    پاسخ
  17. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ایمنیش از همه ماشینای ما بالاتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.