بررسی مرسدس‌بنز SL400 مدل ۲۰۱۵

هر چقدر هم سن شما بالا رود، شاید خودروهای اسپورت آن احساس قبل را برای شما نداشته باشند، ولی هنوز هم رانندگی در یک جاده کوهستانی با تابش آفتاب و جریان هوای گرم از بالای شیشه جلو، همچنان می‌تواند تأثیر خوشایند خود را داشته باشد. با این حال، زندگی روزمره بیشتر شامل رانندگی در ترافیک‌های شلوغ تا رسیدن به محل کار است. در این حالت، سقف کانورتیبل را بالا خواهیم برد و به فکر سیستم کنترل هوا می‌افتیم.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

مرسدس بنز SL را دقیقاً نمی‌توان یک خودروی اسپورت دانست؛ چیزی که از دهه ۵۰ به این طرف نیز نبوده است. پس از ارائه درهای بال‌پرنده‌ای (Gullwing)، مدل SL تبدیل به نوعی خودروی اسپورت مناسب برای سنین بالاتر تبدیل شد که این موضوع هم در طبیعت و هم در قیمت‌گذاری آن مشخص می‌شد.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

در هر حال، این قیمت بالا، جلوی ورود این مدل را به اکثر خانه‌ها گرفته است. در همین حال، مرسدس‌بنز برای نزدیکتر کردن SL به دستان مشتریان خود، مدل SL400 را برای ۲۰۱۵ ارائه کرده است. در این مدل، مانند همیشه برای پیشرانه از یک موتور ۳ لیتری دو توربوشارژر V-6 با قدرت ۳۲۹ اسب‌بخار استفاده شده که با یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک همراه شده است. قیمت SL400 از ۸۴ هزار و ۹۲۵ دلار آغاز می‌شود که ۲۲۹۰۰ دلار کمتر از مدل SL550 با قدرت ۴۲۹ اسب‌بخار است.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

در همین حال، در خودروی تست امکانات آپشن بسیار خوبی استفاده شده که از آن جمله می‌توان به مواردی چون طراحی چرمی «دیزاینو» از جنس چرم ناپا به ارزش ۴۵۰۰ دلار اشاره کرد که ظاهر بسیار سطح بالایی برای کابین ایجاد می‌کند. و دیگر آپشن‌ها شامل رنگ‌آمیزی سیاه رنگ «موچا بلک» به ارزش ۲۳۰۰ دلار، تریم مشکی برای داخل کابین به ارزش ۱۵۰۰ دلار، چرخ‌های ۱۹ اینچی به ارزش ۵۰۰ دلار، یک سقف شیشه‌ای با قابلیت تنظیم نور که با عنوان «مجیک اسکای کنترل» شناخته می‌شود و هزینه اضافی برای آن ۲۵۰۰ دلار است و یک پکیج پرمیوم به ارزش ۴۹۰۰ دلار شامل تجهیزاتی چون دوربین نمای عقب، سیستم پارک خودکار، خنک‌کننده صندلی‌ها، گرم‌کن قسمت گردن، قابلیت ماساژ، درب خودکار صندوق‌عقب و یک کلید مجاورت. در میان همه این آپشن‌ها، آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند، طراحی داخلی «دیزاینو» و همین پکیج پرمیوم است.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

حتی اگر این همه آپشن استفاده نشده بود، این جدیدترین مدل SL هنوز هم با پرداخت مناسب چرم در کابین و ترکیب مناسب طراحی، می‌توانست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. سیستم فرمان و هندلینگ شرایط چابکی یک خودروی اسپورت را دارند و در همین حال، ایجاد هیجان در رانندگی با SL هیچ‌گونه سختی برای راننده ایجاد نمی‌کند. همانند بسیاری از خودروهای اسپورت یا سوپرماشین‌ها، فرق نشستن بر روی صندلی‌های خودرو با رانندگی سرعت در آن، مثل فرق خوابیدن در خانه با خوابیدن بر روی یک «فوتون» است. بهینه‌سازی کلاس S و سطح بالای نویز که ۶۵ دسی‌بل در سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت است، شما را از خستگی در رانندگی دور نگه می‌دارد، دینامیک رانندگی‌ای شبیه به AMG، شما را درگیر خود می‌کند و امکانات راحتی در کابین، همانند یک «میباخ» برای شما فراهم شده است.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

در مورد شرایط مصرف سوخت، اعداد چندان جالبی دیده نمی‌شوند؛‌ ولی در این مدل، شتاب ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مدت ۴/۶ ثانیه اتفاق می‌افتد و طی‌کردن مسیر یک‌چهارم مایل نیز در مدت ۱۳/۱ ثانیه رخ می‌دهد که سرعت نهایی در پایان این مسیر ۱۷۵/۴ کیلومتر بر ساعت است. این در حالی است که مدل استاندارد پورشه 911 کاررا به میزان ۰/۴ ثانیه در هر دو تست سریعتر عمل می‌کند و SL550 در ۴/۱ ثانیه سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. در عین حال، موتور V-6 قدرتی آرام و بدون استرس فراهم می‌کند و راه‌انداختن آن همراه با نگه‌داشتن ترمز و رساندن دور موتور به ۲۰۰۰ و سپس رها کردن، بسیار آسان است. در مورد سیستم کنترل شروع حرکت، هیچ‌گونه چیز غیرعادی دیده نمی‌شود و تنها یک بکسواد هجومی و SL400 که به سرعت از نظر ناپدید می‌شود.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

در تست لغزش در پیچ، SL چسبندگی جانبی به میزان 0.92 g از خود نشان می‌دهد و در همین حال، بی‌پروایی عجیبی در شاسی دیده می‌شود که بیشتر ناشی از توزیع وزن 50/50 در آن است. نسبت به مدل SL550، مدل سبکتر با پیشرانه V-6، وزن کمتری را بر روی تایرهای جلو قرار داده است. البته وزن کلی ۱۷۴۳ کیلوگرم در SL400، واقعاً وزن سبکی نیست، ولی در هر حال حدود ۱۳۴ کیلوگرم از SL550 سبک‌تر است. در نتیجه، SL400 چالاکتر نشان می‌دهد و طبع هیجان‌انگیزتری دارد. بهینه‌سازی‌ها و امکانات لوکس نیز نتوانسته‌اند از سطح دینامیک رانندگی آن کم کنند.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

خودرویی که در عین داشتن این عملکرد، راحتی را فدا نکرده باشد، واقعاً شایسته تحسین است و به راحتی می‌توان دل را به آن باخت؛ البته اگر ظاهر بهتری برای SL400 طراحی شود، این کار بسیار راحت‌تر از قبل نیز می‌شود. نسل کنونی SL شرایط چندان سطح بالایی از نظر ظاهری ندارد و از این نظر نسبت به نسل قبلی، یک گام به عقب برداشته است. دماغه بلند و چهارگوش به همراه چراغ‌های جلوی بزرگ ترکیبی عجیب را ایجاد کرده‌اند و دمِ گرد با دیگر عناصر زیباشناسانه گوشه‌دار ترکیبی نامتجانس پدید آورده است. شاید لازم باشد که طراحان مرسدس‌بنز دوباره برای داشتن ظاهری زیبا در SL، نقشه‌های دیگری بکشند.


در این سطح قیمت، شاید نتوان به سادگی از کنار ویژگی‌های ظاهری یک خودرو گذشت. ولی اگر می‌توانید ذهن خود را از طراحی خارجی و بدنه رها کنید، SL400 یکی از بهترین رانندگی‌ها را در بین SL ها دارد. SL از قدیم‌الایام به عنوان یک خودروی ذاتاً اسپورت مطرح بوده، ولی آخرین نسل از آن توانسته هم «اسپورت» و هم «لوکس» باشد. مشتری‌های تیپ بزرگسال که این شخصیت دوگانه آن را می‌پسندند و دستمزدهای بالاتری نیز می‌گیرند، احتمالاً می‌توانند یکی از این خودروها را سفارش دهند.


مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.
  • قیمت مدل تست: ۱۰۶۳۳۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۸۴۹۲۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۲۹۹۶ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۲۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۴۸۰ نیوتن‌متر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

2015 Mercedes-Benz SL400
2015 Mercedes-Benz SL400

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۵۸۶ متر.
  • طول ماشین: ۴/۶۱۳ متر.
  • عرض: ۱/۹۴۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۳۱۶ متر.
  • وزن کلی: ۱۷۴۳ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۶ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۸ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۳ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۵/۴۲ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی، تخمین خودروساز): ۲۴۹/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 92g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۸/۷۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

22 دیدگاه

  1. 1A1
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    فرم بدنشو چراغاش عالییه،ولی دقت کرده باشین چراغای جلوشو وردارین انگار یه تیکه اهنه(لخت)…

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      یعنی چی برداریم؟ خب برای اکثر ماشینها شاید صدق کنه

      پاسخ
    2. ارش
      سوابق: (122 دیدگاه) ,

      یعنی اگه تعرفه واردات صفر بود میشد با 400میلیون راحت خرید!!رانندش هم زن بود بهش حسودیم شد!!کلا وقتی میبینم راننده ماشین گران قیمت یه خانوم یا دختر هست بدجور حسودی میکنم و حرص میخورم!!شما هم مثل من هستید؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل rapbaz
    rapbaz
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    به نظرم یکم چراغ عقباش بنزی نیست!! و شاید اگه فرم دیگه ای داشت قشنگ تر بود!
    ولی در کل طراحی زیبایی داره وخصوصا چراغای جلو و جلو پنجره
    داخل ماشینم که حرف نداره!

    پاسخ
  3. محمد حسین
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    طراحیش نسبت به نسل های قبل یه کم از ابهتش کم کرده اما چیزی از ارزش هاش، نه!
    باتشکر از آقای حسینی

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل AliZeus
    AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    بجز عقب ماشین همه جاش عالیه…عقبش قدیمی بنظر میرسه…

    پاسخ
  5. bab
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    من یه نظریه دارم که به نظر سنجی میزارم
    برای اینکه ببینیم چراغ جلو ومخصوصا عقب یه ماشین قشنگه باید تو شب که روشن دید و نظر داد نه تو روز
    موافق مثبت
    مخالف منفی

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      خب معلومه شب بهتره بخاطر اینکه تاریکه و نور بهتر دیده میشه و زیبائیه عجیبی پیدا میکنه مخصوصا چراغهای ب ام و لامصب چشمو میخوره!

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
    Carbonado Aventador
    سوابق: (3638 دیدگاه) ,

    از دوستداران مرسدس عذر خواهی میکنم…
    ولی
    خداییش نمای جلوش شبیه عقب مونده هاست!!!

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    برای کسایی که با سفتی خودروهای سوپر اسپورت مثل911حال نمیکنن بهترین گزینه هست در رانندگی مسافت زیادم ادم خسته نمیکنه

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    تنها کروک دنیا که بدون سقف یا با سقف زیباست و پرابهت یا بهتره بگیم چیزی از ارزشاش کم نمیشه
    ولی amgاین مدل یه چیز دیگس

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    از 911 خیلی بهتره. ماشاالله به مرسدس.

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      من خودم عشق پورشم و عملکرد پورشه از این بهتر هست ولی واقعا با ابهتو زیباست خیلی بنزه
      در ضمن از چه لحاظ از پورشه خیلی بهتره؟ شاید تو یکی دو مورد بهتر باشه ولی خیییلیی نه

      پاسخ
    2. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      احمد باز گیر دادی به پورشه دست از سر کچل این پورشه بردار

      پاسخ
  10. Ali Reza
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    ممکنه با من موافق نباشین ولی خیلی زیباس!!
    دوستش دارم

    پاسخ
  11. Nima
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    amg gt خیلی سرتر از اینه و البته گرونتر

    پاسخ
  12. رهگذر
    سوابق: (343 دیدگاه) ,

    یعنی من هم پیر مردم!! که عاشق این ماشین شدم ؟با توجه به اینکه کوپه و اسپرت.. این سبک ماشین دوست ندارم !

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل rapbaz
    rapbaz
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    تنهایی ینی : هر ربع ساعت یبار پدالو چک کنی

    پدال دمت گرم خیلی کارت درسته 🙂

    پاسخ
  14. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    آقا این تخمین های محیط زیست و حساب کنید یه وقت سرشون کلاه نذارن این آمریکائی های یانکی باز داستانه…

    پاسخ
  15. محمد رحیمی
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    من عاشق این ماشینم…همین و بس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.