دوئل ژرمن ها با عطر هوای تازه

صنعت خودروسازی آلمان به واقع یکه تاز تولید محصولات با کیفیت با سطح تکنولوژیکی و کارایی بالا در سطح اول دنیا است. این مقاله چالش میان سه تا از بهترین خودروهای اسپرت روباز آلمانی است. آئودی – آر 8 وی 8 اسپایدر، مرسدس بنز – اس ال 63 آ ام گ و پورشه – 911 اس کابریو ستارگان این دوئل بزرگ و نفس گیر هستند.

Luxury Convertible Comparison
جدال کانورتیبل های لوکس آلمانی

در ابتدا به نوع و محل قرار گیری پیشرانه هر خودرو می‌پردازیم که از این نظر انتخاب‌های متفاوتی را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. مرسدس بنز اس ال 63 آام گ از یک پیشرانه 5.5 وی 8 جدید با تغذیه دو توربو شارژر بهره می‌برد که این پیشرانه قادر به تولید 564 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه با گشتاور باور نکردنی 664 پوند- فیت در 2250 دور در دقیقه می‌باشد. در عوض پیشرانه 4.2 لیتری وی 8 آئودی اسپایدر که به صورت طبیعی تغذیه می‌شود توانایی تولید 430 اسب بخار در 7900 دور در دقیقه و گشتاور 317 پوند – فیت در 4500 دور در دقیقه را دارد. کوچک‌ترین پیشرانه گروه هم متعلق به پورشه 911 اس کابریو است که با حجمی معادل 3.8 لیتر و آرایش 6 سیلندر تخت قادر به تولید 400 اسب بخار در 7400 دور در دقیقه با گشتاور 325 پوند- فیت در 5600 دور در دقیقه را دارد.

Luxury Convertible Comparison audi Mercedes-Benz Porsche
Luxury Convertible Comparison audi Mercedes-Benz Porsche

محل قرارگیری پیشرانه های این سه خودرو نیز کاملاً متفاوت بوده به طوری که پیشرانه پورشه بر روی اکسل عقب است، آئودی یک خودروی موتور وسط می‌باشد و مرسدس بنز نیز طبق سنت همیشگی خود، پیشرانه را در جلوی راننده قرار داده است. هر سه خودرو از جعبه دنده های 7 سرعته استفاده می‌کنند با این تفاوت که جعبه دنده آئودی آر 8، هفت سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه است ( S tronic)، در مرسدس بنز – اس ال 63 از جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک معروف محصولات آ ام گ (MCT) بهره گرفته شده و در پورشه تست ما نیز یک جعبه دنده 7 سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو را دارد. در انتهای حلقه تولید و انتقال نیرو قابل ذکر است که تنها آئودی آر 8 از سیستم انتقال به چهار چرخ بهره می‌برد، هم پورشه و هم مرسدس بنز نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌نمایند.


همچنین در این بین تنها اس ال 63 با سقف فلزی عرضه می‌شود و دو خودروی دیگر این گروه با سقف پارچه ای تولید شده که همین امر در کاهش وزن این دو خودرو نقش بسزایی دارد. آئودی آر 8 و مرسدس بنز اس ال 63 آام گ هر دو دونفره بوده ولی پورشه یک ردیف (نه چندان جادار) نیز در پشت صندلی‌های جلوی خود دارد.


وقتی صحبت از خودروهای اسپورت روباز می‌شود شتاب و سرعت نهایی آن‌ها بحث داغی است که نمی‌توان از آن گذشت. در رقابت درگ بین این سه خودروی پر طرفدار آلمانی مرسدس بنز اس ال 63 آام گ در 1.6 ثانیه از مرز 48 کیلومتر در ساعت گذشته، این عدد در پورشه و آئودی 1.4 ثانیه می‌باشد که این کندی 0.2 ثانیه ای نشان از وزن بالاتر مرسدس نسبت به دیگر رقبا است ولی رفته رفته و با رسیدن به سرعت 64 کیلومتر در ساعت هر سه خودرو عدد 2.2 ثانیه را به ثبت می‌رسانند، اس ال و آر 8 در 2.9 ثانیه به سرعت 80 کیلومتر در ساعت می‌رسند در مقابل 3.2 پورشه و در نهایت این مرسدس بنز اس ال 63 است که در 3.5 ثانیه از مرز 96 کیلومتر در ساعت گذشته و پیروز رقابت شتاب اولیه گروه لقب می‌گیرد آئودی آر 8 با 0.5 ثانیه اختلاف دوم (4 ثانیه) و پورشه 911 اس کابریو نیز با 0.7 به مقام سوم (4.2 ثانیه) گروه بسنده می‌نماید (البته پورشه تست ما از جعبه دنده دستی بهره مند است که همین امر می‌تواند کندی چند دهم ثانیه ای را در بر داشته باشد).


در تست 400 متر هم مرسدس اس ال 63 با زمان 11.8 و سرعت نهایی 198 کیلومتر در ساعت کمترین زمان را کسب می‌کند، آئودی آر 8 و پورشه 911 اس با 12.5 ثانیه و سرعت 183 و 177 کیلومتر در ساعت مشترکا به مقام دوم دست پیدا می‌کنند.


روی دیگر سکه وقتی نمایان می‌شود که در تست ترمز (100 کیلومتر تا 0) پورشه با کوچک‌ترین دیسک‌های ترمز بهترین زمان و مسافت لازم را با 28 متر تا توقف کامل کسب می‌نماید. آئودی آر 8 با 30 متر دوم می‌شود و مرسدس – بنز اس ال با 31 متر به مقام سوم می‌رسد. همچنین کسب عدد 1.01 جی در تست شتاب جانبی برای 911 اس نشان از پایداری فوق العاده این خودرو به نسبت دو رقیب دیگر خود می‌باشد در مقابل اس ال 63 آ ام گ و آر 8 توانستند به رقم 0.97 جی دست پیدا کنند. این اعداد و ارقام وقتی معنا پیدا می‌کنند که بدانیم پورشه در جلو و عقب از رینگ‌های آلومینیومی 20 اینچی و تایرهای 245 و 295 پیرلی سری پی زیرو ، آئودی از رینگ‌های آلومینیومی فورج کاری شده 19 اینچی و تایرهای 235 و 295 پیرلی سری پی زیرو و مرسدس بنز از رینگ‌های آلومینیومی 19 در جلو و 20 اینچی در عقب با تایرهای 255 و 285 ساخت کنتیننتال بهره می‌برند.


سنگین وزن‌ترین خودروی گروه اس ال 63 است با وزنی معادل 1862 کیلوگرم، تقسیم وزنی برابر51 درصد جلو 49 درصد عقب دارد که از این نظر بهترین می‌باشد، 58 درصد وزن آئودی 1772 کیلوگرمی در عقب و 42 درصد جلو توزین می‌شود، مهندسان سبک‌ترین خودروی گروه نیز نسبت 38 در جلو و 62 در عقب را برای پورشه 1556 کیلوگرمی در نظر گرفته‌اند.


رویکرد پورشه برای پیشرانه های کم حجم با کارایی بالا باعث شده تا در تست مصرف سوخت نیز این خودروی محبوب با مصرف سوخت 14.9 لیتر در شهر و 10.5 لیتر در بزرگراه بهترین باشد، مرسدس بنز با 16.6 لیتر و 11.3 لیتر دوم و آئودی با 20.2 لیتر و 12.3 لیتر به مقام سوم دست پیدا کند.


برای خرید این سه خودرو روباز اسپرت باید کمی بیشتر از خودروهای اسپرت معمولی دست در جیب خود نمایید، قیمت پایه پورشه 911 اس روباز 108.950 دلار است( که 911 تست ما قیمتی معادل 141.600 دلار دارد)، آئودی آر 8 روباز با قیمت پایه 140.050 دلاری خود (البته که نمونه تست شده قیمتی برابر با 155.050 دلار دارد) به مراتب ارزان‌تر از مرسدس بنز – اس ال 63 آ ام گ با قیمت پایه 146.075 دلار (نمونه تست شده171.225 دلار قیمت دارد) می‌باشد.


طرفداران این سه خودرو آنقدر تعصب دارند (به ویژه پورشه و مرسدس بنز) که حتی در صورت برتری خودرویی دیگر، آن‌ها باز ماشین مورد علاقه خود را انتخاب می‌نمایند ولی با توجه به پارامترهای فنی و قیمتی و اختلاف کم رقبا که در بالا ذکر شد برنده این دوئل نفس گیر را می‌توان پورشه 911 اس کابریو بر شمرد.

ترجمه: امیر پارسا

60 دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.