مرسدس بنز یونیماگ هفتادساله شد

مرسدس بنز یونیماگ احتمالاً تواناترین ماشین آفرودی است که تاکنون ساخته شده است. وسیله‌ای که تاکنون تعداد بی‌شماری از آن در سراسر دنیا فروخته شده است. زندگی یونیماگ بیش از 70 سال پیش به‌عنوان یک تراکتور در آلمان آغاز شد و توانست به روند بازسازی آلمان ویران‌شده در جنگ سرعت بخشد.

«آلبرت فردریش» یکی از مهندسین دایملر در اکتبر سال 1944 شروع به توسعهٔ یونیماگ نمود یعنی زمانی که نیروهای متفقین آلمان را اشغال کردند. نقشه‌های ساخت یونیماگ به‌سرعت تکمیل شد و تنها سه ماه بعد، جنگ جهانی دوم در اروپا پایان یافت. در آن سال‌ها آلمان تا حد زیادی خسارت دیده و ویران شده بود به همین دلیل نیاز به یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی جهت بهبود بازدهی مزارع و جنگل‌ها شدیداً احساس می‌شد تا آلمان بتواند مجدداً روی پای خود بایستد.

پروتوتایپ 1 یونیماگ سال 1946
پروتوتایپ 1 یونیماگ سال 1946

بااین‌حال هنگامی‌که نقشه‌های یونیماگ به هیئت‌مدیرهٔ دایملر نشان داده شد، با بی‌علاقگی آن‌ها روبرو گردید؛ اما فردریش آن‌ها را به نیروهای اشغالگر نشان داد و سرانجام توانست اجازهٔ ساخت پروتوتایپ‌های اولیه را کسب کند. بدین ترتیب نهایتاً در 9 اکتبر 1946 اولین پروتوتایپ یونیماگ با نام پروتوتایپ 1 ساخته شد. این نمونه چیزی بیشتر از یک شاسی تقریباً لخت نبود که جهت حمل چوب طراحی شده بود.

اولین سری‌های تولیدی یونیماگ سال 1947
اولین سری‌های تولیدی یونیماگ سال 1947

روش خلاقانه‌ای که در یونیماگ بکار رفته بود این بود که موتور و گیربکس در سمت راست مرکز وسیله نصب شده بودند. این یعنی میل‌گاردان از سمت راست شاسی به سمت راست محور می‌رسید که این امر در توانایی‌های آفرود یونیماگ بسیار مؤثر بود. به همین دلیل از این طرح هنوز استفاده می‌شود.

یونیماگ 1980 (به شیوۀ طراحی کاپوت توجه کنید)
یونیماگ 1980 (به شیوۀ طراحی کاپوت توجه کنید)

سرانجام تولید یونیماگ در سال 1947 آغاز شد. اولین نمونه‌ای تولیدی یونیماگ مجهز به یک پیشرانهٔ دیزل با 25 اسب بخار قدرت بود که حداکثر سرعت 50 کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم می‌کرد. نیروی موتور به هر چهارچرخ انتقال میافت و در جلو و عقب مجهز به قفل دیفرانسیل بود. برای نمونه‌های تولیدی برخلاف پروتوتایپ‌ها یک کابین بسته طراحی شد که ظرفیت دو نفر را داشت. همهٔ این موارد مرسدس بنز یونیماگ را تبدیل به یک تراکتور فوق‌العاده کرده بود.

در آن زمان بیش از 400 هزار دستگاه یونیماگ ساخته شد و با بیش از 30 ترکیب مختلف احتمالاً به معنای واقعی کلمه برای هر کار قابل‌تصوری مورداستفاده قرار گرفت. بدین ترتیب یونیماگ تبدیل به وسیله‌ای جاودانه شد که تولید آن همچنان ادامه دارد و مرسدس آن‌را در انواع مختلفی تولید می‌کند. البته کم‌کم یونیماگ از حال تراکتور خارج شده و بیشتر به یک کامیون همه‌کاره تبدیل گردید. به‌زودی این آفرودر خارق‌العادهٔ آلمانی هفتادساله می‌شود. خودرویی که در طول این سال‌ها تغییرات فراوانی را تجربه کرده و در نسل‌ها و انواع گوناگونی ساخت شده است. جهت سپاس از هفتاد سال خدمت یونیماگ به انسان‌های سراسر جهان تنها می‌توانیم بگوییم: «یونیماگ تولد هفتادسالگی‌ات مبارک».

یونیماگ 2013
یونیماگ 2013

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

12 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (320 دیدگاه) ,

    یک گزارش از داداش بزرگ و جدیدش یعنی زتروس هم بذارین غولی هستش برای خودش

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3705 دیدگاه) ,

      .
      فیلم های این یونیماگ در اینترنت فراوونه.
      برین نگاه کنین.
      از دیوار راست میره بالا.
      لامصب خدای آفروده.

      پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    مرسدس تو دنیای خودرو های سنگین هم کارهای فوقالعاده ای داره که یکیش همین مدل افسانه ای هستش

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      همه مدل هاش عالی بوده

      پاسخ
  3. امیر.عارف
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    وای .یه غولیه واسه خودش دلم میخواد همه دوستان تجربش کنند. قبل انقلاب خیلی تو ایران بود مخصوصا ارگانهایی که به جاهای صعب العبور خدمات میدادند مثل مخابرات و….. مدلهای جدیدش را ندیدم ولی مطالبی که ازشون خوندم گذشته از قدرت و تواناییهاش بسیار امکانات رفاهی هم برای رانندگی با این ماشین در نظر گرفته شده

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    این کامیون انصافا مرزهای کاربرد رو دیگه شکسته.

    پاسخ
  5. آرمااااان
    سوابق: (335 دیدگاه) ,

    توی استان چهارمحال و بختیاری شهر بروجن یه دونه نارنجیش هست،من ۵سال پیش دیدمش امیدوارم هنوزم باشش،فکر کنم مال شهرداری بود شاید خیلی میومد توی کوچمون مخصوصا صبحا،غپل عجیب غریبی بود

    پاسخ
  6. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    درود براین تاریخچه موفق و پیروز مرسدس بنز

    پاسخ
  7. X5
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    پدال چرا ازموتور سیکلیتها کامیون و اوتوبوس ها خبر کم میزاری!!!!؟
    الان من پرسرعت ترین موتور تولید انبوه جهان نمیدونم چیه

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      موتورسیکلت ها موافقم

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.