ستاره‌ای که هنوز می‌درخشد: مرسدس SL کد R129

اگر بخواهید بین خودروهای روباز دهه 90 میلادی یکی را انتخاب کنید، قطعاً کلاس SL مرسدس بنز یکی از بهترین گزینه‌هاست؛ رودستری به‌یادماندنی که در آن سال‌ها با کارایی، پرستیژ و مهندسی کم‌نظیر خود حتی در فیلم‌های سینمایی هم حضور پررنگی داشت و به قول “کلینت ایست وود (Clint Evastwood)” بازیگر و کارگردان سرشناس مهندسی آن شبیه هیچ‌یک از خودروهای دیگر نبود.

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class

در آن زمان (که زیاد هم دور نیست) دلیل جذابیت و موفقیت R129 در بازار و همچنین فیلم‌های سینمایی چند چیز بود: روح سرسخت و لوکس آلمانی در خود داشت، قوای محرکه قوی و قابل‌اطمینان مشترک با کلاس S (از 6 تا 12 سیلندر) را ارائه می‌کرد، به‌صورت استاندارد از سقف تاشوی برزنتی خودکار بهره می‌برد، برای علاقه‌مندان سقف تاشوی فلزی قابل سفارش بود که ازنظر نفوذناپذیری در انواع آب‌وهوا دقیقاً با یک خودروی کوپه برابری می‌کرد، از همه مهم‌تر هم این‌که در بین تمامی خودروهای رده‌بالای نسبتاً جوان تقریباً باسابقه‌ترین بود و کم‌تر خودروی اسپورتی به‌اندازه آن سواری راحتی داشت.

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class

زمانی که این نسل (که نسل چهارم کلاس SL محسوب می‌شود) به‌عنوان مدل 1990 وارد بازار آمریکا شد، مدیر طراحی وقت مرسدس بنز آقای “برونو ساکو (Bruno Sacco) آن را بهترین خودرو در بین رقبای هم‌گروهش نامید. در زیر بدنه، تفاوت زیادی با کلاس S کد W140 وجود دارد (که عده‌ای آن را دارای مشکلاتی می‌دانستند) اما در عوض در پلتفرم و سامانه تعلیق اشتراکات زیادی با مدل موفق کلاس E کد W124 دیده می‌شود که در محبوبیت آن هم بی‌تأثیر نبود.

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class

در R129 از فناوری‌های الکترونیکی به میزان زیادی استفاده‌شده اما پیچیدگی‌های فنی‌اش آن‌قدر هم زیاد نیست که خودتان اصلاً نتوانید دستی ب سر و رویش بکشید و تعمیرات جزئی‌اش را انجام دهید. البته در صورت بروز خرابی یا مشکلات دیگر قطعات یدکی آن قیمت زیادی داشته و شاید کمیاب نیز باشند، اما به مرسدس بنز اعتماد کنید چون هر خودرویی که می‌سازد تا سال‌های سال می‌تواند بدون اذیت و آزار رفیق راهتان شود.

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class

با هم نگاهی به زیر کاپوت می‌اندازیم. نسخه 6 سیلندر از 1990 تا 1993 با نام 300SL و از 1994 تا 1997 با نام SL320 شناخته می‌شد (در سال 1994 تغییراتی در سبک نام‌گذاری محصولات مرسدس بنز صورت گرفت). در دوره اول از پیشرانه 3 لیتری DOHC با قدرت 228 اسب بخار و گشتاور 272.5 نیوتون‌متر استفاده می‌شد، در دوره دوم هم نمونه بهبودیافته همان پیشرانه مورداستفاده قرار گرفت که ازنظر قدرت تغییری نداشت اما گشتاورش به عدد 314.5 نیوتون‌متر رسیده بود. کمی بالاتر نسخه 8 سیلندر قرار داشت که همان سری 500 بود. دو پیشرانه ‌V8 در این سری بکار گرفته شد: یکی نمونه دست‌ساز DOHC (کد M119) با خروجی 315 اسب بخار و 470.4 نیوتون متر (بین سال‌های 1990 تا 1998)، دیگری هم نمونه SOHC (کد M113) با قدرت 302 اسب بخار و گشتاور 459.6 نیوتون متر (بین سال‌های 1999 تا 2002).

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class

بالاتر از همه این‌ها سری 600 بود که با پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر (کد M120) از 1993 تا 2002 روی خط تولید رفت. این پیشرانه که در اصل از یک ‌جفت بلوک 6 سیلندر تشکیل شده بود قدرت 389 اسب بخار و گشتاور 569.4 نیوتون‌متر تحویل می‌داد. چند نکته در مورد این سری قابل‌ذکر است: تجربه رانندگی با آن خارق‌العاده بوده و حسی کاملاً متفاوت نسبت به سری‌های پایین‌تر داشت، نوای پیشرانه در حالت ایستاده و هنگام شتاب گیری‌ها شدیداً گوش‌نواز بود، به خاطر افزایش وزن خشک خودرو درمجموع پیشرفت قابل‌توجهی در توان و کارایی آن ایجاد نمی‌کند، برای نگه‌داری آن هم باید به یاد داشته باشید که هرچه باشد یک مرسدس بنز 12 سیلندر است و شاید بیشتر تعمیرکاران خودرو از بابت مهارت کم تمایلی به دست‌وپنجه نرم کردن با آن نداشته باشند.

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class Engine

هنوز هم ارزش خریدن دارد؟
جواب قطعاً مثبت خواهد بود. R129 یک رودستر اصیل و باوقار با تمامی ویژگی‌های ذاتی مرسدس بنز است که تجربه رانندگی به‌یادماندنی‌اش با کیفیت ساخت بسیار خوب و مهندسی کم‌نظیر درهم‌آمیخته تا پس از گذشت دو دهه از ورودش به بازار و معرفی نسل‌های بعدی هنوز هم راحتی و کارایی چشمگیری داشته باشد. هندلینگ در شهر و جاده بسیار خوب بوده و کل مجموعه مانند یک توپ غوطه‌ور در ماده‌ی سیال روی آسفالت به جلو می‌رود، اما در مسیرهای ناهموار به خوبی جاده‌های مسطح نیست. سر پیچ‌ها هم با کمک تقسیم وزن نزدیک به 50/50 کاملاً تحت کنترل است و حس ناامنی به راننده القا نمی‌کند.


بد نیست بدانید هم‌اکنون این نسل مرسدس SL با کارکرد کمتر از 100 هزار مایل (160 هزار کیلومتر) حدود 10 هزار دلار قیمت دارد که برای مدل‌های تازه‌نفس‌تر بیشتر می‌شود. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که چنین بهایی در مقابل چنین خودرویی واقعاً ارزش دارد و اگر به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه نکنید از خرید خود هرگز پشیمان نخواهید شد.

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class

مشخصات مرسدس SL500 نسل چهارم (کد R129) با پیشرانه M119
قوای محرکه: V8 به حجم 5 لیتر، DOHC، دارای 32 سوپاپ
حداکثر قدرت: 315 اسب بخار در 5600 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 470.4 نیوتون‌متر در 3900 دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: 5 سرعته خودکار
محور محرک: عقب
سامانه تعلیق (جلو/عقب): اِسترات (Strut)، فنرلول / چند اتصالی، فنرلول
ترمزها: دیسک‌های منفذ دار
وزن خشک: 1886.9 کیلوگرم
زمان تولید: از 1990 تا 2002
تعداد فروخته‌شده: 204,940 دستگاه (در سراسر دنیا)
قیمت اصلی (وقت): از 73,150 تا 136,195 دلار
قیمت کنونی: از حدود 7,000 تا 18,000 دلار (NADA)

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

30 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    مانند الماس با ارزش هست . کاش تو ایران بشه یه نمونه کارکرده مثل این داشت .

    پاسخ
    1. Mostafa&S
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      بقیه چیزاش به کنار همین که دندش اتوماتیک هست خیلیه تو کشور من دنده اتومات و کیسه هوا الان آپشن حساب میشه…

      پاسخ
    2. آرمااااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      اااااااااااااااااااااااااااااااااااا
      اس ال 500 فکر نمیکردم نسل قدیمیش این شکلی باشه
      هرچی باشه بنز همیشه بنزه
      ولی نسلایی 2014 2015 واقعا حرف نداره

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
        Reza :: Deutschland :: Mercedes
        سوابق: (2174 دیدگاه) ,

        ببخشید اینجا کامنت میزارم اما کی گفته قویترین مدل این نسل، SL600 بوده؟
        اس ال73 با موتور M120 با حجم 7.3 لیتر در این ماشین (و توان 530 اسب) که البته این موتور بعد ها در پاگانی زوندا هم استفاده شد البته با حجم های مختلف از 7.3 بگیر تا 6.0

        پاسخ
    3. Hitler
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      یا خود خود خدا.10هزار تا؟سی و سه میلیون تومن؟من میکنمش دوبل 70تومن؟مفته وللههههههههه مفته.من به حساب این میزارم که سالی یه بار موتور عوض کنم به قیمت خود خودرو.خب حدس بزنید چی؟در عرض ده سال من 330خرج کردم براش و هنوز هم ارزششو داره.
      درحالی که در طی سالها تنها کاری که دارنده این میکنه،زدن بنزین و عوض کردن قطعات مصرفیش هس.
      ممنون خدا،***،مردم،خودم، که دست به دست هم دادیم تاااااااااااااااا زندگیمونو خراب کنیم.

      پاسخ
    4. محمد
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      مصداق بارز ابهت به تمام معنا.
      من از نسل های قدیمی بنز یعنی 2008 به قبل بیشتر از نسل های جدیدش خوشم می یاد.
      قدیمیا طراحی منسجم تر وشیک تری داشتد وکیفت بالاتر ولی نسل جدیدش نمی دونم چرا مثل قدیمیا تو دل برو نیست. یجورایی طراحی نسل جدیدش داره به سمت کره ای ها میره مخصوصا خطوط روی بدنه. این گونه طراحی ها تاریخ مصرف دارند وبعد یه مدت کسل کننده میشن.

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1467 دیدگاه) ,

    با این قیمت؟؟؟؟؟؟؟ حیفه
    اون وقت ما ماشین دسته دوممنون رو گرون تر از موقعی ک خریدیم میفروشیم.

    پاسخ
  3. saeed.shariati
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    همیشه یکی از چیز هایی که تو این ماشن واسم جالب بود برف پاک کن های رو چراغ بودن
    حالا فک کن v12باشه.مرسدس باشه.کوپه هم باشه دیگ میشه یه زندگی سالم

    پاسخ
  4. ali2240
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    این مرسدس در کنار پورشه911 و فراری 355 جز اسطوره های دنیای کودکیم بود و هنوزم عاشقشونم

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1482 دیدگاه) ,

    ما یه سمندمدل 82 داریم که صاحب اولش 11.700 از کارخونه صفرشو خریده بود
    بعد به قیمت 9 میلیون فروخته بود به یکی
    اونم به قیمت 6 تومن به یه نفر دیگه فروخته بود
    اون یه نفر همه به قیمت 7.500 به ما فروخت
    ما هم 4 ساله میرونیمش الان از ما 14 میلیون میخوانش
    عجب مملکتی ????????????

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      چه عجب بالاخره یکبار توی این سایت حرف راست زدی!!!!!!!!!!!!!!! البته من بازم شکدارم!

      پاسخ
  6. رهگذر
    سوابق: (343 دیدگاه) ,

    پوستر قرمزشو داشتم اون سالها!! این (وی 124) چقدر عالی بوده تو چنین مدلی هم از توانائیهاش استفاده شده واقعا بنزای قدیمی واقعا افسانه ای بودند

    پاسخ
  7. ebi
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    همیشه این مدل رو می خواستم با همه بی علاقگی به بنز

    پاسخ
  8. فواد
    سوابق: (272 دیدگاه) ,

    مرده این ماشین صد بار شرف داره به صفره پارس و سمند و دنا و رانا و ……………..

    پاسخ
  9. Xman
    سوابق: (546 دیدگاه) ,

    یه سری اپشن هایی داره که یکی دو قرن دیگه وارد ایران میشه!!!!!!!!!

    پاسخ
  10. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    تو ایران به هر ماشین قدیمی و بعضا آشغالی میگن کلاسیک و قیمتهای نجومی و خنده دار روشون میزارن. اونوقت قیمت این عروسک رو نگاه کنین فقط 10000 تا!!!پبرین تو باما قیمت ماشینای قدیمی رو ببینین…

    پاسخ
  11. adel
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    وااای عالیه… همیشه از این سبک بنز مخصوصا چراغهای جلوش خوشم میومد
    اصلا یه حس اشرافی گری و لوکس بودن داره
    هنوز هم بنظر این مدل قدیمی نیست و با وقار با ابهته…

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    همه نسلهای SL فوق العاده زیبا و باابهت بودند و هستند و خواهند بود،این نسل هم شاهکاره،SL به همراه S و G سه اسطوره بنزند.
    من با SL که سقفش غیرفلزی باشه نمیتونم رابطه برقرار کنم،SL باید سقفش فلزی باشه مثل نسل کنونی

    پاسخ
  13. genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    الحق والانصاف بنزای دهه 90 به نسبت مدلهای قرن بیست و یکم بنز،بیشتر حس بنز رو به بیننده القا میکردن!هرچند هنوزم از نظر من بنز تو هر کلاسیش یکی از خواستنی ترین برندها محسوب میشه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.