برنامه مرسدس برای سیستم خنک‌کننده جدید با مُبرد دی‌اکسید کربن

وقتی در سال آینده کلاس E مدل ۲۰۱۷ عرضه شود، مرسدس‌بنز به دنبال بازاریابی قابلیت‌های رانندگی خودکار و امکانات الکترونیکی ایمنی در محصولات خود خواهد بود. در همین حال، یک تبلیغ تلویزیونی در ساعات پربیننده، جزئیات یک ویژگی جدید کمتر جذاب، ولی مهم را ارائه کرده است: سیستم جدید خنک‌کننده.

S-Class with the CO2-based air conditioning system
S-Class with the CO2-based air conditioning system

مرسدس اولین خودروسازی در بازار خواهد بود که برای این منظور از ماده مُبرد «دی‌اکسید کربن» استفاده خواهد کرد؛ یک جایگزین سازگار با محیط زیست که موجب مصرف بهینه سوخت، سرمایش سریعتر و رفع سریعتر یخ‌زدگی می‌شود. با اینکه این سیستم متضاد با فراخوان دولت‌ها برای کاهش آلودگی CO₂ وسایل نقلیه به نظر می‌رسد، ولی این گاز که بیشترین گاز گلخانه‌ای در جهان محسوب می‌شود، در واقع بهترین گزینه از نظر آسیب‌رسانی به محیط زیست و ایجاد گرمایش جهانی برای یک سیستم A/C است. درنظر بگیرید که در میان هیدروفلوئوروکربن‌هایی که امروزه در وسایل خنک‌کننده استفاده می‌شوند، یکی از رایج‌ترین آنها گاز مبرد R134a است که اثر گرمایش جهانی آن ۱۴۳۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن است. البته همین R134a، با توجه به اثر مخرّبی که کلروفلوئورکربن‌ها تا قبل از سال ۱۹۹۶ برای لایه ازون داشته اند، پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود.

S-Class with the CO2-based air conditioning system
S-Class with the CO2-based air conditioning system

در همین حال، قوانین و مقررات آلودگی، روز به روز سخت‌تر می‌شوند. اتحادیه اروپا به تازگی خودروهای جدید را از استفاده از ماده مبرد R134a منع کرده است و این محدودیت از ژانویه ۲۰۱۷ آغاز می‌شود. ایالات متحده نیز همین تغییر را برای مدل‌های ۲۰۲۱ درخواست کرده است. تمام خودروسازان باید به گازهای جایگزین سوئیچ کنند، ولی در حال حاضر تنها نسخه‌های اروپایی کلاس E و کلاس S مدل ۲۰۱۷ خواهند بود که به سراغ CO₂ رفته‌اند.

2015 Mercedes-Benz E400 4MATIC
2015 Mercedes-Benz E400 4MATIC

پیش‌بینی‌های مختلفی در این زمینه می‌شود، ولی به نظر می‌رسد که ماده مبرد دی‌اکسید کربن که در اصطلاح سیستم‌های HVAC به عنوان R744 شناخته می‌شود، تکنیک جدید خودروسازان برای بهبود راندمان و بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌های کولرها باشد؛ چیزی شبیه به قدرت و راندمان بیشتری که در نتیجه استفاده از انژکتور سوخت مستقیم در دسترس قرار گرفت. در عین حال، به جریان انداختن گاز CO₂ در داخل سیستم‌های کنونی A/C، کار چندان آسانی نیست. برای رسیدن به فشاری بیش از 1450 psi که حدود ۱۰ برابر بیشتر از مبرد R134a است، مرسدس می‌بایست طراحی همه‌چیز (کمپرسورها، لوله‌های اتصال و …) را دگرگون کند. همچنین این کمپانی می‌بایست از عدم‌نشت دی‌اکسید کربن اطمینان حاصل کرده و تکنسین‌ها را برای جلوگیری از خفگی آموزش دهد؛ چیزی که در عمل ممکن است بسیار گران تمام شود.

2017 Mercedes E-Class
2017 Mercedes E-Class

در همین حال، بخش بزرگی از صنعت به سراغ استفاده از R1234yf رفته است؛ یک هیدروفلوئوروفین که پس از چند روز حضور در اتمسفر می‌شکند، ولی در مقابل، پتانسیل گرمایش جهانی آن ۴ برابر CO₂ است. این ماده بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود، دسترسی به آن آسان‌تر است و نیازی به مهندسی دوباره تجهیزات ندارد. ولی برخلاف R134a و CO₂، مبرد R1234yf مستعد شعله‌ور شدن است. پس از اینکه «دایملر» نتایج تست R1234yf و آتش‌گرفتن آن را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، این کمپانی استفاده از این ماده مبرد را کنار گذاشت و تمام خودروهایی را نیز که حاوی این ماده در خود بودند، فراخوانی کرد. از آن زمان به بعد، تمام خودروسازان آلمانی تصمیم گرفتند که تمام تمرکز خود را بر روی تکمیل و توسعه سیستم‌ خنک‌کننده‌ای بگذارند که برای استفاده از R744 مناسب باشد. «انجمن صنعت اتومبیل آلمان» در این رابطه یک استاندارد فنی برای استفاده از دی‌اکسید کربن آماده کرده است. البته «جامعه مهندسان اتومبیل» هنوز استانداردی در این زمینه نپذیرفته است، ولی به گفته گری پولاک (Gary Pollak)، مدیر این برنامه، این استاندارد «مدّنظر قرار خواهد گرفت و ارزیابی خواهد شد». وی در این رابطه اضافه می‌کند:

طبق مشاهدات من، R744 نیاز به توسعه بیشتر طراحی سیستم دارد تا بتواند در خودروهای تولیدی، هزینه‌های منطقی داشته باشد. البته سیستم‌هایی که از R1234yf استفاده می‌کنند، همین حالا هم کارآیی مناسبی دارند.

دایملر در همین حال، تلاش‌هایی را در استفاده از R1234yf دارد تا بتواند به صورت موقتی، مقررات آلودگی را در خط تولیدش رعایت کند. البته این کمپانی، تمرکز بالایش را بر جنبه‌های ایمنی خودروهایش از دست نداده و به دنبال توسعه ساختارهای محافظ برای جداسازی ماده مبرد از محفظه موتور و همین‌طور نصب سیستمی است که در هنگام وقوع یک تصادف، با رها کردن گاز آرگون، نقاط گرم مرتبط را برای جلوگیری از آتش گرفتن R1234yf خنک خواهد کرد.

S-Class with the CO2-based air conditioning system
S500 with the CO2-based air conditioning system

تا زمانی که این بحث‌ها و چالش‌ها در مورد ماده مبرد ادامه دارند و اطلاعات لازم در مورد این بنزهای ویژه اروپا بیرون نیامده، نمی‌توان روی تاثیر ان بر راحتی بهتر کابین یا مصرف بهینه‌تر سوخت، حداقل در آینده‌ای نزدیک شرط بست. ولی اینکه بدانیم خودروسازان برای راحتی و احساس بهتر راننده و سرنشینان یک خودرو تلاش می‌کنند، بسیار جای امیدواری است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

20 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    شیمیدان در آلمان میره تو همچین شرکت هایی
    ولی تو ایران چون این کار ها تعطیله مجبوره بره شیمی درس بده تو دبیرستان یا مسافرکشی کنه

    پاسخ
  2. فرزاد
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    از بغل شبیه هیوندای سنتیال هست!

    پاسخ
    1. FcmZ
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      چی شبیه هیوندایه؟
      گاز R744 یاR1234yf !!!!!

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1463 دیدگاه) ,

    استفاده از گازR134a رو کشور های اروپایی و امریکایی ممنوع اعلام کردند
    ولی تو ایران همون گاز مبرد قدیمی f22. یا همون کلروفلورو کربن (CFC) واسه خنک کاری استفاده میشه
    کشور تولید کننده هم دوست و شریک و برادر عزیز تر از جانمان (چین ) می باشد
    خجالت نمیکشند تو خبر ها هم میگن کشورهای اروپایی و امریکایی بزرگترین عامل سوراخ شدن لایه ازون هستند 🙁

    پاسخ
    1. Mehran
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      عزیزم ما توانایی دوختن لایه ازون داریم اما امریکا و اروپا ندارن????????

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1463 دیدگاه) ,

        اره یه جوک هستش که میگه
        دو نفر میرن سوراه لایه اوزون رو بدوزن خودشون میمونن اونور
        ما اونا هستیم
        البته دولتمون

        پاسخ
    2. Mehran
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      عزیزم ما توانایی دوختن لایه ازون داریم اما امریکا و اروپا ندارن????????

      پاسخ
    3. Mehran
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      عزیزم ما توانایی دوختن لایه ازون داریم اما امریکا و اروپا ندارن????????

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    این همه هزینه فقط برای گاز کولر ماشینشون اونوقت برای نصب ایربگ روی خودروهای تجاری سبک بخونید وانت بارها تا الان دو سال تمدید شده و به سال اینده موکول شده تو ایران الودگی هم که تو این مملکت اصلا مهم نیست

    پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    باز هم نبوغ باز هم نو اوری باز هم برتری

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    مثل همیشه کار مرسدس عالیه.

    پاسخ
    1. مرسدس
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      البته صحیحش اینه که بگیم کار عالی ، مرسدسه.

      پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    مرسدس است دیگر…
    گاهی دلش میخواهد همه چیز را از نو طراحی کند!
    تا به بهترین برسد…
    یا بهترین یا هیچ

    پاسخ
  8. پارسی
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    مرسدس همیشه پیشرو در پیشرفت
    مرسدس یعنی تاریخ ماشین
    مرسدس در یک کلام یعنی بهترین

    پاسخ
  9. احمد
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    پادشاه خودروسازی !؟؟؟؟؟؟؟
    چون تویوتا چیزی داره به اسم کرولا که کیفیتش منطقیه و قیمتشم منطقیه و خوب میفروشه میشه پادشاه !؟؟؟؟؟؟
    پادشاه خودروسازی یعنی فولکس که بوگاتی میسازه
    بنتلی میسازه
    پورشه میسازه
    لامبورگینی میسازه
    لابد چون فروش کمری از لامبورگینی بیشتره مهندسیشم بهتره ؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  10. سایپا مطمئن
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    ای هموطن ،، هنر نزد توست و بس !
    بار دیگر افتخار.. بار دیگر هنر ایرانی،،،
    باری دیگر برگی زرین در تابلو افتخارات این مرزو بوم..
    اینک پس از تولید با اقتدار و غرور انگیز چند نمونه از وانت بار های وطنی ،
    بار دیگر تلاش و هنر جوانان این مرزو بوم منجر به تولید خودرویی دیگر شده است..
    ..تندر بار.. محصولی دیگر از خلاقیت ایرانی.. شاهکاری دیگر از ذهن روشن و پاک ایرانی.
    بعد از سالها موفقیت در زمینه تولید پراید بار، سمند بار، پژو بار و استقبال بی ناظر شما عزیزان ، اینک محصولی دیگر..
    با سیستم خنک کنندگی کاملن بومی ..
    http://uc.niksalehi.com/up3/images/aefpcp3js3tvkg84w1pq.jpg

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.